Ju
door Juliet39 Jan 24, 2018 om 22:01
Geldzaken & recht

Koopwoning behouden met uitkering

Hallo Iedereen,

Ik ben gescheiden en woon nog samen met mijn kinderen in de koopwoning. Het huis moet verkocht worden, maar er worden heel erg lage biedingen gedaan. Het staat al een paar maanden te koop en de makelaar wil dat ik akkoord ga met het laagste bod. Ongeveer 15000 euro onder de vraagprijs. Ze gaat met de bank overleggen.

Mijn vraag is: stel dat de bank mee eens is en het huis kan voor zo een laag bedrag verkocht worden, is het dan niet mogelijk om de hypotheek tijdelijk te verlagen zodat ik met mijn uitkering toch in het huis kan blijven wonen? weet iemand wat de mogelijkheden zijn?
Alvast bedankt.

mvg,

Juliet

14103 26 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 24, 2018 om 22:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou dat kunt u wel vergeten. Geen NHG afgesloten bij de hypotheekacte? En de makelaar kan dat wel willen, maar of de bank daarmee akkoord gaat en uw ex, dat is nog maar de vraag.

Wie betaalt nu de hypotheekrente? Staat de hypotheek onder water?

scherpslijper
door scherpslijper - Jan 24, 2018 om 22:09
70 Antwoorden / Vragen

Ik snap die "vraag" helemaal niet. Als het huis verkocht wordt (los van het bedrag) dan kunt u er gewoon niet in blijven wonen, want dat zal de nieuwe eigenaar dan toch wel willen.

tenormin
door tenormin - Jan 24, 2018 om 22:14
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Het huis staat al een paar maanden te koop? Zeker nooit uitstel van executie gezien. De makelaar kan zoveel willen maar ik lees nergens dat ook uw ex erbij betrokken is. Hypotheek verlaging? Dat denk ik niet ,maar dat die makelaar op dit moment te veel aan het pushen is, lijkt mij in ieder geval niet correct. Ga maar eerst in conclaaf met de bank en ex.

audb
door audb Jan 26, 2018 om 13:03
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Uitslel van Executie van rtl4?

Dan heeft u zeker nooit Funda bezocht waar de "verkochte huis" gewoon te koop staat.

tenormin
door tenormin Jan 26, 2018 om 13:35
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Nee zeg, nog nooit in me opgekomen. Moet ik voortaan ook maar eens goed op adres gaan letten. Kortom: "we" worden gewoon voor het lapje gehouden? Eyopener hoor @audb.

tenormin
door tenormin Jan 30, 2018 om 22:22
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Hi @audb, heb vanavond weer gekeken naar uitstel van Executie, dit keer iets anders dan anders, maar weet alleen dat vanavond deze woning in Bakel stond, dus waar haal jij dan adressen vandaan om te zien bij Funda waar het is. Zoals gezegd: dit was iets anders dan anders, maar toch... hoe weet jij adressen dan?

Ju
door Juliet39 - Jan 24, 2018 om 22:22
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties.
Mijn ex wil ook verkopen en de hypotheek staat onder water. Het huis is nog niet verkocht, maar staat nu te koop. De makelaar vindt dat het te lang duurt en vandaar dat ze zit te pushen.

Wij hebben wel de NHG afgesloten, maar de tussenpersoon doet helemaal geen moeite voor mij.  Op dit moment betaal ik een deel van de hypotheekrente zelf en een deel wordt door de gemeente betaald.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jan 25, 2018 om 00:51
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Maar u kunt de makelaar toch opdragen akkoord te gaan met een hoger bod.
Sowieso raar dat als er meer biedingen zijn dat de makelaar het laagste bod neemt. Hoe beter het bod hoe meer de makelaar verdient.

hutch
door hutch Jan 26, 2018 om 14:09
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Tenzij de makelaar er belang bij heeft om het zo goedkoop mogelijk te verkopen. Als een makelaar niet een hele goede verklaring voor dit handelen heeft, speelt hij mogelijk een dubieuze rol in dit geheel. Is de potentiële koper misschien familie / vriend / bekende??
En een makelaar zal altijd eerst aan de courtage denken, dus zijn/haar eigen centen. Lagere verkoopprijs is snel verkopen is snel...... centjes. De belangen van de verkoper komen altijd op de 2e plaats.

Gerry1969
door Gerry1969 Jan 26, 2018 om 15:31
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Hutch, je denkt wel heel slecht over onze arme makelaars :-)

panter22
door panter22 - Jan 25, 2018 om 09:47
6599 Antwoorden / Vragen

Verplicht de gemeente jullie het huis te verkopen?
Heeft de gemeente misschien een makelaar aangewezen die de verkoop moet regelen.
En het huis moet binnen een bepaalde tijd voor een redelijke prijs worden verkocht? Dan zullen jullie toch wel informatie hierover van de sociale dienst hebben gekregen.
Kijk op info van de overheid:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/vraag-en-antwoord/wanneer-heb-ik-met-een-eigen-huis-recht-op-bijstand

tijger1
door tijger1 - Jan 25, 2018 om 10:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat is dat voor rare makelaar? Neem zelf eens contact op met de NHG.

U krijgt nu van de gemeente een woonkostensubsidie?

Ju
door Juliet39 - Jan 25, 2018 om 21:55
3 Antwoorden / 1 Vragen

De gemeente zal de woonkoostenvergoeding niet meer verlengen. Ik kan het huis niet permitteren, dus het moet weg. Vandaar dat de makelaar vindt dat ik dit bod moet aannemen. De gemeente wil geen geld meer aan het huis uitgeven en de makelaar wil zo snel mogelijk van het huis af.
Maar ik heb wat gevonden op NHG, nl de woonlastenfaciliteit.
https://www.nhg.nl/Professional/Preventief-en-intensief-beheer/Woonlastenfaciliteit-WLF
En de tussenpersoon heeft ons nooit hierover geinformeerd.
De woonlastenfaciliteit is de oplossing voor mijn situatie. Ik heb de tussenpersoon ook gemaild en gevraagd dit na te kijken.
Ik wacht nu hun besluit af.
Bedankt voor de tips en meedenken.

panter22
door panter22 Jan 26, 2018 om 09:11
6599 Antwoorden / Vragen

Als het huis van jij en je ex  samen is, dan kun jij niet alleen beslissen wat er mee gebeurt.
Het is duidelijk dat je naar alle mogelijkheden zoekt om in het huis te blijven wonen, wie dat ook moet betalen.
Wil je ex het lagere bod op het huis aanvaarden om van deze financiele verplichting af te komen en in mogelijk aanmerking te komen voor kwijtschelding en heeft die de opsracht gegeven aan de makelaar om onder de vragprijs te verkopen als de bank en NHG akkoord gaan?
En die woonlastenfaciliteit wil je regelen met een bijstandsuitkering zonder uitzicht op een baan.
En dan mag je ex meebetalen aan je woonlasten omdat jullie samen verantwoordelijk zijn voor de hypotheek?
https://www.nhg.nl/Over-NHG/Waarborgfonds-Eigen-Woningen/Stakeholders/Relatie-WEW-geldnemer/Woonlastenfaciliteit

Ju
door Juliet39 Jan 26, 2018 om 23:23
3 Antwoorden / 1 Vragen

T klopt wat je zegt. Mijn ex wil zo snel van het huis af en vind elk bod goed. Maar hij betaalt nu niet mee. Ik betaal alle verzekeringen voor t huis. En als het aan mij lag was ik allang verhuist, maar ik kan geen huurwoning krijgen. In mijn gemeente is er geen urgentie, dus ik moet maar blijven reageren. Heb de gemeente vanaf t begin in hulp gevraagd bij het krijgen van een huurwoning maar mijn situatie is niet urgent. Mijn kinderen zijn 6 en 2 jaar. Ik heb een klein netwerk niet en de gemeente vind dat ik bij familie moet intrekken. Dus ik heb geen keus dan alle mogelijkheden in acht te nemen. Ik wil niet op straat komen met mijn kinderen. En ik ben 39 en probeer weer voor mijzelf te beginnen. Ben ook jaren  zzper geweest maar jammer genoeg niet voldoende gespaard.

