eh
door ehum Aug 18, 2023 om 13:54
Geldzaken & recht

Kan ik ergatis laten betalen voor second opnion onderzoek uwv vanwege door hen gemaakte fouten?

Ergatis zei in hun rapport dat het tussen mijn oren zat. UWV zegt dat ik aangeboren afwijking heb en dat werkgever rapport ergatis moet negeren. Heb moeten betalen aan uwv voor rapport. Heb vrije dag hier voor moeten opnemen.
Kan ik eisen dat ergatis  mijn onkosten vergoedt? Ze weieren elk gesprek met mij.

3949 12 Rapporteer
va
door vanlotjegetikt - Aug 18, 2023 om 13:59
809 Antwoorden / Vragen

Lees dit eens door, zo te lezen moet u bij de opdrachtgever zijn.
https://www.ergatis.nl/Werkwijze/Kosten-24

Ge
door Gea123 Aug 24, 2023 om 20:53
15 Antwoorden / Vragen

Nee dan gaat het om bejegening dit is klachtrecht en dat is niet de weg

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 18, 2023 om 14:05
7195 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt contact met Ergatis opnemen.

uit de link:

Klachtafhandeling

Indien u niet geheel tevreden bent over onze dienstverlening en daarover een klacht wilt indienen, dan verzoeken wij u dit schriftelijk kenbaar te maken aan ons. Geef s.v.p. duidelijk aan op welke feiten en omstandigheden uw klacht berust en wat het doel is dat u nastreeft met het indienen van uw klacht. U kunt uw brief richten aan de directie en mailen naar klachten@ergatis.nl of per post versturen naar ons hoofdkantoor:

Ergatis B.V.
T.a.v. Directie
Keizer Karelplein 32F
6511 NH Nijmegen

https://www.ergatis.nl/informatie-voor-clienten

ju
door juliomariner - Aug 18, 2023 om 14:13
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Wordt denk ik heel moeilijk. UWV kan wel zeggen dat u rapport moet negeren maar Ergatis gata dan zeggen dat UWV niet de expertise heeft omdat ze geen artsen zijn.
Als ik het goed begrijpt eiste het UWV en rapport van Ergatis en dat ze dit dus gewoon negren als hun de uitslag niet aanstaat.
Als u een onkosten vergoeding wilt denk ik dat u dit bij het UWV moet claimen. Ergatis heeft gewoon zijn werk gedaan en een rapport opgesteld. Dat de UWV het met de inhoud niet eens is is hun probleem.

rj
door rjw Aug 18, 2023 om 19:26
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Er staat nergens dat de uitslag UWV niet aanstaat. Dat is jouw interpretatie. Het kan net zo goed zijn dat de uitslag niet van belang is voor de situatie.

ju
door juliomariner Aug 18, 2023 om 19:48
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Er staat dat werkgever rapport moet negeren. De conclusie is dus dat het UWV niets met het rapport doet

pr
door prikker Aug 21, 2023 om 13:05
15 Antwoorden / 1 Vragen

Het UWV negeert ALTIJD externe experts.. doctors, artsen, werkgever, wat dan ook, dus een rapport van wie dan ook heeft nooit enige waarde voor het UWV. Volgens mij zijn de beoordelaars van het UWV keuringsARTSEN... dus jazeker zijn 't wel artsen. Ze hebben alleen niet de opdracht de ziekte/kwalen en beperkingen vast te stellen, maar de nog resterende arbeidsmogelijkheden in te schalen...

Meanderaar
door Meanderaar Aug 21, 2023 om 15:58
5 Antwoorden / 1 Vragen

@Prikker

Dat laatste klopt niet. Het arbeidsvermogen wordt door de arbeidsdeskundige van het UWV bepaald en niet door de keuringsarts.

Ja
door JannyBoe Aug 21, 2023 om 16:13
520 Antwoorden / Vragen

Juist @MEANDERAAR!

En dat het UWV altijd externe bevindingen negeert klopt ook al niet.

