roefroef
door roefroef Jan 26, 2012 om 19:45
Geldzaken & recht

Kan werkgever loonstrook zomaar per mail doen?

hallo daar,
mijn werkgever stuurt vanaf 2012 de loonstrook per mail,
dit wil ik liever niet, kan hij dat zomaar doen?

23948 20 Rapporteer

getty
door getty - Jan 26, 2012 om 19:47
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dat doet ie bij ons ook. Ik stuur de mail gewoon weer terug naar mijn werkmail en print het op het werk uit, dan heb ik de strook alsnog op papier staan. Volgens mij mag het wel, tenzij u aan hebt gegeven geen gebruik te kunnen maken van internet en mail dan zou het natuurlijk lastig zijn. Heeft u uw bezwaren al aangegeven?

stacey
door stacey - Jan 26, 2012 om 20:26
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Per juli 2010 mag werkgever loonstrook digitaal doen Maar
--Werkgevers mogen een loonstrookje echter pas digitaal verzenden als aan twee voorwaarden voldaan is:
-de werknemer moet er expliciet zijn toestemming voor geven.
......... --Info

mahadma
door mahadma - Jan 26, 2012 om 20:41
11543 Antwoorden / 51 Vragen

"mijn werkgever stuurt vanaf 2012 de loonstrook per mail,
dit wil ik liever niet, kan hij dat zomaar doen?"

Je schrijft, dat wil ik liever niet.

Als het om zekerheid van aankomen bij jou persoonlijk is, heb ik liever email als via post.nl. Wat is (als ik het mag vragen) je reden om het liever niet te willen?

pauls0
door pauls0 - Jan 26, 2012 om 23:46
149 Antwoorden / 2 Vragen

Er zijn bedrijven die zonder toestemming van werknemer alles op een slecht beveiligd website hun loonstrookjes zetten met een inlogcode van persoonlijke burger service nummer. Bij mijn weten is BSN (burger service nummer) alleen maar bedoeld voor overheidsinstellingen onder restricte voorwaarden

Het is goed om te weten wat u bewijzen komt, wat wel en niet mag.. Goede informatie, dank u.

=stacey schreef op donderdag 26 jan 2012, 20:26: Per juli 2010 mag werkgever loonstrook digitaal doen Maar
--Werkgevers mogen een loonstrookje echter pas digitaal verzenden als aan twee voorwaarden voldaan is:
-de werknemer moet er expliciet zijn toestemming voor geven.
......... --Info

rj
door rjw - Jan 27, 2012 om 08:44
3266 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=paul s schreef op donderdag 26 jan 2012, 23:46] Er zijn bedrijven die zonder toestemming van werknemer alles op een slecht beveiligd website hun loonstrookjes zetten met een inlogcode van persoonlijke burger service nummer. Bij mijn weten is BSN (burger service nummer) alleen maar bedoeld voor overheidsinstellingen onder restricte voorwaarden

Het is goed om te weten wat u bewijzen komt, wat wel en niet mag.. Goede informatie, dank u.

Als een bedrijf dit doet is dat na goedkeuring van de ondernemingsraad. De werknemer heeft dus indirect toestemming gegeven.

PS: het BSN nummer wordt niet alleen door de overheid gebruikt. O.a. ook door banken en verzekeraars.

jo
door jorisw - Jan 27, 2012 om 08:46
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Bij mij zijn de loonstroken via een website van het bedrijf dat de loonstroken verzocht in te zien en als PDF te downloaden. Eerlijk gezegd een stuk praktischer dan de papieren versies.

stacey
door stacey - Jan 27, 2012 om 09:50
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=rjw schreef op vrijdag 27 jan 2012, 08:44]Als een bedrijf dit doet is dat na goedkeuring van de ondernemingsraad. De werknemer heeft dus indirect toestemming gegeven.