Th
door Theawaalen - Jan 26, 2018 om 09:25
113 Antwoorden / 5 Vragen

Betaald je ex niet mee aan de hypotheekrente, terwijl het huis wel op beide naam staat?
Hij is mede verantwoordelijk voor de schuld.
Onder de verkoop zul je niet uit kunnen. De bank zal de hypotheek echt niet verlagen of je moet een aflossing doen, maar dat zal er niet inzitten en met een uitkering kun je de hypotheek ook niet op jouw naam krijgen.

ma
door marlisa - Jan 26, 2018 om 13:11
1 Antwoorden / 1 Vragen

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/vraag-en-antwoord/wanneer-heb-ik-met-een-eigen-huis-recht-op-bijstand

ma
door marja03 - Jan 26, 2018 om 13:18
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Julliet,

Ja dat kan zeker! Ik heb dat ook! Soms is het verhuizen opnieuw inrichten en de huur van nieuwe woning veel duurder dan blijven zitten overleg met je consulent van de gemeente hangt uiteraard van een meerdere  zaken af maar soms kom je lager uit met je woonkosten met hypotheek dan een huurwoning.
wonen er nog minderjarige kinderen bij je kan dat ook meetellen.

Maar geloof me het kan zeker!

succes!

Marja

Ju
door Juliet39 Jan 26, 2018 om 23:34
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt Marja,

Ik was benieuwd of het mogelijk was. Mijn kinderen zijn 6 en 2 jaar, maar dat maakt de gemeente niks uit. Men wil niet meer voor mijn huis betalen en dat wil ik eigenlijk ook niet. Ik ben zolang al bezig, maar men heeft niet allerlei vooroordelen. En niks komt er door heen.
Mijn bank verleent ook weinig medewerking. Ik blijf t proberen. Bedankt voor de tips

Be
door Ben77 - Jan 26, 2018 om 13:24
1 Antwoorden / Vragen

Hier is maar één goed advies mogelijk: ga naar het juridisch loket of een advocaat. Het gaat om te veel geld en de zaak is te specifiek om dat even op een forum te laten bespreken. Succes en sterkte!

mammientje
door mammientje - Jan 26, 2018 om 13:38
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Juliët,

Vraag bij je bank waar je je hypotheek aflost of je hypotheekrente verlaging kunt krijgen. En dit voor zoveel jaar vastzetten.

Misschien dat je dan je eigen huis kunt houden.

kamphuysen
door kamphuysen - Jan 26, 2018 om 13:53
252 Antwoorden / 68 Vragen

Juliet sterkte alvast wat een ellende, waarom koopwoning verkopen,,,dat is 1 je bent van de ander af huis stond kennelijk op samen zijn, dan rest dat je jouw deel vast neemt en de andere helf overneemt, dat kan en daar heeft die makelaar [die er alleen maar voor is om te lozen tegen iedere prijs ..] verder niets mee te maken bij de verkoop is het namelijk wel jouw handtekening die er toe doet en die zet je waarom zou je dusz niet.

Waarom laat jij toe dan een makelaar met jouw bank gaat ''overleggen trouwens'' het is jouw bank en daar hoor jij naar toe te stappen. Makelaar laat haar de ....krijgen....

Voor advies zou ik je willen zeggen ga naar een notaris kantoor voor advies bij de koninklijke broederschap van notarissen moet je zijn voor de juiste hulp en die is gratis ...!laat mij weten...mvrgr

panter22
door panter22 Jan 26, 2018 om 14:08
6599 Antwoorden / Vragen

Een huis dat onder water staat en met een bijstandsuitkering en je ex uitkopen?
Ts krijgt geen woonkostentoeslag meer. Het jaar is om en ze kan de hypotheek niet betalen.
Als dit zo doorgaat dan wordt het huis door de bank verkocht en is de opbrengst nog lager,

tijger1
door tijger1 Jan 26, 2018 om 16:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@panter22. Maar krijg je daar dan geen bijstand voor om je ex uit te kopen?:-))  Wat raar.

tot15karakters
door tot15karakters - Jan 26, 2018 om 14:01
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Laagste bod mag je altijd weigeren.

