li
door liaenherman Apr 29, 2012 om 17:59
Geldzaken & recht

Kleingeld

Ik moet in een winkel 3,24 eur afreken en probeer dit gepast te betalen. Ze weigeren de eurocenten aan te nemen. Ik vertel hen dat dit een wettelijk betaalmiddel is en dat dat voor mij onacceptabel is. Omdat ik neit teveel tijd had wilde ik verder hierover niet in discussie gaan, maar heb ze wel de producten teruggegeven. Mogen zij deze kleine munten 1, 2 en 5 eurocentenn weigeren?

11179 33 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Apr 29, 2012 om 18:35
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Mogen zij deze kleine munten 1, 2 en 5 eurocentenn weigeren?......

Ja, dat mag de winkelier weigeren.

...... Ik vertel hen dat dit een wettelijk betaalmiddel is......

Een biljet van 500,- euro is ook een wettig betaalmiddel, maar ook dat nemen de (meeste) winkeliers niet aan.

jolijn nr.2
door jolijn nr.2 - Apr 29, 2012 om 19:32
355 Antwoorden / 1 Vragen

Als je de zoekfunctie van dit forum gebruikt, kun je de vele topics over dit onderwerp lezen.

su
door susannef - Apr 29, 2012 om 19:33
303 Antwoorden / 9 Vragen

Munten van 1 en 2 eurocenten mogen geweigerd worden, zie Winkels mogen eurocenten weigeren.
Ook is het toegestaan om bedragen op 5 eurocent afronden, zie DNB afronding eurocent.

zwemmer
door zwemmer - Apr 29, 2012 om 20:04
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Heb je nu wel even tijd om uit te leggen waarom het onakseptabel voor je is om een bedrag met een cent naar boven af te ronden?

li
door liaenherman - Apr 29, 2012 om 20:09
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zwemmer schreef op zondag 29 apr 2012, 18:27]Heb je nu wel even tijd om uit te leggen waarom het onakseptabel voor je is om een bedrag met een cent naar boven af te ronden? [quote=jolijn nr.2 schreef op zondag 29 apr 2012, 18:08]Als je de zoekfunctie van dit forum gebruikt, kun je de vele topics over dit onderwerp lezen.
Het gaat mij niet om het naar boven afronden, het gaat erom dat ik gepast probeer te betalen om van mijn kleingeld af te komen, eventueel geef ik ze zelfs nog meer, maar deze munten worden niet geaccepteerd. Laat ze dan in de winkel alles prijzen afgerond naar boven! Duidelijkheid en geen gezeur en bovendien geen valse klantenbedotterij.

su
door susannef - Apr 29, 2012 om 20:37
303 Antwoorden / 9 Vragen

TS: het is geen bedotterij. Zoals je op de site van De Nederlandse Bank kunt lezen, is uit onderzoek gebleken dat afronding de ene keer naar boven en de andere keer naar beneden gebeurd en dat dit niet ten nadele van de consument is.
En... mocht je echt van je kleingeld af willen, dan kan je ze altijd bewaren voor een collecte oid.

--
door --- - Apr 29, 2012 om 20:44
23 Antwoorden / 0 Vragen

Een winkelier kan dit in zijn voorwaarden stellen doch moet duidelijk aangeven in de winkel m.n. de kassa dat de 1 & 2 Eurocenten niet meer worden geaccepteerd.

