As
door Assie van Erve Feb 18, 2024 om 11:56
Geldzaken & recht

Mijn broer houdt de erfenis van mijn moeder voor mij achter. wat kan ik doen?

mijn broer houdt mijn deel van de erfenis van mijn moeder achter. Mijn deel wil hij niet aan mij geven omdat hij eerst een ander vraagstuk die hier niets mee te maken heeft, wil oplossen.

6143 11 Rapporteer
sira
door sira - Feb 18, 2024 om 12:03
2454 Antwoorden / 24 Vragen

U vertelt een verhaal van uw kant. Ik kan er in ieder geval niets mee.

Ga naar een jurist of naar de notaris (ook jurist) waar u beiden bent geweest en vertel het hele verhaal en vraag advies.

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 18, 2024 om 12:04
7281 Antwoorden / 3 Vragen

Het kan zijn dat het vraagstuk van uw broer belangrijk is en hij er al zijn aandacht aan wil geven om dat opgelost te krijgen, het lijkt mij het beste het even op zijn beloop te laten en geen actie ondernemen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 18, 2024 om 12:17
16908 Antwoorden / 202 Vragen

Op basis van een soortgelijke ervaring met een schoonzus: als al gezegd, vraag om nader advuies bij een notaris en/of advocaat. Heeft u een rechtsbijstandsverzekeraar, schgakel die dan in. Aarzel niet om een procedure te starten indiuen in strijd met het erfrecht wordt gehandeld. Daarbij is uiteraard ook van belang: is uw broer executeur en houdt hih zich aan de rechten en plichetn van een executeur zoals omschreven in het Burgerlijk Wertboek. Voor nader advies ook: Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:
- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

sira
door sira Feb 18, 2024 om 12:55
2454 Antwoorden / 24 Vragen

Bellen naar het juridisch loket is sinds 1 januari van dit jaar gratis. Het nummer is daarom gewijzigd in 0800-8020.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 18, 2024 om 13:54
16908 Antwoorden / 202 Vragen

@Sira, met dank. Is aangepast in mijn 'archief'.

sira
door sira Feb 18, 2024 om 14:49
2454 Antwoorden / 24 Vragen

Ik kijk nog weleens naar NPO Politiek en daar werd het 1 of 2 weken geleden nog behandeld, Omdat juridische hulp voor mensen met een kleine beurs nagenoeg niet mogelijk is. Daarom is dit nummer gratis gemaakt.
Anders had ik het ook niet geweten :-))

tenormin
door tenormin - Feb 18, 2024 om 12:19
16895 Antwoorden / 108 Vragen

U schrijft uw versie van iets waar we u niet op kunnen beantwoorden. Misschien is het wel zo dat u hem nog geld schuldig bent en dat hij dat eerst wil afhandelen. Zoals gezegd: gissen is het enige.

sira
door sira Feb 18, 2024 om 13:04
2454 Antwoorden / 24 Vragen

Of de TS was zijn moeder geld schuldig.

ju
door juliomariner Feb 18, 2024 om 13:12
1358 Antwoorden / 2 Vragen

En toch zou de broer zijn privé aangelegenheden gescheiden moeten houden van zijn taak als executeur.

tenormin
door tenormin Feb 18, 2024 om 13:15
16895 Antwoorden / 108 Vragen

@sira, dat bedoel ik: gaan raden is geen optie.

@juliomariner, dat sowieso. Alleen, hoe vertel je die broer dat.

sira
door sira Feb 18, 2024 om 13:19
2454 Antwoorden / 24 Vragen

Wij weten niet hoe de relatie tussen de broers is. Ik schat in dat die niet goed is, anders open je geen topic op een forum.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 18, 2024 om 15:23
16908 Antwoorden / 202 Vragen

Dit soort zaken zijn uitermate lastig zoals o.a. ook al met regelmatig bij zowel Kassa, Radar als Meldpunt (en andere media) aan de orde was.
In feite is ook zoals @PAUL1 aangeeft: deskundig juridische hulp/advies advies noodzakelijk waarbij alle argumenten etc. in detail aan de orde moeten komen. Dat kan (ook) m.i. niet via deze weg. Zo één van ons er nog meer over zou kunnen zeggen zouden ook hier alle derails 'op tafel' moeten komen en dan zijn er obstakels op basis van het openbaar maken van persoonsgegevens/persoonlijke informatie. Juridische adviseurs als advocaten en notarissen hebbe zwijgplicht en dan geldt dat obstakel niet.

1paul
door 1paul - Feb 18, 2024 om 14:36
3260 Antwoorden / 0 Vragen

uw broer mag enkel de erfenis afhandelen als hij hiertoe gemachtigd is en anders zal dit toch in goed overleg moeten gebeuren, er zullen stukken overlegd moeten worden zoals alle rekeningen en afschriften..
tevens zal er een boedelbeschrijving moeten komen met alle spullen en rekeningen benoemd met uiteraard daarop de verschillende saldi..

wil uw broer niets dan zal u via de rechter een en ander af moeten dwingen, hiervoor MOET u een advocaat in de arm nemen!!

mahadma
door mahadma - Feb 18, 2024 om 22:45
11652 Antwoorden / 51 Vragen

Assie, een pannenkoek heeft twee kanten. Wat ik mis in uw vraag is wat de andere kant (hoor/wederhoor) van het verhaal is, met privacynormen in acht zou u enige uitleg kunnen geven.

mo
door mof - Feb 19, 2024 om 12:05
3619 Antwoorden / 3 Vragen

In principe mag dit niet. U heeft recht op uw wettige erfdeel danwel dat deel dat in het testament is opgenomen. Onafhankelijk van waar het geschil over gaat heeft u recht op uw erfdeel. Ga naar de rechter zou ik zeggen.

Li
door Lilian60 - Feb 19, 2024 om 13:18
10 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi
Dit is triest. Kun je niet bij rechtsloket vragen.
Mag dit maar zo. Denk t toch niet. Ga r verder mee. Gr  Succes

agapon1951
door agapon1951 - Feb 19, 2024 om 14:49
187 Antwoorden / Vragen

Vraagstuk is onduidelijk waar dit overgaat. Lijkt mij echter erg simpel zo als het hier staat. Los gewoon even in goede verstandhouding het vraagstuk op en de problemen zijn van tafel. Soms moet je iets geven om daarna te mogen ontvangen. Strijdt binnen een familie is nooit een goede zaak.

Iv
door Ivo W - Feb 20, 2024 om 22:58
754 Antwoorden / Vragen

Als dat andere vraagstuk ook financieel is, dan kan dat wel degelijk met de afhandeling van de erfenis te maken hebben.

Bijvoorbeeld als u een schenking gehad heeft, een lening of een voorschot op de erfenis.

Maar ook wanneer uw ouders (mogelijk) schulden hadden, dient dat vraagstuk eerst beantwoord te worden.

Mocht u meer duidelijkheid willen, dan zult u uw volledige verhaal moeten voorleggen aan een jurist.