fi
door fisbel Nov 2, 2014 om 23:59
Geldzaken & recht

Koopkrachttegemoetkoming 2014

Op deze site is enige tijd geleden een bericht geplaatst over koopkrachtondersteuning 2014. Minima kunnen een eenmalige bijdrage krijgen van de gemeente van € 70 / € 90 of € 100 Hoe kan ik weten of ik in aanmerking kom?
Lees hier

1360 23 Rapporteer

fi
door fisbel - Nov 3, 2014 om 00:10
851 Antwoorden / 3 Vragen

Mensen met lage inkomens (weinig loon, weinig inkomsten of bijstand) kunnen in 2014 recht hebben op de koopkrachttegemoetkoming van € 70, € 90 of € 100. Deze koopkrachttegemoetkoming was er voor het laatst in 2008. Zo'n 874.000 huishoudens in Nederland komen in aanmerking voor deze tegemoetkoming (10% van totaal) De helft krijgt bericht van de gemeente en hoeft geen aanvraag te doen. De andere helft moet wel een aanvraag indienen. Waarbij naar verwachting 1/3 deel dit niet doet vanwege onbekendheid.

Deze aanvraag is betrekkelijk eenvoudig. Googel op: koopkracht tegemoetkoming + de naam van uw gemeente en u vindt alle informatie. Ook kunt u de test: laag inkomen doen om vast te kunnen stellen of u in aanmerking komt voor de tegemoetkoming. (derde link)

Enige haast is geboden. De aanvraag kan vanaf 1 november 2014 worden gedaan. Maar er is haast geboden, want veel gemeenten sluiten de aanvraagtermijn op 1 december 2014. De derde link geeft informatie van een willekeurige gemeente (Amsterdam) over het maximuminkomen om voor de tegemoetkoming in aanmerking te komen.
Lees de informatie van de rijksoverheid

Lees ook de maximumbedragen inkomen om in aanmerking te komen. Lees hier
En doe de test

tijger1
door tijger1 - Nov 3, 2014 om 09:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heel attent Fisbel. Ik zal zeker in mijn omgeving rondkijken of men in aanmerking komt.

fi
door fisbel - Nov 3, 2014 om 15:22
851 Antwoorden / 3 Vragen

Wat betreft de AOW-ers: hierbij zal het merendeel die voor de koopkrachtondersteuning in aanmerking komen alleenstaand zijn.Grens is hier euro 1090,99 netto per maand. Peildatum: 1 september 2014. Erg klantvriendelijk maken ze het niet. Vanmorgen was ik op het gemeentehuis, maar aanvraagformulieren voor de koopkrachttegemoetkoming waren er niet. Die kon ik downloaden. Natuurlijk, maar de doelgroep heeft vaak niet de beschikking over computer / internet c.q. werkende printer. (....)

De aanvraag is verder eenvoudig: het formulier moet worden ingevuld en opgestuurd, er moet een kopie van paspoort of ID-kaart worden toegevoegd en een kopie van de specificatie uitkering / pensioen / inkomen. Per gemeente kunnen de eisen wat verschillend zijn. Een eventueel vermogen speelt gee rol. Dat zou het controleren en checken van de aanvraag te ingewikkeld maken. Die verwerkingskosten zijn al meer dan 10 euro per aanvraag.

Eigenlijk wel logisch dat steeds meer geluiden opgaan om al die toeslagen en specifieke regelingen maar af te schaffen. Voorlopig heeft Wiebes het niet voor mekaar gekregen om iets simpels op te zetten.

Maar zegt het voort. Vanmorgen sprak ik een buurvrouw met eigen woning.
Deze vroeg of haar moeder met uitsluitend een AOW-inkomen en elders wonend ook in aanmerking kwam. Uiteraard!

tijger1
door tijger1 - Nov 3, 2014 om 15:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar voor die alleenstaande AOW-er geldt hetzelfde. Maximaal € 54 netto pensioen, anders geen toeslag.

tijger1
door tijger1 - Nov 3, 2014 om 18:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er wordt gesproken over mensen met een inkomen tot 110% van de bijstandsnorm, maar als je de bedragen bekijkt, bijvoorbeeld voor AOW-ers beiden samen netto € 1.443,38,, mogen ze maar net nog samen € 58,00 netto pensioen hebben om de toeslag te kunnen krijgen, want volgens die tabel is € 1.501,69 al 110 %.

fi
door fisbel - Nov 3, 2014 om 18:39
851 Antwoorden / 3 Vragen

Het is voor een alleenstaande AOW-er een onsje minder aanvullend pensioen: € 45,70 netto.
(€ 1090,99 - 1045,29)

tijger1
door tijger1 - Nov 3, 2014 om 19:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Sorry, cijfertje omgekeerd.

