no
door noekie97 Apr 14, 2016 om 23:52
Geldzaken & recht

Mag werkgever je verplichten tot werken op koningsdag? woensdag nooit beschikbaa

Bij mijn werkgever staat al ruim 2 jaar mijn beschikbaarheid op zondag. I.v.m opleiding, stage en nog een ander baantje op zaterdag, Nu verplicht mijn werkgever mij , om op koningsdag 27 (= woensdag)april te werken (fastfood keten). Heeft dat dus ook sinds deze week pas ingeroosterd, zonder overleg met personeel. Kan en mag dit zomaar? Ik heb al kosten gemaakt voor die dag om iets leuks te gaan doen.
Wat moet of mag ik nu doen?

15456 20 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Apr 15, 2016 om 00:21
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Geen idee of je aan je baantje gehecht bent, lees inkomsten. Meestal heb je bij een fastfood keten niet veel in de melk te brokkelen. Hoe 'pruttelen' je collega's over deze eenzijdige beslissing van de werkgever? Zelf zou ik wel gaan werken in deze situatie, als ik het baantje wil behouden. Fijne Koningsdag.

Cookies
door Cookies - Apr 15, 2016 om 00:53
13336 Antwoorden / 36 Vragen

De 27e is voor jou een dag dat je niet naar school hoeft, dus waarom zou hij jou dan niet in kunnen roosteren? En hoe eerlijk is het tegenover je collega's dat jij ieder jaar niet wordt ingeroosterd op die dag en zij wel? En wie denk je is degene die een vast contract krijgt: degene die af en toe niet te beroerd is om een verzoek van een werkgever in te willigen of degene die meteen met het wetboek aan komt draven?

Claudia Strammer Max ducissa Bäver
door Claudia Strammer Max ducissa Bäver Apr 15, 2016 om 02:27
20 Antwoorden / Vragen

Zo simpel ligt het ook weer niet in uw veronderstelling. Arbeidsovereenkomst moet gerespecteerd worden door beide partijen overeengekomen.

jo
door jorisw Apr 15, 2016 om 10:03
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@Claudia: ja, maar een succesvolle carriere is nooit het gevolg van gelijk met contracten gaan zwaaien maar wel van overleg tussen werkgever en werknemer als volwassen mensen.

costnix
door costnix - Apr 15, 2016 om 01:24
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou dan maar niet een baan aannemen in de gezondheidszorg. Daar is werken op zaterdag, zondag en feestdagen heel gewoon en noodzakelijk. Dat geldt ook voor de avond en nacht.

Claudia Strammer Max ducissa Bäver
door Claudia Strammer Max ducissa Bäver - Apr 15, 2016 om 02:24
20 Antwoorden / Vragen

Ligt aan uw arbeidsovereenkomst wat daarin is overeengekomen. Als uw werktijden/stageplaats op bepaalde dagen en tijden is overeengekomen, dan kan in overleg hiervan worden afgeweken, het mag niet éénzijdig worden opgelegd, d.w.z. ingeroosterd worden wanneer niet met u is overlegd. In uw geval zou ik opvatten als 'onrechtmatige daad zijdens een goed werkgeverschap'. Bij weigering om daaraan mee te werken zou kunnen gaan duiden op een verstoorde arbeidsrelatie tussen u en uw werkgever. Ontslag op staande voet op mogelijk werkweigering zou u als u in uw recht staat succesvol kunnen aanvechten bij de kantonrechter. Arbeidsrelatie is dan dusdanig verziekt dat een arbeidsrelatie onmogelijk wordt gemaakt.

Wordt de CAO Horeca gehanteerd?

marita5
door marita5 - Apr 15, 2016 om 08:08
11523 Antwoorden / 15 Vragen

hallo Noekie97 ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

http://www.l1nda.nl/nl/horeca/blog/werken-de-horeca-tijdens-feestdagen/

uwjurist
door uwjurist - Apr 15, 2016 om 09:30
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Dit hangt af van uw eventuele cao, arbeidsovereenkomst en arbeidsvoorwaarden. Het is dus zo niet aan te geven. Eventueel moet uw werkgever wel uw kosten vergoeden (als u toch moet werken en ik vermoed dat u inderdaad moet werken).

