Tu
door Tutaltula Jul 2, 2023 om 15:15
Geldzaken & recht

Moet een HBO onderwijsinstelling die eigen risicodrager is voor ZWV vakantiegeld betalen aan ontslagen zieke medewerker?

Goedemiddag

Kunt u mij informeren of een HBO onderwijsinstelling die eigen risicodragers is voor ZWV en WW vakantiegeld moet betalen voor een medewerker in de ziektewet die ontslagen is? Ik bedoel dus bovenp de 70 procent dagloon of als reserviering bijvoorbeeld. Ik kan het nergens vinden. Dank voor uw hulp.
Tuta

3720 9 Rapporteer
Tu
door Tutaltula - Jul 2, 2023 om 15:16
1 Antwoorden / 2 Vragen

p.s. Het gaat dus om een zieke ontslagen medewerker die wel 70 procent van het dagloon krijgt maar zonder opbouw vakantie geld en dagen.

getty
door getty - Jul 2, 2023 om 15:19
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Denk van niet, maar bel morgen het juridisch loket voor het juiste antwoord .

Ja
door JannyBoe - Jul 2, 2023 om 18:40
519 Antwoorden / Vragen

Hallo, u bedoelt met 'ZWV' vast de Ziektewet (ZW).
Als u al ontslagen bent dan valt u toch onder de verantwoordelijkheid van het UWW? Uw oude werkgever heeft geen band meer met u immers.

Ook voor de WW moet u bij het UWV zijn.

Bel het UWV en laat u voorlichten.
En als u lid bent van een vakorganisatie dan bent u daar aan het juiste adres.
Alsnog lid worden kan ook met het oog op verdere vragen of problemen.
Succes!

mo
door mof - Jul 3, 2023 om 10:04
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee. Je ontvangt vakantiegeld over de dagen dat je hebt gewerkt in loondienst. Als je contract is beeindigd houdt de opbouw van vakantie geld op.

mo
door mof - Jul 3, 2023 om 10:06
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Eigen risico drager betekent slechts dat zij zelf de kosten van WW en ziektegeld op zich nemen. Daarmee kunnen ze invloed blijven uitoefenen op het reintegratie traject.
UWV is administratief de verantwoordelijke partij.

paul van tongeren
door paul van tongeren - Jul 3, 2023 om 10:57
5 Antwoorden / Vragen

Bij de berekening van het dagloon is het vakantiegeld al mee berekend. Gekeken wordt namelijk voor de berekening van het dagloon wat jouw totale inkomsten over het afgelopen jaar waren inclusief vakantietieslag. Bij de maandelijkse uitbetaling ww wordt het vakantiegeld nog niet uitbetaald (en dus in mindering gebracht op het maandloon) en pas betaald in mei of bij beëindiging van de ww uitkering.

1paul
door 1paul - Jul 3, 2023 om 11:40
3156 Antwoorden / 0 Vragen

alleen over de dagen dat u daar in dienst was, de rest UWV die de uitkering verzorgt....

vaak heeft u echter al de verrekening gehad bij ontslag....

Ed
door EddyCamiel - Jul 3, 2023 om 11:42
8 Antwoorden / Vragen

Vakantiegeld wordt ieder jaar eind mei uitgekeerd. Als je ontslagen wordt, dan krijg je voor dat jaar voor het aantal maanden dat je nog in dienst was, vakantiegeld. Dus, bijvoorbeeld eind december ontslag, dan recht op vakantiegeld voor 7 maanden.

PS. Ik ben geen jurist noch werkzaam (geweest) op een loonadministratie.

ze
door zeemannetje - Jul 3, 2023 om 14:52
120 Antwoorden / 0 Vragen

Mogelijk is de ZW al inclusief vakantiegeld. Dat je het apart uitbetaald krijgt in loondienst etc is omdat je werkgever dan een deel reserveert om als vakantiegeld uit te betalen. Niet iedere uitkering zet dat ook opzij maar ze betalen het gewoon iedere keer uit en niet 1 keer per jaar apart. Oftewel, je hebt je vakantiegeld al ontvangen.