Ro
door RonaldHaas Jan 28, 2019 om 09:51
Geldzaken & recht

Meerwerk berekend zonder overleg

Een architect heeft voor mij een tekening gemaakt voor een erker. Hierbij moest ook een constructeur te pas komen, die heeft mij eerst netjes een offerte gestuurd. Deze offerte is ondertekend en teruggestuurd waarna de constructeur de berekeningen heeft gemaakt.

Eergisteren kreeg ik de factuur van de constructeur binnen en daar stond tot mijn grote verbazing 200 euro 'meerwerk' op wegens een uitbreiding die niet eerder besproken was. Ik heb nooit rechtstreeks contact met de constructeur gehad en mij is deze ‘uitbreiding’ ook niet bekend.

De architect is inmiddels failliet en kan ik hier niet meer op aanspreken. Die heeft destijds waarschijnlijk akkoord gegeven of gebrekkige gegevens aangeleverd waardoor er meerwerk komt kijken.

Mag een andere partij de meerwerk voor mij bepalen? Had het constructeurbureau mij niet eerst moeten contacten voor zij deze extra berekeningen gingen maken? Ik kan veel vinden over rechtstreekse conflicten met een partij maar niet van zaken die buiten mij om zijn gegaan.

Wie kan mij vertellen of dit mag?

4363 9 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jan 28, 2019 om 09:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat zei dat constructeursbureau toen u navraag deed? Hadden zij een schriftelijke opdracht van die architect?

Ro
door RonaldHaas Jan 28, 2019 om 10:04
1 Antwoorden / 7 Vragen

De constructeur zei dat er een uitbreiding is doorgevoerd bij het aanleveren van de tekeningen. Deze is al veel eerder (voor er sprake was van een constructeur) akkoord bevonden door mij dus ik vermoed dat de architect oude tekeningen heeft doorgestuurd en daarna gecorrigeerd.

Zij hebben een correctie ontvangen en daar de meerwerk op berekend. Naar hun inziens een logische reden om meewerk door te belasten gezien er een wijziging is.

marita5
door marita5 - Jan 28, 2019 om 09:58
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo RonaldHaas ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/huis-tuin/werkzaamheden/meer-werk-dan-afgesproken-extra-betalen

Ro
door RonaldHaas Jan 28, 2019 om 10:05
1 Antwoorden / 7 Vragen

Die website heb ik ook gevonden maar dit is wanneer je rechtstreeks contact heb. Ik heb de constructeur nooit gesproken. Mijn vraag is dus ook of de architect voor mij had mogen handelen OF dat de constructeur van het akkoord van de architect uit mag gaan. Ik had dit graag even willen weten natuurlijk.

marita5
door marita5 Jan 28, 2019 om 10:34
11521 Antwoorden / 15 Vragen

@ronaldhaas , lees ook hier : Ten slotte dient u er rekening mee te houden dat als uw opdrachtgever betwist dat hij een bepaalde opdracht verstrekt heeft, u dient te bewijzen dat dit wel het geval was. Om deze reden is – ook al is het op het moment van de werkzaamheden meer werk – het van evident belang om afspraken zoveel mogelijk door de opdrachtgever schriftelijk te laten bevestigen . bron : schenkeveldadvocaten.nl Het zal nu moeilijk te bewijzen zijn aangezien u al een akkoord heeft gegeven .

marita5
door marita5 Jan 28, 2019 om 10:37
11521 Antwoorden / 15 Vragen

@ronaldhaas , als u geen rechtsbijstand verz heeft , neem dan eens contact op met het Juridisch Loket in uw gemeente , klik op de rode regel en scroll naar beneden , https://www.juridischloket.nl/contact/#

Ro
door RonaldHaas Jan 28, 2019 om 10:42
1 Antwoorden / 7 Vragen

De laatste zit begrijp ik niet Marita. Bedoel je dat het voor mij of voor de constructeur moeilijk te bewijzen is?

Ik heb nooit ergens verder akkoord op gegeven dan de offerte. Mij is niets verder bekend dat de constructeur naar een eindvoorstel gaat kijken die ik samen met de architect heb besproken. Ik heb slechts één maal met de constructeur gesproken en dit was voor het akkoord geven op de offerte.

Zodra ik akkoord ga met de offerte ben ik toch opdrachtgever en kan een derde partij niet voor mij beslissen? Zij zijn toch niet gerechtigd om namens mij te handelen? Naar mijn inziens moet de opdrachtgever te allen tijde geinformeerd worden.

marita5
door marita5 Jan 28, 2019 om 10:48
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Ja , u had geïnformeerd moeten worden . Echter de architect heeft een wijziging doorgevoerd , en uw akkoord op de offerte hiervoor gebruikt .
Hopelijk krijgt u nu de informatie waarom u gevraagd heeft , en daarop te zien is wanneer dit besloten is , d.mv. wijzigingsdatum .

ju
door juliomariner Jan 28, 2019 om 14:30
1329 Antwoorden / 2 Vragen

edit, antwoord was al gegeven

Ge
door Genee - Jan 28, 2019 om 10:02
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wat stond er in de offerte van de constructeur over de werkzaamheden en meerwerk?
De constructeur kan natuurlijk niet zomaar de rekening verhogen met een post meerwerk, wat heb je anders aan een offerte.
Neem contact op met de constructeur over de post meerwerk.

Ro
door RonaldHaas Jan 28, 2019 om 10:07
1 Antwoorden / 7 Vragen

Die beroept zich op de wijziging doorgegeven van de architect. In de DNR 2011, bijgevoegd door de constructeur, staat op pagina 15 het volgende:

Artikel 9 1
Aanpassingen van de opdracht Partijen treden met elkaar in overleg over een aanpassing van de
opdracht indien:
1a
zich wijzigingen voordoen in de uitgangspunten of andere omstandigheden
die ten grondslag lagen aan de opdracht;
1b
de behoorlijke vervulling van de opdracht extra werkzaamheden vereist. Bij
dit overleg nemen partijen elkaars gerechtvaardigde belangen in acht.
De volgende omstandigheden geven in ieder geval aanleiding de opdracht
aan te passen:
- relevante wijzigingen van (overheids)voorschriften of -beschikkingen;
- relevante wijzigingen in het programma van eisen dan wel de
oorspronkelijke opdracht;
- door de opdrachtgever verlangde wijzigingen op, of varianten van,
werkzaamheden die reeds goedgekeurd zijn, dan wel onderdeel uitmaken
van een fase die reeds goedgekeurd is;
- extra werkzaamheden die tijdens de vervulling van de opdracht
noodzakelijk blijken.
Leidt het overleg als bedoeld in lid 1 tot een aanpassing van de opdracht, dan
handelen partijen overeenkomstig het bepaalde in Hoofdstuk 2 en worden
de advieskosten aangepast.

tijger1
door tijger1 - Jan 28, 2019 om 10:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Moeilijke zaak, zeker gezien het feit dat de architect failliet is. Maar hoewel hij failliet is, zal hij toch nog wel te bereiken zijn om navraag te doen?

Maar hoe lang is het dan geleden dat die constructeur voor u aan het werk ging, want een faillissement vergt nirmaal gesproken nigal wat tijd.

Ro
door RonaldHaas Jan 28, 2019 om 10:32
1 Antwoorden / 7 Vragen

Het telefoonnummer is niet meer in gebruik. Ik heb de constructeur nu verzocht een kopie van alle communicatie door te sturen om na te gaan wanneer er akkoord is gevraagd en waar de fout ligt.

Daarbij is voor mij nog steeds de vraag of ik (als opdrachtgever) geïnformeerd had moeten worden voor meerwerk.

Ge
door Genee - Jan 28, 2019 om 10:40
1509 Antwoorden / 1 Vragen

U zou eens na kunnen gaan wat uw opdracht aan de architect was en of er een wijziging van het ontwerp is geweest waardoor de constructeur uiteraard daarvan een gewijzigde tekening heeft gekregen.
Wanneer er geen sprake was van een gewijzigd ontwerp is het niet uw schuld dat de constructeur een gewijzigde tekening van de architect doorkreeg.
Kan zijn dat de constructeur, nu de architect failliet is, probeert het meerwerk door de gewijzigde tekeningen op u te verhalen.

Ro
door RonaldHaas Jan 28, 2019 om 10:46
1 Antwoorden / 7 Vragen

Antwoord op die communicatie moet ik nog ontvangen. Deze is zojuist verzonden. Ik wilde graag advies inwinnen voor ik contact zocht.

Echter ben ik toch nog steeds opdrachtgever en dien in geinformeerd te worden indien er wijzigingen plaatsvinden? Ook als er logische meerwerk uit ontstaat?

Ge
door Genee Jan 28, 2019 om 10:59
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Het kan zijn dat de architect zonder u te informeren een wijziging van zijn ontwerp aan de de constructeur heeft gestuurd.
Wanneer er van uw kant nooit sprake is geweest van een wijziging aan het erker-ontwerp of ook nooit daarvan bericht hebt ontvangen van de architect kon u ook niet vermoeden dat de constructeur een ontwerpwijziging van de architect heeft ontvangen.
Maar de opvraag door u van alle correspondentie zal wel duidelijk maken waar dat meerwerk voor was.
Lijkt me inderdaad meer dan logisch dat als het bedrag van de offerte hoger wordt, door meerwerk, u daarvan op de hoogte wordt gesteld.

Ro
door RonaldHaas - Jan 28, 2019 om 12:30
1 Antwoorden / 7 Vragen

Zojuist heb ik een reactie mogen ontvangen van de constructeur met de volgende melding:

Wij betreuren het zeer dat wij meerwerkzaamheden hebben moeten uitvoeren en bij u in rekening hebben moeten brengen. Het probleem is dat onze medewerkers alleen kijken naar de laatste versie van de tekening en niet naar de tekening waarop de offerte is gemaakt. In verband met de snelheid van uitvoering wordt dit regelmatig vergeten en is dit helaas niet vooraf met u afgesproken.

Ik vertrouw erop dat de architect de meest recente tekeningen aanleverd en ik ga er vanuit dat meerwerk gecommuniceerd wordt. Hoe sta ik hier in mijn recht? Het is een (voor mij) best groot bedrag in verhouding tot het geheel.

Een kopie van de tekening is overigens niet bijgevoegd bij de offerte dus ik was van geen kwaad bewust dat daar een fout in kon zitten.

tijger1
door tijger1 Jan 28, 2019 om 12:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou maar proberen te schikken voor 50% van de rekening of zo.

marita5
door marita5 Jan 28, 2019 om 12:42
11521 Antwoorden / 15 Vragen

@ronaldhaas ,In verband met de snelheid van uitvoering wordt dit regelmatig vergeten en is dit helaas niet vooraf met u afgesproken.  Dat is dan hun probleem , daar hoeft u toch niet voor op te draaien . Zoals ik al eerder aangaf , neem contact op met het Juridisch Loket .

me
door mein33 - Jan 28, 2019 om 12:41
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De architect is inmiddels failliet en kan ik hier niet meer op aanspreken.

Heeft u de rekening van de architect reeds betaald voor deze failliet ging ?
Of staat u nog een afrekening van de curator, die het failissement afwikkeld, te wachten.

Mogelijk heeft de constructeur nog geld van de architect tegoed en probeert hij de schade te beperken door dit (mogelijk gedeeltelijk) onder de noemer 'meerwerk' aan u door te berekenen.

Ro
door RonaldHaas Jan 28, 2019 om 12:46
1 Antwoorden / 7 Vragen

Zie mijn voorgaande bericht. De architect heeft misschien wel oude tekeningen afgeleverd maar de constructeur heeft dit over het hoofd gezien. Ik had dus de gelegenheid moeten krijgen vooraf een compromis te sluiten of de gelegenheid een alternatief te zoeken.

me
door mein33 Jan 28, 2019 om 13:01
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De architect heeft misschien wel oude tekeningen afgeleverd ??

Met  'misschien wel' komt u niet verder.
Vraag dan de door de architect aangeleverde tekeningen op bij de constructeur, zodat  die twijfel uit de weg kan worden geruimd.
Jammer dat u mijn  vragen niet (wenst te) beantwoord(en). ;-))

Ro
door RonaldHaas Jan 28, 2019 om 13:20
1 Antwoorden / 7 Vragen

Met "misschien wel" doel ik op "het kan wel zo zijn dat". Er is dus geen twijfel over dat de architect de verkeerde tekening heeft aangeleverd maar in dit geval niet meer relevant.

Antwoord op de andere vragen:
- Facturen zijn voldaan voordat de architect niet meer bereikbaar was
- Er is geen sprake van een conflict tussen de architect en constructeur
- Beide partijen factureerde mij rechtstreeks
- Volgens de KvK heeft het bedrijf haar werkzaamheden gestaakt. Ik moet dus een correctie uitvoeren op "failliet"
- Vreemde is dat ik de architect zowel telefonisch als per e-mail niet meer kan bereiken (inmiddels 3 weken)

me
door mein33 Jan 28, 2019 om 13:42
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Dan ziet het er naar uit dat de constructeur inderdaad, zonder overleg, is afgeweken van de aangeleverde tekeningen van de architect.
De constructeur heeft dus de fout van de architect gecorrigeerd, zoals ik veronderstel.
Er is, zoals ik lees, wel (noodzakelijk) aanvullend werk verricht en dat daarvoor een rekening wordt gepresenteerd is dan ook niet zo vreemd.
U zou kunnen proberen deze extra kosten te verhalen bij de architect, maar of u dat nog zal lukken valt zeer te betwijfelen.
Dat de architect niet meer bereikbaar is onder de bij u bekend zijnde kanalen is niet zo vreemd.
De zakelijke bereikbaarheid is van zijn kant niet meer nodig en zoals blijkt heeft hij die beëindigd.
Het ziet er naar uit dat u die € 200,00 zal moeten meenemen in uw calculatie.
U zou nog kunnen proberen om met de constructeur tot overeenstemming te komen.

Succes.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 28, 2019 om 16:17
16870 Antwoorden / 202 Vragen

De reactie van de constructeur lijkt mij uitermate helder onder verwijzing naar de informatie waar @MARITA5 naar verwijst: u behoeft niert betalen. Het is naar mijn mening een fout die geheel onder de verantwoordelijkheid van de constructeur valt en dat heet dan ook nog eens 'ondernemersrisico'.

De constructeur geeft het zelf aan, geen opdracht, medewerker heeft fout gekeken. Het z.g. meerwerk is overduidelijk niet met u besproken.

(Bdent u lid van Ver. Eigen Huis, zo ja, benader die dan ook nog voor advies hoewel ik denk dat dat niet zal afwijken.

mo
door mof - Jan 28, 2019 om 16:29
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ude constructeur heeft een offerte uitgebracht aan u die u heeft ondertekend. De constructeur mag niet znder met u te overleggen van de offerte afwijken.