Ge
door Gea123 Aug 24, 2023 om 21:28
15 Antwoorden / Vragen

Uwv heeft in big gerwgistreerde arbo artsen maar omdat er weinig van zijn schrijven arbo deskundigen een rapport en dat is wettelijk niet toegestaan

Ja
door JannyBoe Aug 25, 2023 om 09:27
520 Antwoorden / Vragen

Het is onder voorwaarden wel toegestaan dat een arbeidsdeskundige de beoordeling afhandelt.
Er is momenteel een tijdelijke regeling waarbij alleen een arbeidsdeskundige de WIA beoordeling doet.
Die regeling loopt van 1-10-2022 tot 31-12-2023 en is van toepassing op mensen van 60 jaar en ouder.
Voorwaarde is dat zowel de wernemer als de werkgever akkoord gaan met zo'n verkorte procedure.

Ja
door JannyBoe - Aug 18, 2023 om 16:49
520 Antwoorden / Vragen

Hallo, schakel professionele hulp in.
Ga dit soort trajecten nooit alleen in.
Bent u lid van een vakbond? Laat u daar begeleiden.
En anders zo snel mogelijk lid worden.
Sommige bonden hanteren een wachttijd van een paar maand als u lid wordt met een al lopend probleem.
Informeer even en vraag hulp.
Succes en sterkte!

Ge
door Gea123 Aug 24, 2023 om 21:26
15 Antwoorden / Vragen

Misschien heeft vakbond ook rechtshulp maar daar kan je pas gebruik maken na een wachttijd
verder zal vakbond niet assisteren in dit type geschillen
afhankelijk van inkomen kan gevraagd worden in tegemoekoming kosten voor advocaat ga liever naar een rechtswinkwl voor uitleg hierover maar u moet zeer snel zijn voor het maken ve bezwaar op genomen besluit want op andwre wijze reageert uwv niet

Ja
door JannyBoe Aug 25, 2023 om 08:58
520 Antwoorden / Vragen

Hallo @GEA123, die wachttijd noem ik zelf toch ook al. Kom je er met een nieuw probleem dan is er helemaal geen wachttijd.

Dat de vakbond niet bij dat type geschil bemiddelt is niet correct. Dat is wel degelijk zo.
Tegemoetkoming in kosten heb ik bij de procedures waar ik in begeleidde niet meegemaakt.
De Rechtswinkel is de slechtere keuze: bij de vakbond zitten nu net medewerkers, waaronder professionele juristen, die aspecifiek alles van werken en niet meer werken weten.
Zie ook de advertenties in vakbondsbladen voor WIA begeleiding die gratis is voor leden.

Barns
door Barns - Aug 18, 2023 om 18:13
12 Antwoorden / Vragen

Misschien even vertellen waar het om gaat, is niet uit uw verhaaltje te halen. En wat of wie is Ergatis?

rj
door rjw Aug 18, 2023 om 19:27
3268 Antwoorden / 5 Vragen

1 seconde googlen en je weet het.

Ozymandias
door Ozymandias - Aug 18, 2023 om 19:53
169 Antwoorden / Vragen

Ligt er een beetje aan. Zijn het ook daadwerkelijk de zelfde onderzoeken geweest? Of vond je de uitslag van Ergatis niet acceptabel en heb je daarna een ander soort of diepgaander onderzoek aangevraagd bij het UWV? Dus het ligt er heel erg aan wat je speciek met bijde hebt afgesproken over het soort onderzoek.

Eigenlijk bied je dus nu te weinig informatie om een zinnig antwoord te kunnen geven.

sw
door swat1500 - Aug 20, 2023 om 12:16
3791 Antwoorden / 0 Vragen

Kennelijk bent u door ziekte arbeidsongeschikt en heeft uw werkgever een reïntegratie actie ondernomen en daartoe Ergatis heeft ingeschakeld mogelijk in samenspraak met uw bedrijfsarts. U bent het niet eens met hun bevindingen en naar het UWV gestapt?
Kennelijk ziet het uwv een andere grond voor uw arbeidsongeschiktheid dan Ergatis en uw bedrijfsarts.
Wat is het gevolg van dit alles? Moet u van uw werkgever, mogelijk met psychische hulp, weer volledig aan het werk en van het uwv niet?
Wat wilt u met het aanvechten van het rapport van Ergatis bereiken?

mo
door mof - Aug 21, 2023 om 12:38
3619 Antwoorden / 3 Vragen

DAn moet u kunnen aantonen dat ze fouten hebben gemaakt. Nu zegt UWV dat u een aangeboren afwijking heeft en Ergatis zegt wat anders. Dat wil nog niet zeggen dat Ergatis fouten heeft gemaakt. Het kan beide waar zijn, of beide onwaar zijn, of een van beide heeft gelijk. Aan u om dit voldoende te bewijzen.