Ik betwijfel of dat besloten/accoord mag via de ondernemingsraad...........
er staat dat Werknemer Expliciet toestemming moet geven, dat is persoonlijk.

eva369
door eva369 - Jan 27, 2012 om 10:27
308 Antwoorden / 2 Vragen

bij ons is ook niet om onze toestemming gevraagd om de loonstrookjes via internet te krijgen.

mahadma
door mahadma - Jan 27, 2012 om 11:14
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Je krijgt ook je jaaroverzicht per email via mijn overheid en er wordt bijgezegd, dat je die niet meer per post krijgt.

ro
door rondol - Jan 27, 2012 om 11:58
43 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=jorisw schreef op vrijdag 27 jan 2012, 08:46]Bij mij zijn de loonstroken via een website van het bedrijf dat de loonstroken verzocht in te zien en als PDF te downloaden. Eerlijk gezegd een stuk praktischer dan de papieren versies.

Je kunt het natuurlijk ook zelf uitprinten, of opslaan op je PC, om later uit te printen.

ja
door jaydeeyazz - Jan 27, 2012 om 12:03
1 Antwoorden / 0 Vragen

Wat is er nu op tegen om je jaaropgave per e-mail te ontvangen.
Je aangifte naar de belasting gaat toch ook via e-mail en DigiD.
Je voorkomt daarmee een enorme papiermolen.
Bij veel mensen gaat toch de meeste stukken in een ordner of de schoenendoos.
Als je een map aanmaakt kan je alle stukken overzichtelijk rubriceren en krijg een uitstekend overzicht.
Geheimhouden van je inkomen, de belastingdienst en overige overheidsinstanties weten toch wel alles van je.
Voorkom onnodig een papier circulatie.
Als je toch een overzicht op papier wilt hebben, maak dan even een print.
H. de Wilde

mahadma
door mahadma - Jan 27, 2012 om 12:06
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Ik heb het al eerder gevraagd aan TS, maar wat de reden dat hij/zij dit liever niet wil?

tot15karakters
door tot15karakters - Jan 27, 2012 om 16:02
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Niemand is verplicht een mail adres te hebben of internet thuis.
Dus je mag vragen om het per post te sturen.

Dat vele het via E mail graag willen betekend niet dat je verplicht bent een Computer met Internet te hebben.
U mag dus het papieren strookje eisen want niet iedereen heeft Internet.
Vooral in rustige dorpen is het vrij prijzig en weinig keuze.

Er zijn nog steeds gebieden waar je moet inbellen dus zijn de kosten hoger dan de meeste ADSL of Kabel gebruikers.
Zelf heb ik ook geen Internet, ja klinkt vreemd maar ik werk op een zware verbinding met 4 buren, dit was noodzakelijk omdat 3 mensen problemen hadden met Kabel TV en Internet en het niet hersteld werd.

Daarom delen we nu TV en Internet dus niet 100% veilig....
Ik kan de dingen van buren als ik zou willen ook volgen.
Alleen is mijn mail wel beveiligd maar niet alles!

Ook heb ik een collega uit Friesland waar alleen inbellen beschikbaar is.
Die blijft vaak na werktijd even mailen en surfen omdat hij thuis een zeer dure verbinding heeft.
Ook stopt hij vaak onderweg bij een benzine pomp of snackbar om te surfen dus niet iedereen is online!

U heeft dus recht op de papieren strook, alleen wel vragen.

ozzy2009
door ozzy2009 - Jan 27, 2012 om 19:25
4 Antwoorden / 3 Vragen

Lees het volgende stuk eens goed door;
http://www.fnvbondgenoten.nl/mijnbranche/branches/regio_noord/nieuws/305568_de_digitale_loonstrook_komt_eraan/

Vooral ook dit gedeelte is interessant; "Wil een werknemer zijn of haar loonstrook op papier ontvangen, dan is de werkgever verplicht deze ook op papier te (blijven) verstrekken. Ook een afspraak met bijvoorbeeld een ondernemingsraad, kan niet ten koste gaan van dit individuele recht"

en; "Een loonstrook hoeft niet maandelijks te worden verstrekt, maar even vaak als er een wijziging is in het loon. Dus minimaal eens per jaar als het vakantiegeld wordt uitgekeerd, en bijvoorbeeld als de sociale premies zijn aangepast, de pensioenpremie, een loonsverhoging of verlaging is doorgevoerd."

Aangezien ik niet iedere maand hetzelfde loon heb moet de werkgever deze mij blijven verstrekken.
Ook bij onze werkgever waren ze van plan dit in te voeren, ik, en vele andere met mij gingen hier niet mee accoord. Ik heb dit alles dan ook tot de bodem uitgezocht en hierover contact gehad met verschillende instanties, waaronder het fnv.

Laat ook duidelijk zijn; een REDEN waarom je je dig. loonstrook niet wil ontvangen hoef je NIET te geven. Als je het niet wilt, wil je het niet. punt!

Persoonlijk wil ik geen dig. loonstrook maar op papier; Ik onvang al 19 jaar mijn salarisstrook via de post zonder problemen. Even snel je loonstrook bekijken? Ik neem liever een map uit de kast dan dat ik mijn computer moet inschakelen, inloggen, etc. Bij mijn werkgever was het allemaal onder het mom van; beter voor het milieu, minder kosten, terwijl er per week 10 blaadjes met onzinnige post in je postvakje ligt. Bij de opmerking van de werkgever om het zelf uit te printen dacht ik toch wel even aan die cardridges, die toch al niet zo goedkoop zijn. Het gaat mij niet om die paar euro's maar om het gebaar. Een bedrijf dat per jaar miljoenen aan winst maakt kan mijn loonstrookje best opsturen, en dient zich, boven alles, aan de wet te houden.

me
door meijde - Jan 29, 2012 om 13:16
7 Antwoorden / 0 Vragen

ook ik ben er op tegen om mijn loonstrookje via de mail te ontvagen en de rede is hij zou maar naar de verkeerde gestuurd worden . of je mailbox word gehackt en dan ben je mooi de sjaak . want zelf de loonstrook word bij ons alleen nog maar persoonlijk overhandigt om dat er een keer een lading loonstookjes bij post nl verdwenen waaren en er misbruik van was gemaakt . het internet is een mooie medium maar niet veilig voor bepaalde zaken .

mhofman
door mhofman - Jan 29, 2012 om 14:33
530 Antwoorden / 93 Vragen

Waar ik werk is het al meer dan een jaar zo,Je hebt je eigen site met code daar kan niemand anders bijkomen.Je kan je loonstrook printen en jaaropgaven ed ook info over je werk vind je er.Je kan het thuis bekijken maar ook op je werk en ik vind het erg gemakkelijk.

donna
door donna - Jan 31, 2012 om 12:11
207 Antwoorden / 43 Vragen

Bij ons is de postbezorging zo slecht dat ik het liefst alles per mail wil. Mijn pc is nog nooit gehackt, maar post raakt minstens een keer per maand zoek. Bankafschriften, brieven en vooral online bestellingen zijn al meermalen verdwenen. Ik koop zelfs niet meer online, want ik heb er te vaak problemen mee. Doe mij maar alle correspondentie via de mail.

roefroef
door roefroef - Jan 31, 2012 om 17:06
19 Antwoorden / 38 Vragen

de redenen zijn: - kans op sturen naar verkeerde
- staat op het wereld wijde web kan iedereen bij alle
persoonlijke gegevens ( zo voelt dat iig)

naitsoezn
door naitsoezn - Jan 31, 2012 om 17:19
842 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=roefroef schreef op dinsdag 31 jan 2012, 17:06]
de redenen zijn:
- kans op sturen naar verkeerde

Gelukkig maakt de post nooit fouten ;-)
[quote]
- staat op het wereld wijde web kan iedereen bij alle persoonlijke gegevens ( zo voelt dat iig)

Misschien een openbaring voor je, maar praktisch al je gegevens staan al ergens op het wereldwijde web. Je werkgever heeft je loonstrookje gewoon ergens digitaal staan, en een grote kans dat dat loonstrookje op een (lokaal) netwerk staat. Als jij je loonstrookje niet via de e-mail ontvangt maar via de post, dan is het enige verschil dat jij geen toegang hebt tot de digitale versie, terwijl je collegae wel toegang hebben tot hun digitale versie.

Volg gewoon de tips op die hier gegeven zijn, en print het loonstrookje uit en wis het mailtje. Dan ben je misschien nog wel veiliger dan wanneer je het loonstrookje met de post laat opsturen....

naitsoezn
door naitsoezn - Jan 31, 2012 om 17:20
842 Antwoorden / 1 Vragen

En met:
gelukkig maakt de post nooit fouten bedoel ik natuurlijk:
gelukkig maakt de post nooit fouten ;-)