go
door go74em Mar 30, 2021 om 18:32
Geldzaken & recht

Minderjarige dochter extreem hoog bedrag kapper

Beste allemaal,

Mijn dochter (15) wilde haar haar knippen en wat highlights erin (zelf voor gespaard). Gekeken wat gekost waren en afspraak bij kapper gemaakt. Kapster belde mij om te vragen wat dochter precies wilde. Vandaag is ze bij kapper en betaald ze naderhand 183 euro!!!!! Een enorm bedrag, Meer dan wij hadden ingecalculeerd. Meer dan mijn dochter had gespaard. Op de site staat een vanaf bedrag (80 euro). Net kapster gebeld. Die legt de verantwoordelijkheid volledig bij mij neer. Ik had vooraf moeten vragen wat het kost. Ik gaf aan dat wij afgesproken hadden per telefoon welke behandeling. Mijn dochter heeft wat anders gevraagd, wat duurder is (wist zij niet), is het dan heel onredelijk dat ze de ouders bellen van: is dit ok? Dit is niet wat we telefonisch hadden afgesproken? Ook dat is volgens kapper mijn verantwoordelijkheid. Mijn vraag is: is dat zo? Ik gaf de kapster het voorbeeld van oorbellen schieten. Dat mag niet zonder ouder erbij. Is dat dus ook het geval bij de kapper. Ik wil ergens mijn verhaal halen omdat ik het geen sier vindt dat een kapster een minderjarig meisje en behandeling geeft voor  een extreem hoogbedrag.

Graag antwoord.

10079 21 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 30, 2021 om 18:37
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas, helaas en nog eens helaas en dus nooit meer naar die kapper is mijn advies.
Dan toch ook m.b.t. de handelwijze van de kapper : ga na of de kapper is aangesloten bij een branchevereniging met gesvcillencommise zoals deze: https://www.anko.nl/consumenten/een-klacht-over-uw-kapper  en/of meld uw klacht bij www.consuwijzer.nl

panter22
door panter22 - Mar 30, 2021 om 18:46
6599 Antwoorden / Vragen

Is je dochter bij met haar nieuwe coupe?
Waarom ben je niet met je dochter meegegaan?
De kapster heeft keurig gevraagd of je akkoord ging met de behandeling. Je bent akkoord gegaan.
Die €80 is een vanaf prijs. Bij die dure kappers kost elke handeling geld. Wil je een conditioner in je haar? Kost extra.
Wil je een extra kleur er bij, een versteviging/
Het is dan ook net wie je knipt. Een beginnende kapster is goedkoper dan de meesterkapper.
Die €80 ben je al kwijt voor wassen en knippen.

sira
door sira Mar 31, 2021 om 11:05
2337 Antwoorden / 24 Vragen

Klopt helemaal. Mousse, föhnen en hairspray komen er ook nog apart bij.

tijger1
door tijger1 - Mar 30, 2021 om 18:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kom nou toch. Een meid van 15 die zelf bij de kapper iets anders laat doen dan haar moeder voor haar heeft afgesproken? En dan wilt u verhaal halen? Er moeten prijslijsten hangen bij de kapper. En bij vanaf prijzen moet je vragen stellen.

U had een prijs ingecalculeerd, maar ook geen prijsafspraak gemaakt. Dus dat wordt sparen.

mahadma
door mahadma - Mar 30, 2021 om 18:51
11541 Antwoorden / 51 Vragen

U schrijft dat een bepaald behandeling VANAF 80 euro was, dus niet wat het bij de wensen en de persoon kost.

Uw dochter had met haar 15 jaar toch ook minimaal kunnen vragen wat het een en ander kost.
Per slot van rekening heeft u een accoord gegeven voor de (zeg maar) basis behandeling (Noem dit even product A), echter, uw dochter heeft wat anders gevraagd (noem dit even product B) en niet gevraagt wat daar de kosten van waren.

In mijn visie is uw dochter de hoofdschuldige en heeft de kapster gedaan wat de klant gevraagd heeft.
Een goed gesprek zal wel helderheid kunnen brengen en zie het als leergeld.

Dat "minderjarige" zet ik even met opzet tussen haakjes, immers deze "minderjarige" mag wel een arbeidscontract tekenen (op 16 jaar)
en veel 15 jarigen hebben een eigen bankrekening en baantje en nemen pa of ma echt niet mee naar de winkel/kapsalon. Stel u even voor, uw dochter is 17 jaar en 364 dagen en koopt een (in uw ogen te duur) truitje is ze in theorie minderjarig, echter u heeft dan geen poot om op te staan. Kappers en kleding en jongeren worden vaak zonder medeweten vooraf door de "minderjarigen" gedaan. Als uw dochter nu 12 of 13 was geweest had het anders geweest.