Yv
door Yvonne-909 - Aug 21, 2023 om 14:40
15 Antwoorden / 2 Vragen

In opdracht van wie ben je doorgestuurd voor deze beoordeling / op wiens advies is dit rapport gemaakt?
Een jaar of wat geleden ook met Ergatis te maken gehad in het kader van bijna 2 jaar niet volledig kunnen werken en niet gelukte reïntegratie in de aanloop naar een UWV keuring.
Heb daar gewoon vrij voor gekregen van de werkgever en volgens mij heeft de werkgever (of diens verzekering) dit ook allemaal betaald.
Ergatis was in mijn ervaring wel een behoorlijk verschrikkelijke instantie om mee te maken te krijgen.
Internist die geen enkel verstand had van mijn fysieke klachten maar wel een hoop commentaar had op mijn behandelende Internist.
De neuroloog was iets beter te pas.
Eindrapport en advies strookte absoluut niet met de werkelijkheid.
Dus ook geen toestemming gegeven om dit door te sturen naar werkgever c.q. Arboarts.

Ge
door Gea123 - Aug 24, 2023 om 20:22
15 Antwoorden / Vragen

Onduidelijke formulering
1 arbodienst van werkgever heeft vermoedelijk eegatis ingeschakeld die moet dus rapport betalen zie website ergatis
2 wat heeft uwv hier mee te maken? Die hebben zelf arbo artsen n daar hoeft u niet voor te betalen

heel onduidelijk
heeft u zelf om het rapport gevraagd ivm second opinion? Wie is opdrachtgever

Ge
door Gea123 - Aug 24, 2023 om 20:28
15 Antwoorden / Vragen

Waarschijnlijk heeft niet een arbo arts het rapport opgesteld maar arbeidskundige die mag dit niet doen en dat is gevolg van tekorten arbo artsen door uwv
vraag gaat er om dat u agv ziekte arbeid niet of deels kan verrichten en dat mag alleen een hiervoor geregistreerde arts kijk in het big register moet dus die specialisatie hebben en gaat er om dat aandoening al dan niet arbeid geheel of gedeeltelijk kan verrichten en als ten dele wat uw werkgever kan doen om werk mogelijk te maken arbo arts is niet om na te gaan wat de ziekte is maar wat de beperkingen zijn om werk te verrichten dus ga na of wellicht een arbodeskundige met hbo en niet een drs in arbo het rapport heeft opgesteld kijk in big register gaat het om een niet in big met die soecifieke registratie dan moet uwv rapport betalen en start direct een bezwaarprocedure bij het uwv als dat niet naar genoegen is en er volgt een negatieve uitslag stel dan beroep in bij rechtbank bestuursrechter evt kunt u ook nog in hoger beroep
het gaat nl niet om wat voor kwaal maar wat u nog kunt diwn met die kwaal en gelet op wat ik lees ligt de beoordeling of het al dan niet een kwaal is dat verworven is of dat het aangeboren is op het terrein van ofwel psycholoog of psychiater en volgens mij mag u via uw werkgever gratis zelf een second opinion laten doen en u bepaalt bij wie u krijgt dan keuzemogelijkheden

Ja
door JannyBoe Aug 25, 2023 om 09:02
520 Antwoorden / Vragen

Als u gebruikt maakt van interpunctie is het verhaal duidelijker.

Over die second opnion: dat mag u niet zo maar op kosten van de werkgever laten doen.
Dat is aan de persoon zelf.
Mocht de werkgever overwegen om die kosten voor rekening te nemen dan is dat mooi meegenomen.
Maar en verplichting is er niet.