Meer gas "gebruikt" op dag van vervanging gasleiding
Onlangs heeft netbeheerder Enexis in onze straat alle gasleidingen naar de meter toe vervangen. Hiervoor kregen alle bewoners een brief en er werd een afspraak gemaakt zodat ze middels een schema verdeeld over meerdere dagen alle aansluitigen af konden gaan.
Op de dag dat wij aan de beurt waren zie ik in de app van mijn energieprovider dat ons verbruik juist op die betreffende dag een stuk hoger is dan op de overige dagen. Dat terwijl juist die dag het heel zacht was. Wij koken niet op gas en hebben de verwarming sinds de energiecrisis niet meer hoger dan 17 graden.
Wat ik dus kan bedenken is dat er gas weggelekt is tijdens het vervangen van de leiding op een of andere manier.
Nu is mijn vraag: Moeten bewoners hier zomaar zelf voor opdraaien? Het gaat dan wel over een bedrag van zo'n €10 a €12 euro maar toch. Ik vind het vreemd dat iedereen verplicht is mee te werken aan het mogelijk maken van deze werkzaamheden maar dat dit gewoon gebeurt zonder dat je hiervoor gewaarschuwd wordt.
Er staat altijd druk op de gasleiding. U wilt direct gas op uw moment van gebruik er van maken. Als er een leiding vervangen wordt zal de toevoer gestopt worden en dan gaat de leiding met gas erin weg, komt er een nieuwe leiding in zonder gas. Die nieuwe leiding moet dan eerst gevuld worden zodat u weer direct gas krijgt op uw moment van vraag. En dat is niet anders als voor uw rekening, dat zal zeker een kuub of 2 a 3 oid kunnen zijn. En u heeft wel weer een veilige gasleiding.
Leuke uitleg maar ergens klopt er iets niet met uw uitleg. Als een in de straat een gasleiding vervangen moet worden
dan begrijp ik ook wel dat het aanwezige gas in die leiding verwijderd moet worden. Maar dat gebeurd op straat en
niet in het huis van de bewoners en dus voor de gasmeter van de bewoner. Of wordt soms tijdens dat vernieuwen van
die leiding de gashoofdkraan van de bewoners niet dichtgedraaid, waardoor eerst alle gas verdwijnt uit de leidigen
van de gewoners en na het vervangen van die leidingen weer alle gas terug stroomt die binnenhuis leiding in waardoor
die gasmeter dat uit en terug stromen van dat gas registreerd als verbruik door de bewoners, maar wat dus geen verbruik
door de bewoners is.
Bwdoelkt u dinsdag 19? Dan lijkt het mij dat er sprake is van een fout omdat er in een woning nooit zoveel gas in de leiding aanwezig kan zijn. Dus klacht indienen en eventueel: https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/energie/ indien u een antwoord ontvang dat u niet juist vindt.
Dit is gerisgistreerd verbruik dus gas dat door de meter gaat, dat gas kan enkel door de meter als het achter de meter wordt verbuikt. Het zou wel heel toevallig zijn dat deze piek niets te maken heeft met het vervangen van de gasleiding maar het is eigenlijk vreemd dat werkzaamheden vóór de meter leiden tot extra gasgebruikt achter de meter.
Deze ken ik.
Ben sinds januari bezig om mijn verbruik goed ingedeeld te krijgen(3x meter vervangen)
Vraag of draai m zelf uit om een excel uitdraai, daar staan de juiste verbruikgegevens van die dag op en laat met deze gegevens uw dagverbruik door ICT aanpassen.
Enne dat ontgassen gebeurt voor uw meter en niet erachter anders had u het huis uitgemoeten wegens ontploffingsgevaar.
Sorry maar ik snap het niet, wat is nou de oorzaak van die hoge meterstand op die dag?
En waar/van wie hebt u dan een spreadsheet gekregen met de juiste getallen?
onzinreactie..mahadma..
@wim koelewijn, graag inhoudelijk toelichten als je zo'n reactie plaats.
De redactie
Het kan niet aan het vervangen van de hoofdgas aansluiting te wijten zijn want op de inkomende gasleiding die op de gasmeter aangesloten wordt is een verplichte terugslagklep geplaatst.
Als de hoofdleiding vervangen wordt en dus gasloos wordt gemaakt gaat de terugslagklep dicht zodat er geen gas in de hoofdleiding terug kan stromen, pas als de gasdruk weer aanwezig is gaat de terugslagklep weer open en stroomt het gas naar de toestellen die gas verbruiken.
Het gemeten hoge gasverbuik is wel te verklaren want de cv ketel is een tijd lang buiten gebruik geweest en moet alle radiatoren en de eventueel ingebouwde warmwater boiler weer op temperatuur gaan brengen en dat maakt tijdelijk het gasverbruik veel hoger dan u gewend bent.
Uw totale schade is om en nabij de 10 euro die éénmalig boven het normale gasverbruik uitkomt is niet aan Enexis maar aan uw cv ketel te wijten want die heeft het gas nodig om de woning op de ingestelde temperatuur te verwarmen.
Tot slot, u bent verplicht om aan het vervangen van de gasleiding mee te werken en dat daarbij alle gastoestellen een tijd lang buiten gebruik zijn is een logisch gevolg.
Ok, dat snap ik tot zover wel. Maar je bent dus verplicht mee te werken aan iets waardoor je dus achteraf extra kosten maakt, terwijl je daar zelf anders niet voor gekozen zou hebben en waar je ook op geen enkele wijze voor gewaarschuwd wordt. Beetje vreemd allemaal..
Zo vreemd is het niet omdat u had kunnen weten dat de verwarming een tijd buiten werking zou zijn en het logische gevolg is dat de temperatuur in de woning gaat dalen en zou het overbodig zijn dat ook nog eens per brief mede te delen.
Inmiddels een paar keer contact gehad met zowel Enexis als Oxxio. Beide bedrijven geven aan dat het wel degelijk met de werkzaamheden te maken heeft en dat er soms pieken met oneigenlijk 'verbruik' tot wel 30 á 40 kuub worden gezien. Dat komt dus niet door het opnieuw opstarten van een CV ketel. Dat is bij ons namelijk al vaker gebeurd en nog nooit kostte dit zoveel gas. Zeker omdat het op dinsdag 19 maart ook nog eens heel zacht weer was buiten.
Normaal wordt zo'n foutief verbruik gecorrigeerd binnen twee weken, echter was het dit keer niet zo doordat het in mijn geval om 'slechts' 10 kuub ging. Dat wordt dan handmatig gedaan. Ik mag 10 werkdagen afwachten nog en anders weer terugbellen.
als de leiding vervangen is moet deze weer ontlucht worden, dit doet meestal de monteur, dit veroorzaakt natuurlijk dat er een "gas" door de leiding stroomt waar u niets aan heeft.
neem kontakt op met de netbeheerder en vraag daar wat hier aan gedaan gaat worden!!
lees net de reakties die er al stonden maar wat een zooi onzin bij mekaar zeg, als je het niet weet zeg dan niets maar ga niet zitten raden....
Op basis van het bedrag in de screenshot zou er dan 10 kuub gas doorheen gejaagd zijn. Waar is dat heen gegaan?
9 euro verschil ongeveer bij 1,40 de kuub maakt dat 6 kuub.
bij het ontluchten van de leiding kan, met de nadruk op kan, er veel door de leiding stromen en dit is uiteraard mede afhankelijk van de lengte van de leiding, let wel, de leiding achter de gasmeter, alles wat voor de gasmeter zit meet deze namelijk niet, moet eerst door de meter heen, neemt overigens niet weg dat de leiding voor de meter ook ontlucht moet worden en dit gaat ook via de meter als deze eenmaal weer aangesloten is..