tijger1
door tijger1 - Nov 3, 2014 om 19:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik krijg dan toch de indruk dat maar heel weinig mensen voor dat extraatje in aanmerking zullen komen, dus naast de groepen die het automtisch gasn krijgen.

li
door lietje - Nov 25, 2014 om 19:15
7 Antwoorden / 0 Vragen

Kunnen diegene die een aanvraag doen niet terug vallen op regels/wetten? Of zijn die er niet voor diegene die het aan moet vragen. Zelf heb ik een aanvraag ingediend en deze is afgewezen omdat ik niet aan de norm zou voldoen (895 WIA) Vervolgens heb ik de dame in die hierover beslist heeft aan de telefoon gehad en naar haar mening moest het salaris van mijn zoon hierbij opgeteld worden, hoewel ik al had aangegeven dat hij geen inkomen had in september. Daarop vertelde de dame mij dat ik dan nog steeds te hoog kwa inkomen zat???? En vervolgens kwam de hele bijstandswet erbij , mw was niet op de hoogte van de testsite maar besloot dat die ook niet belangrijk was omdat de gemeente vrij is om met mijn aanvraag te doen wat zij willen??? Ik heb bezwaar in gediend en moet naar een hoorzitting in de gemeente. Tevens staat op de site van onze gemeente al een inschatting van wat zij overhouden van deze regeling en waar zij het aan gaan besteden. De aanvraag heeft maar heel even op de voorpagina gestaan en nu moet men echt zoeken om info te vinden en moet men dus ook van deze regeling weten. Ik vind het echt schandalig hoe sommige gemeentes dit extraatje wegmoffelen en welke eisen sommige gemeentes op het aanvraagform zetten. Dit alleen omdat ze het restant in eigen zak willen houden (waarschijnlijk) Het rijk heeft per gemeente een bedrag gegeven maar had daar echt wel regels bij moeten aandragen voor ons die een aanvraag moeten doen.

zoekster
door zoekster - Nov 25, 2014 om 19:40
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Als u denkt dat uw gemeente probeert het aantal aanvragen zo laag mogelijk te houden, door de informatie op de site te 'verstoppen' dan kunt u daar een klacht over indienen bij de ombudsman.
klik HIER

Succes op de hoorzitting, ben benieuwd hoe het afloopt.

li
door lietje - Nov 25, 2014 om 19:45
7 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zoekster schreef op dinsdag 25 nov 2014, 19:40]Als u denkt dat uw gemeente probeert het aantal aanvragen zo laag mogelijk te houden, door de informatie op de site te 'verstoppen' dan kunt u daar een klacht over indienen bij de ombudsman.
klik HIER

Succes op de hoorzitting, ben benieuwd hoe het afloopt.

en anders ik wel, het is toch te idioot dat de aanvrager(s) niet terug kunnen vallen op regels...

tijger1
door tijger1 - Nov 25, 2014 om 19:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Natuurlijk kunt u terugvallen op regels. Uw aanvraag is afgewezen en u gaat in beroep. Prima toch?

ltmvz
door ltmvz - Nov 25, 2014 om 19:54
949 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=fisbel schreef op maandag 3 nov 2014, 15:22]...Erg klantvriendelijk maken ze het niet. Vanmorgen was ik op het gemeentehuis, maar aanvraagformulieren voor de koopkrachttegemoetkoming waren er niet. Die kon ik downloaden. Natuurlijk, maar de doelgroep heeft vaak niet de beschikking over computer / internet c.q. werkende printer. (....)

Als je geen computer hebt of printer, kun je bij de gemeente vragen of ze je een geprint exemplaar willen geven.

Normaal gesproken doen ze dat dan (ik ken uiteraard niet alle gemeentes).

li
door lietje - Nov 25, 2014 om 20:02
7 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 25 nov 2014, 19:47]Natuurlijk kunt u terugvallen op regels. Uw aanvraag is afgewezen en u gaat in beroep. Prima toch?

de regels voor de aanvrager moet wel ergens te vinden zijn, vanuit de regering is niets te vinden, alles slaat op de uitkerings- gerechtigden. Als iemand het kan vinden... Ik heb mij rot gezocht. Bij sommige gemeentes hebben ze keurig een beleid met betrekking tot de aanvragers van deze tegemoetkoming gepubliceerd maar bij mijn gemeente kan ik ze niet vinden. Daarbij lopen die regels van gemeente tot gemeente zo uiteen .... Kijk eens bij de gemeente Hattem, daar wordt elk inkomen meegeteld wat bij een bijstandsuitkering niet zo is, resultaat is dus 0 voor die mensen. Vandaar dat ik mij zo verschrikkelijk opwind hierover. Gemeentes gaan gewoon hun eigen zakken (gaten) vullen met dit geld.

tijger1
door tijger1 - Nov 25, 2014 om 20:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik ken de regels van de gemeente Hattem niet, maar het lijkt mij logisch dat elk inkomen meetelt.

