me
door menneke Oct 22, 2010 om 02:58
Geldzaken & recht

Kan ik hulpverlener toegang tot mijn huis weigeren?

Ik geniet een uitkering in het kader van de Wet Werk en Bijstand. Ik ben afgekeurd om te werken (heb er wel voor moeten vechten) en ben verwezen naar de plaatselijke bemiddelingsinstantie voor heraktivatie. Deze heeft inmiddels plaatsgevonden, maar dit gebeurde - op mijn verzoek - in mijn eigen huis. Ik had n.l. aangegeven dat mijn huis niet op orde was. De relatie met deze begeleider is stukgelopen, omdat hij in mijn ogen teveel inbreuk maakte op mijn privacy. Hierover heeft een gesprek plaatsgevonden bij de Sociale Dienst o.l.v. mijn klantmanager. Onder de hectiek en de druk heb ik toegegeven met deze begeleider door te gaan, maar na een gesprek met de huisarts (onder wiens begeleiding ik sta) moest ik deze persoon toch de deur wijzen, aangezien hij een aantal elementaire zaken had overtreden. Nu wil de Sociale Dienst mij een ander toewijzen welke verder gaat met het " begeleiden" van het opruimen van mijn huis. Ik wil niemand meer in mijn huis hebben van een hulpverlenersinstantie. Ik ben zelf in staat om nu verder mijn rommel op te ruimen.

Mijn vraag is nu: kan ik op grond van privacy deze hulp weigeren omdat ik dit om diepgaande redenen dus echt niet meer wil? Ik dank jullie alvast voor het beantwoorden van mijn vraag.
Met vriendelijke groet voor de experts,
Menneke

2186 23 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Oct 22, 2010 om 08:54
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Menneke,
Ik moet helaas vaststellen dat het een beetje warrig is allemaal wat u hier neer zet. Eerst geeft u aan dat uw huis niet op orde is. Daar krijgt u hulp voor om dat op orde te maken. Daarna zet u dat u best uw eigen rommel kunt opruimen. Ik krijg dan, zonder te willen en kunnen (ver)oordelen, het idee dat u niet wilt.

Maar zolang er afspraken zijn gemaakt in het kader van de WWB, zult u die na moeten komen. Kunt u dat om een of andere reden niet, dan zult u hierover contact op moeten nemen het het uitkeringsorgaan en daar uw probleem/klacht voorleggen. De reden: "Ik wil het niet" zal echter niet als geldige reden worden aangenomen.

U moet namelijk wel meewerken aan reïntegratie. Doet u dat niet, dan kan uiteindelijk zelfs gekort worden op de uitkering.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 22, 2010 om 09:42
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag mevrouw Menneke,

Marcel verwoordt precies dat wat ik ook dacht toen ik vannacht tegen 04:00 je vraag las. Daarbij kreeg ik ook nog een idee dat je jammer genoeg niet zelf meer kunt beoordelen wat in deze situatie het beste voor je is. Dat kan met een ziekte te maken hebben, zonder dat je dat weet.

Je kunt mensen uit je huis weren totdat je uiteindelijk geen uitkering meer krijgt en zelfs onder curatele wordt gesteld voor je eigen "bestwil".
Ik neem aan dat je de fase van sociaal raadslieden al voorbij bent. Zo niet, dan zou ik daar om raad vragen of bij de huisarts vragen of een zielenknijper (psych-oloog/-iater misschien wat voor je kan doen.

Hardware ERror MAN.

lottesanne
door lottesanne - Oct 22, 2010 om 10:46
438 Antwoorden / 47 Vragen

De kern van reintegratie is het weer aan het werk helpen van uitkeringsgerechtigden. Wanneer dit niet meteen mogelijk is vanwege bepaalde problemen, dienen eerst deze problemen uit de weg te worden geruimd. De sociale dienst kan bijvoorbeeld een hulpverlener aanstellen om jouw daarmee te helpen. Ook het opruimen van je huis hoort kan daarbij horen, al weet ik niet wat de achterliggende reden hiervoor is. Als jouw klantmanager echter van mening is dat jij een hulpverlener nodig hebt, moet je hieraan meewerken, anders komt je uitkering in gevaar of loop je tegen een maatregel aan omdat je niet mee wilt werken aan je reintegratie.
Je kunt je wel eigenwijs opstellen en zeggen dat je het allemaal wel zelf kunt, maar als ik je verhaal zo lees, heb ik daar ernstige twijfels bij. Ik zou maar meewerken, dat is ook beter voor jezelf om het e.e.a. weer op de rails te krijgen.

