ma
door maurits86 Apr 4, 2012 om 17:32
Geldzaken & recht

Kunnen woningbouwverenigingen een urgentieverklaring negeren ten behoeve van een bewoner die al in het betreffende complex woont?

Mijn vriendin en ik moeten ons huurhuis uit vanwege herstructurering. Daarop hebben wij een urgentieverklaring ontvangen. Dankzij die urgentieverklaring stonden wij eerste voor een leuke woning bij woningbouwvereniging Woonbron in Delft. Toen de reactietijd verlopen was en wij dus definitief eerste stonden hebben wij direct gebeld met Woonbron voor een afspraak.Vervolgens kregen wij te horen dat de woning vergeven was aan een bewoner die al in het betreffende complex woonde. Uiteraard waren wij nogal onaangenaam verrast. Wij hebben hen er toen op gewezen dat wij volgens de huisvestingsverordening voorrang hebben op dat huis. De meneer verklaarde dat wij het daarmee moesten doen en mocht van hem betreft een advocaat isnchakelen. Wij voelen ons weggeschoven door een groot bedrijf die blijkbaar om de wet heen kan.

2357 25 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 4, 2012 om 17:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ze doen het, dus dat betekend dat ze het kunnen. Of het rechtmatig is, is een andere vraag. Je weet niet of die andere bewoner ook een urgentieverklaring had, of dat er een andere reden was hem voorrand te geven. Hoeven ze je niet te vertellen. Hoe zit het nu met de woning die door de verhuizing van die bewoner vrijkomt?

ve
door verwijderd - Apr 4, 2012 om 17:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan wel zien of andere gegadigden een urgentieverklaring hebben. Daar is een internetsite voor waar iedereen moet reageren. Daarop kan je je status volgen.

ve
door verwijderd - Apr 4, 2012 om 17:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wellicht is er een foutje gemaakt en had de woning niet op de site moeten staan. Je zult weinig - niets kunnen uitrichten.
Alhoewel er natuurlijk ook gevallen bekend zijn waarbij het juist anders ging.

ve
door verwijderd - Apr 4, 2012 om 18:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

De woning stond als zijnde woningbouw woning te huur op 2 internetsites. Die van Woonbron zelf en op de site van woonnet haaglanden. Woonnet Haaglanden is de site waar je kan reageren en iedereen kan zien hoeveelste hij of zij staat. Volgens de huisvestingsverordening moet de toewijzing van woningbouw woningen via bepaalde regels verlopen. Deze negeren zij dus.

ve
door verwijderd - Apr 4, 2012 om 18:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vraag eens bij het Juridisch Loket of dit wel mag.

ve
door verwijderd - Apr 4, 2012 om 18:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit staat o.a. in hun voorwaarden:

Eerlijke kansen

Om alle woningzoekenden een eerlijke kans te geven wordt een aantal woningen buiten het experiment aangeboden via het reguliere systeem. Deze woningen zijn bestemd voor herstructureringskandidaten en urgenten, zij hebben op deze woningen dus voorrang.

De overige beschikbare woningen worden verloot binnen het experiment. Urgent woningzoekenden kunnen wel reageren op de woningen uit het experiment, maar hebben dan geen voorrang.

Volledige voorwaarden toewijzing: klik

Vraag: heb je soms gereageerd op een woning die binnen het experiment viel?

ve
door verwijderd - Apr 4, 2012 om 18:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

De woning stond tussen de regulier aangeboden woningen. Er stond bij vermeld dat bewoners van het complex voorrang kregen maar volgens die verordening zou dat niet mogen. Dit heeft ook het juridisch loket bevestigd.

ve
door verwijderd - Apr 4, 2012 om 18:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb van u een link van de internetsite van woonbron zelf gekregen. De verordening van waar het gebied onder valt en de voorwaarden van woonbron komen dus niet overeen.

ve
door verwijderd - Apr 4, 2012 om 18:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

maurits86 schreef op woensdag 4 apr 2012, 18:34: De woning stond tussen de regulier aangeboden woningen. Er stond bij vermeld dat bewoners van het complex voorrang kregen maar volgens die verordening zou dat niet mogen. .

