Ri
door Ringcall Dec 1, 2021 om 21:20
Geldzaken & recht

Moet je de overwaarde van je huis volledig in je volgende woning stoppen, of kun je een deel op je spaarrekening zetten?

Hoeveel mag je voor je spaarrekening reserveren?

5963 13 Rapporteer

Janzegt
door Janzegt - Dec 1, 2021 om 21:27
128 Antwoorden / Vragen

De overwaarde verkregen bij verkoop van je huidige woning, moet je volledig gebruiken voor de koop van een nieuwe woning. Anders heb je de kans dat je de betaalde rente niet meer mag aftrekken van de inkomsten. Een financieel adviseur kan je de precieze details vertellen

tenormin
door tenormin Dec 1, 2021 om 23:19
16840 Antwoorden / 108 Vragen

@janzegt: volgens mij helemaal niet. Men moet niets. Alleen goed nadenken voordat men met de overwaarde wat gaat doen. Maar dat is een ander verhaal.

Iv
door Ivo W Dec 2, 2021 om 19:54
731 Antwoorden / Vragen

Je moet niets.

Steek je niet alles in de nieuwe woning, dan kan dat wel fiscale gevolgen hebben.

Ho
door Hommer - Dec 1, 2021 om 22:22
30 Antwoorden / Vragen

U mag met de overwaarde van uw woning doen wat u zelf wilt. Wel kan dit invloed hebben op uw hypotheekrenteaftrek. Zoek bij de belastingdienst eens op eigenwoningreserve. Dit is de juiste term.

me
door mein33 - Dec 1, 2021 om 22:44
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Er moet niets, u mag het hele bedrag buiten de financiering laten, maar het bedrag aan overwaarde dat u niet inbrengt bij de aankoop van een andere woning komt niet in aanmerking voor de belastingaftrek.
Spaargeld levert momenteel niets op en daarmee kost sparen alleen maar geld omdat u over het elders te financieren bedrag wel rente moet betalen.
Is er bij de nieuwe woning sprake van overwaarde dan kunt u die overwaarde wel gedeeltelijk te gelde maken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 2, 2021 om 08:22
16875 Antwoorden / 202 Vragen

Ik zie op het i-net veel info van diverse bronnen m.b.t. besteding van overwaarde resp. het opnemen ervan. U mag er mee doen wat u wilt dus een deel in de volgende woning stoppen maar ook op een andere wijze benutten.  Van moeten stoppen in een volgende woning is geen  sprake. Zie o.a. deze info https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/hoe-kun-je-de-overwaarde-op-je-huis-benutten en bij. deze https://www.hypotheekvisie.nl/hypotheken/overwaarde

sira
door sira - Dec 2, 2021 om 11:24
2352 Antwoorden / 24 Vragen

Laat u goed voorlichten, want anders kost het u meer geld dan het oplevert. Die spaarrekening brengt niets op en als het daarna ook nog invloed heeft op de belastingaftrek, dus vraag de bank om advies of ga naar een financieel adviseur.

Ag
door Agamemnon - Dec 2, 2021 om 15:25
82 Antwoorden / 7 Vragen

Je moet inderdaad niets, maar je mag dat deel wat je op je spaarrekening zet voor consumptief gebruik niet tevens financieren en de rente daarvan aftrekken. Je mag het wel fincancieren en de rente niet aftrekken. Rente van consumptief krediet is nooit aftrekbaar.
Soms moet je het wel op je spaarrekening zetten. Bijv. als je een huis van 1 miljoen met 900.000 overwaarde verkoopt en een nieuw huis van 500.000 koopt. Dan hou je 400.000 over. Dat kan en hoef je niet in je nieuwe huis te stoppen. Maar in deze situatie heb je ook geen hypotheek meer.
800,000 op je spaarrekening zetten en 400.000 hypotheek nemen met rente aftrek kan dan dus niet want dan heb je feitelijk 400.000 consumptief geleend.

rj
door rjw - Dec 2, 2021 om 20:28
3270 Antwoorden / 5 Vragen

Als de hypotheekrente hoog zou zijn, is het verstandig om het in je huis te stoppen. Maar met de huidige hele lage rente maakt het allemaal niet zo uit. Zoveel HRA heb je niet momenteel. Dus of je het in je huis stopt of er iets anders mee van plan bent hangt eerder van je eigen wensen af.

Spaarrente is weliswaar nul, maar als je binnen afzienbare tijd geld nodig hebt kan het handig zijn om een spaarpotje te hebben (sowieso is spaarrente maar iets relatiefs; zelfs als de spaarrente een paar procent is, dan moet je nog steeds heel veel spaargeld hebben als de rente een serieus bedrag moet opleveren). Heb je het niet nodig, dan levert een investering in je huis meer op.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Dec 3, 2021 om 09:31
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als ik een Hypotheek van €350.000,- zou krijgen  en de  vorige woning volledig ga beleggen?

Met 21% over 2020 is geen garantie maar het kan en mag!

Wel moet ik dan voor de nieuwe 1.2% rente Hypotheek  niets aftrekken, want dat mag dan niet meer.

Bij mijn inkomen loop ik dus  0,6% belastingvoordeel mis.

Gezien mijn leeftijd/ gezondheid is een Hypo erg lastig en veel duurder en/of lager bedrag....
Maar ook nog het risico.....  Na een goed jaar is kans op dalen vele malen groter!

Ik denk dat kans op afgewezen voor Hypotheek erg groot is en met  inleg van oude woning kreeg je lagere rente en wel hoger bedrag aan Hypotheek...  100% doen ze niet  meer....

Leuk bedacht maar ik weet hoe voorzichtig banken zijn als je geen eigen geld gaat inbrengen dus kansloos op Hypotheek krijgen.

Alleen als je ging huren mag je dit wel opmaken.... maar duur als je al iets kon vinden!

mo
door mof - Dec 6, 2021 om 12:52
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Je mag zoveelje wilt en zoveel de bank accepteert op je spaarrekening zeggen. De spaarrente is 0%, en je betaalt ws een hoger belastingtarief over je eigen vermogen. Ook is niets boven de 100000 euro verzekerd tenzij je het bedrag spreidt over meerdere banken. Je hoeft natuurlijk nooit alles te gebruiken voor een nieuw huis. Je zou ook kunnen gaan huren bijvoorbeeld.

1paul
door 1paul - Dec 7, 2021 om 08:56
3162 Antwoorden / 0 Vragen

[Edit redactie: voldoet niet aan spelregels. Graag inhoudelijk en zonder alleen maar hoofdletters reageren]

Ho
door Hommer Dec 7, 2021 om 09:25
30 Antwoorden / Vragen

Dit klopt dus gewoon niet. Heeft TS niks aan.

ha
door harrybre - Dec 7, 2021 om 11:41
240 Antwoorden / Vragen

Ik heb in 2002 de overwaarde gebruikt om te beleggen. Inmiddels kan ik daarmee de aflossing van het nieuwe huis betalen.

th
door thieu - Dec 7, 2021 om 16:59
148 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad. je mag met het geld doen wat je wilt. Alleen kun je het rentedeel van de hypotheek waarvoor een eigenwoningreserve aanwezig is niet meer van de belasting aftrekken.
Wat ik nog niet gezien heb is de periode waarvoor dat geldt. De eigenwoningreserve geld voor een periode van drie jaar. Ná die tijd hoeft het niet meer als eigenwonigreserve ingebracht te worden in een nieuwe hypotheek en kun je wat dat betreft er mee doen wat je wilt.

Maar, zoals al gezegd, waarom zou je dat willen. Geld op de bank zettten levert helemaal niets meer op, en geld lenen kost alleen maar geld.

Elise Kortleve
door Elise Kortleve - Mar 11, 2022 om 10:43
2 Antwoorden / Vragen

Dit geld bij verkoop van de woning. Maar wanneer je de overwaarde van je huidige woning wilt benutten zijn er tegenwoordig ook andere manieren. Een daarvan is bijvoorbeeld de overwaarde opnemen door een zo genoemde opeethypotheek. Check bijvoorbeeld https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/hoe-kun-je-de-overwaarde-op-je-huis-benutten. of https://www.sociohypotheek.nl/  Aan deze vorm van hypotheek zitten tevens wel voorwaarden verbonden als leeftijd en maximale opname etc.