U gaat toch gehoord worden.

zw
door zwaardvis - Nov 25, 2014 om 20:26
1525 Antwoorden / 51 Vragen

@Lietje
zoiets als hier

en hier

@tijger1
Vermogen, dividenden en rente telt dus uitdrukkelijk niet mee.

zw
door zwaardvis - Nov 25, 2014 om 20:28
1525 Antwoorden / 51 Vragen
tijger1
door tijger1 - Nov 25, 2014 om 21:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zwaardvis

De tweede link had Fisbel al gegeven.

Dat die inkomsten en dat bezit niet meetellen, weet ik. Maar er werd gezegd dat een en ander juist bij bijstand buiten beschouwing wordt gelaten en dat is dus niet zo.

Of die gemeente, die de aanvraag afwees, juist gehandeld heeft, kan ik natuurlijk helemaal niet controleren. Maar er wordt een hoorzitting gehouden. Prima toch?

Ook hebben de gemeentes nog een stuk eigen vrijheid.

Maar al die belachelijke lapmiddeltjes, waarvan de uitvoering ook nog goud kost. Helemaal knudde.

li
door lietje - Nov 25, 2014 om 21:28
7 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 25 nov 2014, 21:05]@zwaardvis

De tweede link had Fisbel al gegeven.

Dat die inkomsten en dat bezit niet meetellen, weet ik. Maar er werd gezegd dat een en ander juist bij bijstand buiten beschouwing wordt gelaten en dat is dus niet zo.

Of die gemeente, die de aanvraag afwees, juist gehandeld heeft, kan ik natuurlijk helemaal niet controleren. Maar er wordt een hoorzitting gehouden. Prima toch?

Ook hebben de gemeentes nog een stuk eigen vrijheid.

Maar al die belachelijke lapmiddeltjes, waarvan de uitvoering ook nog goud kost. Helemaal knudde.

De link van fisbel kan ik wel wat mee, ik moet nl tijdens de hoorzitting wel ergens op terug kunnen vallen Bij bijstand wordt juist wel alles buiten beschouwing gelaten de bijstandswet is zelfs tijdelijk aangepast. Waar het mij omgaat is dat dezelfde regels voor mensen in de bijstand niet voor de mensen die moeten aanvragen geld, dat maakt er zo'n zooitje van en zo komt her geld niet waar het zijn moet en dat maakt mij zo boos. Ik gaf de gemeente Hattem als voorbeeld maar woon daar niet hoor. Ik verwacht zelf weinig van de ho orzitting, als men vindt dat ik in mijn recht sta hadden ze toch gelijk het bedrag kunnen toekennen... We gaan het zien.

li
door lietje - Nov 25, 2014 om 21:29
7 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zwaardvis schreef op dinsdag 25 nov 2014, 20:26]@Lietje
zoiets als hier

en hier

@tijger1
Vermogen, dividenden en rente telt dus uitdrukkelijk niet mee.
[/quote

Dank je! hier heb ik wel wat aan!]

li
door lietje - Nov 25, 2014 om 21:32
7 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zwaardvis schreef op dinsdag 25 nov 2014, 20:26]@Lietje
zoiets als hier

en hier

@tijger1
Vermogen, dividenden en rente telt dus uitdrukkelijk niet mee.

li
door lietje - Nov 25, 2014 om 21:35
7 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zwaardvis schreef op dinsdag 25 nov 2014, 20:26]@Lietje
zoiets als hier

en hier

@tijger1
Vermogen, dividenden en rente telt dus uitdrukkelijk niet mee.

Dank je zwaardvis, ik geh hier denk ik wel wat aan.

tijger1
door tijger1 - Nov 25, 2014 om 22:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u begrijpt het systeem blijkbaar niet. Van mensen die in de bijstand zitten, is alles tot op een dubbeltje bekend bij de soos. Ook van mensen die via de SVB een asnvulling op hun AOW krijgen.

Het is toch niet zo wonderlijk dat anderen hun inkomen moeten asntonen, en dat dat extraatje niet zomaar gestort wordt omdat men er om vraagt?

En nee, het rijk vindt dat er niet naar vermogen hoeft te worden gekeken, omdat dat veel te veel werk is om te controleren, maar heb je te veel vermogen, krijg je geen bijstand. Zo simpel is het.