Klacht woningcorporatie
Ik maakte de huur in het verleden over per bankoverboeking. Ook kan het via automatische incasso zijn gelopen. Waar de huur toen meestal geïncasseerd kon worden ontving ik soms een herinnering.
Op een gegeven moment is overgegaan op betaling via een betaallink. Die werd via de mail verzonden. En op deze manier betaalde ik een tijd de huur. Toch vroeg ik me af of het hier niet ging om pishingmails. De huur is ook weleens via overboeking overgemaakt. Soms ontving ondanks te late betaling een betaalherinnering. Al vraag ik me af in hoeverre de woningcorporatie de administratie in orde heeft.
Op een gegeven moment werd gedreigd met extra incassokosten.
Ik huur al vele jaren. Ik kon op een gegeven door mijn situatie niet meer maandelijks de huur betalen. Al probeerde ik dit wel. Uiteindelijk kwam het tot een ontruiming van de woning.
De woningonderhoud is op een gegeven iets dat je als huurder mag verwachten. De verhuurder is in gebreke gebleven. Je mag een fatsoenlijke woning ontvangen en dit bij aanvang van de huurovereenkomst. Je gaat niet vanuit dat je als huurder hier voor de kosten moet opdragen.
Ik ben in een vervelende situatie terechtgekomen. En hopelijk is er een oplossing voor.
Misschien is het iets om eens contact met je gemeente op te nemen en daar te vragen of zij je willen helpen met budgetteren. Iedere gemeente, die het beste met zijn burger voor heeft, heeft ongetwijfeld daar mensen voor in dienst.
Je mag inderdaad onderhoud van je verhuurder verwachten, maar dat is dan alleen groot onderhoud en renovatie/restauratie. De kleine onderhoudszaken zijn voor rekening van de huurder. Klein onderhoud is bijvoorbeeld een kraanleertjes vervangen, binnen schilderwerk doen. Dat soort dingen.
Laat de verhuurder automatisch afschrijven van je rekening, dan kan JIJ niks vergeten/fout doen/ergens over twijfelen. Neem contact op met je verhuurder. Zijn de klachten qua huis bewoner of verhuurder gerelateerd?
Ik zie geen oplossing omdat het huurcontract door een kantonrechter is ontbonden en de woning door een deurwaarder is ontruimt. De staat van de gehuurde woning staat er geheel los van maar had als verdediging voor het niet voldoen van de huurbetaling wel aan kunnen voeren als u bij de zitting aanwezig wa geweest. Feit is en blijft dat u de huurpenningen zoals dat in een rechtzaak gebezigd wordt niet tijdig heeft voldaan en niet op de waaschuwingen van zowel de woningbouw, de deurwaarder genegeerd heeft want het laastste wat een woningbouw wil is een huurder het huis uit zetten.
1: huur is een breng-schuld. De verhuurder hoeft geen factuur, acceptgirokaart, betaal-link of iets dergelijks te sturen. Het is de verantwoordelijkheid van de huurder om de volledige huur te betalen vóór de nieuwe vervaldatum (meestal de eerste van de maand).
Als u zich afvroeg of de betaal-links niet in werkelijkheid phising-mails waren, had u twee dingen kunnen doen. Het eerste is uw verhuurder bellen om te vragen of het allemaal klopt. En het tweede is om gewoon het geld via een overschrijving over te maken aan de verhuurder. Het rekeningnummer en het huurbedrag zal u immers wel bekend geweest zijn. En anders had u dat op kunnen vragen.
2: als er een uitzettingsbevel is afgegeven, dan gaat het hier niet om een keer te laat huur betalen. Voordat zo'n zaak bij de rechter ligt, zijn er al een paar maanden met verschillende herinneringsbrieven verstreken. Eerst stuurt de verhuurder één of meerdere brieven met betalingsherinnering. Als dsn het geld niet binnen komt, dan gaat het naar een incassobureau. Dan gaat het door naar een deurwaarder die meerdere pogingen zal doen om in overleg te treden om een betalingsregeling af te spreken. Voordat u gedagvaard wordt, zijn er al zomaar 2 tot 4 maanden verstreken waarin u de achterstanden niet bent ingelopen en ook geen betalingsregeling hebt kunnen afspreken.
En dan is er nog een flinke wachttijd bij de rechtbank. Voordat huisuitzetting werkelijkheid wordt, is er al een half jaar tot een jaar verstreken waarin er geen regelingen getroffen zijn (of niet nagekomen).
3: de verhuurder is verantwoordelijk voor het onderhoud aan de buitenkant van de woning en voor "grote herstellingen" aan keuken en sanitair. Onderhoud van tuin, aankleding en stoffering (schilderwerk binnenshuis, vloerbekleding, behang etc) is altijd voor rekening van huurder. Net als het ontstoppen van een gootsteen afvoer (sifon), vastzetten van een deurkruk etc.