soepkiep
door soepkiep - Apr 29, 2012 om 21:08
529 Antwoorden / 75 Vragen

als dit aangegeven staat bij de kassa dan mogen ze het weigeren
maar nu even wat anders nu draaien we het om
mag je dit als klant ook weigeren
ik hou niet ze van al die 1 en 2 centen in mijn beurs is maar een vraag hoor

diumenge
door diumenge - Apr 29, 2012 om 21:42
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=liaenherman schreef op zondag 29 apr 2012, 20:09]Het gaat mij niet om het naar boven afronden, het gaat erom dat ik gepast probeer te betalen om van mijn kleingeld af te komen, eventueel geef ik ze zelfs nog meer, maar deze munten worden niet geaccepteerd. Laat ze dan in de winkel alles prijzen afgerond naar boven! Duidelijkheid en geen gezeur en bovendien geen valse klantenbedotterij.
Als ze elke artikel apart naar boven zouden afronden dan zou je veel meer extra betalen, nu is er maar een afronding aan het eind. Voorbeeldje, als je 10 artikelen van 99 cent koopt, dan betaal je 9,90 euro, als ze zouden doen wat jij wil dan betaal je 10,00 euro.

valerius-2
door valerius-2 - Apr 29, 2012 om 21:46
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als u daar niet mee eens bent betaal dan via u pinbas, dan betallt u altijd het juiste bedrag.

gallito
door gallito - Apr 29, 2012 om 22:57
479 Antwoorden / 66 Vragen

[quote=liaenherman schreef op zondag 29 apr 2012, 17:59]Mogen zij deze kleine munten 1, 2 en 5 eurocenten weigeren?

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een 5 eurocent munt wordt geweigerd.Wel kun je in veel winkels niet meer betalen met 1 en 2 eurcent munten. Dus krijg je ze ook niet terug. U wel dus?

jeanpaul
door jeanpaul - May 1, 2012 om 12:44
48 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zie het bericht van valerius-2 en soepkiep als een beter "top antwoord" als de berichten van zwemmer en jolijn nr.2. Door te 'pinnen' betaal je altijd het juiste bedrag. Een wat duidelijkere situatie (zoals soepkiep al meldde) :

De 1-, 2- en 5- eurocenten mogen geweigerd worden indien de winkelier dit duidelijk heeft aangegeven. Dit kan bij de ingang van de winkel maar zoals velen doen gewoon bij de kassa. Is dit bij 'liaenherman' niet het geval geweest dan zou zij/hij het bedrag van 3,24 euro gewoon met eurocenten kunnen voldoen.

Daarnaast kan er van uit gegaan worden dat indien de consument eurocenten terug ontvangt van de winkelier de laatste de cent erkend voor betalingsverkeer.

de
door dewollf - May 1, 2012 om 12:47
54 Antwoorden / 0 Vragen

een winkel mag hierover niet zomaar zijn eigen regeltjes doorvoeren.
het is bij wet geregeld dat 1 en 2 ct munten afgerond mogen worden. dat kan soms ten voordele en sons te nadele zijn. er zijn zelfs landen (finland) die ze al afgeschaft hebben.
grote biltjetten mogen formeel niet geweigerd worden, maar de winkelier draait zich er meestal onderuit door te zeggen dat hij niet genoeg wisswlgeld heeft ivm overvallen.
Aldi is nog een van de weinige die 1 en 2 centen accepteren, dus doe daar je boodschappen of pin allleen maar en zeur verder niet zo.

ha
door hanneke - May 1, 2012 om 13:27
321 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt dat muntjes van 5 cent ook geweigerd werden... Volgens mij mag dat ook niet, en gaan de regels van DNB alleen over muntjes van 1 en 2 cent.

tj
door tj.daems - May 1, 2012 om 13:28
13 Antwoorden / 27 Vragen

Zolang een 1 eurocent een wettigbetaalmiddel is, mag een winkelier deze niet weigeren. Helaas is de weigering toegestaan, maar in dat geval dient het woord wettig niet meer van toepassing te worden verklaard. Het wordt dan gewoon een betaalmiddel. Een aanpassing van de wet is gewenst, Het lijkt me dan ook logisch om de bedragen hetzij af te ronden naar boven, hetzij naar beneden. Dus niet meer € 2,99, maar € 3 en niet meer € 3,32, maar € 3,30, enz. Een biljet van € 500 mag worden geweigerd op grond, dat men over het algemeen te weinig wisselgeld heeft

eva369
door eva369 - May 1, 2012 om 14:16
308 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=hanneke schreef op dinsdag 1 mei 2012, 13:27]Ik heb eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt dat muntjes van 5 cent ook geweigerd werden... Volgens mij mag dat ook niet, en gaan de regels van DNB alleen over muntjes van 1 en 2 cent.

