Rl
door RlCO Sep 6, 2024 om 13:57
Geldzaken & recht

Mag een sportschool extra kosten rekenen op tijden dat ze voorheen open waren?

Ruim anderhalf jaar geleden ben ik lid geworden bij FitXL te Reuver. Deze locatie van FitXL was op dat moment net geopend.
Vanaf de opening tot heden waren de openingstijden 8:00 tot 22:00 uur.

Nu hebben ze de afgelopen week middels een briefje aan de deur van het kleedlokaal (netjes een mail sturen naar alle leden was kennelijk te veel werk) kenbaar gemaakt dat vanaf komende maandag er een nieuw systeem in werking gaat waarbij je met een upgrade twv €5,95 extra contributie ook buiten de openingtijden kunt sporten, zonder dat er personeel aanwezig is.
Mooi voor degenen die na 22:00 uur of voor 8:00 uur willen sporten.

Maar nu komt het... Vanaf komende maandag is niet alleen deze upgrade beschikbaar, maar heeft men ook besloten om de deuren te sluiten van 13:00 tot 17:00 uur. Hetgeen betekend dat ik gedwongen word vanaf komende maandag €5,95 per maand extra te betalen om op doodnormale tijdstippen te sporten, die voorheen gewoon binnen het standaard abonnement vielen.

Ik begrijp dat een sportschool het recht heeft haar openingstijden tijdelijk of blijvend aan te passen, dit staat duidelijk in de voorwaarden. Maar naar mijn menig is dit niet wat ze doen. Ze dwingen de leden die tussen 13:00 en 17:00 uur willen sporten om meer te betalen voor dezelfde toegang en zelfs minder service, er is immers geen personeel aanwezig om je te begeleiden waar nodig.

Ik hoop dat er hier iemand met de juiste juridische kennis is die mij kan vertellen of dit zomaar mag of dat FitXL hiermee te ver gaat.

Bij voorbaat dank,
Rico

2221 8 Rapporteer
gerbera
door gerbera - Sep 6, 2024 om 14:15
7453 Antwoorden / 14 Vragen

Het sluiten van die periode zal als reden hebben dat er te weinig animo (leden) aanwezig zijn. Als u binnen die tijd, 13.00u-17.00u, gewend bent te sporten dan zal u een andere tijd moeten kiezen. Ik begrijp uit uw schrijven dat als je gebruik wilt maken buiten de normale openingstijden er dan een extra bedrag , € 5,95, betaald moet worden, voor de overige tijden is er geen verhoging. Ik ga er vanuit dat tussen 8.00u - 13.00u en 17.00 -22.00u er gewoon begeleiding aanwezig is.

marita5
door marita5 - Sep 6, 2024 om 14:28
11637 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Rico ,

Het staat inderdaad in hun voorwaarden ,

7. Openingstijden en Lesrooster

a. De openingstijden en (les)roosters worden door Fit XL vastgesteld.
b. Fit XL is bevoegd de openingstijden van de faciliteiten van het centrum tijdelijk of blijvend te wijzigingen en het centrum geheel of gedeeltelijk te sluiten. Dit leidt niet tot restitutie van de maandelijkse investering.
c. Fit XL behoudt zich het recht om daluren en (les)roosters aan te passen of te besluiten lessen niet door te laten gaan zonder dat hier restitutie van de maandelijkse investering tegenover staat .

https://www.fit-xl.nl/algemene-voorwaarden

Of dit redelijke voorwaarden zijn , is een ander verhaal , zie deze link ( scroll in de link , ook naar boven )

https://www.acm.nl/nl/verkoop-aan-consumenten/de-koop-sluiten/algemene-voorwaarden-aanbieden#onredelijke-bepalingen

Neem eens contact op met ACM ,

https://www.consuwijzer.nl/contact

ne
door neodutchio Sep 6, 2024 om 15:02
5233 Antwoorden / 12 Vragen

Dat het in hun voorwaarden staan wil niet zeggen dat het ook daadwerkelijk mag. Dat Fit XL als voorbeeld zegt dat ze niets terugbetalen als zij een centrum sluiten houdt echt geen stand bij een rechter.

