ta
door tanira Nov 27, 2008 om 17:53
Geldzaken & recht

Kan ik andere notaris vragen voor verklaring van erfrecht?

Ik heb te maken met een notaris die niet volgens de regelen der kunst handelt. Ik ga een klacht over deze notaris indienen. Maar: om de erfenis te kunnen afhandelen dien ik te beschikken over de verklaring van erfrecht. Kan ik een andere notaris vragen deze op te stellen zodat ik door kan gaan met de afhandeling terwijl de tuchtprocedure loopt of moet ik afwachten?

5590 9 Rapporteer

ta
door tanira - Nov 27, 2008 om 23:45
16 Antwoorden / 6 Vragen

Hallo Marcel 75, Deze notaris is vanaf het begin ongevraagd allerlei dingen gaan doen, zonder boedelvolmacht, en presenteert nu een nota waar ik het niet mee eens ben. Zelfs mijn advocaat kreeg geen antwoord. Vandaag kreeg ik eindelijk een schriftelijk antwoord, maar deze notaris schrijft een andere geschiedenis dan hoe het feitelijk is gegaan. De hele zaak zit dus vast en ik wil graag door met de afwikkeling. Vandaar dat ik wil weten of ik haar kan "ontslaan" wegens wanprestatie, traineren, en nog veel meer en die nota laten liggen tot na de tuchtzaak. Misschien kan ik de nota betalen "onder protest" en dan na de tuchtzaak, als ik gelijk krijg, met de schadeclaim ook dat deel van de nota terugvorderen waarvan ik vind dat zij daar geen recht op heeft.

Dank je voor het meedenken. Iedereen in mijn omgeving heeft slechte ervaringen met notarissen, dus misschien moet de politiek ook eens zorgen voor duidelijker regelgeving en controle.

Tanira

marcel75
door marcel75 - Nov 28, 2008 om 13:17
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Zoals aangegeven kun je de opdracht intrekken en aan een andere notaris verstrekken. De opvolgende notaris krijgt dan het hele dossier en zal zekerheid moeten stellen voor de betaling van de nota.

Je kunt mbt de nota een declaratiegeschil indienen bij de ringvoorzitter. Zoek daarvoor eens op notaris.nl.

Voor zowel het intrekken van de opdracht, als het declaratiegeschil hoef je de tuchtzaak niet af te wachten.

na
door namliam - Nov 28, 2008 om 13:37
99 Antwoorden / 7 Vragen

Een verklaring van erfrecht is over het algemeen dure onzin. In 90+% van alle overlijdens gevallen is deze totaal overbodig daar het overduidelijk is wie de erfgenaam is.

Zelf opvragen bij het Testamenten register dat er notarieel niets geregeld is... Overleden persoon getrouwd? Dan is de partner automatisch erfgenaam + eventueel kinderen.

Overlijd een Weduwe/Weduwenaar, zonder hertrouwen, zonder testament? Kinderen.

etc... Geen testament = de wet uitvoeren = Erfrecht acte ad. enkele honderden euro is overbodig. Enkele honderden euro's besparen door zelf een postzegeltje te plakken.

marcel75
door marcel75 - Nov 28, 2008 om 14:33
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Een verklaring van erfrecht is een stuk dat bijvoorbeeld de bank en de Belastingdienst wil zien als bewijsstuk waaruit blijkt wie de erfgenamen zijn.

Je kunt zelf namelijk niet nagaan of er wellicht nog meer kinderen zijn (de gemeente geeft die informatie alleen aan een notaris), of in de situatie komen dat er kinderen zijn die de nalatenschap verwerpen of benificiair aanvaarden.

Om die redenen stellen de meeste instantie's tegenwoordig dat je moet aantonen dat je erfgenaam bent, wie nog meer erfgenaam zijn en wie er allemaal moeten tekenen om bijvoorbeeld een rekening op te heffen.

Tel daar nog bij op dat een codicil niet bij het CTR is ingeschreven maar wel een executeursbenoeming kan bevatten en de executeur ook mee moet tekenen en je komt tot de conclusie dat zelf opvragen bij het CTR is dus zeker niet (altijd) meer voldoende.

na
door namliam - Nov 28, 2008 om 14:59
99 Antwoorden / 7 Vragen

"Zeker niet altijd voldoende"

Dat zeg ik, in 90+% van alle gavallen is het onzin.

Toch vragen veel verzekeraars, banken etc. er hoe dan ook om. Is recentelijk zelfs nog in het nieuws geweest dat veel bedrijven daar onnodig moeilijk over doen.

Een codicil wat niet geregistreerd word en ergens 'verborgen' ligt en/of bij een notaris in een kluis... Hoe moet een willekeurige notaris daar achter komen?? (even aangenomen dat het niet toevallig dezelfde is!)

In een recent tragisch overlijden bij mij in de familie was er een samenlevings contract waarin e.a. was geregeld. Dit ging dus allemaal (wettelijk) naar de partner (o.a. huis en nog wat aanverwanten), terwijl de rest dat niet vermeld was (wettelijk) naar de familie ging volgens de wet.

Uiteindelijk met wat extra energie, doordat diverse banken en verzekeraars moeilijk deden, alles kunnen regelen zonder notariele onzin. Afschrift van het CTD bij de aanvraag, samenlevenings contract naar de belasting.
In dit geval betrof het een jonge dame zonder kinderen, een verzekeraar bleef bij het standpunt tot het laatst dat de VvE gehaald moest worden totdat ik hun vertelde dat EN de belasting al alles had geregeld EN hun op een DRASTISCHE fout betrapte.