@1paul hoe zit u dat ontluchten gebeuren want op de hoofdgasleiding zit geen ontluchtingsventiel, en met gasduk op de leiding de wartel op de gasmeter losdraaien tot er gas uitstroomt en weer lekdicht vastdraaien is ook niet slim.
De binnendiameter van de hoofdgasleiding is klein en dat kleine beetje lucht dat er in de hoofdgasleiding aanwezig is wordt niet eens door de gasmeter opgemerkt want die lucht wordt uit de leiding geperst zodra de cv kelel in werking wordt gezet.
Een tijdje geleden is de hoofdgasleiding in mijn woning ook vervangen, geen monteur gezien en nadat de gasdruk weer op de gasleiding aanwezig was duurde het na inschakelen van de cv ketel nog geen 10 seconden todat de cv ketel aansloeg en ging verwarmen.
In 10 seconden tijd kan er geen omgerekend 6 kuub gas verbuikt zijn maar het gasverbruik op die dag was wel navenant hoger dan gebruikelijk want gedurende een uur of 6 was er geen gas beschikbaar waardoor de woning ook niet verwarmt kon worden.
M.i. is het éénmalige hoge gasverbuik te wijten aan het opwarmen van de woning en niet aan lucht in de hoofdgasleiding.
de ene leiding is korter dan de andere maar je hebt wel gelijk dat het nogal veel is....
het weer opwarmen van de woning kan maar ook dan is het veel..
zeg er niet voor niets bij neem kontakt op met de netbeheerder..
Ik heb Oxxio gesproken en zowel zij als de klantenservice van Enexis waar Oxxio mee gesproken heeft (zij hebben intern contact gehad met elkaar) zeggen dat het wel degelijk door de werkzaamheden komt. Er worden vaak pieken gezien tot wel 30 á 40 kuub onwerkelijk geregistreerd verbruik. Doordat leidingen weer helemaal moeten worden gevuld. Raar maar waar blijkbaar.
Normaliter wordt het achteraf automatisch gecorrigeerd, maar als de piek relatief klein is moeten ze dit vaak handmatig doen. Ik mag 10 werkdagen afwachten en als het dan nog niet is gecorrigeerd mag ik terugbellen.
Ik zou die 10 werkdagen met met een berg aan zout nemen. Ben met Eneco over een foutje bezig en bij mij staat nog steeds mijn gas verbruik
op €1700,- in februari. Succes.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Mag mijn tandarts mij weigeren als ik mijn tanden bij een specialist behandel
Beste Kassa,
Ik heb een vraag over de rechten van een patiënt bij het kiezen van tandheelkundige zorg.
Ik sta momenteel ingeschreven bij mijn huidige tandarts en heb een plakbrug bij mij voortanden die vervangen moet worden en een gehele restauratie van mijn kiezen.
Voor mijn inschrijving bij deze tandarts had ik al aangegeven dat ik ook gesprekken had lopen bij een
...
Lees meer
Wielerflits zoekt telefoonnummers van anonieme gebruikers op
De afgelopen dagen heeft de hoofdredacteur van Wielerflits anonieme forumleden gebeld. Dit met betrekking tot reacties onder een nieuwsbericht waarbij de website bekritiseerd werd op slechte journalistiek. De hoofdredacteur licht zijn werkwijze zelf netjes toe:
"(Gebruikers)naam intikken in de zoekmachine. Paar slimme zoektermen en je vindt vaak een adres of 06."
Zie hier bijvoorbeeld
...
Lees meer
Meer mensen problemen met huismerk PrintAbout?
7 jaar lang print ik dagelijks met 2 grootformaat Canon printers met de originele Canon cartridges.
In al deze jaren slecht 1 printkop moeten vervangen.
Na een aankoop bij PrintAbout werd ik net als velen telefonisch benaderd of ik het huismerk niet wou proberen.
Ze beloven zelfde kwaliteit en levenslange garantie en dan voor minder geld.
Te mooi om waar te zijn? Ja inderdaad!
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer