th
door thisischris Jan 30, 2023 om 13:57
Geldzaken & recht
Mag NLZIET zonder toestemming email uploaden via adverteerder naar Facebook?

In mijn account van Facebook kwam ik bij advertentie doelgroepen NLZIET tegen. De enige match tussen NLZIET en mijn Facebook account is mijn e-mailadres. Hun staan daar specifiek genoemd doordat een adverteerder deze gegevens als lijst heeft geüpload is mijn opinie. Het is ander niet mogelijk deze match te krijgen op Facebook. De match wordt veroorzaakt door een e-mailadres die overeenkomst.

In de privacy voorwaarden wordt hier niet specifiek iets over genoemd.
Mag NLZIET dit zomaar doen?

Natuurlijk contact gezocht met NLZIET maar die houden zich enigszins afzijdig door te zeggen dat het komt door de cookies.

1992 8 Rapporteer

Ozymandias
door Ozymandias - Jan 30, 2023 om 14:23
181 Antwoorden / Vragen

Je email adres is helemaal geen match en heeft hier niets met te maken en die krijgt facebook ook niet door van NLZIET. Heb je serieus nog nooit eerder gehoord van facebook tracking pixels/cookies? Wat jij als onmogelijk acht is juist heel goed mogelijk.

Het is heel simpel, NLZIET heeft zo'n pixel, jij als Facebook gebruiker gaat naar NLZIET, en tadaa, de link is gelegd. Als je niet wil dat dit gebeurt, dan moet je heel ver bij Facebook vandaan blijven. De reactie van NLZIET klopt gewoon al is dat weliswaar de simpele uitleg.

Als een Facebook Pixel op een website staat, houdt Facebook bij welke pagina's gebruikers bezoeken op de website. Met deze data kun je advertentiegroepen aanmaken en herkent Facebook gebruikers die eerder op de website zijn geweest. Daarmee kun je veel gerichter adverteren.

rj
door rjw Jan 30, 2023 om 17:00
3298 Antwoorden / 5 Vragen

Je zoekt het veel te moeilijk. Facebook maakt gewoon profielen aan en koppelt die aan adverteerders. Je hoeft geeneens naar een bepaalde site te gaan zodat je die tracking pixel krijgt. Een adverteerder geeft bijvoorbeeld aan dat ze willen adverteren richting mensen tussen de 30 en 60 in Nederland. Facebook heeft voldoende informatie om dat te koppelen aan fb accounts.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 30, 2023 om 17:56
16888 Antwoorden / 202 Vragen

Ergo: een aanname van @OZMAMDIAS die het ook m.i. te moeilijk maakt. De vraag of hij tegen deze kritriek kan, ik zag dat niet.

Ozymandias
door Ozymandias Jan 31, 2023 om 14:29
181 Antwoorden / Vragen

Oh, ik kan wel tegen kritiek, zolang deze goed onderbouwd is.

Aan RJW, zoals jij het omschrijft kan het niet. Wat zorgt voor die koppeling tussen dat profiel en de adverteerders? Juist, die pixel. Internet is niet magisch ofzo.

Janzegt
door Janzegt - Jan 30, 2023 om 14:32
140 Antwoorden / Vragen

Zeer waarschijnlijk heb je een keer in een browser gezocht naar NLZIET en daarbij de cookies van NLZIET geaccepteerd. En sommige cookies linken naar social media, waardoor je nu die advertentie ziet.

th
door thisischris Feb 6, 2023 om 14:06
3 Antwoorden / 4 Vragen

Het is geen advertentie geweest op basis van cookies. Check zelf maar bij je Facebook advertentie instellingen welke informatie bedrijven met Facebook hebben gedeeld. Was het maar zo eenvoudig.

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 30, 2023 om 14:56
7245 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt er mogelijk iets tegen doen via Facebook:

             Uit de link

                  instelling bekijken en aanpassen:
  • Klik rechtsboven op Facebook op je profielfoto.
  • Selecteer Instellingen en privacy en klik op Instellingen.
  • Scrol omlaag en klik in het linkermenu op Advertenties.
  • Klik op Advertentie-instellingen en vervolgens op Gegevens over je activiteit van partners.
  • Selecteer of we gegevens van onze partners kunnen gebruiken om je advertenties te tonen.
  • https://www.facebook.com/help/568137493302217?helpref=faq_content

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 30, 2023 om 15:09
16888 Antwoorden / 202 Vragen

U bedoelt: zij staan daar specifiek genoemd'' hoewel ik het dan ook niet helemaal begrijp omdat het kennelijk om uw Facebookaccount gaat.

In ieder geval is het m.i. zo dat de manier waaerop u zelf cookies instelt bijv. door alles te accepteren en niet alleen de noodzakeleijk en ook eventueel koppeling me bijv yoy tube wel degelijk de oorzaak/reden is. In ieder geval dus in het vervolg iedere cookie verwijzing naar gepersonaliseerde adverties uitzetten/afvinken.
Met hetniey uitschakelen van die cookie geeft u zelf de toestemming voor hetgeen u nu constateert. En zie ook de door @SJOPPY gegeven aanwijzing.

