kr
door kritisch Sep 20, 2007 om 19:28
Geldzaken & recht

Klant wil niet betalen wat kan ik doen?

Hoi allemaal,

Vraag klinkt simpel met simpel antwoord. Incasso inschakelen echter het gaat over zwart werk...

Men heeft een voegerskarwei, betreft gehele huis uithaken, reinigen (hogedrukspuit, wil absoluut niet zandstralen), voegen en impregneren. Is een vast bedrag afgesproken. begin aug.

Half aug. klant wijzigt in: achter achter alleen repareren, vond voor toch veel beschadigingen van uithaken. En daarbij hij wilde de achterzijde toch laten schilderen. Oke geen probleem.

Toen mail ontvangen (alles op mail), alles zag er goed uit. Ook de voorzijde en zijkanten. Waren aangenaam verrast. En dat het goed/vlot verliep. En dat men ... uren gewerkt had. Mijn reactie, fijn dat men het goed vond. en dat ik de uren niet belangrijk vond, men had immers een vaste prijs afgesproken.

Toen (zaterdagavond) mail ontvangen, men wilde de achterzijde NIET laten impregneren. Zouden ze dinsdagavond gaan doen. Gezegt kan niet meer gewijzigt worden, materiaal is al gekocht. (inkoop 500 euro!!) wij kunnen het ook niet retour brengen.

Toen begonnen de problemen, opeens was het niet goed gereinigd en gevoegd. (Was wat cementsluier, wilde we oplossen met zoutzuren) Dus men wilde helemaal niet meer impregneren. En er moest op nieuw gereinigt worden....  wat wij betwiste. Men heeft toen het bedrijf ingeschakeld waar wij het impregneer van hadden gekocht. Die gaven ons volledig gelijk! Men zoutzuren was het goed op te lossen, voegen en reinigen was verder goed gedaan.  Nog betwist men dit, schakelen een ander voegbedrijf in, ook die geeft ons gelijk.

Nu wil men dat wij speciaal (duur) spul kopen om te reinigen, veel duurder dan het standaard zoutzuur. En dan betalen.

Echter wij zijn bang dat men dan nog niet betaald, en wij nog meer kosten hebben gemaakt. (2 pers. 1 dag werken + matriaal).

Hoe kun je iemand dwingen. Hij verzind iedere keer verzindsels. Omdat hij ing. is in de chemie weet hij dat je niet kunt impregneren én schilderen. Onzin gebeurt vaak (met speciale verf), ook bedrijf zegt dit.

Wat is de fatsoenlijke oplossing? Want ondertussen haalt hij het bloed onder onze nagels vandaan. Je krijgt neigingen om de boel kort en klein te slaan. Doen we natuurlijk niet maar dit zegt wel hoe pissig we zijn. Karwei is al ruim 3 wkn klaar!!!

Is het mogelijk om toch een officieel factuur te maken, men mag toch een x bedrag per jaar bij verdienen. En dan deze zaak ter incasso te doen vermeederd met de incasso kosten?

Ter info, beide mannen werken gewoon fulltime baan bij een off. voegersbedrijf en hebben heel af en toe een karweitje..

Alvast bedankt.

be

5994 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 20, 2007 om 19:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja dat is het lastige van zwart bijklussen, je hebt geen poot om op te staan. Dat geldt voor beide kanten. Het is een risico dat je bewust neemt, dan moet je ook de gevolgen kunnen dragen.

Persoonlijk vind ik het een slappe mentaliteit van de klant in deze, van twee walletjes willen eten. Je zult zelf creatief moeten zijn in het verzinnen van een oplossing, want aanzetten tot danwel behulpzaam zijn bij criminele activiteiten zijn niet toegestaan.

ve
door verwijderd - Sep 20, 2007 om 20:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Iets crimineels doen zijn we ook absoluut niet van plan. Ik gaf alleen weer wat onze gevoelens zijn. Natuurlijk kan je zoiets niet maken. Maar je word hier gewoon moedeloos van.

Daarom ook hier mijn vraag wat kan ik wettelijk/juridisch doen? Daarom mijn eigen vb een factuur maken is dit mogelijk?

ve
door verwijderd - Sep 20, 2007 om 20:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo,

Al je spullen op halen en nergens meer op reageren. Over een week of vier nogeens vriendelijk doch dringend gaan vragen of er al geld in huis is. En overal, vooral bij je collega's, doorgeven dat ze niet betalen. Dan zal ook niemand de neiging krijgen om daar te gaan klussen. Begint er toch iemand aan het rest werk dan is opvallend ter plaatse vragen en/of informeren of die wel betaald krijgen. Je kan ook via de legale weg aanbieden het werk af te maken tegen een X bedrag. Niet 'te' laag natuurlijk.