Deze verzekering hield bij hoog en laag vol dat het niet duidelijk was of de Ouders OF de broer en zus van de overledendene alles zou erven. De partner was voor hun geen partij, ondanks het CTD en het samenlevings contract??
'Toevallig' staat in de wet dat ouders, broers en zussen gelijk zijn, in categorie 2. Een klinkklare onwaarheid dus!
Voor de volledigheid heb ik toen een brief gestuurd waarbij ALLE mogelijke erfgenamen Partner, Ouders en Broer/Zus tekenden met kopie van legitimatie dat ze het eens waren met mijn uitleg en het verzoek tot uitbetalen naar .....

Als je weet waar je (ongeveer) mee bezig bent kan je makkelijk af zonder. Alleen in heel ingewikkelde situaties zal het absoluut noodzakelijk zijn...
Stelletje zeikerts en neuzelaars zijn het allemaal...

marcel75
door marcel75 - Nov 28, 2008 om 15:21
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@namliam,

Ooit van de zegswijze: "ondergeschoven kind" gehoord? De kans is altijd aanwezig dat er meer kinderen zijn dan waar men van uit gaat (kind van oudste dochter dat als generatiegenoot wordt opgevoed of kind dat verzwegen is). Dat is helemaal niet zo ingewikkeld, maar wel onmogelijk om zelf te achterhalen.

Een notaris komt achter het bestaan een codicil door daar navraag na te doen en als hij bij dezelfde notaris in de kluis ligt, haalt hij hem daaruit. Een codicil zit dan nameljik aan een akte vast.

dat de partner geen partij is voor de verzekeraar klopt helemaal. Op grond een samenlevingscontract erf je nog niets van elkaar en de polis zal waarschijnlijk hebben gestaan dat er een uitkering zou komen aan de erfgenamen. Ook de verzekeraar wilde gewoon weten of iedere erfgenaam de nalatenschap zuiver zou aanvaarden, verwerpen of ben. aanvaarden. Niets mis mee.

Als je dus echt weet waar je mee bezig bent neem je contact op met iemand die er echt verstand van heeft.

na
door namliam - Nov 28, 2008 om 17:26
99 Antwoorden / 7 Vragen

Codicil navragen? Waar dan?
Gaat de notaris zelfstanding een voor een alle andere notarissen afbellen?? Denk het niet!
Staat niet in het CTR, waar dan wel?
En als het 'ergens verstopt' ligt?

In het geval van een "onbekend" kind, is bij mannen iets waarschijnlijker dan bij vrouwen... maar zou kunnen.
Dan zal het kind zichzelf toch melden? En/Of het zal op z'n minst bij de burgelijke stand erkend moeten zijn.... in welk geval de kans weer groot is dat het 'missende kind' wel bekend is bij de familie.

Het probleem met de verzekeraar is dat deze minimaal 5 maal van standpunt veranderde zonder bewijzen te zien... Eerst partner, toen zus en broer, toen allen en toen weer partner en uiteindelijk was het hun niet duidelijk... Draaien als een drol in een pispot om maar zolang mogelijk niet te hoeven betalen.

Het probleem met 'contact opnemen met iemand die er verstand van heeft' -een notaris- is dat dergelijk 'verstand' schreeuwend duur is, helemaal in verhouding tot de hoeveelheid werk die in veel van dit soort gevallen gedaan moet worden. Een simpele VvE kost toch al gauw 300 euro, terwijl juist in deze simpele gevallen dit onding achter wegen kan worden gelaten. 300 euro is een aanzienlijk bedrag wat ik liever in mijn zak houdt.

Wanneer er complexere dingen zijn... Ja... en dan lopen ook bij de notaris (hard) de kosten nog verder op (waarschijnlijk per 'gewerkt' uur). Bovendien gaat 'men' in dit soort tijden niet 'shoppen', men wil het gewoon regelen en wordt een poot uitgedraaid door banken, verzekeraars, uitvaart maatschappij, begraaf plaats en de overheid. Onder andere door dit rot ding, maar ook door verzekeringen in natura, verborgen, nakomende kosten omdat er een grasspriet in de weg stond of geknakt is....etc...

(OK dat van die grasspriet slaat nergens op, maar het gaat om het idee.)

marcel75
door marcel75 - Nov 28, 2008 om 18:46
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Erg moeilijk om dat zo te zeggen. Welke opdracht hebt u aan de notaris verstrekt. Moet hij de nalatenschap afwikkelen of alleen een verklaring van erfrecht opstellen?

In beide gevallen kunt u de opdracht in trekken en overstappen naar een andere notaris. U moet echter wel de declaratie van de 1e notaris betalen. De 1e notaris moet dan het hele dossier doorsturen naar de 2e notaris.

Voordat u een klacht kunt indienen moet u wel de 1e notaris de gelegenheid hebben gegeven om in onderling overleg tot een oplossing te komen. Hebt u al met deze notaris om tafel gezeten om uw ongenoegen te uiten en te vragen waar het probleem zit?

ta
door tanira - Nov 28, 2008 om 18:51
16 Antwoorden / 6 Vragen

Hallo Namliam,

Interessante discussie heb je nu met Marcel75, maar daar ging mijn vraag helemaal niet over. Hoewel, de (professionele) bewindvoerder eist een verklaring van erfrecht om inzage door erfgename/executeur te verschaffen, terwijl deze allang van de notaris weet dat er maar een erfgename is. Maar die verklaring van erfrecht heb ik ook nodig i.v.m. belastingzaken en inzage in het medisch dossier van de overledene. Deze notaris maakt er (in mijn ogen) een potje van, de tijd verstrijkt en zij heeft allerlei ongevraagde en onnodige acties gedaan en zet die vervogens op de nota. Hier is nu dus een ernstig meningsverschil over dat ik wil voorleggen aan de tuchtcommissie. Vandaar mijn bovenstaande vraag.

Tanira