Bovendien kunnen meisjes van 15 er behoorlijk volwassen uit zien..

sira
door sira Mar 31, 2021 om 11:10
2337 Antwoorden / 24 Vragen

Bovendien zijn meisjes van 15 jaar fysiek en mentaal veel volwassener dan jongens van 15 jaar

ne
door neodutchio - Mar 30, 2021 om 19:11
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Uw dochter vraagt dus iets zonder een prijs te weten en u vindt het vreemd dat daar een rekening aan hangt? U had of een duidelijke afspraak met de kapper moeten maken wat er precies verwacht werd en aan uw dochter had u kunnen aangeven wat er ging gebeuren.

Als ik een dochter zou hebben en die mijn pinpas zou meegeven om voor €10,- snoep te kopen en vervolgens koopt ze voor €20,- hamburgers, wiens verantwoordelijkheid is het dan? Niet die van de verkoper.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 30, 2021 om 19:14
2055 Antwoorden / Vragen

U heeft de kapper aan de lijn gehad en toestemming gegeven.  Blijkbaar heeft u de afspraak over de prijs overgeslagen dus valt er ook niet te claimen dat de kapper zich daar niet aan heeft gehouden.

Donuts
door Donuts - Mar 30, 2021 om 19:18
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Uw dochter heeft zich niet aan de afspraak gehouden, dat is een zaak tussen u en uw dochter, niet tussen u en de kapster.

getty
door getty - Mar 30, 2021 om 19:29
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Naar mijn mening ook uw eigen verantwoordelijkheid in deze.  Ga in het vervolg mee en maak duidelijke afspraken. Kapster heeft u zelfs nig gebeld dus zij heeft haar werk keurig gedaan. Voortaan duidelijker zijn.

tenormin
door tenormin - Mar 30, 2021 om 19:38
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Ik zie niet direct het verschil (van leeftijd). Haar is haar en kennelijk is het een duurdere kapper. Dat had u dan sowieso moeten weten. En meisjes van 15 zijn echt niet achterlijk. Ze heeft best geweten wat de kosten waren. De prijzen hangen in (bijna) iedere kapsalon. Dat ze meer "besteld" heeft dan u had gedacht, tja, dat is de kapsalon niet te verwijten, maar uw dochter. En hoezo de vergelijking met gaatjes in oorlel schieten? Ze is toch geen kleuter meer die met mamma naar de kapper moet? Ze heeft kennelijk gewoon aan mamma verzwegen dat ze meer wilde dan alleen maar highlights. Nou, het is betaald, dus dochter nog maar even doorsparen om u weer terug te betalen. Wat u natuurlijk niet gaat doen. En, oh ja, de prijs van de simpelste knipbeurt is, heel logisch, ook wat hoger geworden nadat ze weer open mochten. Maak er verder maar niet zo'n drama van: de mensen die ik ken, zowel mannen als vrouwen: zijn helemaal blij de coupe weer terug te hebben. Rob Peetoom is duurder hoor. ;-))

mahadma
door mahadma - Mar 30, 2021 om 19:47
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Uitgaande van de betaalmanier, met een pin pas, als dit ook nog UW pas was, heeft uw dochter ook nog de pincode geweten, terwijl dit natuurlijk officieel niet mag. Heeft ze met haar eigen pas betaald dan is het voorgaande  niet geschreven.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 30, 2021 om 21:41
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Go,

Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Hoe is de kapper betaald? Contant of met pin?

Waarom heeft u geen maximum prijs afgesproken?

Is deze kapper uw eigen kapper of een onbekende?

Is deze kapper in een dure/luxe winkelstraat?

aurora1
door aurora1 - Mar 30, 2021 om 21:43
15645 Antwoorden / 6 Vragen

De kapper valt niets te verwijten. Dochterlief van 15 jaren wist goed wat ze deed, dus ga met haar maar eens een "goed gesprek" aan..... en ze kan natuurlijk eventueel in termijnen het verschil aan u afbetalen. Overigens kan een prijs "vanaf" alle kanten op gaan, u had dus vooraf dat moeten vragen.

rj
door rjw - Mar 30, 2021 om 22:09
3262 Antwoorden / 5 Vragen

[Edit redactie: niet inhoudelijke bijdrage en verwijten. Onthoud je van een reactie als je geen passend antwoord kunt of wilt geven]

tenormin
door tenormin Mar 30, 2021 om 22:58
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[Edit redactie: niet inhoudelijke bijdrage]

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 31, 2021 om 00:00
1765 Antwoorden / 31 Vragen

