Qw
door QweenL Mar 11, 2024 om 09:21
Geldzaken & recht

Kosten crematie

In dit artikel van de telegraaf las ik dat crematoria allemaal andere prijzen hanteren voor stille crematies, dat blijkt uit onderzoek van Uitvaartland. Ik wil de kosten van crematies in de buurt van Uden vergelijken, maar ik kan op de website van Uitvaartland nergens de resultaten van het onderzoek vinden. Weet iemand waar ik deze data kan vinden?

999 9 Rapporteer
sira
door sira - Mar 11, 2024 om 09:29
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Heeft u op 9 maart ook al niet een dergelijke vraag gesteld, maar ook laten verwijderen? Ik kan die vraag namelijk niet meer vinden.

Qw
door QweenL - Mar 11, 2024 om 09:34
7 Antwoorden / 1 Vragen

@sira, dat was toen via mijn telefoon, maar daar kon ik geen categorie kiezen waardoor de vraag niet geplaatst werd. Via mijn computer gaat het wel goed

sira
door sira Mar 11, 2024 om 09:40
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Nee, ik vergis mij.
Op het Radarforum is een zelfde soort vraag gesteld, zie https://radar-forum.avrotros.nl/overig-juridisch-financieel-f93/grote-prijsverschillen-crematoria-t202050.html?sid=69734088e8a54729a10d650b66811c3e

Ga anders voor een budgetcremaie, dat scheelt héél veel geld.

Topantwoord

Mabelle
door Mabelle - Mar 11, 2024 om 09:52
427 Antwoorden / 1 Vragen

Zit je nou reclame voor die site te maken of kijk je gewoon niet goed? Hier https://www.uitvaartland.nl/nieuws/enorme-prijsverschillen-crematoria/ kun je de prijzen per provincie/buurt vinden.

Qw
door QweenL - Mar 11, 2024 om 10:02
7 Antwoorden / 1 Vragen

@Mabelle, bedankt. Ik heb die hele site afgespeurd, maar kwam het nergens tegen. Ik zocht eigenlijk de gehele lijst met crematoria, maar met de landkaart op die pagina kom ik ook een eind.

ro
door ronny530 - Mar 11, 2024 om 12:36
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Link is al gegeven.

tenormin
door tenormin - Mar 11, 2024 om 13:25
16836 Antwoorden / 108 Vragen

De stille crematie blijft het voordeligste. Je blijft thuis (niet dat je ineens ergens naar toe zou kunnen, grapje). Mensen die afscheid willen nemen doen dat gewoon ook thuis. Daarna heb ik geregeld dat (wat er tegen die tijd nog aan familie over is) ergens in de buurt lekker een hapje gaan eten en drinken. Dus geen gebruik zaal crematorium enz. Men gaat dus "rechtstreeks" de oven in en gebruikt geen verdere faciliteiten van het crematorium.

mahadma
door mahadma - Mar 11, 2024 om 13:36
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Als ex uitvaart medewerker heb ik alle soorten (en dito kosten) meegemaakt. Van budget uitvaarten tot alle luxe die maar denkbaar is. Bij alles wat u (of de overledene) wilde gaan de kosten tellen. Het ligt aan wat men wil en kan/wil betalen. Een soc.dienst uitvaart is dan ook low-budget. Ter info.

ro
door ronny530 - Mar 11, 2024 om 14:04
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Maar toch, als een crematie in een andere plaats goedkoper is zal de overledene ook naar die plaats vervoerd moeten worden en dat mag alleen door een bevoegd bedrijf gedaan worden die ook niet goedkoop is.
In zekere zin een nutteloos onderzoek van een uitvaartonderneming die zelf uitvaarten verzorgt en in het onderzoek niet de bijkomende kosten meeneemt.

mahadma
door mahadma Mar 11, 2024 om 14:13
11544 Antwoorden / 51 Vragen

door een bevoegd bedrijf gedaan worden die ook niet goedkoop is.

Er zijn ook opties om de kist met oveledene naar het crematorium te laten vervoeren per bakfiets. Er zal geen uitvaartbedrijf weigeren als een familielid die tocht zou willen fietsen. De term bevoegd vervalt in dit verhaal volledig.

ro
door ronny530 Mar 11, 2024 om 14:34
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Mag alleen onder begeleiding van een bevoegd uitvaart verzorger en die doet dat niet gratis.
Bij een kale crematie is vervoer e.d. niet inbegrepen enkel het cremeren zelf.

mahadma
door mahadma Mar 11, 2024 om 14:38
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Klopt, maar dan heb je niet de kosten van de lijkwagen + chauffeur.

ro
door ronny530 Mar 11, 2024 om 14:56
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Ziet u al nabestaanden al fietsend met voorop een bakfiets naar een goedkoop crematorium 45 kilometer verderop fietsen ik niet.
Het zou wel een heel mooi gebaar voor de overledende zijn maar dan nemen de kosten voor de begeleiding ook navenant toe.

mahadma
door mahadma Mar 11, 2024 om 15:13
11544 Antwoorden / 51 Vragen

En als dat crematorium nu eens ipv 45 maar max 2 of 3 km is ......... Wordt het een heel ander verhaal. De begeleiding valt op die afstand wel mee. En als er maar een kleine groep van nog geen 10 mensen meefietsen wordt het een ander verhaal als het er 100 zouden zijn.