Als er ernstig achterstallig onderhoud is op punten waar de verhuurder verantwoordelijk voor is, is dat nooit een reden om op eigen houtje maar te besluiten dat u geen huur hoeft te betalen. In een dergelijk geval kunt u de huurcommissie vragen om de situatie te beoordelen. Als zij van mening zijn dat er ernstig achterstallig onderhoud is, bepalen zij ook hoeveel korting u op de huur krijgt tot de gebreken hersteld zijn.
@ivo w, kan je geen 10 punten geven op je antwoord: alleen hier: +10
Ik vrees dat we dit soort vragen nog vaker gaan krijgen want met alle toestanden in de wereld komen steeds meer mensen in de betalingsproblemen. De huurbetaling een maandje overslaan is de eerste gang want men denkt dat een maandje achterstand geen gevolgen heeft. Wat men niet beseft is dat de maand er op de huur voor twee maanden betaald moet worden en dat bedrag is simpelweg niet op te brengen. Wbv's mogen al bij twee maanden huurachterstand een incassobureau inschakelen maar doen er alles aan om met de huurder tot een oplossing te komen maar vaak gaat dat per brief die door de huurder op de stapel ongeopende post wordt gelegd. Sinds 2021 zijn Wbv's e.d. verplicht om achterstanden in de betaling bij de gemeente te melden en die gaan de betrokkene actief aanschrijven maar ook daar komt maar weinig respons op.
De gerechtsdeurwaarder vind ik erg kwalijk. Wellicht heb ik er contact mee proberen op te nemen. In elk geval de gevraagde betalingen voldaan. Dat ik ook nog gevraagd werd om huur te voldoen van mijn woning kwam onverwachts en wist niet wat ik moest doen. Weliswaar kreeg ik diegene aan de deur, maar was toen dacht ik meteen de brief in de bus gedaan. En daarna kwam die terug met politie voor de woningontruiming. Ik kon toen wel betalen echter werd ik daar niet toe in de gelegenheid gesteld. Denk daarnaast ook aan dat de bezoek van de woningcorporatie niet mogelijk was. En ik daartoe nog post in de bus heb gedaan.
In juridische termen spreek je van een onrechtmatige daad wanneer nalatigheid rechtstreeks schade aanricht aan een persoon of zijn eigendom.
De deurwaarder bemoeit zich alleen met de betaal-achterstanden. Dat staat ook in de brieven. Ook staat daar netjes bij over welke maand(en) de betalingsregeling gaat.
Dat u maandelijks huur moet betalen staat in uw huurcontract. Blijkbaar heeft u nadat u de brief van de deurwaarder hebt ontvangen niet de reguliere huurbetalingen hervat. Daardoor ontstonden nieuwe achterstanden. Nogmaals: het optijd betalen van de maandelijkse is de verantwoordelijkheid van de huurder.
U doet ook nogal vaag over welke contacten u met de gerechtsdeurwaarder heeft gehad. Maar meldt wel dat deze vergezeld van de politie bij u langs is gekomen (waarschijnlijk voor de huisuitzetting). De politie komt niet met de deurwaarder mee als er geen rechterlijk bevel tot uitzetting is geweest. En het rechterlijk bevel tot uitzetting komt er niet zonder dat u gedagvaard bent én de deurwaarder alle stappen in het proces juist doorlopen heeft.
Alles bij elkaar vind ik uw beschuldiging van nalatigheid nogal een erstig feit. Waarin precies is de deurwaarder nalatig geweest?
Er is een procedure voor de uithuiszetting. Waar is het misgegaan met die deurwaarder?
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/publicaties/2021/03/25/wat-is-huisuitzetting-en-hoe-voorkom-je-het-als-verhuurder
Geachte Teradoom,
De enige adviezen,die ik u kan geven is om vaste lasten altijd per automatische incasso te laten lopen en goed uw bankafschriften te lezen in de toekomst.
Je zit nu op een kamer met een forse huurschuld?
Jammer dat het zover moest komen.
Je probeerde wel de huur te betalen, maar het lukte niet.
Als je je huur niet kunt betalen, altijd contact opnemen met de woningstichting.
Misschien kan er een betalingsregeling worden getroffen en word je verwezen naar schuldhulpverlening.
Laat je niets van je horen, dan volgt inderdaad een huisuitzetting en nog meer kosten.
Heb je klachten over de staat van je woning, dat staat los van de betaling van de huur.
Daarvoor moet je schriftelijk klagen en als er geen oplossing komt, dan naar de Huurcommissie.
Maar daarvoor is het allemaal nu te laat.
Kijk eens of er in je woonplaats een sociaal/wijk team is die mensen helpt die in de financiele problemen zijn gekomen.
Je kunt ook informeren bij je gemeente.
Het is belangrijk zo snel de huurschuld te betalen, eerder kom je niet in aanmerking voor een andere huurwoning.
