al
door albertLinssen Sep 13, 2016 om 20:45
Geldzaken & recht

Mij n dochter is 17 en studeert op t hbo heeft zij recht op reiskosten

ik heb gelezen dat limburge mbo studenten die in bv Brabant studeren aan het MBO recht hebben op een reiskosten vergoeding.
Is dit ook van toepassing voor het HBO?

6427 12 Rapporteer

getty
door getty - Sep 13, 2016 om 20:51
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Al met Duo gebeld hierover?

tenormin
door tenormin - Sep 13, 2016 om 20:55
16859 Antwoorden / 108 Vragen
tijger1
door tijger1 Sep 13, 2016 om 21:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dit artikel gaat over de MBO, niet het HBO.

tenormin
door tenormin Sep 13, 2016 om 21:54
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Maar die link gaat toch over MBO? Of lees ik helemaal scheef? Oh nee, nu zie ik pas, sorry voor mijn vergissing.

tijger1
door tijger1 Sep 13, 2016 om 22:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, uw link gaat over het MBO, maar de vraag van de Ts gaat over het HBO.

Ma
door Mat Matheij - Sep 13, 2016 om 21:01
986 Antwoorden / 3 Vragen

Uw dochter is 17 en studeert HBO. Dat alleen al is bijzonder. Want behalve ondergetekende hoe kun je al toegang hebben tot een HBO opleiding zonder voorafgaande MBO danwel Atheneum opleiding. Nog onafhankelijk daarvan moet u zich wenden tot het instituut waar uw dochter een opleiding volgt of het Ministerie. En Duo is niet de geeigende weg. Uw instituut weet ongetwijfeld de juiste weg.

zoekster1
door zoekster1 Sep 13, 2016 om 21:06
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Niets bijzonders aan, met havo kun je naar een hbo opleiding.

ha
door halex Sep 13, 2016 om 21:30
1374 Antwoorden / 4 Vragen

[edit door mijzelf: overbodige reactie, was al door anderen gegeven]

Gerry1969
door Gerry1969 Sep 13, 2016 om 22:50
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Mijn dochter heeft een klas overgeslagen op het basisonderwijs, dus 17 jaar is geen unicum op het hbo.
Diewilik

Ma
door Mat Matheij Sep 13, 2016 om 23:06
986 Antwoorden / 3 Vragen

Dan heeft uw dochter naar ik aanneem HAVO want met een Atheneum opleiding kan dat niet en met Gymnasium nog minder. En daarnaast zijn normen voor een HBO studie dan behoorlijk verlaagd. Mvrgr.

Gerry1969
door Gerry1969 Sep 14, 2016 om 10:34
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Lees!  Een jaar overgeslagen in het basisonderwijs! Daarnaast zijn er wel degelijk mensen die atheneum of gymnasium in een jaar minder doen. Ook daar is een klas over te slaan.
Diewilik

tenormin
door tenormin Sep 14, 2016 om 15:34
16859 Antwoorden / 108 Vragen

beetje laat @diewilik maar applaus!

Ma
door Mat Matheij Sep 15, 2016 om 18:42
986 Antwoorden / 3 Vragen

Intelligente dochter eveneens de gelukwensen.

diumenge
door diumenge - Sep 13, 2016 om 21:03
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat is helemaal niet zo bijzonder Mat Matheij, je loopt weer een hoop onzinnige reacties overal neer te plempen.

www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/hoger-onderwijs/vraag-en-antwoord/met-welke-diploma-s-kan-ik-naar-de-universiteit-of-hogeschool

tenormin
door tenormin Sep 13, 2016 om 21:22
16859 Antwoorden / 108 Vragen

ppffffff Atheneum ;-)

Ma
door Mat Matheij Sep 13, 2016 om 21:24
986 Antwoorden / 3 Vragen

Ach ja beter een antwoord dan geen antwoord niet dan. Bovendien ging het om een eventuele vergoeding van reiskosten. Even lezen Diumenge.

Ma
door Mat Matheij Sep 13, 2016 om 21:25
986 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb nog HBS en daar kom ik graag voor uit.

diumenge
door diumenge Sep 13, 2016 om 21:26
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nee, beter geen antwoord dan een onzinnig antwoord. En waar geef jij antwoord op de vraag over de reiskosten Mat Matheij? Even nadenken.

Ma
door Mat Matheij Sep 13, 2016 om 21:37
986 Antwoorden / 3 Vragen

:)

aurora1
door aurora1 Sep 13, 2016 om 22:07
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@mat matheij, zeker driejarige HBS? En zelfs dat blijkt niet uit uw vele onzinnige reacties en woordovertolligheden....

Cookies
door Cookies Sep 14, 2016 om 00:45
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@aurora1: +10!

Ma
door Mat Matheij Sep 15, 2016 om 18:45
986 Antwoorden / 3 Vragen

En wie geeft hier wederom geen antwoord op enige vraag. Krijg wel de meeste al dan niet zinnige reacties.

diumenge
door diumenge Sep 15, 2016 om 19:00
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Jij Mat Matheij, jij geeft geen enkel antwoord.

marita5
door marita5 - Sep 13, 2016 om 21:21
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo AlbertLinssen ,

Ik maak gebruik van het openbaar vervoer om naar school te gaan . Kan ik een reiskostenvergoeding krijgen ?

Het is niet mogelijk om een reiskostenvergoeding te krijgen. Een studentenreisproduct of reiskostenvergoeding is namelijk géén onderdeel van de tegemoetkoming scholieren.

Lees ook deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.duo.nl/particulier/student-hbo-of-universiteit/ov-en-reizen/extra-reiskosten.jsp

tijger1
door tijger1 Sep 13, 2016 om 21:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het kind is geen scholier dus krijgt ook niet de tegemoetkoming scholieren. Edit

marita5
door marita5 Sep 13, 2016 om 21:54
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Wat bedoeld u met , het kind komt ?

tijger1
door tijger1 Sep 13, 2016 om 22:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Sorry. Overbodig woord verwijderd.

marita5
door marita5 Sep 13, 2016 om 22:13
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Oh , ik dacht aan bevalling ;-)) komisch

tijger1
door tijger1 - Sep 13, 2016 om 21:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als ik het goed hebt, kan uw dochter een studielening krijgen bij het Duo, zij krijgt geen tegemoetkoming scholieren want dat is niet voor het HBO.

Komt zij dan niet in aanmerking voor het OV reisproduct?

Bij een laag inkomen van de ouders, heeft zij ook recht op aanvullende studiefinanciering.

lees hier.

https://duo.nl/particulier/student-hbo-of-universiteit/ov-en-reizen/reisproduct-regelen.jsp

diumenge
door diumenge - Sep 13, 2016 om 21:42
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ze moet dus gewoon studiefinanciering aanvragen.

Vraag

Vanaf welke leeftijd heb ik recht op studiefinanciering in het hoger onderwijs?

Antwoord

In het hoger onderwijs geldt geen minimumleeftijd. Je kunt dus ook studiefinanciering krijgen als je nog geen 18 jaar bent.
Ben je nog geen 18, dan krijg je recht per het eerste kwartaal van je studie. Begin je op 1 september met een studie en ben je op 1 juli nog geen 18 jaar? Dan heb je dus recht op studiefinanciering per 1 oktober van het studiejaar.

Je moet je studiefinanciering wel op tijd hebben aangevraagd. We adviseren om dat drie maanden voordat je met je studie begint te doen, zodat we op tijd je studentenreisproduct kunnen klaarzetten en je eventuele aanvullende beurs kunnen berekenen. Let op: om voor studiefinanciering in aanmerking te komen, moet je het aanvragen voor je 30ste verjaardag.

BRON

crewmember
door crewmember Sep 14, 2016 om 15:26
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is het enige juiste antwoord.

An
door Anja H. - Sep 14, 2016 om 13:02
2 Antwoorden / Vragen

Beste Albert. 17jarigen die HBO volgen hebben recht op OV. Aan te vragen bij DUO. Heeft wel gevolgen voor de kinderbijslag. Begrijp alleen niet dat de middelbare school je daar niet op heeft gewezen. Neem aan dat ze een havodiploma heeft.
Het is nu ook mogelijk om OV aantevragen voor 17jarige MBO studenten. Met behoud van kinderbijslag. Dit gaat in per 1januari 2017. Heb hier nl zelf bericht van gehad. Vanaf die datum vervalt de tegemoetkoming van de reiskosten van de provincie Limburg.

An
door Anja H. - Sep 14, 2016 om 13:04
2 Antwoorden / Vragen

Beste Albert. 17jarigen die HBO volgen hebben recht op OV. Aan te vragen bij DUO. Heeft wel gevolgen voor de kinderbijslag. Begrijp alleen niet dat de middelbare school je daar niet op heeft gewezen. Neem aan dat ze een havodiploma heeft.
Het is nu ook mogelijk om OV aantevragen voor 17jarige MBO studenten. Met behoud van kinderbijslag. Dit gaat in per 1januari 2017. Heb hier nl zelf bericht van gehad. Vanaf die datum vervalt de tegemoetkoming van de reiskosten van de provincie Limburg.

ma
door magdelene - Sep 14, 2016 om 14:57
4 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn zoon was zelfs nog 16 toen hij aan het HBO begon, maar dit terzijde. Bij DUO studiefinanciering aanvragen, daar hoort vanzelf de OV studentenkaart bij. Op het moment dat je recht hebt op studiefinanciering, ongeacht of je het daadwerkelijk aanvraagt, stopt de kinderbijslag, maar ook het kindgebonden budget. Met alleen de gift van DUO is het dus eigenlijk een sigaar uit eigen doos als je kind nog geen 18 is! Snel aanvragen dus, je bent behoorlijk aan de late kant. Geen voorlichting hierover gehad op de middelbare school?

crewmember
door crewmember - Sep 14, 2016 om 15:30
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Diumenge gaf het juiste antwoord.

Iedere HBO of Universiteits student heeft recht op het studentenreisproduct.  Hiermee kan je dus: of in het weekend, of door de weeks, gratis gebruik maken van al het openbaar vervoer. (Alleen geen Thalys enzo).

Alleen voor MBO geld dit pas vanaf 18 jaar. Maar hier zijn veel uitzonderingen op voor zelfs 17 jarige.

Je krijgt dus nog iets veel beters dan Reiskosten vergoeding.  Je krijgt gratis reizen met al het openbaar vervoer voor max 5 jaar.

Ma
door Mat Matheij - Sep 15, 2016 om 19:05
986 Antwoorden / 3 Vragen

Konform de regels van DUO heeft uw dochter recht op een lening van 99.96 op maandbasis welke als gift wordt gezien wanneer de studie binnen 10 jaar wordt afgerond. Anders gaat het om een lening die terugbetaald moet worden. Zie duo.nl/particulier/student-hbo-of-universiteit/ov-en-reizen/reisproduct-regelen. Op deze site valt ook meer te lezen over studiefinanciering ed.
Mvrgr.