Waarom zou dat volgens hen niet mogen ? Ze geven het vooraf ook aan.
Sollicitanten van binnen een bedrijf krijgen ook voorrang......

ve
door verwijderd - Apr 4, 2012 om 18:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Omdat er een beleid bepaald wordt door overheden en zegt dat zij dat niet mogen doen. Het is een woningbouwvereniging geen vrije sector. Er zijn regels gebonden aan de toewijzing van woningen om ieder een gelijke kans te geven.

ve
door verwijderd - Apr 4, 2012 om 18:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

maurits86 schreef op woensdag 4 apr 2012, 18:34: De woning stond tussen de regulier aangeboden woningen. Er stond bij vermeld dat bewoners van het complex voorrang kregen maar volgens die verordening zou dat niet mogen. Dit heeft ook het juridisch loket bevestigd.

Over 'eerlijke kansen' gesproken??!! Trouwens woningen verloten? Hoe kom je er als huurder achter of de loting wel eerlijk gebeurd? Het is heel simpel om familie, vrienden, bekenden van medewerkers lekker naar voren te schuiven (uit ervaring weet ik dat dit gebeurd!)

Je kunt eens informeren bij de woonbond.nl

ve
door verwijderd - Apr 4, 2012 om 18:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals ik het lees --Om alle woningzoekenden een eerlijke kans te geven wordt een aantal woningen buiten het experiment aangeboden via het reguliere systeem. Deze woningen zijn bestemd voor herstructureringskandidaten
en urgenten
, zij hebben op deze woningen dus voorrang --
ben JIJ Urgent voor aanbod Buiten reguliere aanbod dan en nu je reageert (binnen) het reguliere aanbod ben je dus pas urgent Als er geen uitzonderingen zijn - en die was complexbewoners voorrang-

Dus lijkt mij dat dit gewoon mag.

ve
door verwijderd - Apr 4, 2012 om 18:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

carola.83 schreef op woensdag 4 apr 2012, 18:49: Over 'eerlijke kansen' gesproken??!! Trouwens woningen verloten? Hoe kom je er als huurder achter of de loting wel eerlijk gebeurd? Het is heel simpel om familie, vrienden, bekenden van medewerkers lekker naar voren te schuiven (uit ervaring weet ik dat dit gebeurd!)

Je kunt eens informeren bij de woonbond.nl

Dat is nieuw systeem bij veel gemeenten, dat is niet te controleren maar dat is een `gewone ` inschrijving feitelijk ook niet.

ve
door verwijderd - Apr 4, 2012 om 19:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een gewone inschrijving is te controleren. Iedereen kan namelijk zien hoeveelste hij of zij staat met inschrijvingsduur en evt urgentie verklaring erbij vermeld. Deze woning heeft niets met dat expiriment te maken het stond namelijk op www.woonnet-haaglanden.nl . Dat zijn woningen die niet onder bijzondere bepalingen vallen zoals het verloten van woningen.

ve
door verwijderd - Apr 4, 2012 om 19:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

De urgentie die ik heb is van toepassing op alle woningen aangeboden door woonnet haaglanden

ve
door verwijderd - Apr 4, 2012 om 19:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

maurits86 schreef op woensdag 4 apr 2012, 19:29: Een gewone inschrijving is te controleren. Iedereen kan namelijk zien hoeveelste hij of zij staat met inschrijvingsduur en evt urgentie verklaring erbij vermeld. .

Ja en dan geven ze de woning gewoon buiten aanbod om zonder wat te melden aan een ander........
Ken ook zat van dat soort gevallen, nooit te controleren wat ze intern doen dus.

Maar zoals ik zei Geldt jouw urgentie voor speciale Categorie woningen die ze speciaal voor jullie groep Reserveren.
Dat begrijp ik eruit althans en voor woningen buiten die speciale selectie geldt die urgentie dus niet urgentie voorrang Als er een andere (voorrangs)voorwaarde al aan hangt. Dat is althans wat ik er uit op maak

ve
door verwijderd - Apr 4, 2012 om 19:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is een actie/pilot van de woningbouwvereniging zelf/ dat zou anders betekenen dat als ik eruit moet, terwijl ik daar niet om vraag, alleen voor speciale woningen in aanmerking kom. De betreffende woning hebben zij aangeboden onder reguliere sociale woningbouw op de site van woonnet haaglanden welke dus vallen onder de huisvestingsverordening opgesteld door overheden van de betreffende regio.

ve
door verwijderd - Apr 4, 2012 om 20:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

maurits86 schreef op woensdag 4 apr 2012, 19:54: Dat is een actie/pilot van de woningbouwvereniging zelf/ dat zou anders betekenen dat als ik eruit moet, terwijl ik daar niet om vraag, alleen voor speciale woningen in aanmerking kom. De betreffende woning hebben zij aangeboden onder reguliere sociale woningbouw op de site van woonnet haaglanden welke dus vallen onder de huisvestingsverordening opgesteld door overheden van de betreffende regio.

Er staat dat ze Buiten het reguliere aanbod woningen aanbieden voor de urgentie gevallen,
heb je al geinformeerd hoe dat dan in zijn werk gaat ?
(gereserveerde) Urgentiewoningen komen hier bij ons Nooit op de aanbiedingen site, die worden gewoon aan persoon in kwestie zelf aangeboden, wel staan ze later in de verantwoording van vergeven woningen met vermelding `urgentie`

En wellicht krijg je wel urgentie bij de andere woningen maar dan (enkel) niet voor de `uitzonderingen` ?

ve
door verwijderd - Apr 4, 2012 om 20:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben er inmiddels achter gekomen dat zij dit mogen doen mits voorgelegd en goedgekeurd door college van B&W. Morgen dus even bij de gemeente informeren of dit is vastgelegd. Bedankt voor de reacties.

ve
door verwijderd - Apr 4, 2012 om 20:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

maurits86 schreef op woensdag 4 apr 2012, 20:11: Ik ben er inmiddels achter gekomen dat zij dit mogen doen mits voorgelegd en goedgekeurd door college van B&W. Morgen dus even bij de gemeente informeren of dit is vastgelegd. Bedankt voor de reacties.

Laat nog even weten hoe het afloop.
Succes,

ve
door verwijderd - Apr 5, 2012 om 01:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

En wat wil je nu dan bereiken? Die woning krijg je toch nooit meer.

ve
door verwijderd - Apr 5, 2012 om 09:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

In ieder geval aan het licht brengen. Als ik me niet aan de wet houd wordt ik daar ook verantwoordelijk voor gehouden.

ve
door verwijderd - Apr 5, 2012 om 11:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dan nog. Er zit een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Uiteindelijk kom je straks toch misschien weer bij die woningbouwvereniging terecht. Wil je dan dat ze je helpen of je negeren omdat ze je een vervelend mannetje vinden?

Zoals ik al eerder vermeldde, er komt in dat gebouw een andere woning vrij. Is dat geen optie? Gewoon een vriendelijk verzoek of je daarvoor in aanmerking kan komen?

ve
door verwijderd - Apr 5, 2012 om 19:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goed nieuws!!! ik heb een excuusmail ontvangen waarin zij de woning alsnog toewijzen aan ons. Gerechtigheid! Zo zie je, niet alles geloven wat er gezegd wordt door bedrijven of overheden. Nogmaals bedankt voor de reacties

ve
door verwijderd - Apr 5, 2012 om 22:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goed gedaan! Voor je recht opgekomen EN het gekregen. Gefeliciteerd met je nieuwe huis.