marita5
door marita5 Sep 6, 2024 om 15:07
11637 Antwoorden / 15 Vragen

Dat schrijf ik toch ook , misschien wat verder / of beter lezen . Of dit redelijke voorwaarden zijn , is een ander verhaal , zie de link onredelijke bepalingen .  Met verwijzing contact opnemen met ACM

ne
door neodutchio - Sep 6, 2024 om 15:07
5233 Antwoorden / 12 Vragen

Het is een forse aanpassing van het contract. Echter zijn er een aantal zaken waardoor een balletje 2 kanten op kan vallen. Dat u 1,5 jaar klant bent wilt zeggen dat u geen vast jaarcontract hebt en dat u per maand zou mogen opzeggen. Aan de andere kant mag Fit XL dan ook maandelijkse aanpassingen doorvoeren. Gaat u daar niet mee akkoord mag u altijd kosteloos opzeggen.
Aan de andere kant valt het niet goed te praten dat u tussen 13 en 17 uur wel kan sporten, maar enkel tegen extra betaling. Tegen die meerprijs staat niets tegenover.

Wellicht kunt u informatie inwinnen bij het juridisch loket of de ACM.

gerbera
door gerbera Sep 6, 2024 om 21:36
7453 Antwoorden / 14 Vragen

dat u tussen 13 en 17 uur wel kan sporten,
lezen.........
dat kan dus niet!

maar heeft men ook besloten om de deuren te sluiten van 13:00 tot 17:00 uur.

ne
door neodutchio Sep 7, 2024 om 08:52
5233 Antwoorden / 12 Vragen

Dat kan dus wel.
"Ze dwingen de leden die tussen 13:00 en 17:00 uur willen sporten om meer te betalen voor dezelfde toegang en zelfs minder service, er is immers geen personeel aanwezig om je te begeleiden waar nodig."

Wat ze doen is het personeel wegsturen en met bijbetaling kan je gaan sporten zonder personeel.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 9, 2024 om 12:37
16942 Antwoorden / 202 Vragen
Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 6, 2024 om 15:26
2241 Antwoorden / Vragen

Dit soort discussies zijn meestal zinloos, bij een dergelijke wijziging heeft u natuurlijk het recht kosteloos op te zeggen alleen dat wil u niet, wat u wil is dat ze deze wijziging helemaal niet doorvoeren maar dat kunt u niet tegenhouden.

1paul
door 1paul - Sep 7, 2024 om 08:28
3303 Antwoorden / 0 Vragen

men mag dit doen maar dan mag u per die datum uw abbonement opzeggen, zijn immers veranderde voorwaarden!

als u opzegt wel even foto maken van briefje ter bewijs en dus ondersteuning van uw opzegging..

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 9, 2024 om 12:41
16942 Antwoorden / 202 Vragen

Indien u het er niet mee eens bent kunt u opzeggen en u kunt ook www.juridiuschloket.nl  benaderen en op die site ook een voorbeeldbrief vinden m.b.t. opzeggen. Let iop dat u geen betaaldienstt benut om op te zeggen. Dat kost u alleen maar onnodig geld.

Rl
door RlCO - Sep 9, 2024 om 14:33
1 Antwoorden / 1 Vragen

Update:

FitXL maakt met een nieuw briefje, ditmaal aan de voordeur, duidelijk dat men zónder 24/7 upgrade tóch gewoon kan sporten tussen 13:00 en 17:00 uur.

Alleen buiten de oude openingstijden heeft men om toegang te krijgen de upgrade nodig, wat natuurlijk logisch is.

Blij dat ik en vele mede-leden onze abonnementen niet op hoeven te zeggen.

Iedereen de gereageerd heeft bedankt voor inzichten en tips.

Rico

marita5
door marita5 Sep 9, 2024 om 16:21
11637 Antwoorden / 15 Vragen

Fijn om te lezen dat het probleem is opgelost , bedankt voor het terugmelden .

ze
door zeemannetje - Sep 9, 2024 om 15:31
131 Antwoorden / 0 Vragen

Vast wel, de oplossing is dan om een andere sportschool te zoeken die gewoon open is wanneer het voor jou uitkomt.