De wachttijd voor een andere huurwoning is lang. Als het kan, schrijf je dan nu in. Dan bouw je wachttijd op,
Een latre reactie en indien nog niet genoemd of gedaan: schakelschuldhulpverlening in. (Via een organisatie voor sociaal en maatschappelijke hulpverlening).
De bedoelde corporatie zal ongetwijfeld wel alles op orde hebben omdat een uitzetting/ontruiming toch echt gebaseerd moet zijn op correcte gegevens en was ook uw verweer daartegen van belang. En dat bleek kennelijk onvoldoende en werd een deurwaarder actief na de gerechtelijke uitspraak. (Als al eerder gezegd) .
Dit zijn meerdere klachten lijkt me.
Over de huurbetaling: uw huurcontract inclusief algemene voorwaarden schrijven voor hoe u de huur moet betalen. DAt u alleen maar via een betaallink kunt betalen lijkt me niet in orde, namelijk, u hoeft niet wettelijk verplicht over een emailadres te beschikken. Een huurdersorganisatie kan niet verlangen dat u alleen per email bereikbaar bent.
U betaalde desondanks toch via de link terwijl u dacht: "zijn dit misschien phishing links?" Als ik dat zou denken zou ik nooit betalen, maar altijd navragen bij de verhuurder.
soms ontvangt u ondaks late betalin een herinnering? Tja, dat is logisch, dingen gaan vaak automatisch de deur uit als de huur niet is betaald. Maar dan staat vrijwel altijd in de brief: "heeft u al betaald dan kunt u dit bericht als niet geschreven beschouwen" en staat dat er niet in; ja dan heeft u gewoon betaalt voordat de brief is aangekomen en is de brief dus ook dan niet
meer geldig.
Extra incassokosten: kan alleen na een tweede herinnering (of eigenlijk, in deze tweede herinnering moet vermeld worden dat bij wederom niet betalen incassokosten zullen worden gaan gevorderd). DAn heeft u meerdere herinneringen na elkaar niet verwerkt.
Dus dan heeft u uw administratie niet op orde ipv de verhuurder.
DAt u uitgezet wordt als u de huur niet betaalt of kunt betalen is logisch. Het is uw verantwoordelijkheid daarover in gesprek te komen met de verhuurder en in geval van slechte financiele situatie goed afspraken te maken over de huurbetaling. Een fatsoenlijk verhuurder waar u al jaren huurt zal u niet zonder meer op straat zetten maar meedenken over een oplossing.
Het woningonderhoud mag je verwachten. Maar niet de kleine reparaties: die zijn voor uw rekening en zijn wettelijk vastgelegd. Kunt u nakijken op de site van de rijksoverheid mbt huren van woonruimte.
Zoals ik dit lees is de oplossing om te beginnen dat u niet de dingen uit de hand moet laten lopen. GEwoon verantwoordelijkheid nemen voor uw eigen leven.
Wanneer je via een betaallink betaalt wordt hierin een rekeningnummer vermeld. Het is dus vrij eenvoudig te check of dit echt het rekeningnummer van de woningcorporatie is.
Bedankt voor de reacties. De reden voor ontbinding van de huurovereenkomst kan ik niet exact achterhalen. Er zou wel eens een afspraak gemaakt zijn voor betalingen van de huur. Ik heb toen volgens mij betaald. Als ik wil weten dat er niet geprobeerd is of er een betalingsregeling kon worden afgesproken.
Er is akkoord gegaan met een betaling tegen finale kwijting, welke door de bewindvoerder is voldaan. Echter is er nog de schade van de huisuitzetting. Daardoor kon ik helaas dus niet ergens in de buurt terecht voor opvang nadat mijn tent stuk was gegaan.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Hoe is de ervaring met Knauf Supafill
Wij hebben onze spouw laten isoleren met Knauf Supafill, op de website van het bedrijf dat het aanbracht staat dat het geen vocht opneemt, echter kregen wij last van schimmel op het binnenblad. Dat kan echter niet als het geen vocht opneemt Lees meer
Mag mijn tandarts mij weigeren als ik mijn tanden bij een specialist behandel
Beste Kassa,
Ik heb een vraag over de rechten van een patiënt bij het kiezen van tandheelkundige zorg.
Ik sta momenteel ingeschreven bij mijn huidige tandarts en heb een plakbrug bij mij voortanden die vervangen moet worden en een gehele restauratie van mijn kiezen.
Voor mijn inschrijving bij deze tandarts had ik al aangegeven dat ik ook gesprekken had lopen bij een
...
Lees meer
Wielerflits zoekt telefoonnummers van anonieme gebruikers op
De afgelopen dagen heeft de hoofdredacteur van Wielerflits anonieme forumleden gebeld. Dit met betrekking tot reacties onder een nieuwsbericht waarbij de website bekritiseerd werd op slechte journalistiek. De hoofdredacteur licht zijn werkwijze zelf netjes toe:
"(Gebruikers)naam intikken in de zoekmachine. Paar slimme zoektermen en je vindt vaak een adres of 06."
Zie hier bijvoorbeeld
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer