Moet je betalen als je een klacht indient bij een ziekenhuis?
Vorig jaar december stond ik onder controle bij de gynaecoloog van het WZA. Hier zou ik ook bevallen,maar uit eindelijk ben ik door verwezen naar het UMCG ivm te weinig personeel in het WZA. In het WZA hebben ze heel veel fouten gemaakt. De gynaecoloog heeft mij in januari gebeld voor een gesprek( 18 februari vond het gesprek plaats), omdat er nogal veel fout is gegaan. Diezelfde dag had ik ook een gesprek met de ombudsfunctionaris voor mij klachten.Nu krijg ik van de zorgverzekering een rekening van 18 februari bij de gynaecoloog. Een rekening van 173 euro voor het indienen van een klacht. Eigen risico dus ik zou dit zelf moeten betalen. Ik heb de zorgverzekering gebeld. Ze kunnen hier niks aan doen dus ik moest het ziekenhuis bellen. Uit eindelijk ben ik van het kastje naar de muur gestuurd, want net als vorig jaar heeft het halve ziekenhuis vakantie. En of het dan om mensen levens gaat maakt ze in het WZA niet uit. Ik heb ze nu gemaild, reactie krijg ik pas na 6 januari ivm vakantie. Ik neem aan dat je voor een klacht indienen geen geld hoeft te betalen?
De ombudsfunctionaris lijkt mij in dit geval het beste aanspreekpunt.
Niet de klachtenfunctionaris is het beste, aangezien die alleen het belang van het ziekenhuis voor ogen houd. Nadat u de weg van de debiteurenadministratie en de formele klacht geprobeerd hebt, kunt u via de Klachtencommissie van het ziekenhuis klagen. Dat is een wettelijke voorziening, terwijl de klachtenfunctionaris geen enkele formele status heeft.
Topantwoord
Nee, u hoeft niet te betalen voor het indienen van een klacht. Als dat gesprek met de gyneacoloog alleenover uw klacht geweest is, is het onjuist dat u daarvoor een rekening gepresenteerd krijgt. Dus een volgende fout van dat ziekenhuis.
Het halve ziekenhuis zal niet met vakantie zijn, maar ik zou de reactie toch maar even afwachten.
Betalen om een klacht in te mogen dienen???? Het wordt steeds gekker. Ik vermoed dat die gynaecoloog in dit Assen's ziekenhuisje helemaal de weg kwijt is. Mogelijk heeft hij psychische hulp nodig. Kan hij zo een deurtje verder lopen.
Maar u kunt ook over deze misstap een klacht indienen.
En iedereen maar klagen dat de gezondheidzorg in Nederland onbetaalbaar wordt. Ja, zolang er nog veel gefraudeerd wordt............
Kunt u iets duidelijker aangeven wat de insteek van het gesprek van 18 februari was? Was het op uw initiatief omdat u uw klachten met de gynaecoloog wilde bespreken (en hebt u dat ook vooraf helder gemaakt), of was het op initiatief van de gyneacoloog omdat het een soort 'eindgesprek' was wat hoort bij de totale behandeling? Als u vooraf klip en klaar hebt gemeld dat u de arts wilde spreken ivm uw klachten, dan is een rekening mijns inziens onredelijk. Als het gesprek een andere insteek had en u hebt van de gelegenheid gebruik gemaakt om (tevens) uw klachten bij de arts neer te leggen, dan kan ik me voorstellen dat dit onderdeel van de behandeling door u betaald moet worden.
Ik zal het verhaal even iets uitgebreider vertellen. Vorig jaar 1e kerstdag had ik gebroken vliezen, geen weeën dus op een gegeven moment naar het ziekenhuis. Normaal hebben ze hier test stripjes voor maar deze waren op. We moesten wacten en uiteindelijk naar huis gestuurd.volgende dag moest ik weer komen. Ik heb eerst 2 uren op de afdeling gewacht en later nog eens ander half uur op de gynaecoloog moeten wachten want de verloskundige kon geen echo maken. Daar werd besloten me door te sturen want stel ik zou plotseling een keizersnede krijgen en er zou iemand binnen gebracht worden was er geen ruimte. Dit is bof maar een kleinde deel van het verhaal. Uiteindelijk in het UMCG bevallen. 2 week gebleven ivm de infectie van mijn dochtertje. Waarschijnlijk door de langdurig gebroken vliezen waar ze in Assen niks mee deden terwijl ze normaal binnen 24 uur moeten handelen. Van uit het UMCG hebben ze toen ook contact op genomen met assen, over hoe ze mij behandeld hebben. Mijn verloskundige uit het dorp heeft het later ook nog tegen de gynaecoloog gezegd. Een paar week later werd ik gebeld door de gynaecoloog( waar ikbij onder controle stond)Hij was er zelf niet met de kerst. Hij had gehoord wat er allemaal was gebeurd en hij wou het er toch even over hebben. Ik was aan de telefoon erg boos. Ik heb ook gezegd dat ik verdere stappen zou ondernemen.Hij nodigde mij daarom uit voor een gesprek om het er over te hebben. Wat er fout was gegaan en wat hun de volgende keer ook beter konden doen. Daar ging heb gesprek over. Dit was niet het enige wat mis ging.
Een rekening mag alleen verstuurd worden als er een echt consult heeft plaatsgehad. Bekijk de gebruikte dbccode/declaratiecode. ( als deze niet via de zorgverzekeraar zichtbaar zijn , vraag dan deze codes op bij de debiteurenadministratie van het ziekenhuis. Ook de bijbehorende datum plus het bedrag zijn belangrijk, zodat het in ieder geval gekoppeld kan worden aan het gesprek.) Stuur vervolgens een formele brief aan het ziekenhuis, waarin u duidelijk maakt dat de factuur niet klopt, omdat er geen behandeling, maar een klachtgesprek geweest is.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Bij een onlinewinkel naalden besteld en betaald maar bedrijf leverd niet
Ik heb op 19 mei 2024 100 stuks injectienaalden besteld en betaald bij Safe Products.nl. Krijg netjes na betaling een mailtje van de betaalde order en dat deze binnen 2- 5 werkdagen geleverd zou gaan worden. Tot op heden is er niets geleverd en ik had ze juist snel nodig voor mijn medicijnen iname. Mijn apotheek kan deze maat naalden niet leveren en ben dus aangewezen op een online winkel. Ik heb ... Lees meer
Hoeveel % hout mag ik aan houtopslag in mijn tuin leggeneggen
Ik heb eenderde van in de tuin hout liggen voor mijn houtkachel neergelecht
Het is een huurwoning
De woningbouw
Ze zeiden dit
Goedemiddag,
Ik liep vanmiddag achter uw huis voor een iets anders. Maar ik schrok mij rot wat ik in uw tuin zag.
Zou u zo vriendelijk willen zijn om dit op te ruimen. Los van de uitstraling, wil ik er niet aandenken dat hier brand ontsta
...
Lees meer
Samsung komt zijn verplichtingen niet na betreft reparatie in garantieperiode
Goedenavond Kassa,
Eind september 2022 heb ik een nieuwe Samsung Galaxy S22 aangeschaft volledig nieuw in gesealde verpakking met de volledige gebruikelijke fabrieksgarantie van 2 jaar.
Nu is er tijdens deze periode een mankement opgetreden met de telefoon.
De touchscreen in de 2 bovenste rijen functioneert/reageert niet meer.
Vanzelfsprekend heb ik een repa
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer