ge
door gewoonfrank Feb 28, 2007 om 17:44
Geldzaken & recht

Lekkend dak

6 jaar geleden heb ik mijn plat dak laten vervangen en bleek het al snel te lekken.
De dakdekker constateerde dat de randen niet afliepen naar binnen waardoor regenwater langs de buitenranden naar binnen kon sijpelen.

Hij heeft toen aan één kant de randen afgekit waarna het euvel was verholpen.

Nu ik de ruimte verhuur onder dit dak begint het dak bij zware regenval weer te lekken.

Nadat het bleek dat het van de rand moest komen die destijds niet afgekit is heb ik de dakdekker weer gebeld die beloofde diezelfde week deze rand te komen afkitten.
Dit heeft hij nu al 3 keer beloofd en het dak lekt maar door.

Mijnsinziens heeft het dak altijd al gelekt langs de onafgekitte rand maar is het nooit voldoende geweest dat het door het gestucte plafond kwam.
Al die tijd zijn de balken van mijn platdak, welke opgesloten zitten tussen het gestucte plafond en het dak, dus nat geweest en zijn ze waarschijnlijk behoorlijk aan het rotten.
Kan ik deze dakdekker daarvoor aansprakelijk stellen en zo ja, hoe?

Alvast bedankt voor uw reactie: Frank

7156 3 Rapporteer

menno0
door menno0 - Feb 28, 2007 om 18:22
236 Antwoorden / 42 Vragen

Waarom bij zwaar regenval? Water is water. Schuine slagregen slaat overal onder. Lekte het niet van boven dan wordt het er van de zij- en onderkant ingeblazen. Zelfs het dak kan een tikkeltje omhoog komen.  Vraag is of het dakleer/bitumen voldoende lang omkrult. Dichtkitten komt op mij over als een lapmiddels dat wel even helpt, maar of dat de echte kern van de zaak is betwijfel ik. Bij nat weer valt er trouwens niet te kitten.

Als eens aan een dakbedekker gedacht die met een grote brander de zijkanten bewerkt?

Of U nu meteen in zak en as moet zitten door te denken dat U verrotte balken heeft.....? Waarop is gestuct? Slaat het stucwerk geel uit? Boor anders een gaatje in de gipsplaat en laat luchten.

ge
door gewoonfrank - Feb 28, 2007 om 20:07
24 Antwoorden / 34 Vragen

Dank je voor je tip om gaatjes te boren om het te laten luchten Menno.
De rest ben ik het niet zo mee eens en is ook geen antwoord op mijn vraag.

Toch bedankt voor je reactie.

Groetjes Frank

tonnieboy
door tonnieboy - Mar 6, 2007 om 23:02
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Het afkitten van de aluminium daktrim bij de dakrand behoeft als de dakcoating goed is aangebracht niet plaats te vinden. Waarschijnlijk is er op het platte dak een A.P.P. (Atactisch Poly Propyleen) dakbedekking aangebracht en het is de vraag of dat op de juiste wijze is gebeurd. Op basis van uw klacht heb ik als bouwkundige het vermoeden dat deze dakdekker een fout bij de montage heeft gemaakt. Bij het ontbreken van een zogenaamde "kinfixatie" (een dilatatie of onderbreking tussen de dakcoating in het dakvlak en de kim) zal door het krimpen van de polyester inlage in de coating een naad ontstaan op het uiteinde en dat is de daktrim. Voorts kan meespelen dat de daktrim voor het plaatsen van de coating niet goed is voorbehandeld met bitumenpasta om een goede hechting te verkrijgen, want bitumineuze coating hecht niet zondermeer aan de aluminium daktrim. Inspectie van het dak door een deskundige kan meer inzicht verschaffen waarmee bewijs wordt verkregen om aan te tonen dat er sprake is van een montagefout. Dat is echter wel een moeizame weg om te bewandelen.
Wellicht kunt u de gevolgschade claimen op de opstalpolis en ook gebruik maken van een rechtsbijstandsverzekering. Succes ermee.