bl
door blackblossom Jul 24, 2008 om 00:26
Geldzaken & recht

Mag iemand een uurloon rekenen voor

Ik werk al 6 jaar trouw als huishoudelijk hulp voor een stel zestig plussers met een PGB. Door een ongelukje na het ramen lappen is er door mijn schuld een stukje kunststof van een oude hordeur af gebroken.

toen ik het er met de man over had zei hij dat de hordeur nog wel te repareren was, maar hij heeft een geheel nieuwe hordeur gekocht en gedeclareerd. Volgens hem zou het SVB toch geen controle uitvoeren voor zo’n “klein bedrag”, dus kon er net zo goed gelijk een nieuwe hordeur gedeclareerd worden. Het is hem gelukt en nu wil hij mij voor het eigen risico van €125,- laten opdraaien, terwijl er volgens eigen zeggen niet persé een nieuwe hordeur nodig was.

Ik heb gebeld naar de jurofoon, er is mij verteld dat de man mij niet aansprakelijk stellen zonder schriftelijk bewijs dat reparatie niet mogelijk was volgens een schade-expert.

Ik heb ontslag op staande voet genomen en de man en de vrouw schriftelijk en per mail duidelijk gemaakt dat zij mij niet aansprakelijk kunnen stellen voor het eigen risico zonder dat bewijs.

Vandaag kreeg ik een brief van de meneer  in de bus met de tekst geciteerd:

Doordat jij onverzekerd de wereld ingaat, kon de gemaakte schade geregeld worden via SVB. Dit moest uitgevoerd worden door de budgethouder. Dat eigen risico kwam voor jou rekening, dat is €125,-

De schadeafwikkeling door Dhr. is 2,25 uur arbeid a €40 per uur €90,-kopieën maken €0,80 briefporto €1,76 telefoonkosten €2,-totaal te verrekenen €219,56 Dit bedrag wordt verrekend

 Ligt het nou aan mij of is deze man zwaar gestoord en heeft hij geen poot om op te staan?

Het regelen van de schade (formuliertje invullen) moest uitgevoerd worden door de budgethouder (dat is eigenlijk zijn vrouw) en hij rekent daarvoor voor zichzelf een uurloon van €40,- per uur terwijl hij geen bedrijf of wat dan ook heeft. dit mag en kan toch niet zomaar?

1578 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 24, 2008 om 00:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is gebruikelijk dat er een bedrag aan administratiekosten berekend wordt over een schadebedrag ingeval van aansprakelijkheid en dat is een toeslag gebaseerd op de omvang van het schadebedrag.
Stel dat de deur inclusief arbeid 200 euro heeft gekost dan bent u een toeslag van 25 euro verschuldigd. In dit geval wordt het eigen risico niet door SVB vergoed, maar is wel uitgegaan van een nieuwe hordeur voor het vergoede bedrag. Aangezien bij wettelijke aansprakelijkheid op grond van 6:162 BW de werkelijke schade wordt vergoed, d.w.z. de dagwaarde kunt u antwoorden dat de schade al volledig is vergoed en dat het eigen risico gelijk staat aan de afschrijving nieuw voor oud.

PGB's gaat om grote bedragen op jaarbasis en dan kijken mensen niet zo nauw meer. Ze kunnen declareren naar hartelust en vaak wordt het niet opgemerkt. Uurloon berekenen aan u is flauwekul. Slechts een toeslag van max 25 euro administratiekosten en daarvan mag u ingeval de aansprakelijkheid niet wordt betwist ook nog 50% van aftrekken.

ve
door verwijderd - Jul 24, 2008 om 01:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag blackblossom:

Je werkgever is aansprakelijk voor schade welke je in loondienst maakt.
Dus degene welke tegen je zegt wat je moet doen en bij wie en waar je geld van ontvangt is aan te merken aan je werkgever.

Alleen de dagwaarde van het hor kan maar voor vergoeding in aanmerking komen. De heer mag er door jouw schadeberokkening niet beter van worden, door een luxe hor aan te schaffen.

Hij zal aan moeten tonen dat hij arbeidskosten gemaakt heeft door een rekening van een schade afwikkelingsbureau. Ik denk dat de gepensioneerde het zelf verzind en zijn zoon of zelf de nieuwe hor heeft geplaatst. Of staat er iets bij loon van BTW?

Voor eigen risico ben je wel verantwoordelijk. Mogelijk dekt je wettelijke aansprakelijkheid verzekering dat. Alleen is die niet verplicht voor particulieren, doch altijd verstandig.

Hij mag niet verrekenen. Je loon moet je gewoon krijgen. Hij mag je daarop niet korten. Doet hij dat wel, kun je hem aanspreken op betaling van achterstallig loon, vermeerderd met wettelijke rente.

Hardware ERror MAN

ve
door verwijderd - Jul 24, 2008 om 21:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

als u wit indienst was dan is dat het bedrijfsrisico van de baas als het geen moedwillege vernieling is geweest dus verwijdbaar gedrag. dan heeft hij geen poot om op te staan. het uurloon slaat dan nergens op. voor de wet moet hij schadeloos gesteld worden dus hij hoeft er niet beter van te worden. wwar stuurde hij 90 kopien heen ? dat slaat ook nergens op.

ve
door verwijderd - Jul 24, 2008 om 22:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je had deze bijdrage ook kunnen plaatsen bij je eerdere vraag over ontslag op staande voet.....

ve
door verwijderd - Jul 24, 2008 om 22:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

610 dat heb ik ook gedaan. Ik heb het beide gedaan omdat ten eerste niet het hele verhaal in een vraag paste en omdat deze vraag in een andere categorie valt

ve
door verwijderd - Jul 27, 2008 om 12:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog een vraagje n.a.v de reacie van Hardware ERror MAN
.

Hoezo ben ik aansprakelijk voor het eigen risico van de meneer?

Eigen risico is toch eigen risico? Het is via zijn verzekering vergoed dus het is toch ook zijn eigen risico?