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

reflecs
door reflecs - Apr 15, 2016 om 10:13
1859 Antwoorden / 4 Vragen

En heeft u bij uw werkgever aangegeven dat u iets gepland heeft? Hij kan nog informeren of er iemand is die wel de 27e wil werken. U kunt ook als argument aanvoeren dat u al op andere feestdagen werkt. Dat wil zeggen als u op feestdagen die op een zondag vallen niet vrij heeft genomen :)

zoekster1
door zoekster1 - Apr 15, 2016 om 10:14
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Is het niet mogelijk om iemand anders in je plaats te laten gaan? Broer, zus, iemand die niets om Koningsdag geeft en die graag een centje wil bijverdienen?

mo
door mof - Apr 15, 2016 om 12:27
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, dat mag hij. Koningsdag is geen officiele vrije dag. Als u vrij wilt hebben zult u vrij moeten nemen. Uw werkgever mag dit weigeren in het kader van
zwaarwegend bedrijfsbelang. Een fastfoodketen verdient veel geld op feestdagen zoals Koningsdag.

audb
door audb - Apr 15, 2016 om 12:32
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Even na lezen https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/vraag-en-antwoord/ben-ik-vrij-op-koningsdag-27-april
Echter gaat het bij jou denkelijk om een bij-baantje en dan zal het zo kunnen zijn dat je toch echt moet werken en dat de planning voor jou te laat is daar hoeven ze geen rekening mee te houden.

ja
door jackyh - Apr 15, 2016 om 13:03
953 Antwoorden / 4 Vragen

Leve de Republiek.

jo
door jorisw Apr 15, 2016 om 16:46
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dat sowieso. Maar dan wordt de vraag of een werkgever je mag verplichten om te werken op Onafhankelijkheidsdag of hoe we het dan ook gaan noemen.

ja
door jackyh Apr 15, 2016 om 17:23
953 Antwoorden / 4 Vragen

Ligt volgens mij toch echt aan de vastgelegde afspraken. Ik zou trouwens aan het begin van mijn loopbaan maar wat soepelheid betrachten tenzij je een baan in de ambtenarenwereld ambieert.

tenormin
door tenormin Apr 16, 2016 om 02:30
16840 Antwoorden / 108 Vragen

@jorisw, hier noemen ze het, op 4 Juli dan, Independence Day. ;-)
Dat zal dan (eventueel) wel zo genoemd gaan worden. Maar Koningsdag, ik vind het leuker. ;_D

pe
door per - Apr 15, 2016 om 13:08
20 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe kan je nu iets leuks inplannen als je niet zeker weet of je vrij bent ?
Een werkgever gaat niet aan zijn personeel vragen of ze alsjeblieft willen werken.
Het is geen vrijwilligerswerk.

pe
door per - Apr 15, 2016 om 13:09
20 Antwoorden / 0 Vragen
ja
door januitgroningen - Apr 15, 2016 om 13:20
53 Antwoorden / 2 Vragen

Jammer, dat je niet negatief kan reageren op slechte antwoorden. Man, man man. De dame in kwestie stelt een normale vraag!

Dat mag Noekie. UIteraard is ook het één en ander afhankelijk wat beschreven staat in je arbeidscontract mbt je vakantiedagen en nationale- en christelijke feestdagen. Verder is het niet sjiek van deze werkgever je zo laat in te roosteren en dit zonder overleg! Helaas, voor jouw 100 anderen. Ook dat is de arbeidsmarkt van tegenwoordig. Werkgevers weten dit ook en men maakt maar al te graag misbruik van de ontstane situatie.

ji
door jiocharana Apr 15, 2016 om 20:48
11 Antwoorden / 0 Vragen

Helemaal mee eens. Is erg moeilijk een normaal antwoord te geven voor sommigen hier!

Als dit jouw vaste vrije dag is Noekie dan mag je niet zonder overleg ingeroosterd worden! Ongeacht of dit een feestdag is, tenzij anders vermeld in jou contract...

zoekster1
door zoekster1 - Apr 15, 2016 om 13:54
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik vind ook dat de antwoorden hier nogal negatief zijn. De werkgever heeft er 2 jaar op gestaan dat de vraagsteller op zondag beschikbaar is. Nu blijkt ineens de woensdag ook voor een zondag door te gaan, maar zo kun je tweede paasdag ook wel een zondag noemen, of kerst, oud en nieuw.