[Edit redactie: niet inhoudelijke bijdrage]

johanna66
door johanna66 - Mar 31, 2021 om 11:06
48 Antwoorden / 6 Vragen

Panter 22. Voor wassen en knippen 80 euro? Nog nooit een kapper meegemaakt in mijn leven die zoveel geld vraagt voor wassen en knippen. De gemiddelde kapper vraagt hier 25-30  euro voor, mijn thuiskapster 12 euro.
Een kapper die 183 euro vraagt voor deze behandeling.......absurd, nooit meer naar toe gaan en alles maar opvatten als een dure les.

tijger1
door tijger1 Mar 31, 2021 om 11:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U weet natuurlijk helemaal niet wat er wel gedaan is.

sira
door sira Mar 31, 2021 om 11:31
2337 Antwoorden / 24 Vragen

Wij weten niet naar welke kapper de dochter is gegaan.
Is dit een dorpskapsalon of is dit als voorbeeld Rob Peetoom geweest. In het voorbeeld zit je voor het knippen al snel richting € 80,-, afhankelijk van de categorie waarin de kapster valt.

Föhnen of stylen geeft ook een prijsverschil.

Bovendien vragen de kappers nu meer dan zij normaliter doen, want alles moet na iedere klant schoongemaakt worden. Ben vorige week zelf bij de dorpskapster geweest en zij vroeg ook meer dan voor de corona.

Wie mooi wil zijn, moet pijn lijden. In dit geval pijn in de portemonnee.

mo
door mof - Mar 31, 2021 om 11:15
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Oorbellen schieten is niet vergelijkbaar met een kapsel nemen. Het gaat dan om een gedontroleerde wond te veroorzaken ipv wat haar knippen.

ja, een extreem hoig bedrag is per definitie van extreem niet normaal. Maar u had ook metuw dochter mee kunnen gaan als ze zich voor dat bedrag had willen laten knippen .... of ervoor kunnen zorgen dat u dit goed met de kapper had overlegd. U bent primair verantwoordelijk voor uw dochter, niet de kapper.

lo
door lovewinnie - Mar 31, 2021 om 11:18
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas is het vanaf prijs. highlights gaan bijv 20 euro voor 10 plukjes . meer highlights is ook duurder.

Je bent als ouder ten alle tijden verantwoordelijk . In dit geval zul jij moeten betalen . Houdt zakgeld dochter voorlopig in en klaar. Dit kwartaal geen of minder kinderbijslag dan maar?

Ik betaal hier bij de kapper meestal z'n 120 euro voor wassen, knippen, verven, en enkele
highlights. Maar nooit meer dan een bundel ( is 10 of 20 highlights, ligt aan kapsalon)  als je paar extra der in doet en 50 ipv 10 loopt bedrag aardig op.

Het is vanaf.

carla van hoorn
door carla van hoorn - Mar 31, 2021 om 11:24
5 Antwoorden / Vragen

Als ouder ben je verantwoordelijk voor je kind. Dus als er tussen ouder en kapper een afspraak wordt gemaakt en het kind zegt iets anders te willen dan hoort de kapper dit te overleggen met de ouder, tenzij de kosten ongeveer gelijk zijn. Dat bedenk ik met mijn gezond verstand. Lijkt me niks meer dan redelijk dat de kapper jullie tegemoet komen in de kosten.

En die reacties over dat een meisje van 15 best voor zichzelf kan beslissen slaan wat mij betreft volledig de plank mis. Jeugd is nog zo beïnvloedbaar.

SteltloperDelft
door SteltloperDelft - Mar 31, 2021 om 13:10
1 Antwoorden / Vragen

Ik heb zelf ook zo vaak meegemaakt dat de kapper vraagt; zal ik nog even dit en zal ik nog even dat? En opeens betaal je een hoge prijs. Ik kan me voorstellen dat iemand van 15 jaar dat niet door heeft. Als de kapper een afspraak heeft gemaakt met moeder over de behandeling, dan moet ze zich daaraan houden. En als dochter dan iets anders wil, dan had ze opnieuw even moeten bellen. Veel kappers zijn gelukkig wel heel duidelijk over de kosten. Deze kapper had echt moeten wijzen op de meerkosten.

va
door vanlotjegetikt - Mar 31, 2021 om 13:18
809 Antwoorden / Vragen

Vraag uw dochter hoe het komt dat de nota zo hoog is, wettelijk gezien dat is duidelijk wie verantwoordelijk is.
Maar misschein wel handig om eens uit te leggen hoeveel boodschappen je voor dit bedrag kan doen.

ronaldvw
door ronaldvw - Mar 31, 2021 om 13:40
19 Antwoorden / 1 Vragen

Een kapper is geen baby-sit. Als er wordt besteld en geleverd moet daarvoor de prijs worden betaald.
Wil je, met de hand op de knip, zelf beslissen, ga dan mee.

1paul
door 1paul - Apr 1, 2021 om 08:44
3148 Antwoorden / 0 Vragen

jammer voor u maar er staat duidelijk VANAF....

u had u beter moeten informeren....