Ozymandias
door Ozymandias Jan 30, 2023 om 15:16
181 Antwoorden / Vragen

Officieel gaat het om een tracking pixel. Niet hetzelfde als een cookie en je doet er weinig tegen. Je kan inderdaad in Facebook die instelling veranderen maar dat heeft alleen effect op wat voor advertenties je ziet. Facebook krijgt nog steeds de zelfde informatie door, ze gebruiken het dan alleen niet meer voor de advertenties.

Echt, elk argument over gevolgd worden op internet en reclames valt in het water als iemand een facebook account heeft. Wil je dat niet, dan moet je simpelweg geen facebook nemen. Dat is de enige manier.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 30, 2023 om 15:25
16888 Antwoorden / 202 Vragen

@OZYMANDUS, u reageert alweer op mijn antwoord en ik heb geen idee wat er dan op mijn antwoord is aan te merken. Hoe weet u dat het een tracking pixel betreft? Ik heb mijn antwoord gebaseert op eigen ervaring met het krijgen van ongewenste advertenties en verwijs ook naar de verwijzing die @SJOPPY geeft. En zo er dan toch onverhoopt sprake is van overtreding van de Wet op Persoonsgegevens, dan https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/beveiliging/meldplicht-datalekken omdat het dan wel ongewenst doorgeven van privé gegevens zou betreffen. Aanvulling n.a.v. een reactie op mijn antwoord: En zo er toch onverhoopt sprake is van overtreding van de Wet op Persoonsgegevens, dan https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/beveiliging/meldplicht-datalekken omdat het dan wel ongewenst doorgeven van privé gegevens zou betreffen.

Ozymandias
door Ozymandias Jan 30, 2023 om 16:17
181 Antwoorden / Vragen

Hoe ik dat weet? Het is mijn werk.

Jouw ervaring zegt niets over hoe de onderleggende techniek werkt. Je doet alleen aannames en haalt er van alles bij wat niet van toepassing is en daarom corrigeer ik je. Blijkbaar kan je niet zo goed tegen een weerwoord en dat is jammer.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 30, 2023 om 16:38
16888 Antwoorden / 202 Vragen

Volgens mij, om te beginnen ken ik U niet. En u heeft kennelijk geen weet van het gegeven dat wij als 'experts'niet meer of minder pgen dan antwoorden te geven op basis van eigen kennis, ervaring en dus ook op basis van aannames . En u heeft kennelijk ook nog nooit gezien dat indien ik een fout maak of een verkeerde aanname doe dat dan corrigeer.  En mijn kennis en ervaring: ik ben sedert 1966 betrokken bij automatisering, computersystemen etc. etc. oneer meer als eerst operator (TOS), prgrammeur DOS, beleidsmedewerker en later ook nog programmeur bij een computerfabrikant en ook  projectleider aankoop info systemen bij grote organisaties. Daarbij was ik mogelijk ook een van de eersten met intranet / internet en de applicaties die daar te vinden en te benutten zijn. En u mag best vinden dat een aanname dan onterecht is en m.b.t. niet tegen een weerwoord kunnen adviseer ik U om eens in de spiegel te kijken.  Bovendien vergeet U nu toch ook echt om aan te geven wat er dan fout is m.b.t. mijn antwoord. Dat het uw werk is verklaart niets. Dat dan afgezien van het gegeven dat mijn aanname inderdaad fout kan zijn maar geef dan ook aan waar de fout dan zit. Naar mijn mening is er in deze casus hoe dan ook sprake van onhgwenst data lek, in ieder geval leid ik af dat de vraagsteller dat ook min of meer vindt.

Ozymandias
door Ozymandias Jan 31, 2023 om 14:28
181 Antwoorden / Vragen

Nee, je kan er duidelijk dus niet tegen.

En je kennis is hopeloos achterhaald.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 30, 2023 om 15:48
1819 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Chris,

Veel mensen denken , dat Facebook "gratis" is, helaas......"voor niets gaat de zon op",klik op de volgende link voor uitleg:

https://www.vpngids.nl/privacy/social-media/wat-weet-facebook-over-mij/

sira
door sira Jan 30, 2023 om 16:26
2401 Antwoorden / 24 Vragen

Nuttige link. Ben blij dat ik geen Facebook gebruik.

th
door thisischris Feb 6, 2023 om 14:05
3 Antwoorden / 4 Vragen

Zelfs met een VPN kan deze NLZiet (of een andere partij) communiceren met Facebook.

rj
door rjw - Jan 30, 2023 om 17:02
3298 Antwoorden / 5 Vragen

NLZiet adverteert niet specifiek voor jou maar richting mensen met een bepaald profiel. Blijkbaar past jouw profiel bij hun wens. Als ze jou gericht willen bereiken doen ze dat wel direct (ze hebben je email adres) en niet via facebook. Via facebook kost alleen maar extra geld.

th
door thisischris Feb 10, 2023 om 14:11
3 Antwoorden / 4 Vragen

Dat is niet waar wat je schrijft. NLZIET heeft met een hashcode mijn e-mailadres een match gemaakt op Facebook. Kijk maar eens zelf bij je instellingen van Facebook. Dit is marketing 2.0 zeg maar.

th
door thisischris - Feb 6, 2023 om 12:50
3 Antwoorden / 4 Vragen

Als aanvulling: het gaat hierbij niet om cookies.