me
door menneke - Oct 22, 2010 om 16:53
77 Antwoorden / 24 Vragen

Allemaal hartelijk dank voor jullie reactie. Ik heb inmiddels het hoofdkantoor van de desbetreffende medewerker benaderd en zij heeft mij alle info toegestuurd, waaraan een hulpverlener moet voldoen. Zij moedigt mij aan om de klacht bij de instantie zelf neer te leggen en ik denk dat ik dit ook ga doen.

Alles wat jullie hebben geschreven, weet ik natuurlijk al, maar toch nog bedankt voor alles!

Ik wens jullie allen een prettig weekend toe!

Menneke

druifje01
door druifje01 - Oct 22, 2010 om 17:48
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Ik begrijp dat er iemand kwam kijken omdat uw huis niet op orde was. Als dat u inderdaad gezegd heeft zal men begrepen hebben dat u daar hulp voor nodig heeft. Op uw verzoek vond het gesprek bij u thuis plaats, ik begrijp dat er toen geïnspecteerd is hoe het huis ervoor staat. Daar zou ik ook van in de war raken. In een bemiddelingsgesprek voor heraktivatie hoort zoiets niet thuis. Er is blijkbaar iets gebeurd wat volgens u niet hoort en u bent geschrokken. Begrijpelijk dat u niemand meer toe wilt laten want er wordt over u beschikt als ik het wel heb.

Tja, misschien kan iemand u iets wijzer maken over uw privacyrechten
Pas op met wat u zegt, want ieder zal genegen zijn uw woorden in zijn eigen straatje te in te passen zonder oog te hebben voor wat ú wilt.

me
door menneke - Oct 22, 2010 om 17:53
77 Antwoorden / 24 Vragen

@ Druifje,

Het is ongeveer zo gegaan zoals jij het beschrijft. Maar er is nog veel meer gebeurd aangaande deze persoon die inderdaad over mij heeft beschikt. Een gesprek met de S.D. heeft dit niet opgelost: integendeel. De klantmanager geloofde zijn collega!

En inderdaad om privacy-redenen kan ik hier verder niet op ingaan. Maar ik kan wel een klacht indienen bij de organisatie bij wie hij in dienst is.

druifje01
door druifje01 - Oct 22, 2010 om 19:06
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Ik geloof niet dat jijeen psycholoog nodig hebt. Je moet gewoon zoals je nu doet je gevoel volgen. Let wel, je staat als je bínnen de organisatie gaat klagen niet sterk.

sonjaatje
door sonjaatje - Oct 22, 2010 om 19:19
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Ik geloof niet dat jijeen psycholoog nodig hebt

Hoe kan jij dat nou weten, ken je de ts persoonlijk en ben je een arts??
Je gevoel volgen kan een heel fout advies zijn.

ro
door ron530 - Oct 22, 2010 om 19:48
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Niet om het een of ander maar de WWB heeft een andere instake gekregen dan het in leven houden van personen. Doel is zelfredzaamheid, die kun je niet weigeren. Door de nieuwe re-integratie regels gelden arbeid ongeschiktheid regels ook niet meer. Wat betreft uw situatie: u geeft aan het zelf niet te kunnen redden en aanvaard in eerste instantie hulp, die gaat verder dan u wil. Maar toch soms moeten er zaken gebeuren die in beginsel zeer ingrijpend zijn en pas later resultaat opleveren. Verder geeft u aan er keihard heeft moeten vechten om de sollicitatieplicht van de voorwaarden WWB af te krijgen, is dat het doel? zoja dan heeft u zeker hulp van een onafhankelijk hulpverlener nodig.
Mijn persoonlijke mening is dan ook dat deze hulpverlener niet de privacy schendt maar u op sommige punten niet meewerkt.

me
door menneke - Oct 22, 2010 om 20:01
77 Antwoorden / 24 Vragen

Eenieder mag van mij zeggen of denken wat hij/zij wil. Ik ken mijn rechten EN plichten als uitkeringsgerechtigde. Maar ik ga vanwege privacy-redenen hier echt niet uit de doeken doen wat er precies is gebeurd. Maar een ding wil ik wel aangeven m.b.t. het opruimen van het huis:De hulpverlener van een bemiddelingsbrureau heeft n.l. het volgende gezegd:

" Ik mag dit eigenlijk niet doen, maar ik doe het om u te helpen". En dit helpen is is inderdaad gebeurd, ja maar vraag mij niet hoe want daar geef ik echt geen antwoord op. Het antwoord heeft Druifje01 al voor mij gegeven en daar zal iedereen het mee moeten doen!

Ter correctie: de eerste zin van mijn topic heb ik verkeerd neergeschreven. Ik werd geschikt geacht voor het verrichten van vrijwilligerswerk voor 16 uur per week en dit mocht ik niet opbouwen, zoals gebruikelijk is. Sorry voor de omissie, maar wellicht maakt dit alles wat duidelijker. En verder raad ik - als iemand nog wil reageren aan - de rest van mijn verhaal nog eens zorgvuldig door te lezen.

ro
door ron530 - Oct 22, 2010 om 20:09
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@Menneke, ik heb uw verhaal wel 10 keer doorgelezen voor ik een antwoord gaf. U wil echter het ene verhaal lezen waarin u gelijk krijgt en op basis daarvan actie onderneemt.

Veel succes en wijsheid.

birdies
door birdies - Oct 22, 2010 om 20:39
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.........Ik geloof niet dat jij een psycholoog nodig hebt. .........

Zooooo, da's knap!!!! Je glazen bol er even bij gehaald???? Een psycholoog heeft meerdere gesprekken nodig voordat hij e.e.a. kan beoordelen, onze druif kan het na 2 reacties van topicstarter!

Stop eens ff met je huis-, tuin- en keukenpsychologie!

birdies
door birdies - Oct 22, 2010 om 20:43
6104 Antwoorden / 31 Vragen

..........." Ik mag dit eigenlijk niet doen, maar ik doe het om u te helpen". En dit helpen is is inderdaad gebeurd, ja maar vraag mij niet hoe want daar geef ik echt geen antwoord op..........

Nou, zet dan niks neer, hier schiet niemand wat mee op!

.........Het antwoord heeft Druifje01 al voor mij gegeven en daar zal iedereen het mee moeten doen!...........

Iedereen? JIJ bedoel je. Het antwoord mag jou dan goed uit komen, het antwoord klopt echter niet. Maar succes ermee.

druifje01
door druifje01 - Oct 22, 2010 om 20:44
1712 Antwoorden / 140 Vragen

@Sonjaatje, Birdies, Ik reageerde op hardwerrorman, mensen. Goed lezen en bemoei je niet met mening van een ander, die is om aan te reiken voor de vragensteller.

druifje01
door druifje01 - Oct 22, 2010 om 20:47
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Het lijkt wel alsof men daar voornamelijk wil toehappen. Wie heeft daar nu wat aan? Het gaat om opbouwende opmerkingen. Hardwerrorman begon met een optie, maar er werd gauw onnadenkend de strijd aan gebonden. Beetje stijl mag ook wel.

sonjaatje
door sonjaatje - Oct 22, 2010 om 20:47
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Ja hoor Druif je gelooft het zelf.

druifje01
door druifje01 - Oct 22, 2010 om 20:50
1712 Antwoorden / 140 Vragen

En, ik doelde dus erop dat niet [hij/b] hulp nodig jheeft maar dat die mensen die hem hebben laten schrikken fout bezig zijn. Even spits denken.

ro
door ron530 - Oct 22, 2010 om 20:51
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Weet je diegenen die echt hulp nodig hebben zijn de eersten die ontkennen dat ze hulp nodig hebben. Is een waarheid als een koe. pas later wordt die hulp als bevrijdend ervaren. Of dit voor Menneke opgaat durf ik te betwijfelen want die verzet zich met hand en tand.

