jo
door joket Dec 28, 2005 om 14:52
Geldzaken & recht

Legitieme portie

Ik heb begrepen dat een kind een legitieme portie van zijn erfenis kan opeisen. Wie kan mij vertellen hoe groot die portie is?

In het testament van mijn vriend staat dat deze pas opeisbaar is na mijn overlijden. Mag ik ervan uitgaan at dat zo ook kan (tenslotte is het door een officiele notaris opgesteld)?

1035 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 28, 2005 om 15:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het antwoord op deze vraag is niet in 1.2.3.. te geven. afhankelijk hoeveel kinderen er zijn + Uw gedeelte van de helft van de erfenis is het te erven bedrag per kind. De helft van dit bedrag is het legetieme deel. Ook schenkingen gedaan bij leven tellen mee.

Dit is inderdaad pas op te eisen als de langstlevende is overleden.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2005 om 17:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is dit het enige wat in het testament is vastgelegd? U spreekt over uw vriend en als u niet getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap heeft dan is de enige mogelijkhied om te erven dit vast te laten leggen in een testament, hierbij kunnen kinderen niet meer onterfd worden.

Als u in gemeenschap van goederen getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap bent aan gegaan dan is de helft van de bezittingen van u. De andere helft wordt in gelijke delen verdeeld onder de erfgename. Dus als uw partner twee kinderen heeft dan is de legitieme prtie eenderde. Sinds de invoering van de nieuwe erfwet is de legitieme portie van de kinderen niet meer opeisbaar. De langstlevende behoudt het vruchtgebruik over dit deel van de erfenis en dit kan pas opgeeist worden na het overlijden van de langstlevende.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2005 om 17:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij zijn inderdaad niet getrouwd, hebben wel een sasmenlevingscontract en dus per testament bovenstaande geregeld.

Klopt het dan ook dat die legitieme portie niet opeisbaar is zolang ik leef?

ve
door verwijderd - Dec 28, 2005 om 18:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vanwege het feit dat u niet getrouwd bent, is er een
testament opgemaakt dat u benoemd tot de langstlevende erfgenaam. En in uw
testament geldt hetzelfde voor uw vriend neem ik maar even aan.

De langstlevende krijgt alle bezittingen (en schulden) van
de erfenis in eigendom. De langstlevende mag met de bezittingen bovendien doen
en laten wat hij of zij wil: gebruiken, maar ook verbruiken. De kinderen hebben
slechts een geldvordering op de langstlevende ter grootte van hun kindsdeel.
Deze geldvordering kan pas door de kinderen worden opgeëist als de
langstlevende ook overlijdt, of als de langstlevende (voor het overlijden)
failliet gaat of ten aanzien van hem/haar de schuldsaneringsregeling
natuurlijke personen (WSNP) van toepassing is verklaard. Heeft de langstlevende
alle bezittingen verbruikt, dan hebben de kinderen eenvoudigweg pech en krijgen
ze bij het overlijden van de langstlevende dus niets meer.

Over de vorderingen van de kinderen moet de langstlevende
wel rente vergoeden. Dit hoeft de langstlevende alleen te doen als de
wettelijke rente hoger is dan 6%. De rente bedraagt dan het (positieve)
verschil tussen de wettelijke rente en het percentage van 6%. De rente wordt
berekend over de hoofdsom van de vordering. De rente is opeisbaar zodra de vordering
ook opeisbaar is, dus na uw overlijden. Tijdens uw leven hoeft u dus niets te
betalen.

Vladja

ve
door verwijderd - Dec 28, 2005 om 18:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een kindsdeel is de erfenis waarop het kind recht heeft na het
overlijden van degene die het eerste overlijdt. Dit deel blijft dus bij
de langstlevende, zie hier boven.

Een legitieme portie ontstaat wanneer de eerst overlijdende een kind
heeft onterfd per testament. Dan kan dat kind zijn deel van de erfenis
opeisen bij de rechtbank. Dit heet de legitieme portie is de helft van
een kindsdeel.

Bijv.: erfenis € 100.000,--, 2 kinderen. De langstlevende heeft bij
gemeenschap van goederen (of testamentair vastgelegd) recht op de helft
= 50%. De andere 50% wordt gelijk verdeeld onder de langstlevende en de
2 kinderen, dus elke 50% : 3 = 16,6%

De langstlevende krijgt dus 50% + 16,6% = 66,6%. Een kindsdeel is
16.6%. Is 1 kind onterfd, dan heeft dat kind (via de rechter) recht op
8,4% = de legitieme portie. De andere helft van de 8,4% wordt verdeeld
onder de andere erfenamen. Dus langstlevende en het andere kind krijgen
er dan elk nog 4,1% bij.

Al het geld blijft tot het overlijden van de langstlevende onder
zijn/haar beheer en die kan er mee doen wat hij/zij wil, zoals hiervoor
al aangegeven.

Vladja

ve
door verwijderd - Dec 29, 2005 om 01:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Legitieme kinderen is 50% van het bedrag wat het kind zou krijgen indien er geen testament zou zijn en wordt berekend over de massa

De massa is het saldo van de nalatenschap vermeerderd met alle schenkingen door erflater tijdens leven gedaan. (schenkingen aan kinderen alle, schenkingen aan anderen laatste 5 jaar)

Verder begrijp ik dat erflater bij testament bij de partner de wettelijke verdeling van toepassing is verklaard

dat wil zeggen dat erfdeel/legitieme kind pas opeisbaar is bij overlijden partner

Voor verdere uitleg kijk eens op site "eenvoudige uitleg nieuw erfrecht http://www.breemans.net