Hoogste bod nog even aanhouden kan wel, maar laagste nooit.
Verder is woonplaats belangrijk,   in Delft is het binnen week boven vraagprijs verkocht maar Delfzijl is  enkele jaren onder de vraagprijs nog steeds mogelijk...

Uw huis en U beslist en dat ze minder bieden, dat mag, maar accepteren hoeft niet.
Wel twijfel ik over de waarde/vraagprijs als iedereen lager heeft geboden.

ge
door gewicht - Jan 26, 2018 om 14:26
170 Antwoorden / 1 Vragen

Als een makelaar je probeert zover te krijgen dat het huis verkocht wordt tegen het laagste bod dan klopt er ergens iets niet.
Probeer er achter te komen wie daar dan voordeel bij heeft. Normaliter de koper,  maar zit er niet meer achter ? Gaat de koper er dan zelf in wonen of is hij eigenlijk meer een "stroman" die daarna volgens afspraak weer doorverkoopt ?  (ex ?)  (Overdrachtbelasting kon vroeger worden doorgeschoven als je binnen 1 jaar weer verkocht, ik weet niet of dat nog kan)  Een makelaar wil graag verkopen voor de zo hoog mogelijke prijs, levert haar het meeste op. Het blijft dus een vreemd advies de makelaar moet jouw belang dienen en niet dat van een eventuele koper. Eis van de makelaar een verklaring voor  haar advies en vraag wie de dan de laagste bieder is en waarom het niet verkocht wordt aan de hoogste bieder. Controleer dat ook.
Verder kan je proberen het met de bank of de gemeente eens te worden maar ik geef je weinig kans.
Lees ook de reactie van Marjao3 eens goed !

Ma
door Maandag7! - Jan 26, 2018 om 14:49
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hi Juliet,

Wat voor uitkering heb je?

Je kan naar de bank gaan en vragen om je maandlasten te verlagen dan kun je in de woning blijven wonen. Dit is natuurlijk afhankelijk van je inkomsten en andere vastenlasten. Wie niet waagt wie niet wint!

Heel veel succes!

Groetjes,
Maandag7!

ka
door kampersh - Jan 26, 2018 om 16:40
13 Antwoorden / 1 Vragen

Vergeet niet dat de uitkerende instantie ook partij is in deze. Probeer wel zelf de regie te houden, al dan niet in samenspraak met het juridisch loket.

lo
door lopaka - Jan 26, 2018 om 16:55
70 Antwoorden / 47 Vragen

Is die makelaar wel te vertrouwen??????????
Waarom pushen onde de vraagprijs??????

tijger1
door tijger1 Jan 26, 2018 om 18:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

????

Ju
door Juliet39 Jan 26, 2018 om 23:42
3 Antwoorden / 1 Vragen

Nu twijfel ik enorm. De makelaar vindt dat er te weinig op het huis wordt gereageerd. En de gemeente wil niet meer betalen.

mo
door mof - Jan 26, 2018 om 18:10
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Het huis kan wel voor minder verkocht worden, maar u moet wel de hypotheek afbetalen. Verlaging van de hypotheek betekent dat u geld gesxhenkt zou krijgen van de bank. Maandtermijn hypotheek verlagen zou u wel kunnen proberen bij uw bank. Mijn moeder is dit ooit, midden jaren negentig, gelukt. Dat betekent wel dat u over de aflossingstermijn meer rente gaat betalen. Gaat niets voor niets.

Ju
door Juliet39 - Jan 26, 2018 om 23:59
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor alle tips en reactie. Ik word er iets wijzer van. Heb nog geen reactie van de tussenpersoon. Dus de NHG zegt dat ik de reactie van de tussenpersoon moet afwachten. Geen stap verder. De makelaar, mijn ex en gemeente wil gewoon van het huis af. Maar niemand helpt mij aan een huurwoning. Heel veel kromme regels bij de woningbouw en de gemeente. Ben zo vaak aan het bellen maar zonder resultaat. Ik overweeg juridische stappen te nemen en misschien de ombudsman in te schakelen. Ben al zolang bezig en ik word niet goed geholpen. En een ieder geeft de ander de schuld.
Alhoewel ik geen keuze had. Het was scheiden of een familiedrama.
Maar het is niet iets dat je hier op t forum kan bespreken.
Ik was benieuwd of er mensen waren die ervaring hiermee hadden. Deze tips en reacties kan ik gebruiken om een oplossing te vinden.
Maar hoe dan ook, ik overleef dit wel.
Bedankt

panter22
door panter22 Jan 27, 2018 om 10:14
6599 Antwoorden / Vragen

Scheiden is tegenwoordig geen uitzondering meer en je krijgt geen voorrang bij het vinden van een huurwoning.
Je bent nu een bijstandsmoeder, ook al voelt dit niet zo, Je bent aangewezen op een sociale huurwoning. En die krijg je niet zomaar binnen een paar maanden. Die zijn schaars. Daar moet je zelf actief naar zoeken.
Lukt het niet in eigen gemeente dan elders in het land.

tijger1
door tijger1 Jan 27, 2018 om 10:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

“En een ieder geeft een ander de schuld”.

Maar in principe zijn u en uw ex de “schuldigen”. U bent uit elkaar en hij betaalt niets en dan denkt u aan juridische stappen en de ombudsman omdat de woningbouw en de gemeente u geen huurwoning aanbieden?

Het land barst van de gescheiden paren, die allemaal weer aparte woonruimte willen, terwijl ze geen cent hebben om dat te betalen. Dus zo bijzonder is uw situatie niet.

Zit die tussenpersoon en de NHG achter de broek. Voor een dergelijke situatie hebt u die NHG afgesloten. Ga zelf met de bank praten. Er wordt u echt niets op een presenteerblaadje aangereikt.

Te
door TessaJoy - Jan 27, 2018 om 12:27
1 Antwoorden / Vragen

Beste Juliet, Een hypotheekbank (en de NHG) wil de hoogst haalbare verkoopprijs voor de woning zien en (liever) geen restschuld uit verkoop tenzij dat echt niet anders kan. Huisbehoud heeft de voorkeur en de leenregels zijn in dat geval anders (soepeler) als je al eigenaar van de woning bent. Eerst wil een hypotheekbank (en de NHG) dat beide eigenaren laten voorrekenen of 1 van jullie de hypotheek over kan nemen (huisbehoud) in plaats van verkoop met restschuld. Maar jullie moeten de hypotheekbank (en NHG) om intoestemming verkoop verzoeken als de woning onder water staat. Hebben jullie dat gedaan? Ik zou eerst een financieel adviseur om advies gaan vragen voordat je ook nog maar iets anders gaat doen. Een hypotheekbank (en de NHG) accepteert het niet als jullie akkoord gaan met het laagste bod en kan in dat geval zelfs verkoop blokkeren (met alle finaciële gevolgen van dien aan jullie adres) en bij een NHG hypotheek kan de restschuld niet kwijt worden gescholden door de NHG. Heeft jullie woning achterstallig onderhoud? Dan wordt een restschuld ook niet kwijt gescholden door de NHG.. De woning is het onderpand voor de hypotheekschuld die op de woning rust dus eigenlijk is en blijft de hypotheekbank de eigenaar van de woning tot de hypotheekschuld volledig af is gelost of af kan worden gelost. Een financieel adviseur zou voor je voor kunnen rekenen of jij de hypotheek in je eentje over kunt nemen, als je dat zou willen. Zorg er dan wel altijd voor dat eerst het aandeel in de woning van jouw ex partner op jouw naam wordt gesteld door jouw ex partner binnen een concept akte van verdeling. Een makelaar moet trouwens voor jullie werken en jullie woning voor jullie verkopen voor de hoogst mogelijke prijs. Een makelaar die wil of vindt dat jullie het laagste bod moeten accepteren zou ik direct afscheid van nemen zonder verder ook nog maar 1 cent te betalen (dat hoef je namelijk absoluut niet te doen als een makelaar zijn/haar verplichtingen en plichten niet nakomt) want aansturen op verkoop met een nog hogere restschuld dan al het geval is, daar zijn de eigenaren aansprakelijk voor te stellen door hypotheekbank en/of NHG. Met een NHG hypotheek kan een restschuld overgenoemen worden door de NHG maar alleen als je niet nalatig bent of in gebreke bent gebleven en precies de stappen volgt die de NHG en Hypotheekbanken stellen aan de eigenaren van de woning. Laat je goed adviseren door een gecertificeerd financieel adviseur en het eerste gesprek is altijd vrijblijvend en kosteloos (vraag daar om, vrijblijven en kosteloos advies). Zet nooit ergens je handtekening onder, ook niet onder druk. Altijd alles laten tegen lezen en laten bezinken. Een concept akte van verdeling is en blijft een concept want pas na akkoord van de hypotheekbank voor overname van de hypotheek door jou of jouw ex partner hoeft er getekend te worden. Kosten notaris zijn/worden altijd hoger als notaris weet dat jij en je ex het niet met elkaar eens zijn. Leg eerst alles samen vast en spreek alles samen goed af en zo dat jullie beiden tevreden zijn (compromissen sluiten) en ga pas daarna naar een notaris. Jouw ex moet de helft van de onderwaarde aan jou vergoeden als jij de woning overneemt en andersom geldt hetzelfde en dat bedrag kan bij voorkeur in mindering worden gebracht op de openstaande hypotheekschuld of gestoken worden in de woning zelf (renovatie of herstel). Mocht jouw ex de woning + hyptheek niet over willen of kunnen nemen dan moet hij in principe zelf aantonen/bewijzen of hij dat echt niet kan. Lenen met een restschuld op je naam is en blijft een lastige zaak, ook opnieuw hypothecair lenen is abslouut niet makkelijk met een restschuld op je naam (BKR codering). Vraag je af of het voor jou niet heel fijn en wenselijk zou kunnen zijn als jij in de woning kunt blijven wonen en jij volledig eigenaar wordt onder een nieuwe of aangepaste hypotheek als dit mogelijk is. Laat je nooit onder druk zetten en ik adviseer je samen met je ex te kiezen voor een gecertificeerd financiël scheidingsadviseur die op toevoeging werkt in plaats van los van elkaar te kiezen voor een advocaat. Je kunt de volgende financieel adviseur en de volgende financieel scheidingsadviseur vrijblijvend om advies vragen en bijvoorbeeld of deze jou adviseurs in de buurt waar jij woont aan kunnen raden. Ik heb zeer goede ervaringen opgedaan met beide.
http://www.welvertrouwd.nl
http://www.carent.nl
Vergeet nooit dat jij en je ex elk hoofdelijk aansprakelijk zijn en blijven voor de volledige hypotheekschuld of een eventuele restschuld uit verkoop. Ook als jij of je ex volledig eigenaar worden van de woning, blijven jullie elk hoofdelijk aansprakelijk voor de hypotheekschuld tot de hypotheek door de hypotheekbank op jouw naam of op de naam van je ex is gesteld en dat gebeurt alleen als je volledig eigenaar bent van de woning (het onderpand). Mocht je ex zich weigerachtig opstellen door bijvoorbeeld zijn medewerking te weigeren in het op jouw naam stellen van zijn aandeel in de woning of door bijvoorbeeld zijn aandeel in de maandelijkse hypothecaire betalingsverplichting te staken om jou daarmee bijvoorbeeld onder druk te zetten akkoord te gaan met dan adviseer ik je om direct een advocaat in de arm te nemen (jij hebt hw recht op maximale toevoeging en betaal nooit een advocaat zonder eerst de toevoeging te hebben geregeld via de advocaat en daarna via het juridisch loket). Nog een tip: advocaten zijn geen financieel adviseur of financieel scheidingadviseur en ontberen in veel gevallen voldoende kennis op hypothecair en NHG vlak met alle gevolgen van dien aan jouw adres of dat van je ex partner. Jij en je ex willen er samen emotioneel en financieel niet nog slechter uitkomen dan al het geval is maar dat betekent niet dat jij niet op mag komen voor jouw rechten. Laat dat altijd het uitgangspunt zijn. Zorg er altijd voor dat je nimmer de indruk wekt dat je niet mee wilt werken aan verkoop want dan kan jouw ex om vervangende toestemming verkoop verzoeken. Jij wil graag verkoop zonder restschuld of met een zo laag mogelijke restschuld. Mocht jouw ex de woning willen verkopen met een hogere restschuld dan nodig is of als hij bijvoorbeeld weigert zijn aandeel in de woning op jouw naam te stellen (eventueel) zonder de helft van de onderwaarde aan jou te willen vergoeden of jouw ex zijn aandeel (vijftig procent van) in de hypothecaire maand betaling staakt heeft jouw ex geen poot om op te staan. Jij weet trouwens wat de onderwaarde is nu jullie de woning in de verkoop hebben gezet maar de hypotheekbank wil altijd een officieel taxatierapport ontvangen in geval van huisbehoud. Een financieel adviseur kan jou adviseren en kan jou ondersteunen naar de hypotheekbank toe. Hypotheekbanken willen altijd dat een onafhankelijk financieel adviseur de tussenpersoon is. Vraag de hypotheekbank en de NHG om toestemming verkoop en geef duidelijk aan dat er vrijwel zeker sprake zal zijn van een restschuld uit verkoop.
Succes en sterkte met alles en ga voor een zo laag mogelijke restschuld uit verkoop en/of ga voor huisbehoud.

