RC
door RCJ_H Jan 4, 2020 om 19:42
Geldzaken & recht

Moeilijk om vergoeding vanuit aanvullende zorgverzekering te krijgen

Voor het afgelopen jaar (2019) hadden we een aanvullende zorgverzekering afgesloten voor een laserbehandeling van de ogen van onze dochter. Ze had een sterke oogafwijking en wilde geen bril meer dragen.
In augustus heeft ze de behandeling gehad en hebben we de factuur voor het eerst ingediend. Dit zou een vergoeding van EUR 500 geven.
Helaas zijn we nu al meerdere keren van indienen verder, waarbij elke keer een andere reden aangegeven wordt waarom de factuur niet verwerkt kan worden. Elke keer wordt aangegeven dat er alsnog informatie missend is. Deze informatie hebben we elke keer netjes bij een volgende indiening toegevoegd. De ooglaserkliniek is erg behulpzaam en heeft ook al enkele keren kontakt opgenomen. Echter, ook zij krijgen niet te horen wat er uiteindelijk nog mist.

Komt dit vaker voor en wat is er aan te doen?

Inmiddels zitten we in het nieuwe jaar, waarbij we de aanvullende verzekering hebben laten vallen, we hoeven immers geen behandeling meer te hebben.
We hebben een klacht ingediend bij de zorgverzekeraar, maar dat zal weer enige tijd duren voordat er een reactie komt.

Is dit iets dat behandeld kan worden via een rechtsbijstand verzekering?

4806 14 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Jan 4, 2020 om 19:53
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kunt u daarover niets vinden in de voorwaarden van uw rechtbijstandsverzekering? Anders kunt u het nog aan uw rechtbijstandsverzekering vragen. Denk wel aan de hoogte van een eventueel eigen risico.

Zie ook wat @graspollen meldt.
Kijk ook eens hier:
https://www.skgz.nl/

Donuts
door Donuts - Jan 4, 2020 om 20:00
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Aan zo'n behandeling zitten vaak allerlei voorwaarden zoals toestemming van verzekeraar, alleen vergoeding bij gecontracteerd ziekenhuis etc. Heeft u dat al gecheckt in de betreffende voorwaarden?

tijger1
door tijger1 - Jan 4, 2020 om 20:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dien hier uw klacht in.

https://www.skgz.nl/

I
k heb geen idee hoeveel zo'n behandeling kost, maar vergeet niet het restant, en overige medische kosten, op te voeren bij uw aangifte.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 4, 2020 om 20:06
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Uiteraard kunt u dit in behandeling geven bij uw rechtsbijstandsverzekeraar maar het is effectiever om de al door @AURORA1 gegeven verwijzing naar de Geschillencommissie ziektekosten te volgen.  Zie voor de procedure deze: https://www.skgz.nl/procedure/ en zie deze m.b.t. de kosten die er aan zijn verbonden en die u terugontvangt bij een voor u gunstige beslissing: https://www.degeschillencommissie.nl/klacht-indienen/kosten/

 Geef erbij aan dat de reactie van uw ziektekosten steeds is: 'te weinig info om af te handelen'. (en dus niet bijv. 'is niet in uw polis voorwaarde geregeld')

lo
door lovewinnie - Jan 4, 2020 om 20:08
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Heb je vooraf toestemming gevragen? Heeft bedrijf contract met zorgverzekeraar?  Blijkbaar gaat het een en ander mis.
Behandeling was vorig jaar dus dat maakt voor verzekering dit jaar niet meer uit.

justmeagain
door justmeagain - Jan 4, 2020 om 23:48
623 Antwoorden / 8 Vragen

Kan het zo zijn dat de verzekering niet wil betalen omdat u de aanvullende verzekering pas net 1 jaar had. Vaak moet je al geruime tijd zijn verzekerd voordat ze een vergoeding geven.

Anders zou ik dit jaar een extra tandarts pakket af kunnen sluiten, mijn tanden laten doen en dan weer de verzekering opzeggen.

tenormin
door tenormin Jan 4, 2020 om 23:58
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Denk niet dat dit te vergelijken is. De tandarts moet aangeven dat hij denkt dat het gebit voor minstens twee jaar geen extra kosten te verwachten zijn. Dus dat gaat niet op. Ogen kunnen, opeens, slecht worden, iets wat niemand echt ziet, letterlijk, aankomen. Denk dat dochter zeker wel in aanmerking komt voor vergoeding, alleen niet de juiste weg hebben bewandeld. Dus, alweer, volg advies van @aurora1 op.

diumenge
door diumenge Jan 5, 2020 om 10:45
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Tenormin, dit is wel degelijk vergelijkbaar. Dochter van TS besluit dat ze geen bril meer wil dragen (had dus al slechte ogen). TS neemt speciaal daarvoor over 2019 een aanvullende verzekering die een laserbehandeling (deels) dekt en laat de ogen van de dochter in 2019 behandelen, over 2020 zegt TS de aanvullende verzekering weer op. Ik neem aan dat TS de rekensom heeft gemaakt en dat de extra te betalen premie lager was dan de te ontvangen vergoeding van € 500,00. Dat heeft dus niets meer met verzekeren tegen onverwachte kosten te maken en het is begrijpelijk dat verzekeraars daar niet aan meewerken, hoewel het in dit geval niet duidelijk is of dat ook de problemen veroorzaakt.

tijger1
door tijger1 Jan 5, 2020 om 11:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@diumenge

Maar dat is toch juist de hele kwestie met die aanvullende dekkingen? Voorbeeld: kind moet een beugel, pa of moe neemt een aanvullende dekking, met een vergoeding over twee jaar en zolang duurt het wel bij de orthodontist. Na twee jaar ok? Aanvulling wordt opgezegd. Denk alleen maar aan die waanzin vande brilvergoeding en de reclames aan het eind van het jaar. Vergoeding nog niet opgemaakt? Gauw nog een bril halen.

diumenge
door diumenge Jan 5, 2020 om 11:26
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1, klopt ja. Daarom doe ik daar zelf niet aan mee. De verzekeraars zullen het wel over het grote geheel bekijken en onder de streep er nog aan verdienen, maar met solidariteit heeft dit niets meer te maken.

lo
door lovewinnie Jan 5, 2020 om 12:04
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Kan ook indd een wachtjaar. Is bij VGZ bijv niet heel ongewoon bij aanvulling

tijger1
door tijger1 Jan 5, 2020 om 12:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@diumenge

Hoe meer mensen gaan inzien dat die aanvullende dekkingen eigenlijk idioot zijn, hoe meer mensen ze gaan opzeggen, hoe duurder ze uiteraard worden, of uitgekleder.

En je vraagt je ook af, hoe duur was die aanvullende om daar slechts € 500 van terug te ontvangen. Vaak is het financieel veel verstandiger om de totale kosten voor 'eigen' rekening te nemen en ten laste te brengen op de aangifte.

diumenge
door diumenge Jan 6, 2020 om 12:32
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1, helemaal mee eens.

endemion
door endemion Jan 6, 2020 om 14:48
237 Antwoorden / 3 Vragen

(diumenge, het is geen fonds maar een verzekering/-aar uit op winst het was pas solidair als al die winst die ze maken weer netjes terug uitgedeeld wordt over de verzekerde)

diumenge
door diumenge Jan 6, 2020 om 22:18
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Geen idee wat je probeert te zeggen @endemion, maar verzekering zijn gebaseerd op het solidariteitsbeginsel en dat heeft niets te maken met het verdelen van de eventuele winst onder de verzekerden.

panter22
door panter22 - Jan 5, 2020 om 09:23
6599 Antwoorden / Vragen

Een verzekering neem je voor een toekomstige onverwachte gebeurtenis.
Je hebt de verzekering genomen om een deel van de kosten te dekken voor een behandeling die medisch niet noodzakelijk was.
Heb je de voorwaarden gelezen voordat je de verzekering afsloot?
Waarom wordt de rekening niet vergoed?
De rbv is inschekelen is geen garantie om te kunnen krijgen wat je hebben wilt.

newmikey
door newmikey - Jan 5, 2020 om 09:55
830 Antwoorden / 0 Vragen

Voor het afgelopen jaar (2019) hadden we een aanvullende zorgverzekering afgesloten voor een laserbehandeling van de ogen van onze dochter. Ze had een sterke oogafwijking en wilde geen bril meer dragen.

Inmiddels zitten we in het nieuwe jaar, waarbij we de aanvullende verzekering hebben laten vallen, we hoeven immers geen behandeling meer te hebben.

Zo werken de zaken niet in verzekeringsland en u geeft exact aan wat er mis is met de aanvullende verzekeringen. Door dit en gelijkaardig misbruik lopen de mensen die het ècht nodig hebben tegen muren aan als ze na jarenlang premie betaald te hebben een vergoeding aanvragen.

Veel aanvullende verzekeringen kennen een maximum vergoeding per jaar of twee jaar na een wachttijd. Kan ook zijn dat de verzekering niet vergoedt omdat u al weer opgezegd heeft en dat tegen de voorwaarden is. Wie weet? Maar recht op vergoeding heeft u met uw gedrag wat mij betreft niet. Leg, en passant, ook even uit aan uw dochter wat "integriteit" betekent.

tijger1
door tijger1 Jan 5, 2020 om 10:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zo werkt het dus wel met die aanvullende dekkingen. En niet voor alles is een wachttijd.

En als het gedekt is lopen mensen niet tegen muren aan voor een vergoeding.

me
door mein33 - Jan 5, 2020 om 10:58
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR RCJ_H 4 JAN. 2020   Ze had een sterke oogafwijking en wilde geen bril meer dragen.

Er was dus geen sprake van een medische noodzaak, maar alleen de wens om zonder bril door het leven te gaan !

Naar mijn beste weten komt alleen een degelijke behandeling, die voortkomt uit een medische noodzaak, voor vergoeding in aanmerking.

endemion
door endemion Jan 6, 2020 om 14:51
237 Antwoorden / 3 Vragen

Dat ligt maar net aan de aanvullende verzekering. Daar kan net als bij dat brillen verhaal simpelweg in staan dat je per 2j a bedrag vergoed krijgt voor xyz behandeling.

va
door vanlotjegetikt - Jan 5, 2020 om 11:06
809 Antwoorden / Vragen

Inderdaad, wachttijden en een brandend huis. Enig idee waarom AV's zo duur zijn. Maar dat terzijde.
Welke verzekeraar doet zo moeilijk bij het indienen van een nota laseren van ogen. Is wat makkelijker zoeken omtrent voorwaarden en ev eigen kosten oid.

mo
door mof - Jan 6, 2020 om 12:08
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Een rechtsbijstands verzekering kijkt naar de kans op winst, zowel uw zaak als hun portemonnee. U zult zelf daar moeten vragen. Als u een verzekering heeft afgesloten willens en wetens omdat u de ooglaserbehandeling gaat latenuitvoeren en de verzekering, dus feitelijkalle andere polishouders, daarvoor wilt laten opdraaien dan kan het zijn dat de aanvullende polis niet geldig is.

een verzekering is bedoeld voor onverwachte gebeurtenissen.  .... iha niet om een ander te laten opdraaien voor uw wensen.

tijger1
door tijger1 Jan 6, 2020 om 14:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar die aanvullende dekkingen zijn dus juist wel bedoeld voor te verwachten kosten. Want als je ze helemaal niet verwacht, ga je daar geen geld aan verspillen.

ma
door manwijf - Jan 6, 2020 om 16:49
574 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb mn ogen 2x laten laseren, ook omdat ik geen bril meer wilde dragen. Kosten daarvoor zelf moeten betalen en dat is terecht. En nee, daar kon je je niet voor verzekeren. Is ook nooit zo geweest. Alleen laseren met medische indicatie bv staar wordt vergoed.
Als iedereen (!) ook nog van onze zorg gebruik mag maken om cosmetische redenen, is het eind ook zoek.

In het verleden zelfde probleem geweest met buikwandplastiek (m.n. populair onder Turkse vrouwen) en borst- vergroting cq verkleining. Liep de spuigaten uit.
Wordt alleen nog vergoed in zeer uitzonderlijke gevallen. En dan nog heel beperkt.

tijger1
door tijger1 Jan 6, 2020 om 22:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voor aanvullende dekkingen kunnen hele andere voorwaarden gelden. Daarom heb ik die ook niet.

LI
door LIITA - Jan 6, 2020 om 22:03
16 Antwoorden / 3 Vragen

Als u zeker weet dat u aan de voorwaarden heeft voldaan om voor vergoeding in aanmerking te komen dan is het een kwestie van volhouden. Heb het ook een keer gehad. Elke keer had men aanmerkingen, maar volgens de voorwaarden moesten ze gewoon betalen.