Li
door Linda21 Dec 22, 2015 om 09:56
Geldzaken & recht

Moet je betalen als je een klacht indient bij een ziekenhuis?

Vorig jaar december stond ik onder controle bij de gynaecoloog van het WZA. Hier zou ik ook bevallen,maar uit eindelijk ben ik door verwezen naar het UMCG ivm te weinig personeel in het WZA. In het WZA hebben ze heel veel fouten  gemaakt. De gynaecoloog heeft mij in januari gebeld voor een gesprek( 18 februari vond het gesprek plaats), omdat er nogal veel fout is gegaan. Diezelfde dag had ik ook een gesprek met de ombudsfunctionaris voor mij klachten.Nu krijg ik van de zorgverzekering een rekening van 18 februari bij de gynaecoloog. Een rekening van 173 euro voor het indienen van een klacht. Eigen risico dus ik zou dit zelf moeten betalen. Ik heb de zorgverzekering gebeld. Ze  kunnen hier niks aan doen dus ik moest het ziekenhuis bellen. Uit eindelijk ben ik van het kastje naar de muur gestuurd, want net als vorig jaar heeft het halve ziekenhuis vakantie. En of het dan om mensen levens gaat maakt ze in het WZA niet uit.  Ik heb ze nu gemaild, reactie krijg ik pas na 6 januari ivm vakantie. Ik neem aan dat je voor een klacht indienen geen geld hoeft te betalen?

2601 6 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ltmvz
door ltmvz - Dec 22, 2015 om 10:01
949 Antwoorden / 18 Vragen
0

De ombudsfunctionaris lijkt mij in dit geval het beste aanspreekpunt.

el
door elze30 Dec 27, 2015 om 16:20
150 Antwoorden / 3 Vragen

Niet de klachtenfunctionaris is het beste, aangezien die alleen het belang van het ziekenhuis voor ogen houd. Nadat u de weg van de debiteurenadministratie en de formele klacht geprobeerd hebt, kunt u via de Klachtencommissie van het ziekenhuis klagen. Dat is een wettelijke voorziening, terwijl de klachtenfunctionaris geen enkele formele status heeft.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Dec 22, 2015 om 10:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen
11

Nee, u hoeft niet te betalen voor het indienen van een klacht. Als dat gesprek met de gyneacoloog alleenover uw klacht geweest is, is het onjuist dat u daarvoor een rekening gepresenteerd krijgt. Dus een volgende fout van dat ziekenhuis. 

Het halve ziekenhuis zal niet met vakantie zijn, maar ik zou de reactie toch maar even afwachten.

hutch
door hutch - Dec 22, 2015 om 14:17
4517 Antwoorden / 29 Vragen
0

Betalen om een klacht in te mogen dienen???? Het wordt steeds gekker. Ik vermoed dat die gynaecoloog in dit Assen's ziekenhuisje helemaal de weg kwijt is. Mogelijk heeft hij psychische hulp nodig. Kan hij zo een deurtje verder lopen.

Maar u kunt ook over deze misstap een klacht indienen.

En iedereen maar klagen dat de gezondheidzorg in Nederland onbetaalbaar wordt. Ja, zolang er nog veel gefraudeerd wordt............

ha
door halex - Dec 22, 2015 om 21:27
1374 Antwoorden / 4 Vragen
0

Kunt u iets duidelijker aangeven wat de insteek van het gesprek van 18 februari was? Was het op uw initiatief omdat u uw klachten met de gynaecoloog wilde bespreken (en hebt u dat ook vooraf helder gemaakt), of was het op initiatief van de gyneacoloog omdat het een soort 'eindgesprek' was wat hoort bij de totale behandeling? Als u vooraf klip en klaar hebt gemeld dat u de arts wilde spreken ivm uw klachten, dan is een rekening mijns inziens onredelijk. Als het gesprek een andere insteek had en u hebt van de gelegenheid gebruik gemaakt om (tevens) uw klachten bij de arts neer te leggen, dan kan ik me voorstellen dat dit onderdeel van de behandeling door u betaald moet worden.

Li
door Linda21 Dec 23, 2015 om 20:33
Antwoorden / 1 Vragen

Ik zal het verhaal even iets uitgebreider vertellen. Vorig jaar 1e kerstdag had ik gebroken vliezen, geen weeën dus op een gegeven moment naar het ziekenhuis.  Normaal hebben ze hier test stripjes voor maar deze waren op. We moesten wacten en uiteindelijk naar huis gestuurd.volgende dag moest ik weer komen.  Ik heb eerst 2 uren op de afdeling gewacht en later nog eens ander half uur op de gynaecoloog moeten wachten want de verloskundige kon geen echo maken. Daar werd besloten me door te sturen want stel ik zou plotseling een keizersnede krijgen en er zou iemand binnen gebracht worden was er geen  ruimte. Dit is bof maar een kleinde deel van het verhaal. Uiteindelijk in het UMCG bevallen. 2 week gebleven ivm de infectie van mijn dochtertje. Waarschijnlijk door de langdurig gebroken vliezen waar ze in Assen niks mee deden terwijl ze normaal binnen 24 uur moeten handelen.  Van uit het UMCG hebben ze toen ook contact op genomen met assen, over hoe ze mij behandeld hebben. Mijn verloskundige uit het dorp heeft het later ook nog tegen de gynaecoloog gezegd. Een paar week later werd ik gebeld door de gynaecoloog( waar ikbij onder controle stond)Hij was er zelf niet met de kerst. Hij had gehoord wat er allemaal was gebeurd en hij wou het er toch even over hebben. Ik was aan de telefoon erg boos. Ik heb ook gezegd dat ik verdere stappen zou ondernemen.Hij nodigde mij daarom uit voor een gesprek om het er over te hebben. Wat er fout was gegaan en wat hun de volgende keer ook beter konden doen. Daar ging heb gesprek over. Dit was niet het enige wat mis ging.

el
door elze30 - Dec 27, 2015 om 16:15
150 Antwoorden / 3 Vragen
0

Een rekening mag alleen verstuurd worden als er een echt consult heeft plaatsgehad. Bekijk de gebruikte dbccode/declaratiecode. ( als deze niet via de zorgverzekeraar zichtbaar zijn , vraag dan deze codes op bij de debiteurenadministratie van het ziekenhuis. Ook de bijbehorende datum plus het bedrag zijn belangrijk, zodat het in ieder geval gekoppeld kan worden aan het gesprek.) Stuur vervolgens een formele brief aan het ziekenhuis, waarin u duidelijk maakt dat de factuur niet klopt, omdat er geen behandeling, maar een klachtgesprek geweest is.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

si
simon1969 - Jun 17, 2024 om 16:00
Winkels & webshops
Bij een onlinewinkel naalden besteld en betaald maar bedrijf leverd niet

Bij een onlinewinkel naalden besteld en betaald maar bedrijf leverd niet

Ik heb op 19 mei 2024 100 stuks injectienaalden besteld en betaald bij Safe Products.nl. Krijg netjes na betaling een mailtje van de betaalde order en dat deze binnen 2- 5 werkdagen geleverd zou gaan worden. Tot op heden is er niets geleverd en ik had ze juist snel nodig voor mijn medicijnen iname. Mijn apotheek kan deze maat naalden niet leveren en ben dus aangewezen op een online winkel. Ik heb ... Lees meer

ni
nicmol - Jun 17, 2024 om 13:39
Vrije tijd & tuin

Hoeveel % hout mag ik aan houtopslag in mijn tuin leggeneggen

Ik  heb eenderde van in de  tuin hout liggen voor mijn houtkachel neergelecht
Het is een huurwoning
De woningbouw 
Ze zeiden dit

Goedemiddag, Ik liep vanmiddag achter uw huis voor een iets anders. Maar ik schrok mij rot wat ik in uw tuin zag. Zou u zo vriendelijk willen zijn om dit op te ruimen. Los van de uitstraling, wil ik er niet aandenken dat hier brand ontsta ... Lees meer

Mu
Mureuswausss - Jun 13, 2024 om 01:46
Computers & telefonie

Samsung komt zijn verplichtingen niet na betreft reparatie in garantieperiode

Goedenavond Kassa,

Eind september 2022 heb ik een nieuwe Samsung Galaxy S22 aangeschaft volledig nieuw in gesealde verpakking met de volledige gebruikelijke fabrieksgarantie van 2 jaar.

Nu is er tijdens deze periode een mankement opgetreden met de telefoon. 
De touchscreen in de 2 bovenste rijen functioneert/reageert niet meer.

Vanzelfsprekend heb ik een repa ... Lees meer