Li
door Lianne H Sep 12, 2023 om 08:53
Geldzaken & recht

Mijn achterburen hebben de Brandgang bij hun tuin betrokken

Goedemorgen,

Mijn achterburen hebben de brandgang achter ons huis bij hun tuin getrokken. Hierdoor loopt de uitgang naar mijn schuur dood.

Ik kan mijn fiets niet in mijn schuur zetten omdat ik hier niet door kan.

Ik heb de gemeente hier van ingelegd maar mijn achterburen gooien het op verjaring.

Mag dit zomaar??

9763 17 Rapporteer
sira
door sira - Sep 12, 2023 om 08:59
2350 Antwoorden / 24 Vragen

Als het werkelijk een brandgang (vluchtweg) is dan mag dat niet. Maar plaats een foto of een situatietekening hier, dan krijgen we een indruk van het geheel.

Als het een huurwoning is, moet u zich wenden tot de verhuurder, maar is het een koopwoning dan kunt u ook de brandweer vragen om er naar te kijken.

Li
door Lianne H Sep 12, 2023 om 14:41
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je reactie,

Ik zal vanavond fotos plaatsen dan heb je en klein beeld.
Inmiddels contact gehad met brandweer!

mahadma
door mahadma - Sep 12, 2023 om 09:01
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Wie eist, die bewijst, dus stuur de buren een brief en gelijke aangetekende brief. En laat desnoods het kadaster komen, dan via advocaat actief inzetten. Zoals eerder gemeld, neem contact op met de brandweer, huur of koop bepaald uw route nu. Wanneer hebben de buren de boel veranderd?

Li
door Lianne H Sep 12, 2023 om 10:29
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor u bericht! er zijn aangetekende brieven verstuurd.

Dit durf ik niet te zeggen het gaat om en koopwoning begin dit jaar gekocht en pas de sleutel gekregen.

Bij het bezichtigen was er 1 uitgang alleen bij het kopen is deze dichtgemaakt. Ivm dat dat eigengrond is van de bewonster die daar woont.

Brandweer is ook al ingelicht! :)

Franske1958
door Franske1958 - Sep 12, 2023 om 09:47
429 Antwoorden / 2 Vragen

"Maar  mijn achterburen gooien het op verjaring"
Mogelijke verjaring is pas na heel veel jaren. Dus daarom vraag ik me af waarom U daar nu pas last van hebt.
Waar hebt U dan de afgelopen jaren uw fiets weggezet. of had U geen fiets gehad de afgelopen jaren??

Li
door Lianne H Sep 12, 2023 om 10:25
1 Antwoorden / 1 Vragen

Omdat ik zelf deze woning pas gekocht heb. En er gelijk mee naar de gemeente ben gegaan.

een bewoner verderop heeft en opening. En bij het kopen is verteld daar te mogen passeren. Bij krijgen van de sleutels overal langs de deur geweest en toen was voor mijn de opening geblokkeerd omdat dat eigen grond is.

Nu ben ik dus met de gemeente in gesprek. En probeer ik via en advocaat verder.

Vandaar dat mijn fiets er dus nu pas is.

Re
door Reinier182 - Sep 12, 2023 om 10:21
163 Antwoorden / Vragen

Een officiëlle brandgang mogen ze nooit blokkeren en bij hun tuin betrekken. Bij de gemeente zouden ze het toch moeten weten hoe het in elkaar steekt. Die moeten antwoord kunnen geven of het brandgangen zijn of niet.

Li
door Lianne H Sep 12, 2023 om 10:26
1 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt ik ben er mee bij de gemeente geweest.

Zei zijn er nu mee bezig. En hebben aangetekende brieven en alles verstuurd naar de achterburen inmiddels.

alleen deze geven geen gehoor hieraan ivm verjaren omdat ze de grond er volgens hun al heel lang bij hebben.

Ik heb het huis net pas gekocht dus ik weet niet hoe lang hun het al hebben.

mahadma
door mahadma - Sep 12, 2023 om 10:37
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Verjaring is niet zomaar "Verjaring". Men moet het effectief in gebruik hebben genomen, met toestemming van de vorige eigenaar dan kan het nooit verjaring zijn, maar het simpelweg bij de tuin trekken kan wel eens niet voldoende zijn, volgens de rijderde rechter. Heeft u recht van overpad?

Li
door Lianne H Sep 12, 2023 om 10:45
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hun hebben hem dichtgebouwd met en schuur erop. Dus ik loop simpelweg dood achter mn huis als ik nu de schuur uit wil..

mahadma
door mahadma Sep 12, 2023 om 11:07
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Met een opgebvouwde schuur kan dàt wel eens duur worden, als die weg moet, deels. Die advocaat is uw enige optie.

atlas1302
door atlas1302 - Sep 12, 2023 om 12:12
341 Antwoorden / 13 Vragen

Leuke klus voor een advocaat i.d.d. die weet exact de wegen te bewandelen. Mij lijkt dat schuurtje niet op de juiste plaats te staan, al denken uw buren van wel. Ze zullen eert uitleg moeten geven toch?

wi
door wilhelmina59 - Sep 12, 2023 om 12:23
516 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe is de situatie kadastraal benoemd. Scheelt nl een heleboel heen en weer vragen en een berg juridisch gedoe.

sira
door sira Sep 12, 2023 om 12:30
2350 Antwoorden / 24 Vragen

Inderdaad, lees mijn laatste alinea, ik denk dat dat de reden was.

Li
door Lianne H Sep 12, 2023 om 13:34
1 Antwoorden / 1 Vragen

Op de kadaster is er duidelijk te zien dat daar en brandgang hoort te zitten.

sira
door sira - Sep 12, 2023 om 12:26
2350 Antwoorden / 24 Vragen

Als de grond werkelijk van uw achterburen is en uw vorige bewoner had toestemming om via die grond te lopen, is het waarschijnlijk geen brandgang.
Dat uw woning met vorige bewoner die toestemming hadden, wil nog niet zeggen dat zij recht van overpad hadden. Zou dat wel het geval zijn dan moet dat in uw koopcontract staan.
U heeft bij de koop een kadastrale tekening gekregen, hoe staat de grond achter uw huis ingetekend? Valt dat stuk grond onder grond van uw achterburen?

De eerste stap die u moet zetten, is de kadastrale gegevens opvragen bij het kadaster of het kadaster opdracht geven uw grond opnieuw in te meten.

Nog een mogelijk is de aan- of verkoopmakelaar te benaderen. Mogelijk heeft die u niet goed geïnformeerd.

Ik denk dat uw achterburen een goede connectie met uw vorige bewoner hadden en toen die vertrokken, hebben ze de grond weer bij hun tuin getrokken.
Zij zijn waarschijnlijk uitgegaan van het standpunt "je weet wat je had, maar je weet niet wat je krijgt.

Li
door Lianne H Sep 12, 2023 om 13:40
1 Antwoorden / 1 Vragen

De brandgang behoort tot de gemeente en niet tot de achterburen.

De vorige bewoonster kan ik het niet vragen hoe het zit deze mensen zijn helaas overleden vandaar verkoop woning.

De dochter van hun heeft mijn toen verteld dat zei vroeger 2 uitgangen hadden en 1 leide naar de andere straat. Maar deze zijn dichtgebouwd inmiddels door de bewoners achter ons.

de grond achter mijn huis staat als 1 kleine lijn getekend aangeduid als de brandgang.

het stuk grond valt onder de gemeente.

Bedankt voor je bericht! :)

sira
door sira Sep 12, 2023 om 13:52
2350 Antwoorden / 24 Vragen

Dan moet de gemeente optreden. Vraag ook advies bij de brandweer.
Helaas kennen wij de situatie niet, maar als er werkelijk een brandgang c.q. vluchtroute is, mag dat nooit dichtgebouwd worden.

atlas1302
door atlas1302 Sep 12, 2023 om 18:33
341 Antwoorden / 13 Vragen

100% helderheid, zo'n pad kan nooit dicht gebouwd worden als het een brasndgang of vluchtroute is. De gemeente is dus uw aanspreekpunt inhet beginsel, en de brandweer volgt natuurlijk.

Topantwoord

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 12, 2023 om 12:55
2074 Antwoorden / Vragen

Dus uw buurman heeft uw achterom gewoon afgesloten? Bezopen, welke verjaring dan, heeft hij bijgehouden hou vaak mensen achteromgekomen zijn? Wat mij betreft niet gaan lopen klooien met gratis hulp maar direct een verkennende afspraak met een advocaat maken, die een stevige brief op laten stellen om te laten zien dat het u menens is en de buurman duidelijk maken dat hij of nu de zaak weer openmaakt of dat u procedeert en hij op gaat draaien voor alle kosten.

Li
door Lianne H Sep 12, 2023 om 13:26
1 Antwoorden / 1 Vragen

De achterburen hebben het erbij getrokken waardoor ik nu doodloop in debrand gang. Hun gooien het op verjaren en dat ze het al hun leven lang hebben.

Bedankt voor de Tip!

Hajon
door Hajon Sep 13, 2023 om 12:46
9 Antwoorden / Vragen

Ik raad u af om een (dure) advocaat in te schakelen. De grond is van de gemeente, dus die moet actie ondernemen. Die is daar kennelijk al mee bezig, want u schrijft elders dat de gemeente al aangetekende brieven heeft gestuurd naar de 2 buren. Als de buren daar niet op reageren moet de gemeente voor handhaving zorgen. De juridische kosten zijn voor de gemeente. Als de gemeente daarin eventueel geen verdere actie zou ondernemen kunt u dat afdwingen, maar het lijkt me dat u nu even moet afwachten. Houd wel regelmatig contact met de gemeente over de voortgang.

Analoog
door Analoog - Sep 12, 2023 om 13:23
137 Antwoorden / Vragen

Een brandgang kan toch nooit over verjaring gaan, want dan kan men overal dit soort doorgangen wel gaan opeisen, een brandgang hoort normaal gesproken open te blijven lijkt mij.....

Li
door Lianne H Sep 12, 2023 om 13:29
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat lijkt mijn ook. Ik weet niet beter dan dat zoiets open hoort te zijn ivm veiligheid waar en extra gang is waar je door kan vluchten bij brand. Vandaar dat ik de vraag hier stelde of andere mensen soms zoiets mee gemaakt hebben en of tips hebben hoe je dit beste kan aanpakken.

Vanavond zal ik fotos maken van de situatie.

Hajon
door Hajon Sep 13, 2023 om 12:44
9 Antwoorden / Vragen

(Ik raad u af om een (dure) advocaat in te schakelen.) Sorry, deze reactie hoorde bij het antwoord van Henkdezevende, zie daar verder.

Li
door Lianne H - Sep 12, 2023 om 13:45
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bijgevoegd het Kadaster tekening.

De blauwe lijn is het gedeelte wat door de achterburen in beslag is genomen.

En de rest is open. alleen zit er maar 1 uitgang aan de brandgang deze zit aan de kant achter het afgesloten gedeelten tussen 22/24

sira
door sira Sep 12, 2023 om 14:00
2350 Antwoorden / 24 Vragen

Hoe doen de bewoners van huisnummer 18, 9 en 11 het dan nu (u zult in 1 van deze huizen wonen). Ga eens met die (afgesloten bewoners) praten.

Li
door Lianne H Sep 12, 2023 om 14:07
1 Antwoorden / 1 Vragen

De bewoners van 9/11 hebben de brandgang in beslag genomen en zei zeggen dus verjaring.

Terwijl 9 pas het erbij getrokken heeft toen ik mijn sleutel van de woning kreeg. Zodat ze en grotere tuin hadden.

Met deze bewoners al in gesprek geweest maar weigeren enige meewerking van openen van brandgang.

Nummer 18 kampt met het zelfde probleem als mijn maar durft er niet tegen op te treden. Wat ik nu wel doe!

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Sep 12, 2023 om 14:45
2074 Antwoorden / Vragen

Dat pad lijkt mij een mandelige zaak, die is van alle buren samen en ik denk dat u een hele goede kans maakt bij de kantonrechter als iemand dat inpikt. Raadpleeg een advocaat.

ro
door ronny530 - Sep 12, 2023 om 13:46
2786 Antwoorden / 41 Vragen

Ik lees wel 'een bewoner verderop heeft en opening. En bij het kopen is verteld daar te mogen passeren' blijkbaar omdat de achterburen de doorgang wat nog geen brandgang hoeft te zijn bij hun tuin getrokken hebben.
De achterburen beroepen zich op verjaring en dat maakt dat de doorgang al meer dan 10 jaar geleden bij de tuin is getrokken waardoor een soort van gewoonte recht van toepassing is geworden.
Ik kan de situatie van uw tuin en de bijbehorende schutting niet beoordelen maar als er een doorgang van die ene bewoner aan uw tuinschutting grenst kunt u daar een tuindeur plaatsen om bij de schuur te geraken.

Li
door Lianne H Sep 12, 2023 om 13:57
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ja die opening heeft zei zelf gemaakt zodat zei via de brandgang altijd kan vluchten naar achter.

Maar dat is haar eigen grond dus zei heeft het goedrecht zelf te doen wat ze wilt.

Bij de bewoners aan de andere kant zit de uitgang van de brandgang bij hun staat er dus recht van overpat te verlenen aan de bewoners die wonen aan de brandgang.

Ze hebben mijn verteld dat ik daar mocht passeren pas met voorstellen in de buurt ben ik er achtergekomen dat dit niet het geval is en dat dat eigen grond is.

Zoals de kadastertekening bovenstaande reachtie is kun je ook zien dat er en brandgang loopt.

En tuindeur plaatsen is onmogelijk gezien er en stenen muur op gebouwd is.

Het lijkt mijn sterk dat er bij 3 huizen geen brandgang achter de tuin licht en bij de rest wel... en dat er duidelijk te zien is dat het dichtgebouwd is.

Ik zal bij thuiskomt fotos maken van de sitiuatie zodat u deze kan bekijken.

Thecla58
door Thecla58 - Sep 12, 2023 om 16:47
857 Antwoorden / 3 Vragen

Na het zien van de foto, lijkt het mij dat het een gezamenlijke brandgang is. Is dat inderdaad zo dan is het gedeelte van de brandgang ter hoogte van jou achteruitgang van jou en voor de helft van je achterburen.

In mijn optiek mag een brandgang nooit   afgesloten worden want dan kan jij bij calamiteiten nooit via de achtertuin wergvluchten.

Zoals al door meerdere gezegd is, ga naar een goede advocaat. Je hebt er goed aan gedaan om alvast informatie bij brandweer en gemeente op te vragen. Die personen die jouw achteruitgang geblokkeerd hebben is dat recentelijk gebeurd?

pe
door pebk - Sep 13, 2023 om 14:41
581 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij mag het inderdaad niet, maar wat u zeker kan doen is een handhavingsverzoek indienen bij uw gemeente. Dat kan ook bij een vermoeden van een overtreding.

"Een verzoek om te handhaven. Je dient een handhavingsverzoek in als je het vermoeden hebt dat een regel wordt overtreden. Het handhavingsverzoek kun je indienen in bij het gezag dat deze regels handhaaft. De gemeente handhaaft bijvoorbeeld op het bestemmingsplan. De omgevingsdienst handhaaft op milieuovertredingen. "

Zie ook: https://www.gmw.nl/blog/handhavingsverzoeken-5-veelgestelde-vragen/ en https://juspecia.nl/wat-is-een-handhavingsverzoek/

mo
door mof - Sep 13, 2023 om 18:29
3619 Antwoorden / 3 Vragen

1) dan woont u niet lang daar want verjaring gaat pas na 20 jaar. Of u kon veel langer uw fiets niet kwijt.
2) als het werkelijk een brandgang is dan moet die vrijblijven

agapon1951
door agapon1951 - Sep 13, 2023 om 19:36
173 Antwoorden / Vragen

Regels rondom de brandgang

De brandgang moet te allen tijde vrij toegankelijk zijn. Het hoort niet bij je woning of pand. Je kunt het zien als een onderdeel van de openbare weg. Het enige dat je als bewoner van een huis of gebruiker van een pand hebt is recht van overgang. In de brandgang mogen geen fietsen en containers staan. Dit belemmerd de vrije toegang.

Kijk ok bij https://denotarissen.nl/blog/erfdienstbaarheden hier staat het precies beschreven hoe de vork in de steel zit.

1paul
door 1paul - Sep 14, 2023 om 07:58
3161 Antwoorden / 0 Vragen

nee dit mag niet zomaar, als het huurhuis is licht de verhuurder in maar ook de gemeente en uiteraard meld dit bij de brandweer!!!!

een brandgang is er niet voor niets en heet niet voor niets brandgang, dit is een vluchtweg welke open moet blijven!!

bij koophuis kijk eens bij kadaster of er een recht van overpad is gevestigd en bij de gemeente wie de eigenaar is..