hu
door huis1234 Mar 18, 2018 om 09:42
Geldzaken & recht

Makelaar koopovereenkomst

contact met makelaar Ruijters te Maastricht, over in de concept koopovereenkomst genoemd bouwtechnische keuring inclusief rapport.
Wat ik volgens de koopovereenkomst gezien/gekregen heb, en koper verklaart akkoord te gaan met inhoud van rapport.

Dit rapport zou als bijlage bij concept koopovereenkomst zijn bijgevoegd, maar niet aangetroffen in mail.
ik heb makelaar via mail gevraagd om rapport, deze verstuurd dit weer als bijlage, maar krijg wel mail maar geen rapport (helemaal geen bijlage)
vraag Makelaar voor 3x om keuringsrapport, en deze zal het alsnog opnieuw sturen.
dus Makelaar Ruijters geeft in mail aan dat het keuringsrapport 3 x verstuurd zou zijn als bijlage naar mij.
geef opnieuw aan niets te hebben gekregen aan makelaar, deze zal aan verkoper rapport gaan opvragen.
Makelaar Ruijters wil dat ik wel de overeenkomst teken (2 x gevraagd) binnen 2 dagen.

Nadat ik heb gezegd dat ik NIET zal tekenen voordat ik bouwtechnisch rapport heb gezien/gekregen, geeft de makelaar aan, dat er zoals genoemd in de concept koopovereenkomst GEEN bouwtechnische keuring heeft plaats gevonden, en er dus geen rapport is, wel wil de Makelaar dat ik overeenkomst kom tekenen.
mijn vraag is dit geen bedrog, ook al heb ik niet getekend. (makelaar verklaard 3 x dat rapport is verstuurd aan mij, later blijkt er geen rapport te zijn)
m.vr.groet
J.Maens

1809 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 18, 2018 om 09:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u wilt kopen, laat u toch ZELF een bouwtechnische keuring uitvoeren? Niet de makelaar van de verkoper?

Bedrog? Blijkbaar wordt er gesjoemeld. Ik zou maar afzien van die koop. Klopt niets van.

jo
door jorisw - Mar 18, 2018 om 10:03
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Precies wat Tijger zegt: een bouwtechnische keuring laat je zelf uitvoeren. Daar heeft de verkopende makelaar niets mee te maken. Ook de inhoud niet trouwens. Het keuringsrapport is alleen bedoeld zodat jij weet wat je koopt en hoeveel geld je er nog tegenaan moet gooien na de aankoop.

En de verkopende makelaar heeft niets te willen m.b.t. tekenen van de overeenkomst.

panter22
door panter22 - Mar 18, 2018 om 10:08
6599 Antwoorden / Vragen

Je kunt er  vanuit gaan dat er gebreken aan het huis zijn.
Teken je de overeenkomst, dan komt het rapport vast wel boven water.
En kun je de verkoper niet aansprakelijk stellen omdat je getekend hebt dat je het rapport hebt ingezien.
Wil je het huis wel, dan zou ik die bepaling van het rapport laten schrappen en  je eigen bouwtechnische keuring als ontbindende voorwaarde laten opnemen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 18, 2018 om 10:25
16861 Antwoorden / 202 Vragen

Als er inderdaad in de concept overeenkomst die u heeft sprake is van een bouwtechnische keuring is de makelaar in gebreke indien dat niet bij de overeenkomst is gevoegd. Neem snel contact op zijn zijn beroepsvereniging. en evt. ook met Ver. Eigen Huis.

Maar als al gezegd, normaliter laat een koper zelf de keuring uitvoeren maar opnieuw: als dit is overeengekomen en genoemd in het concept is de makelaar in gebreke maar kijk in ieder geval ook nog eens heel goed naar de formulering in het concept!

aurora1
door aurora1 - Mar 18, 2018 om 11:19
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U kunt maar beter van die koop afzien. Anders in ieder geval zelf een bouwtechnisch onderzoek laten uitvoeren. Daarvoor bijv. lid worden van de Vereniging Eigen Huis en daardoor een dergelijk onderzoek laten uitvoeren.
Ik zou zelf van de koop afzien want er klopt niets van.

hutch
door hutch - Mar 18, 2018 om 11:55
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Heel goed dat u niet tekent. Absoluut ook niet doen!! Zeer wel mogelijk klopt er 'iets' niet met die woning.
En die makelaar heeft maar één belang en wil uiteraard zo snel mogelijk zijn geld zien, zonder ook maar enige aandacht voor de koper.