sonjaatje
door sonjaatje - Oct 22, 2010 om 22:32
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Zeker waar moeder56.

moeder56
door moeder56 - Oct 23, 2010 om 02:49
483 Antwoorden / 2 Vragen

Uit eigen ervaring: soms kan hulp gegeven erg bedreigend zijn omdat de hulpgever zijn/haar eigen inzichten als enige waarheid zien. Vaak is ook het respect voor degene die hulp krijgt ver te zoeken. Een groot deel van de hulpverleners heeft wel de boeken"wijsheid" en verder niets.

me
door menneke - Oct 23, 2010 om 02:55
77 Antwoorden / 24 Vragen

Nu: het lijkt mij nu wel duidelijk: het antwoord is klip en klaar gegeven door

moeder56. En ook ik - moet ik derhalve bekennen - ben een ervaringsdeskundige op dit gebied en dan in negatieve zin!

Ik hoop dan ook van ganser harte dat deze - enigszins - onsmakelijke discussie hierbij beeindigd is. Voor de goede orde: kijk eens op de volgende site:

www.machtsmisbruikdoorhulpverleners.nl of google het even. En dit is dus hetgene dat bij mij heeft plaatsgevonden: waarvan acte!

margreet1958
door margreet1958 - Oct 24, 2010 om 17:20
59 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo Menneke

Volgens mij mag je altijd hulp weigeren.
Vooral als jij kunt aantonen dat je er niks aan heb.
Het is natuurlijk voor deze (hulp)instanties nooit leuk om te horen dat ze niet
meer welkom zijn"het is hun broodwinning"
Om dat aan te tonen sta je nooit sterk.
Je moet nooit opgeven in wat jij geloof of nodig heb.
Dit is ook probleem waar vele mensen mee te maken hebben hoor.
Alleen sommige durven er tegen in te gaan.
Veel succes verder.
Margreet

me
door menneke - Oct 24, 2010 om 17:54
77 Antwoorden / 24 Vragen

Hallo Margreet1958,

Bedankt voor dit uit mijn hart gegrepen antwoord; jij hebt van mij een beloning gekregen. Er zijn inderdaad weinigen die tegen de stroom inroeien en ik ben daar dus een van!
Ik heb het hoofdkantoor van de bemiddelingsorganisatie aangeschreven en gevraagd of er een protocol bestaat, waaraan de hulpverleners moeten voldoen in hun contact tussen begeleider en medewerker ( de patient dus). Ik heb vrijdag al antwoord gekregen en ik werd aangemoedigd mijn verhaal aan de manager van het hoofdkantoor te vertellen. Dit heb ik dus gisteren gedaan. Uit dit protocol blijkt wel degelijk dat de hulpverlener over de grenzen t.a.v.mij is gegaan.
Ondertussen ben ik bijna 58 en weet nu zo onderhand wel wat wel en niet goed voor me is en ik word hierbij ondersteund door mijn huisarts. Met hem ben ik tot de conclusie gekomen dat ik geen hulpverlenersinstantie meer nodig heb.

Maar er is een " maar" en dit is door mijn opponenten naar voren gehaald. Aan het krijgen van een uitkering zitten ook verplichtingen. Dit realiseer ik mij terdege en ik heb in mijn brief aan de S.D. aangegeven dat ik vrijwilligerswerk wil gaan doen. En daar is de klantmanager weer niet over te spreken: die wil dat ik mijn huis verder ga opruimen:" want u was zo lekker bezig": ja " zo lekker" dat ik er straal overspannen van werd en nu het advies van de HA op moet volgen om dit mondjesmaat te gaan doen. Ook de klantmanager vaart zijn eigen koers en luistert dus naar niemand. Ik heb hem donderdag drie keer gebeld en ben blijven zitten op dat vrijwilligerswerk. De reden: van de HA moet ik al jaren lang mijn huis uit. En nu ik daar eindelijk aan toe ben, word je weer teruggeduwd. In ieder geval gaat hij op zoek naar een nieuwe begeleider en dan wordt er eerst kennisgemaakt ten kantore van de S.D. om te kijken of het klikt.