Ju
door Juliet39 Jan 31, 2018 om 23:57
3 Antwoorden / 1 Vragen

Heel hartelijk bedankt.
Eindelijk iemand die mijn vraag goed begrijpt en duidelijk uitlegt wat het er gedaan moet worden. Het is nu helder wat ik moet doen. Dankje!

tijger1
door tijger1 - Jan 30, 2018 om 22:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tessajoy

Misschien nog eens de vraag en de reacties van de Ts lezen?

De ex betaalt niets. De Ts heeft geen geld en inkomen, de gemeente stopt de woonkostentoeslag. De hypotheek staat onder water. De Ts vindt dat de gemeente hasr een woning moet geven.

Uw hele verhaal is humbug.

Topantwoord

boppe1943
door boppe1943 - Jan 31, 2018 om 14:57
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Uw makelaar die wil dat u het laagste bod accepteert gaat met uw bank overleggen? Dat zou ik maar gauw zelf doen (de wonderen zijn de wereld nog niet uit, zoals ik gisteren op TV zag bij "Uitstel van executie"). Mogelijk ziet de makelaar de bui al hangen, is bezorgd dat de bank het huis gaat veilen en zij achter haar courtage grijpt.

aurora1
door aurora1 - Jan 31, 2018 om 15:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat voor uitkering heeft u? Waarom werkt u niet? inkomen van een baan zou e.e.a. toch wel gemakkelijker maken vermoed ik.

tijger1
door tijger1 - Feb 1, 2018 om 00:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@juliet39

Nou Juliet vergeet dat hele verhaal van Tessajoy maar. Het slaat helemaal nergens op.

U hebt een uitkering, ongetwijfeld bijstand. De gemeente stopt de woonkostentoeslag. De hypotheek staat onder water. Uw ex  betaalt niets.

U dacht toch niet werkelijk dat u het volledige eigendom van de woning op uw naam zou kunnen krijgen, of dat de hypotheek, die u al niet kunt betalen, volledig op uw naam overgeschreven kreeg?

Dacht u dat een notaris gratis werkt? Dacht u dat een “financieel adviseur” gratis werkt?

U dacht toch niet werkelijk dat uw ex de onderwaarde, al was het maar voor de helft aan u gaat betalen? Al helemaal niet nou hij niet eens zijn deel van de hypotheekrente betaalt?

U dacht toch niet werkelijk dat de bank de kosten gaat verlagen zodat u in een eigen woning kan blijven wonen met bijstand?

Huisbehoud, dat gebeurt alleen in sprookjes.