Antwoord van NLZiet:
Om specifieke doelgroepen te bereiken voor marketingdoeleinden (dmv de zogenaamde Facebook Custom Audience optie). [...] Dit gebeurt door het beveiligd matchen van emailadressen; Facebook ontvangt uw e-mailadres dus niet, slechts een beveiligde en onherkenbare hashcode. Bij dit proces wordt dus geen data met Facebook gedeeld (zoals bijv dat u klant bij ons bent), deze informatie blijft alleen bij ons.

Dus als je ergens je e-mailadres achter laat wordt deze zelf niet doorgegeven, maar wordt er een hashcode gemaakt en is er een match op Facebook. Bedrijven matchen dus op deze manier zichzelf met je Facebook of andere sociale media.

De gouden tip is dus eigenlijk: voor elke app of site zou je dus eindelijk een e-mailallias moeten hebben zodat er geen match kan plaatsvinden tussen je echte e-mailadres (klantgegevens) en Facebook.

ju
door juliomariner - Feb 6, 2023 om 14:30
1348 Antwoorden / 2 Vragen

Maar wat is nu het probleem?
U krijgt bepaalde reclame te zien op Facebook, so what? dan kun  je toch gewoon verder scrollen?
U denk toch werkelijk niet dat ze toch al geen gegevens van u hebben?

th
door thisischris Feb 10, 2023 om 12:44
3 Antwoorden / 4 Vragen

Jij hebt er misschien geen moeite mee, maar anderen wel.
Gegevens horen bij jou te zijn en niet bij bedrijven.

ju
door juliomariner Feb 10, 2023 om 12:57
1348 Antwoorden / 2 Vragen

U denkt toch niet echt dat uw gegevens niet allang in allerlei databases zijn opgenomen?

rj
door rjw Feb 10, 2023 om 12:57
3298 Antwoorden / 5 Vragen

@thisiscris: hoeveel zou jij per maand willen betalen voor een Facebook zonder reclame?

th
door thisischris Feb 10, 2023 om 14:17
3 Antwoorden / 4 Vragen

@juliomariner: ongetwijfeld in veel databases. Maar een consument mag toch alert zijn wat er met zijn gegevens gebeurd? Dat jij er waarschijnlijk geen moeite mee hebt dat er allemaal profielen van je opgebouwd worden dat mag. Maar ik kijk er anders naar. Ik ben van mening dat je als consument zijnde het recht mag en moet blijven uitoefenen om te zorgen dat je gegevens niet overal bekend zijn. Dit is onnodig.

@rjw: ik zou bereid zijn om ervoor te betalen als de manier als je daarme het profieleren van je gegevens bij betalen niet zou gebeuren. Een ander netwerk MeWe is betalend en daar ben ik voorstander van - alleen niet iedereen maakt eens switch naar zo'n netwerk. Net als de overstap van WhatsApp naar Signal weinig gebeurd in Nederland. Wat het zou moeten kosten daar kan ik niets zinnigs over zeggen. Bij Facebook zal een betaalend lid denk ik niet gauw gebeuren, omdat de advertentiemarkt meer geld oplevert dan dat mensen ervoor zouden betalen.

In het algemeen vind ik dat gratis diensten niet bestaan. En als er reclames in apps staan ben ik bereid om ad vrij te betalen zoals bij RTL Nieuws kan, Wordfeud en andere apps. Zelfs het regulier betalen voor een app vind ik niet meer dan normaal. Uiteindelijk werkt er iemand voor de app en die moet ook een boterham eten.

ju
door juliomariner Feb 10, 2023 om 14:26
1348 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ben er niet enorm blij mee maar internet is zo groot dat het bijna onmogelijk is om alle gegens van bepaslde personen uit alle databases te verwijderen.
Ik probeer dan ook zoveel mogelijk met een alias te werken als dat mogelijk.

rj
door rjw Feb 10, 2023 om 16:12
3298 Antwoorden / 5 Vragen

@thisischris: je hebt wel een heel lang antwoord nodig om te zeggen dat je eigenlijk niet wilt betalen voor Facebook maar wel kritiek hebt op hun huidige business model. Als de huidige klagers een paar euro per maand zouden willen betalen heeft fb meer omzet dan nu, en is reclame niet meer nodig. Plus dat ze het bedrijf veel kleiner kunnen maken omdat ze geen advertenties meer hoeven te verkopen. Hun marge zal dus veel hoger worden. Maar goed, niemand wil ervoor betalen maar wel klagen over advertenties.