jsec
door jsec Oct 19, 2016 om 19:53
Geldzaken & recht

Moeder overleden zonder kennisgeving

Ik heb al jaren geen contact meer met mijn moeder. Vandaag kreeg ik post van de Rabobank of ik contact met hen wilde opnemen om de afhandeling van de bankzaken van mijn moeder te regelen. Zij bleek inmiddels al meer dan drie maanden geleden overleden te zijn. Ik ben hierover niet ingelicht en ik ben haar enigste erfgename. Zij had een vriend en deze heeft blijkbaar haar overlijden gemeld en haar zorgwoning van Stichting Groenhuysen in Oud Gastel ontruimd.

Ik heb een aantal vragen:

Waarom ben ik nooit ingelicht over haar dood? Mijn gegevens waren gemakkelijk te vinden door de bank. Kan zij begraven zijn/ gecremeerd zijn zonder dat haar naaste familie is ingelicht? Hoe konden de instanties zoals Stichting Groenhuysen en de gemeente Oud Gastel de informatie die de vriend van mijn moeder heeft gegeven (niet verteld dat ze nog een dochter had) zomaar voor waar aannemen?

De bank wil dat ik haar bankzaken afhandel maar er komt meer bij kijken. Waar vind ik informatie over de verdere afwikkeling van haar financiele zaken? Zij had geen testament en ik heb geen idee welke rekeningen er nog open staan. Ik had destijds geen goed contact met haar vriend en wil ook nu liever geen contact met hem opnemen over het afsluiten van haar zaken. Hoe nu verder? Waar kan ik informatie krijgen over haar financiele situatie? Kunnen er nog rekeningen komen van bijvoorbeeld de inkomstenbelasting? Waar moet ik rekening mee houden? Waar moet ik op letten? Wat moet ik zeker doen en wat niet?

11732 7 Rapporteer

Gerry1969
door Gerry1969 - Oct 19, 2016 om 20:12
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Jarenlang u geen contact maar bij overlijden had u als 1e ingelicht willen worden.
U bent gewoon heel lang niet in beeld geweest en schijnbaar heeft uw moeder niet op haar sterfbed aangegeven dat ze u graag bij de uitvaart had.
U kunt via de rechtbank de erfenis onder een soort voorbehoud aanvaarden.
Als de schulden hoger zijn als de opbrengsten dan bent u hiervoor niet persoonlijk aansprakelijk. Andere beantwoorders kunnen hier meer over vertellen.

Diewilik

jsec
door jsec Oct 20, 2016 om 05:03
7 Antwoorden / 12 Vragen

Ik heb geen zin in verwijten, mijn moeder en ik hebben redenen gehad om de contact met elkaar te verbreken. Ik heb niet gesteld dat ik als eerste ingelicht wilde worden. Ik had graag door de gemeente of ziekenhuis een bericht gehad van haar overlijden. Waarom? Omdat een erfegenaam in Nederland vaak de boel op moet ruimen, ook al is er een breuk tussen ouder en kind. Ik wil alleen weten wat mij te wachten staat. Ik wacht geduldig af, als er schuldeisers zijn zullen deze mij wel vinden.

Gerry1969
door Gerry1969 Oct 20, 2016 om 10:42
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Geen verwijten, slechts vragen.
Diewilik

tenormin
door tenormin - Oct 19, 2016 om 20:18
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Lijkt mij niet een taak van de bank om u te zoeken. Waarom de bank daar nu mee komt, is mij een raadsel.

tijger1
door tijger1 - Oct 19, 2016 om 21:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt tijdens leven al jaren geen contact met uw moeder, triest, maar daar zult u uw redenen wel voor hebben. Maar u verwacht dat anderen, welke anderen? , u benaderen als zij is overleden. Niet erg consequent.

Blijkbaar heeft haar vriend voor het melden van haar overlijden zorggedragen en de uitvaart geregeld en betaald. En waarom veronderstelt u dat de gemeente zomaar heeft aangenomen dat zij geen dochter had? Wat zou de gemeente dat verder kunnen schelen? En wat is dat voor stichting?

Maar goed, die vriend zal het overlijden ook aan haar bank gemeld hebben, maar daar kan hij verder niets mee, dus zeer attent van de bank dat zij u benaderen om de boel af te wikkelen.

U kunt twee dingen doen. U kunt bij de kantonrechter de erfenis beneficiair aanvaarden. Dat betekent dat u na het afwikkelen van de nalatenschap niet persoonlijk aansprakelijk bent voor een negatief saldo van die nalatenschap. De kosten bij de rechter zijn ongeveer € 130,00.

U kunt ook bij de kantonrechter de erfenis verwerpen. Dan hebt u er verder helemaal niets mee van doen. Let wel op, bij dat laatste zijn uw eventuele kinderen erfgenaam, en die moeten dan weer beneficiair aanvaarden of verwerpen.

U hebt voor een aantal zaken wel een verklaring van erfrecht nodig. Die wordt opgesteld door een notaris. Kijk op Google bij Degoedkoopstenotaris en vraag offertes voor het opstellen.

sw
door swat1500 - Oct 19, 2016 om 22:01
3790 Antwoorden / 0 Vragen

De gemeente heeft alleen de verantwoordelijkheid om directe familieleden te zoeken als er geen andere personen zijn die zaken bij het overlijden kunnen en mogen regelen. Kennelijk was de vriend van uw moeder wel door haar aangewezen om deze zaken te regelen maar stond hij niet in een erfrechtelijke verhouding tot haar. De bank komt dan uiteindelijk bij u terecht.
De vriend van uw moeder moet haar zaken opgeslagen hebben ten behoeve van u. U zult dus wel contact met hem moeten zoeken hierover. U kunt ook een notaris benaderen om een en ander te regelen.

Di
door Dikkers - Oct 20, 2016 om 09:15
7 Antwoorden / Vragen

Door omstandigheden jarenlang geen contact. Nu veel vragen over de afwikkeling. Waarom verwerpt u de nalatenschap niet? Uw probleem opgelost.

tijger1
door tijger1 - Oct 20, 2016 om 10:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is niet de taak van de gemeente of een ziekenhuis om nabestaanden te informeren over een overlijden.

Pas als er niemand is die opdracht geeft voor de uitvaart, komt de gemeente in beeld en die zal dat uiteindelijk regelen en betalen, waarna zij op zoek gaan naar nabestaanden die zij de rekening kunnen presenteren.

En nu u op de hoogte bent van het overlijden, is het onverstandig af te gaan zitten wachten tot eventuele schuldeisers u vinden. Neem dus zelf de juiste stappen, zoals geadviseerd.

hansje klein
door hansje klein - Oct 20, 2016 om 11:02
3037 Antwoorden / 62 Vragen

De drie maanden zijn inmiddels om........

Nadat iemand is overleden heb je 3 maanden de tijd om te besluiten wat je doet met de erfenis. Binnen deze termijn mag je onderzoeken wat de erfenis inhoudt. Dit heet het recht van beraad. Je mag dus de inboedel en de andere bezittingen taxeren, de post openen om de openstaande rekeningen te bekijken, de administratie bekijken en alle andere activiteiten verrichten die nodig zijn om de waarde van de erfenis te bepalen. Lukt het niet om binnen drie maanden een beslissing te nemen, dan mag je bij de kantonrechter om uitstel vragen.