la
door laurien80 Jul 28, 2007 om 20:23
Geldzaken & recht

Kopen zonder makelaar

Samen met mijn partner heb ik een huis gekocht zonder tussenkomst van ene makelaar. Kan iemand mij inlichten over de gang van zaken. Er staat nog niets op papier. Er is alleen overeenstemming over de prijs. We hebben deze week gesprek bij een hypotheekverstrekker en we zijn op zoek naar een notaris.

800 5 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Jul 29, 2007 om 18:36
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Je zult nog even moeten dooronderhandelen over de datum van levering, eventuele termijnen van ontbindende voorwaarden en bankgarantie.

Neem zsm contact op met een notaris (bel eerst even rond voor de tarieven) voor het opstellen van de koopovereenkomst. Dit moet namelijk op schrift staan. Een kopie daarvan moet je naar bank toesturen ivm de financiering.

De notaris zal vervolgens een akte van levering en een hypotheekakte opstellen (als hij alle gegevens heeft ontvangen) en de akten kunnen op de afgesproken datum getekend worden.

Bedenk je wel dat de meeste banken op dit moment circa 2 maanden nog hebben om een nieuwe aanvraag te beoordelen. Dus tussen het aanvragen van een hypotheek en het tekenen van de akte zitten als snel 2 maanden.

jvdorst
door jvdorst - Jul 30, 2007 om 12:03
186 Antwoorden / 5 Vragen

Er staat nog niets op papier ? Zorg bij mondelinge overeenkomst in ieder geval voor een getuige. Zorg zo snel mogelijk voor een voorlopig koopcontract. Dit kan je downloaden via de vereniging eigen huis. Dit contract is aan de basis exact hetzelfde als dat wat anders een makelaar voor je opmaakt. Verders enkele notarissen bellen en informeren naar tarieven. Verders heb je niets nodig. De notaris doet de rest.

jvdorst
door jvdorst - Jul 30, 2007 om 12:07
186 Antwoorden / 5 Vragen

Je moet natuurlijk ook naar de bank voor een hypotheek he, maar dan dan zal er eerst een voorlopig koopcontract moeten zijn. Dat een bank 2 maanden nodig heeft voor een beoordeling is onzin. Dat kan binnen enkele dagen geregeld zijn als je financieel (KBR) geen problemen hebt. De bank zal ook een taxatie uit laten voeren, maar dat kan ook binnen 1 dag als het moet. Je moet ook wel de waarde van de ozb hebben van de huidige eigenaren.

marcel75
door marcel75 - Jul 30, 2007 om 12:39
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@jvddorst,

Tot 1-9-2003 kon je als particulier een woning voor eigen gebruik kopen zonder schriftelijke koopovereenkomst. Sinds die datum is dat verplicht. Uiteraard is het ook mogelijk om zelf wat in elkaar te knutselen, maar de/mijn praktijk leert mij dat daar vaak problemen over ontstaan doordat bepalingen niet juist ingevuld worden, keuzes gemaakt worden zonder te beseffen welke regels er op de achtergrond spelen etc. Mijn advies is toch om een specialist er naar te laten komen.

Het is overigens praktisch zeker ook geen onzin dat een bank 2 maanden nodig heeft om een offerte te doen, de gevraagde gegevens te beoordelen en vervolgens de hypotheekopdracht naar de notaris te sturen. Ik loop er dagelijks tegen aan dat banken deze termijn minimaal nodig hebben. En dan moet het ook nog eens niet zo zijn er bijvoorbeeld nog een medische keuring moet komen.