er zijn ook winkels waar je alleen kan pinnen. dit mag ook. zolang je het maar duidelijk aangeeft. als ik een winkel begin waar mensen alleen met schelpen mogen betalen en duidelijk dit aangeef, mag dit ook.

ko
door koningsjpc - May 1, 2012 om 15:24
68 Antwoorden / 4 Vragen

En anders iets kopen bij o.a. Lidl en Aldi. Deze winkels willen de 1 en 2 eurocenten wel. Je kunt ze ook mee nemen naar het buitenland. O.a. Duitsland en Italie werken nog steeds met 1 en 2 eurocenten. Zeker in Italie hebben ze een tekort aan 1 en 2 eurocenten. In dit land nemen ze graag deze munten van je over. Heb het zelf al diverse keren meegemaakt.

wimmi20
door wimmi20 - May 1, 2012 om 15:27
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Hoe vaak is deze suffe vraag nou al niet bij kassa voorbijgekomen ?
En iedere keer zijn er weer deskundigen die dezelfde vraag opnieuw beantwoorden met dezelfde antwoorden als de vorige keer.
Terwijl het antwoord gewoon bij koekel is te vinden.
( schrijf ik dat wel goed Susanne ? )
Bij vraagsteller is ook een boutje en een moertje los : voor 1 cent laten Lia en Herman de boodschappen bij de kassa staan omdat de kassier geen centen aanneemt.
Iedere kleuter weet dat bijna geen enkele winkel centen aanneemt, maar na vele eurojaren wil LiaenHerman met centen betalen.
En na alle centenvragen bij Kassa uit het verleden geven de deskundigen met grote gretigheid nog steeds dezelfde antwoorden.
En toch ga ik deskundig een klein stukje van de vraag beantwoorden.
Vraagsteller vraagt of munten van 5 cent mogen worden geweigerd.
U bent wel erg wereldvreemd : als u er 1 muntje van 5 cent had bijgegeven dan had u dat 4 centen conflict niet gehad !
Dat kan trouwens een deskundig kind van 8 jaar ook bedenken. !

ma
door martin wiltink - May 1, 2012 om 16:27
21 Antwoorden / 0 Vragen

Ga je boodschappen bij ALDI doen en je kunt alle centen daar inleveren, en je krijgt ook op de cent af terug betaald, met 1 en 2 cent munten.

li
door liaenherman - May 1, 2012 om 16:55
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik geloof dat wimmi 20 de vraag niet goed begrepen heeft. Mijn vraag is mag een winkelier dit weigeren!!! Verder ben ik niet geinteresseerd in wat iedereen ervan vindt.

wimmi20
door wimmi20 - May 1, 2012 om 17:02
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Dit deskundig antwoord is in het verleden al menigmaal gegeven, ouwe koek.
En dan komt er nog een deskundige vertellen dat het bij C&A ook kan.
Zo gaat dat bij vragen die regelmatig gesteld worden.
De mensen worden steeds deskundiger doordat ze de antwoorden op dezelfde oude vragen hebben onthouden.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++========

=martin wiltink schreef op dinsdag 1 mei 2012, 16:27: Ga je boodschappen bij ALDI doen en je kunt alle centen daar inleveren, en je krijgt ook op de cent af terug betaald, met 1 en 2 cent munten.

tdehond
door tdehond - May 1, 2012 om 17:07
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Contant geld weigeren

Een winkelier mag bepaalde munten of biljetten weigeren. De winkelier moet dit dan wel duidelijk aangeven, bijvoorbeeld via raamstickers of kassastickers.