Deze (leugenachtige) makelaar is aangesloten bij de brancheorganisatie van makelaars de NVM.
Volgens de regels een klacht indienen.

marita5
door marita5 - Mar 18, 2018 om 12:20
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Huis1234 ,

John Maens :

3 dagen geleden heeft u een revieuw op Google geplaatst , en voorgelegd aan een advocaat waarop deze heeft geantwoord :

LET OP.....bij deze makelaar.. goed je koopovereenkomst lezen...op je ontbindende voorwaarden zoals bouwkundige keuring....misschien wel in opdracht van Woonpunt.
TEKEN NIET VOOR DINGEN DIE JE NIET HEBT GEZIEN OF GEKREGEN

Casus aan advocaat voorgelegd , waarop volgend antwoord is gekomen .:

1 Uiteraard is dit een vorm van bedrog en kunt u de makelaar hiervoor aansprakelijk stellen. Het hanteren van kunstgrepen door een makelaar is rechtens niet toegestaan.

Wil hierbij iedereen waarschuwen voor een hoop ellende.

panter22
door panter22 Mar 18, 2018 om 19:05
6599 Antwoorden / Vragen

De vraag is beantwoord door een jurist, geen advocaat. En een vorm van bedrog bestaat niet. Het is bedrog of iets anders.
Ts wil een voormalige huurwoning kopen en moet daar zelf in gaan wonen.
Meestal zijn er voor deze woningen aparte voorwaarden. Gaat het om dat goedkope huis met die cv ketel van bijna 20 jaar oud? Kijk eena op: https://bieb.knab.nl/hypotheken/huurhuis-kopen-van-woningcorporatie-hoe-zit-dat

marita5
door marita5 Mar 18, 2018 om 19:07
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hoe weet u dat dit een jurist is en geen advocaat ? Ts heeft dit zelf op Google geplaatst , ik weet niet over welk huis het gaat , Ts schrijft daar niks over .

panter22
door panter22 Mar 18, 2018 om 19:19
6599 Antwoorden / Vragen

Het antwoord is gegeven door iemand van een stichting van juristen en mediators op rechtswinkel.nl

marita5
door marita5 Mar 18, 2018 om 19:23
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Dit vermeld Ts op Google niet , ook kan ik niet zien over welk huis het gaat .

tijger1
door tijger1 Mar 19, 2018 om 00:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marita5. Maar dezelfde vraag staat wel op Rechtswinkel.nl en daar geven juristen antwoord.

marita5
door marita5 Mar 19, 2018 om 00:54
11519 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1 ,  ja ik weet dat daar juristen reageren , maar ik wist niet dat Ts daar de vraag ook had gesteld, Ts heeft ook de vraag gesteld op het andere forum https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?f=17&t=182377

panter22
door panter22 Mar 19, 2018 om 12:36
6599 Antwoorden / Vragen
marita5
door marita5 Mar 19, 2018 om 16:46
11519 Antwoorden / 15 Vragen

@Panter22 , bedankt voor de informatie .

boppe1943
door boppe1943 - Mar 18, 2018 om 13:05
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Bij de verkoop van mijn huis is er wel een bouwkundige geweest om het grondig te keuren en een rapport te maken. Dat was een voorwaarde van de makelaar; het was wel op zijn kosten. Het gebeurt dus wel. Maar zoals al gezegd: teken niets. Eerst dat keuringsrapport op tafel. Lees de handige tips eens door die in bijgaande link staan:

https://bieb.knab.nl/hypotheken/bouwkundige-keuring-voor-of-na-bod-laten-doen

tijger1
door tijger1 Mar 18, 2018 om 22:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@boppe1943

tijger1
door tijger1 - Mar 18, 2018 om 22:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@boppe1943

Een bouwtechnische keuring op kosten van de verkopende makelaar? Dat gelooft u toch zelf niet.

boppe1943
door boppe1943 Mar 19, 2018 om 13:42
1129 Antwoorden / 98 Vragen

@tijger1: uit "wijzespreuken.com":

Wantrouwen is een teken van zwakheid.

Mahatma Gandhi

tijger1
door tijger1 Mar 19, 2018 om 14:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is al goed hoor Boppe, zal wel in de prijs van uw makelaar verdisconteerd zijn.

aurora1
door aurora1 Mar 19, 2018 om 14:47
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Vertrouwen is goed, controle is beter.....

tijger1
door tijger1 Mar 19, 2018 om 15:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@aurora1. Zo is het. Als meer mensen daar eens aan dachten, waren er hier een stuk mi der vragen.:-))

tijger1
door tijger1 - Mar 19, 2018 om 00:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

edit

marita5
door marita5 Mar 19, 2018 om 00:59
11519 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1 , bent u niet abuis , hoort deze reactie niet bij dit topic ? https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/geen-toegang-tot-mijn-abp?id=594787

tijger1
door tijger1 Mar 19, 2018 om 01:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marita5
Sorty, u hebt helemaal gelijk. Meteen weggehaald.

marita5
door marita5 Mar 19, 2018 om 01:08
11519 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1 , ik vond het al vreemd , ik dacht al wat moet Ts met berichtenbox en Abp .

tijger1
door tijger1 Mar 19, 2018 om 01:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kan nooit kwaad. :-))

aurora1
door aurora1 - Mar 19, 2018 om 01:20