gu
door guys Apr 19, 2005 om 13:21
Geldzaken & recht

Klusjesmensen

Ik kan mijn huis laten schilderen door een paar leerlingen van een vmbo
schildersopleiding. ze doen dit om geld voor de komende vakantie te
verdienen.

De laatste tijd lees je publicaties over illegale arbeid en boetes,
waarbij het in berichtgeving onduidelijk is of het illegale slaat op
buitenlanders die hier illegaal zijn, of op het verrichten van arbeid
zonder werkvergunning,of op het "zwart" werken. Ik heb de volgende
vragen:

1.ik was altijd van mening dat als je als particulier mensen zwart laat
werken, je daar verder niets mee te maken hebt en dat belastingen, etc
voor rekening komt van degene die het werk verricht. Is dit juist?

2. kunnen particulieren ook beboet worden voor iemand zwart laten werken? Ik heb het dan niet over illegale buitenlanders.

3. hoe zit het als een paar jongens hier werken en er gebeurt een
ongeluk tijdens en door het werk. Hier wordt ook in publicaties met
name over vakantiewerk, voor gewaarschuwd. Ik ben niet een bedrijf maar
een particulier die een klusje laat doen, als er iets gebeurt is die
persoon toch gewoon als particulier verzekerd vanuit de polis die het
gezin heeft? Ik doe zelf ook wel eens een klusje voor de buurman of mn
dochter, zij het dan zonder betaling,  als er iets zou gebeuren
dan blijf ik toch gewoon mn eigen verzekering aanspreken? Zo´n jongen
die klust blijft toch ook gewoon onder ziekekosten, etc gedekt vanuit
de situatie waarin hij ook zonder dit klusje verkeert?

Graag commentaar op deze zienswijze

Groeten

8059 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 19, 2005 om 14:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

antwoorden:

1.Nee.

2.ja

3.Ze werken voor jouw (worden betaald dus er is een arbeidsovereenkomst) dus JIJ bent verantwoordelijk

ve
door verwijderd - Apr 19, 2005 om 14:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Iemand die zwart werkt is strafbaar,zo ook de opdrachtgever.Aangezien u spreekt over een huis schiilderen! Bent u opdrachtgever er ontstaat dan een gezagsverhouding.Wat denkt u dat er gebeurt als een van uw hulpen b.v van de ladder afvalt, U wilt commentaar??Uw zienswijze is feodaal en achterhaald.Fred

ve
door verwijderd - Apr 19, 2005 om 19:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u kan weten dat het een zwarte klus, dan bent u strafbaar, u pleegt
een economisch delect, straffen hierop zijn niet mis tot 2 jaar
gevangenisstraf.

commentaar op uw zienswijze, doe wat u zelf wil, maar bedenk dat u strafbaar bent.

ve
door verwijderd - Apr 19, 2005 om 19:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ter aanvulling: Los van de aansprakelijkheid ingeval er iets gebeurd bent u voor de Belastingdienst inhoudingsplichtig. Als u dit nalaat zullen alle belastingen dan ook op u verhaald worden. Voorbeeld (uit de oude doos) is b.v. de vroegere Commissaris v.d. Koningin in Gelderland, Molly Geertsema, wiens vrouw tijdens ontvangsten op het kasteel waar het echtpaar woonde, mensen uit het dorp lieten werken in de bediening van de gasten. Later vorderde de Belastingdienst de loon en inkomstenbelasting volledig bij Mevr. Geertsema en niet bij de betreffende 'zwartwerkers'- E.

ve
door verwijderd - Apr 19, 2005 om 19:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

misschien is het zinvol dat we niet allemaal met het zelfde komen,de site is steeds meer overbelast.!!fred

ve
door verwijderd - Apr 19, 2005 om 22:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Fred - Al eens eerder gezegd: het is iedereen vrij om te antwoorden, dat geldt dus ook voor jou. Bovendien kan het ene antwoord dienen als aanvulling/completering van een eerder gegeven antwoord. Dergelijke oproepen moet je maar aan de redactie overlaten. Groeten - E.

ve
door verwijderd - Apr 19, 2005 om 22:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Encarta, Deze site heeft een prijs gewonnen zoals je ongetwijfeld zult hebben gelezen ,Deze site wordt per dag door steeds meer mensen bezocht, ik probeer door deze opmerkingen ook de redactie op te peppen. Anders gaat dit forum aan zijn eigen succes ten onder, en om nu in dal  tijden s,nachts te gaan zitten daar pas ik voor .fred

ve
door verwijderd - Apr 20, 2005 om 08:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat Guys niet zit te wachten op een lesje normen & waarden, alhoewel iedereen wel gelijk heeft. Voor lessen in ethiek kan hij terecht op de webzijde van M.P. J-P.B. zestienmiljoenmensen.nl (of zo)

Mijn wedervraag aan Guys is: Speelt de VMBO als opleiding hierin een rol? Ofwel, valt dit onder het leerprogramma van de scholieren of is het puur eigen initiatief?

Brynnar

ve
door verwijderd - Apr 20, 2005 om 09:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Fred - Het is niet de bedoeling dat jij of ik als een soort moderator op moeten treden om anderen aan te sporen dingen te doen of te laten. Sommige antwoorden (ook van jou en mij) zijn niet altijd ter zake doende maar zolang er geen onwelvoegelijke taal wordt gebruikt of iemand voor rotte vis wordt uitgemaakt staat het eenieder vrij om zijn of haar antwoord of mening te geven.Hoewel wij er op dit moment nog niets van merken is men achter de schermen druk doende meer capaciteit te krijgen maar er zullen voldoende redenen zijn waarom dit nog niet gebeurd is. Dus tot het zover is zul je het moeten accepteren dat er antwoorden gegeven worden die elkaar overlappen of zelfs dubbelen. Alleen als er schuttingtaal e.d. wordt gebruikt kunnen jij en ik degene die dat doet tot de orde roepen. Al het andere is voorbehouden aan de redactie en niet aan ons. Groeten - E.

ve
door verwijderd - Apr 22, 2005 om 21:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb alle antwoorden gezien en heb besloten naar de strekking te
handelen. Bedankt voor de adviezen, ik had werkelijk geen idee welke
consequenties er aan verbonden waren. Over de discussie van tevele
reacties en overlappende antwoorden, etc kan ik zeggen dat ik meerdere
antwoorden nuttig vind. Informatie via Internet is niet altijd
betrouwbaar. Laten we wel zijn, je weet niet wie en vanuit welke
achtergrond antwoordt, je treft ook veel onzin aan. Dus meerder
reacties, nuttig

Groeten

ve
door verwijderd - May 1, 2005 om 11:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben van mening dat jij zeker aansprakelijk bent en je gewoon een dikke boete aan je broek moet krijgen voor het zwart laten werken.

Ik heb de indruk dat je ten eerste iemand zwart in diens wilt nemen omdat dat zo lekker goedkoop is en als ze gesnapt worden trek jij je er snel van af.  Lekker schijnheilig ben jij zeg.

Ik zal je zeker aangeven als opdracht gever als ik het zou weten en dan zal je et berouwen iemand zwart in dienst te hebben genomen.

Want mensen als jij zijn een vervuiling voor onze maatschappij

BAH!