Bron: Rijksoverheid:
klik hier

=liaenherman schreef op dinsdag 1 mei 2012, 16:55: Ik geloof dat wimmi 20 de vraag niet goed begrepen heeft. Mijn vraag is mag een winkelier dit weigeren!!! Verder ben ik niet geinteresseerd in wat iedereen ervan vindt.

wimmi20
door wimmi20 - May 1, 2012 om 17:19
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Lia en Herman,

ik heb uw vraag heel goed begrepen !
Een deel van uw vraag is of een winkelier munten van 5 cent mag weigeren.
U stelt een vraag waar een klein kind het antwoord op weet !
ER IS GEEN WINKEL IN NEDERLAND TE VINDEN WAAR EEN MUNT VAN 5 CENT WORDT GEWEIGERD TER AFRONDING VAN EEN BEDRAG.
Lia en Herman, zijn deze letters groot genoeg ?
Als u vraagt of u op 13 hoog van het balkon MAG springen, mag ik dan misschien schrijven dat u niet fris bent ?
Uw vraag lokt toch echt een mening uit.
U vraagt zelfs of 5 cent mag worden geweigerd !
En voor 1 cent laat u de boodschappen achter !
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++==========

=liaenherman schreef op dinsdag 1 mei 2012, 16:55: Ik geloof dat wimmi 20 de vraag niet goed begrepen heeft. Mijn vraag is mag een winkelier dit weigeren!!! Verder ben ik niet geinteresseerd in wat iedereen ervan vindt.

audb
door audb - May 1, 2012 om 17:21
1668 Antwoorden / 5 Vragen

NEE en welke discussie er ook over gaat een winkelier moet deze gewoon aan nemen.
Wel mag deze de prijzen afronden naar 5 euro cent maar moet dit duidelijk van te voren vermelden.
Hoe ik dat nou weer weet?, nou even googelen naar euromunt en de de Nederlandse bank en dan kom je vanzelf op

http://www.dnb.nl/betalingsverkeer/eurobankbiljetten-en-munten/afronding-eurocent/index

Overigens laat ik die losse centen gewoon zitten waar ze horen dus in de kassa lade van de Aldi.

marijke77
door marijke77 - May 1, 2012 om 22:04
158 Antwoorden / 3 Vragen

Gewoon in Duitslans gaan winkelen, nemen ze gewoon ook de kleine munt aan en krijg je ook terug indien nodig. Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd

marijke77
door marijke77 - May 1, 2012 om 22:06
158 Antwoorden / 3 Vragen

Duitsland dus. Foutje bedankt.

diumenge
door diumenge - May 1, 2012 om 22:27
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Precies, gewoon in Duitsland gaan winkelen. Die benzinekosten heb je er makkelijk uit met de 2 euro cent die je per keer afrekenen maximaal gaat besparen.

valerius-2
door valerius-2 - May 1, 2012 om 22:41
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als ik zo TS zijn antwoord leest zoekt hij om zelf eens een vraag te kunnen stellen, en daardoor eens zien wat de reactie's worden. Als men nu nog niet weet dat er in het algemeen afgerond wordt dan leeft u wel nog in de tijd van dat een cent nog waarde had zelfs een halve cent kon je in de oertijd 1935 nog iets kopen in de snoepwinkel.

ns
door nsuprins - May 1, 2012 om 22:49
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bij contant betalen mag een winkelier afronden, dus van elk artikel het laatste cijfer optellen, zodat u uw aankoop kunt aan passen zodat u op het eind uitkomt op 1 of 2, dan wordt het bedrag naar beneden afgerond en hebt u bij elke keer boodschappen doen een voordeel van 1 of 2 cent, dit gaat natuurlijk alleen op als u contant betaald.
succes.

