Dr
door Drevis Apr 1, 2020 om 20:43
Geldzaken & recht

Mag de dansschool verlangen/eisen dat je de contributie doorbetaald

De dansschool verlangt dat we de contributie van €50 per maand door blijven betalen terwijl ze i.v.m de corona gesloten zijn. Kunnen zij, of andere verenigingen, dit vragen?

5389 12 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Apr 1, 2020 om 20:45
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Een vereniging? Dan zou je eens moeten kijken wat er in het statuten en/of huishoudelijk reglement staat en anders maar een ALV uitroepen.

aurora1
door aurora1 - Apr 1, 2020 om 21:49
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Is dit een vereniging? Dan in de statuten en regels kijken.
Nog een mogelijkheid is dat u als lid een algemene ledenvergadering bijeen laat roepen, hoe dat werkt staat ook in de statuten.

tenormin
door tenormin - Apr 1, 2020 om 23:35
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Vind het een "onprettige" vraag. Heb een paar maanden, of meer, geduld en betaal je vereniging. Anders gaan ook zij kopje onder. Normaliter was je ook €150,00 in een kwartaal kwijt geweest. Ga even thuisdansen, voor de televisie of weet ik wat. En ook, hoewel ik het liever niet schrijf, kijk even verder dan uw neus lang is: hoe denkt u dat, als het leven weer een beetje 'normaal' is, eruit ziet? Faillisementen: plenty. Ik betaal mijn WMO hulp ook door, maar durf er geen gebruik meer van te maken. Voor mij logisch, hoop ook voor veel mensen om zich in te leven in andere partijen die nu in de problemen zitten.
En, hoewel waarschijnlijk raar voor veel mensen: als je ergens lid van bent, of wat dan ook: blijf het betalen zolang men kan: in ieders ogen een verspilling van geld maar: je was voor de corona virus een contract aan gegaan, dus: ga er mee door. Help deze ondernemers alsjeblieft.

Dr
door Drevis Apr 2, 2020 om 12:26
Antwoorden / 1 Vragen

Ik vraag dit juist omdat mijn inkomen ook wegvalt. En zelf niet kopje onder wil gaan

tenormin
door tenormin Apr 2, 2020 om 12:44
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Okay, dan is het een ander verhaal. Heeft u het de dansschool dan ook uitgelegd? Dan zullen jullie er samen wel uitkomen, lijkt me.

aurora1
door aurora1 Apr 2, 2020 om 13:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Maar toch gelden de statuten waar u mede drager en ondertekenaar van bent, u bent immers lid.

sw
door swat1500 - Apr 2, 2020 om 00:09
3789 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dat kunnen verenigingen vragen. Ze moeten wel want ook voor hun gaan de kosten gewoon door. Zouden we allemaal niet meer betalen dan hebben we na de crisis geen verenigingen meer om naar toe te gaan en zitten we ook zonder crises elke avond weer thuis of wordt zoals in uw geval een stuk minder gedanst.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 2, 2020 om 01:37
16861 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, men kan en mag dat vragen. Er zijn meer soortgelijke organisaties die dat feitelijk noodgedwongen doen omdat er anders een groot financieel problem kan ontstaan dat zelfs kan leiden tot faillissement.
Het lijkt mij dat in deze solidariteit op zijn plaats is. Het is echter aan u om het wel of niet te doen en dus wel of niet het voortbestaan van de dansschool mee proberen te waarborgen.

alfatrion
door alfatrion - Apr 2, 2020 om 13:23
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Als het gaat om een vereniging en contributie, dan loopt dat gewoon door. Echter, heeft u een overeenkomst en betaald u in ruil voor iets 50 euro dan hoeft u niet betalen. U kan storneren, als bedragen worden afgeschreven en in het andere geval weigeren te betalen.

schneider
door schneider - Apr 3, 2020 om 11:51
28 Antwoorden / 28 Vragen

Of het mag of kan zou ik niet kunnen zeggen. Maar als we na deze rottijd nog willen dansen, sporten, tenissen of wat dan ook, betaal die contributie dan door. De verenigingen moeten ook alles door betalen zoals huur enz. Als we allemaal een beetje meehelpen kunnen we hierna weer proberen op te bouwen en dan heb je daar toch ook aan meegeholpen. Anders was je dat geld ook kwijt geweest.

jewee
door jewee - Apr 3, 2020 om 11:55
61 Antwoorden / Vragen

Als er bij u financieel niets veranderd,waarom zou u dan niet doorbetalen.
Als iedereen stopt met zijn betalingen, hebben we straks niets meer vanwege de faillissementen.( sportschool/muziekschool/zangverenigingen,....enz.enz.)

