Hu
door Huijbert May 2, 2019 om 09:37
Geldzaken & recht

Korten van Wajongers bij winstuitkering

Ik begeleid twee wajongers in Nederland op financieel gebied. Na gekort te zijn in 2018 (5% van het inkomen) het volgende: een van de wajongers werkt er 2,5 uur per dag bij en verdient zo wat extra's maar blijft zijn volledige uitkering, (80-100%) Nu is er een herberekening geweest in verband met een winstuitkering van de werkgever. (92,52 euro). Door deze herberekening komt hij in een percentage te vallen van 65-80% en moet daardoor dus 278,96 euro van zijn uitkering terugbetalen. Dus een winstuitkering van 92,52 kost hem 278,96. Hij heeft daardoor dus 186,44 minder te besteden in die maand.
Ik vind dit schandalig, betrokkene maakt deel uit van de oude wajong regeling. Werkt graag en goed, en wordt zo gestraft. Het UWV voert in deze de wet uit (Welke dus zeer krom is). Navraag bij het ministerie van Sociale zaken: Hartelijk dank voor Uw signaal. De gevolgen van de regeling zijn bij het ministerie bekend.Daarom neemt de Staatssecretaris maatregelen om de Wajongers die willen werken of studeren, te helpen. Zij hoeven straks niet langer in te leveren op hun uitkering als ze naar school gaan of studeren. En Wajongers moeten er op vooruit gaan als ze gaan werken of meer gaan werken. Het is de bedoeling dat de plannen in 2020 in werking treden.

Als dit euvel bekend is bij het ministerie waarom wordt het dan niet direct (met terugwerkende kracht) stopgezet? En later bij de wet aangepast? Dat zou toch mogelijk moeten zijn? Er zijn zoveel wettelijke aanpassingen?

3042 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 2, 2019 om 09:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt dat schandalig vinden, maar ten eerste moet je dat volgens mij over een heel jaar zien. En bijvoorbeeld bijstandtrekkers worden ook gekort met wat ze verdienen.

En zoals u schrijft, het ministerie heeft er al oog voor. Wij kunnen een wijziging echt niet bespoedigen.

Misschien contact opnemen met die werkgever met het verzoek dat winstuitkeringen over een heel jaar uitgesmeerd worden?

Hu
door Huijbert May 4, 2019 om 07:46
Antwoorden / 1 Vragen

Het wordt berekjend per Kwartaal! Kosten lopen ook niet over een jaar maar moeten maandelijks betaald worden, 200,00 euro in leveren is 20% inleveren in een maand!

panter22
door panter22 - May 2, 2019 om 09:59
6599 Antwoorden / Vragen
marita5
door marita5 May 2, 2019 om 13:17
11519 Antwoorden / 15 Vragen

@panter22 , Werkt de link bij u ? Ik kom uit bij Talpanetwork.com . Ik zie het al heeft te maken met de browser , Ik gebruik Opera , bij Google Chrome heb ik dit probleem niet .

panter22
door panter22 May 2, 2019 om 13:23
6599 Antwoorden / Vragen

Ik gebruik google chome en hij doet het bij mij wel

Hu
door Huijbert May 4, 2019 om 07:46
Antwoorden / 1 Vragen

Dot is bekend, reeds contact gehad met de courant die dit publiceerde!

aurora1
door aurora1 - May 2, 2019 om 17:46
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zie het “schandalige” niet. Het is maar voor 1 maand dat er iets minder inkomen is. Over het hele jaar bezien is dat ca 15 euro per maand minder. Het is toch ook logisch dat bij uitkeringen rekening gehouden wordt met wat verder nog aan inkomen ontvangen wordt? Tenslotte moet het allemaal toch door de belastingbetalers opgebracht worden.
En de regeling wordt veranderd. Wat wilt u nog meer?
Het zelf bijpassen?

panter22
door panter22 May 2, 2019 om 18:07
6599 Antwoorden / Vragen

Hij krijgt een winstuitkering van €92,52. Maar er gaat €278,96 van de uitkering af.
Ipv dat hij iets extra's krijgt of desnoods die €92,52 van zijn uitkering wordt afgetrokken, krijgt hij €186, 44 minder.
Wie wil dan nog zo'n bonus als je die bonus 3x terug moet betalen?

tijger1
door tijger1 May 2, 2019 om 19:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@panter22
Maar dat zal wel komen omdat hij MET loon en die winstuitkering net onder een arbeidsongeschiktheidsgrens komt.

Maar hoe je het wendt of keert, zo’n wajongers mag dus blijkbaar 12,5 uur per week bijverdienen zonder dat dat gekort wordt.

En dat zal van te voren wel precies bekeken zijn hoeveel er bijverdiend kan worden, om te zorgen, dat er niets gekort wordt.

Zou een bijstandtrekker ook wel willen.

Of een werkeloze.

aurora1
door aurora1 May 3, 2019 om 00:11
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Precies. Geen seconde teveel werken want dan krijg je misschien minder uitkering uit de grote belastingruif. En wie zo begaan en verontwaardigd is kan toch wel even bijpassen?

Hu
door Huijbert May 4, 2019 om 07:49
Antwoorden / 1 Vragen

als ze 12,5 uur bijwerken is dat ongeveer 200,00 euro, ze komen dan uit op nog geen 1200,00 euro per maand! Ze hebben er niet om gevraagd om jong gehandicapte te zijn. Zo is het sociaal stelsel in Nederland nu eenmaal!

aurora1
door aurora1 May 6, 2019 om 12:43
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En hoe zit het dan met al die subsidies/toelagen? Gelukkig dat men uitkeringen en toeslagen mag ontvangen. Het is zo jammer dat met klagen over uitkeringen die door de belastingbetaler opgebracht moeten worden, waaronder mensen die zelf nauwelijks rond kunnen komen, er nooit gerept wordt over de andere ontvangen toelagen en subsidies en extraatjes om armoedig te doen. U doet dat ook niet.
Beperk die uitroeptekens, i.c. dus schreeuwen, svp voor eigen kring.
Verdient u aan uw begeleiding? U heeft nog niet geantwoord op een vraag daarover. En, zoals gezegd, als u zo begaan bent dan matst u die persoon toch even door zelf bij te passen? En 200 euro is toch prima betaald? 12,5 Uren werken stelt toch helemaal niets voor? Lees ook nog eens de reactie van @tijger1 door.

ma
door marnix1 - May 2, 2019 om 18:05
256 Antwoorden / 22 Vragen

Leg uw probleem hier eens neer:
https://perspectief.uwv.nl/forum

costnix
door costnix - May 2, 2019 om 19:36
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Een advies voorkeur baas. De volgende keer een mand met artikelen uit zijn winkel.
Mijn baas gaf in zo’n geval cadeaubonnen. Ook kon het contant, waar wel bij werd gezegd, dat je het zelf met de uitkering moest regelen. Daarbij gaf hij een vette knipoog ;-)

costnix
door costnix May 2, 2019 om 21:51
2874 Antwoorden / 1 Vragen

voorkeur = voor de

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 2, 2019 om 21:45
16860 Antwoorden / 202 Vragen

werkt u vrijwillig (begeleiding) of tegen vergoeding?

aurora1
door aurora1 May 6, 2019 om 12:46
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Daar ben ik ook erg benieuwd naar, en de ontvangen subsidies en toelagen etc. die ook niet vermeld worden, zoals veelal gedaan wordt als geklaagd wordt over uitkeringen e.d. Die tikken aardig aan.

tijger1
door tijger1 May 6, 2019 om 13:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

+10

panter22
door panter22 May 6, 2019 om 13:29
6599 Antwoorden / Vragen

Ik vind dit een heel indiscrete vraag en niet ter zake doend.
Het gaat om de Wajonger en niet over de begeleider, of die nu een professioenele hulpverlener is of niet.
Jullie genieten toch ook een uitkering die door de belastingbetaler moet worden opgebracht, of heb ik het mis?

heremietkreeft
door heremietkreeft May 6, 2019 om 15:16
16860 Antwoorden / 202 Vragen

@PANTHER22, Ts stelt een vraag en voor het geven van een goed antwoord is de vraag van mij helemaal niet indiscreet en wel degelijk ter zake doende. Ts. geeft aan begeleider te zijn.
Uw opmerking 'jullie genieten toch ook van een uitkering die door de belastingbetaler is opgebracht'. is juist indiscreet. Hoe dan ook geldt het in ieder geval niet voor mij en vrijwel zeker wetend ook niet voor ander experts terwijl het ook helemaal niet ter zake is. Hetgeen ik ontvang heb ik zelf opgebracht door premiebetaling en daarnaast werk ik ook nog met regelmaat en betaal over dat inkomen ook belasting.
En voorzover anderen wel een uitkering zou hebben is de verzekering die ze daar voor hadden/hebben plus het wettelijke recht daarop van toepassing. Als Ts een betaalde begeleider is is het geen consumentenvraag! Een professionele begeleider behoort de diverse regelingen en wegen te weten.

panter22
door panter22 May 6, 2019 om 20:02
6599 Antwoorden / Vragen

Is AOW dan geen uitkering?
Af en toe schiet het mij wel eens in het verkeerde keelgat, die opmerkingen over mensen die een uitkering ontvangen. Als je pech hebt om niet gezond te zijn en van een Wajong te moeten leven, dan is dat armoede, tenzij je een partner vindt die wel een goed inkomen heeft.
In onze familie is een man die als jongen een ernstig ongeluk heeft gehad, aangereden buiten zijn schuld Hersenletsel.
Weg studie en glansrijke carriere, rest alleen Wajong. Heeft van alles geprobeerd om weer te kunnen werken. Is niet gelukt. Moet je die nu nawijzen als profiteur? Tel je zegeningen en wees tevreden.

aurora1
door aurora1 May 7, 2019 om 19:26
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nou nou. Het antwoord op toelagen en subsidies is nog steeds niet gegeven. En wat betreft uw familielid geldt precies wat ik eerder vroeg: als men zo begaan is dan springt men toch bij?
Het niet vermelden van toeslagen e.d. vind ik de boel bedotten en zaken anders voorstellen dan ze zijn om een zieligheidsgehalte te verhogen. En zoals ook gezegd: een professionele begeleider moet zelf zulke dingen weten. Ernaast wordt hier niet een concrete vraag over consumentenprobleem gesteld maar iets in het algemeen de lucht ingegooid, en geklaagd, “verontwaardiging” gespuid waar het niet thuis hoort. En wat weet u nu van of hier mensen van uitkeringen leven en wat gaat u dat eigenlijk aan? Lees de reactie van @heremietkreeft nog maar eens goed door.

gerard van tol
door gerard van tol - May 6, 2019 om 13:52
26 Antwoorden / Vragen

Het enige dat deze regering snel kan doorvoeren is een lastenverzwaring. Eventuele regelingen die voordelig zijn voor de burger duren jaren.