ee
door eenweet - May 2, 2012 om 04:21
5 Antwoorden / 8 Vragen

ik begrijp niet waar al die reacties moeite mee hebben; sommige winkel, zoals Aaldi, geven wel centen uit maar ontvangen ze niet; als ik (veel) centen ga ik naar de Rabobank, stop ze in de stortingsmachine en binnen enkele ogenblikken staat ze op mijn rekening;ik weet alleen niet of andere banken dit ook doen; kwestie van navragen op je eigen bank

Cookies
door Cookies - May 2, 2012 om 04:39
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=audb schreef op dinsdag 1 mei 2012, 17:21]NEE en welke discussie er ook over gaat een winkelier moet deze gewoon aan nemen.
Wel mag deze de prijzen afronden naar 5 euro cent maar moet dit duidelijk van te voren vermelden.
Hoe ik dat nou weer weet?, nou even googelen naar euromunt en de de Nederlandse bank en dan kom je vanzelf op

http://www.dnb.nl/betalingsverkeer/eurobankbiljetten-en-munten/afronding-eurocent/index

Overigens laat ik die losse centen gewoon zitten waar ze horen dus in de kassa lade van de Aldi.

Je antwoord/link gaat over afronden! Bovendien staat in je link niks over het wel/niet mogen weigeren van centen. Wettig betaalmiddel en weigeren van centen zijn 2 heel verschillende zaken.

Jouw antwoord is dus niet correct.

zinook
door zinook - May 2, 2012 om 08:16
261 Antwoorden / 7 Vragen

Hier een aantal linkjes: afronden en weigeren 0.01 en 0.02 cent

Hoe weet ik of de afrondingsregel wordt toegepast in een winkel?
Winkeliers die afronden geven dit aan met een duidelijk zichtbare pui- en kassasticker. Deze sticker geeft aan dat specifieke koopcondities van toepassing zijn, namelijk het afronden op 5 cent. De winkelier past dan de afrondingsregels toe.

Kan ik als klant wel blijven betalen met munten van 1 en 2 eurocent?

Ja, tenzij de winkelier vooraf duidelijk heeft aangegeven geen 1- en 2-eurocenten te accepteren. Het staat een winkelier namelijk vrij om zelf te bepalen met welke munten of biljetten er in de winkel wordt betaald.

Kan ik als klant eisen om toch eurocenten wisselgeld terug te krijgen?
Nee. Een winkelier die vooraf duidelijk gemaakt heeft dat hij afrondt hoeft geen eurocenten wisselgeld te geven. Een beroep op de eurocent als wettig betaalmiddel helpt dan niet. De wet bepaalt dat winkeliers de vrijheid hebben om voorafgaand aan de koop duidelijk te maken volgens welke regels in de winkel betaald wordt. Zo geven winkeliers op dezelfde manier met stickers aan welke betaalmiddelen ze accepteren (PIN, Chipknip) of dat ze geen briefjes van 100 euro of meer accepteren ("Hier hebben wij niet van terug").

En als de sticker van onderstaande link netjes in de winkel hangt, mogen ze inderdaad uw 0.01 en 0.02 cent weigeren. 0.05 cent wordt in iedere winkel in Nederland geaccepteerd.

Sticker niet accepteren munten

ar
door arnobratvic - May 2, 2012 om 15:12
17 Antwoorden / 0 Vragen

Vorig jaar, en ik meen ook het jaar dáárvoor, is deze discussie ook al aan de orde geweest. Het was voor mij reden om voor mijn dagelijkse boodschappen over te stappen naar winkels (zoals de Aldi) waar ze nog wèl normaal omspringen met centen. Deze overstap bleek nog een onverwacht voordeel met zich mee te brengen: ik kwam terecht bij winkels die lagere prijzen berekenen voor producten die kwalitatief minstens even goed zijn als de producten van de andere grootgrutters. Als iemand mij dat tevoren had verteld, had ik hem nooit geloofd, maar het scheelt ons gezin 30% (dertig procent!) in ons huishoudbudget. Eigenlijk moet ik dus die andere winkeliers, die kleingeld weigeren, dankbaar zijn.