Succes, poltol

ve
door verwijderd - Sep 20, 2007 om 21:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wettelijk/juridisch kun je m.i. helemaal niets. Je hebt geen schriftelijke overeenkomst/opdrachtbevestiging (neem ik aan) dus een nota schrijven kan dan ook niet. Heb je toevallig wel iets op papier staan of op een bandopname, dan kun je weer wel iets meer ondernemen.

Wat Poltol schrijft is ook een mogelijkheid, al je collega's in de wijde omtrek informeren over de wantoestand die plaatsgevonden heeft. Laat deze krentenweger maar zelf uitzoeken hoe die z'n gevel verder weer mooi krijgt.

Het is natuurlijk wel een potentieel leermoment voor de toekomst.

ve
door verwijderd - Sep 20, 2007 om 23:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

maak het als nog wit. geef het nadien gewoon als inkomsten op. en stuur hun een rekening voor het afgesproken bedrag. u valt toch niet in de btw sfeer. daar is de omzet te klein voor. inkasso kosten indien nodig verhalen word wel lastig om dat u geen leverings voor waarden heeft. maar met een deurwaarder is veel te overleggen en praat niet meer over zwart maar gewoon over de afgesproken klus. gebruik de mails zodat ze niet meer over kwaliteit kunnen klagen

ve
door verwijderd - Sep 20, 2007 om 23:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja ik heb een bevestiging op mail. Niet de 1e die heb ik niet meer (dom natuurlijk) maar wel een vervolg waarin staat: We hebben intussen nog even gekeken naar de werkzaamheden van het ontvoegen en hebben gemerkt dat er op vele plaatsen de stenen zijn beschadigd. Mede daarom hebben we besloten de gehele achtergevel niet te ontvoegen, maar deze alleen te repereren, waarna cleaning en impregnering nog dient plaats te vinden. Daarna kunnen we dit nog schilderen. Ik ga er van uit dat dit zonder probleem nog kan worden aangepast in de planning van de werkzaamheden.

en ook:

Daarna dient het geheel nog te worden geimpregneerd. Echter alleen de voorkant, zijkanten en achter de rechtsachterkant.

Als je het met eens bent dan wilde ik grag even weten. dit om eventuele misverstanden te voorkomen.

Verder kan ik je mededelen. dat het project er tot zover uitstekend bijstaat en dat onze zorg over beschadigingen voorbarig zijn geweest.

Dus je snapt mijn verhaal.

Hoe kan ik het nog "wit" maken. Wij hebben geen eigen bedrijf.

En op zijn verhaal de achterzijde NIET te impregneren, heb ik al verteld dat het niet kon en waarom niet.

Heb nog zelfs aangeboden, alleen het impregneer te betalen en later pas te impregneren...

ve
door verwijderd - Sep 21, 2007 om 09:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo jouycesmits@ de vraag op zich is al gevaarlijk. Niet alleen om reden die edwardus@ al terecht noemtmaar ook m.b.t. verdere risico's. Zo staat, voor zover ik kan nagaan, de Bouw CAO werken voor een ander dan je werkgever niet toe, tenzij deze toestemming geeft, de belasting kan als slapende hond wakker worden gemaakt als er gevorderd zou gaan worden, de UWV kan vreselijk moeilijk gaa doen en noem maar op. Ik heb het dan nog niet eens over BTW, ook een belastingaspect.

Strikt formeel is er sprake van het niet nakomen van een overeenkomst en is vorderen wettelijk geheel mogelijk maar ja, de risico's dan als genoemd? In het vervolg al een deel van de afgesproken som vooruit laten betalen!

ve
door verwijderd - Sep 24, 2007 om 01:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Joyce,

Je hoeft geen bedrijf te hebben om dit wit te maken! Je kunt in de aangifte inkomstenbelasting dit gewoon opvoeren als inkomsten uit overige werkzaamheden! Daarmee is het wit geld!

Minder fortuinlijk is dat je geen overeenkomst hebt, hoewel de emails wellicht voldoende zijn om te kunnen onderbouwen dat er sprake was van vraag en aanbod tegen een overeengekomen prijs (dat is nl. voldoende voor het hebben van een overeenkomst).

Stuur deze ontkenner en touwtrekker gewoon een factuur met als bedrijfsnaam jouw privénaam! Zodra je die factuur hebt gestuurd, is het aan hem om de correcte juridische wegen te bewandelen om aan te tonen dat de factuur onjuist is of het werk niet conform de afspraken.

Sterkte!, C.

ve
door verwijderd - Sep 24, 2007 om 09:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

n.a.v. Cannacampo@  Dit is zeker een goede optie, zeker als er een groot5 bedrag in het geding is maar let dan wel op dat dan alle inkomsten uit nevenwerkzaamheden moeten worden opgegeven waar overigens de kosten ook kunnen worden afgetrokken. Het is dan niet meer "zwart".