1paul
door 1paul - Apr 3, 2020 om 12:06
3156 Antwoorden / 0 Vragen

als het een vereniging is dan wel zolang als je lid blijft...

is het een bedrijf dan niet, zij voldoen immers ook niet aan de voorwaarde van de dienst leveren....

willemhoving
door willemhoving - Apr 3, 2020 om 12:14
26 Antwoorden / 5 Vragen

Ik vind dit nou typisch een ikke, ikke, ikke vraag. Mijn vrouw en zoon zitten beide op de sportschool, maar geen van twee peinzen er over om hun contributie terug te vragen. De sportschool eigenaar kan er immers ook niets aan doen dat hij/zij de sportschool moet sluiten voor onbepaalde tijd. De kosten draaien wel door voor deze mensen. Denk nu niet eens aan uw eigen portemonnaie als gedupeerde, maar ook eens naar de andere gedupeerde, de sporschoolhouder/houdster.

Ik erger me stierlijk als op tv weer het woord "economie" ter berde wordt gebracht. Laten we eerst zorgen deze vreselijke crisis te overwinnen. Zonder bevolking is er ook geen economie. Velen zullen deze crisis niet overleven ..... de economie zal later heus wel weer op gang komen.

Ik kan de vraag ook anders stellen, zei het in een wel hele idiote setting, maar toch..... "mag ik de verhuurder van mijn woning verplichten mijn huur terug te betalen voor een periode dat ik geen gebruik maak van de woning? Bijv. bij ziekenhuisopname of tijdens mijn verblijf in een vakantieoord? Nee dus!

De vraag van u roept enigszins bij mij wat irritatie op. Alleen SAMEN komen we door deze crisis heen. Al die mensen die nu in het ziekenhuis liggen sporen hun abbonementhouders van kranten, tijdschriften, sportscholen, dansscholen etc. ook niet aan om het niet gebruikte deel terug te betalen.

Ik begrijp uw vraag, maar als ik heel eerlijk ben .... vind ik het zeer ongepast om daar ook maar enigszins over te denken, laat staan te vragen.

Sterkte in de komende periode.

Thecla58
door Thecla58 Apr 3, 2020 om 12:32
857 Antwoorden / 3 Vragen

@Willemhoving,

Ik vind je antwoord een beetje hard richting TS en roept daarom bij mij irritatie op.

Misschien heb je de reactie van TS op het antwoord van Tenormin op 2 april niet gelezen, daarin geeft TS aan dat zijn inkomen wegvalt en dan is 50€ per maand een hoop geld. TS krijgt, denk ik, een uitkering en dan nog is en blijft het veel geld.

diumenge
door diumenge Apr 3, 2020 om 18:24
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@THECLA58, TS leest kennelijk niet meer mee, want alle reacties blijven verder uit, dus daar hoef je je niet echt druk om te maken.

mpbraaksma
door mpbraaksma - Apr 3, 2020 om 13:46
48 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is een lastige in deze tijd maar je hoeft niet te betalen voor iets wat niet geleverd wordt of kan worden.
Kans is wel dat de vereniging niet overeind kan blijven als niemand meer betaald. Maar de vereniging kan natuurlijk wel iets verzinnen zoals dat je voor aankomend jaar een x maanden minder betaald.

mo
door mof - Apr 3, 2020 om 14:41
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja. U op uw beurt kunt ze in verzuim stellen, want u betaalt en zij leveren niet.
u moet wel eerst betalen, zorg ervoor dat u uzelf aan het contract houdt, dan staat u altijd, bij een geschillencommissie of rechter, sterker. U mag niet op eigen houtje beslissen niet te betalen.