Van alles kun je wel zondag noemen. Maar woensdag de 27ste is geen zondag. Het is een officiele feestdag, that's all. En ik begrijp dat de vraagsteller er vanuit ging dat ze vrij had die dag. Voor velen (vooral jongeren) is koningsdag ook een erg leuk feest, dat ze niet graag willen missen.

Cookies
door Cookies Apr 15, 2016 om 14:04
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dat laatste telt ongetwijfeld ook voor haar collega's. Kan best dat ze in haar recht staat, maar moet je altijd zo op je strepen staan? Zelf heb ik nooit moeilijk gedaan (mijn naaste collega's ook niet; heel wat werkgevers versleten, dus ook veel naaste collega's), wat doorgaans automatisch tot gevolg heeft dat een werkgever ook niet moeilijk doet als jij eens wat wilt. Het is geven en nemen, ook op een werkplek.

zoekster1
door zoekster1 Apr 15, 2016 om 14:10
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Het gaat toch niet over op je strepen staan? Het gaat erom dat ze al wat had gepland (waarschijnlijk met vriendinnen en vrienden) waar ook nog kosten voor zijn gemaakt en nu de werkgever er wat laat mee aankomt, komt dit uiterst ongelukkig uit. En dat kan ik begrijpen. Niet leuk om 'all the fun' te moeten missen als je al hebt afgesproken en je verheugd hebt op een hele leuke dag.

jo
door jorisw Apr 15, 2016 om 16:48
4340 Antwoorden / 1 Vragen

"Voor velen (vooral jongeren) is koningsdag ook een erg leuk feest, dat ze niet graag willen missen."

Maar die willen ook allemaal graag fastfood kopen op zo'n leuke dag.... ;-)

me
door mein33 - Apr 15, 2016 om 13:55
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@noekie97,

U heeft een overeenkomst om uitsluitend op zondag te werken. Dit betreft de normale zondagen en "niet" de zgn. bijzondere zondag die ontstaat vanwege e.o.a. feestdag.
Koningsdag is een normale (doordeweekse) werkdag en valt onder de noemer bijzondere zondag.
Als uw werkgever graag wil dat u op deze dag komt werken dan zou dit in goed overleg moeten plaatsvinden.
Aangezien in fastfood restaurants de in- en uittocht van personeel nog sneller gaat dan er burgers over de verkoopbalie gaan en u waarschijnlijk zeer graag uw bijbaantje zult willen houden, lijkt het botweg weigeren mij geen goede oplossing.
Ga met de bedrijfsleider in overleg om tot een voor beide partijen passende oplossing te komen.

picone
door picone - Apr 15, 2016 om 13:58
55 Antwoorden / 4 Vragen

Je werkgever is ook verplicht de feestdag te compenseren met een extra snipperdag.

so
door soultoucher - Apr 15, 2016 om 14:11
2 Antwoorden / Vragen

Hi,

Ik denk dat er niets tegen kan doen. De werkgever bepaalt uit eindelijk de invulling van werkrooster. Misschien handig om voor volgend jaar alvast doorgeven dat je op die dag vrij wilt hebben. Je werkgever belsist of hij mee akkoord gaat

Groet,

John-Duka

ja
door jank - Apr 15, 2016 om 16:13
168 Antwoorden / 8 Vragen

Misschien dit:
http://werktijden.blogspot.nl/2013/11/wanneer-moet-het-werkrooster-bekend-zijn.html
En eenmaal gelezen ook even omlaaqgscrollen, voor een stroomschema..

In bepaalde sectoren zijn CAO, ATW, ATB vaak ver te zoeken. Al wordt er vaak gesproken over goed werkgeversschap, omgekeerd wordt dat ook van jou verlangt. Staan op je strepen is één, een goede werkrelatie is twee.

il
door iljaha - Apr 15, 2016 om 21:22
179 Antwoorden / 3 Vragen

Als je nooit op woensdag werkt, werk je nu ook niet op woensdag. Als je altijd op feestdagen werkt, werk je in principe ook op Koningsdag. Zo simpel is het. Maar gelijk hebben is niet gelijk aan gelijk krijgen. Daarnaast komt de vraag: hoe graag wil je dit baantje houden? Erg graag = voegen, hmm = op je strepen staan.