bo
door bossebol Jun 27, 2009 om 09:24
Geldzaken & recht

Mogelijk ontslag

ik werk sinds 3 maanden in de schoonmaak en heb een half jaar contract het is al die tijd goed gegaan we hadden het heel leuk onder elkaar maar nu kreeg ik een zaterdag een brief binnen dat ik 30 juni naar een intro dag moet van het bedrijf waar ik voor werk dat is verplicht het begint om half 9 en eindigt om 1 uur dat is in uden en ik werk en woon in rosmalen ik heb geen rijbewijs en durf dus niet met een bus of trein te reizen dus ik belde een colegaatje van mij die heeft ook zon brief gehad en die zit het zelfde als mij dus die gaat niet ik ben smaandags gelijk naar mijn eerste werkgever gegaan (soort baas is dat) en heb gezegd dat ik daar dus niet heen durfde en nog 2 colegaas zijden dat ook nou toen begon het we waren kleine kinderen en moesten maar leren opm los te komen van onze mannen enzo maar ze belde naar een andre baas en vertelde het aan hem en die lachte ons ook gewoon uit een ander colegaatje van ons had nagekeken hoe lang het rijden is met die bus nu blijkt het 3 en half uur rijden zijn en 20 minuten lopen erbij en de eerste bus vertrekt om 7 uur het is gewoon niet te doen voor haar maar daar word niet naar gekeken maar goed vanaf die tijd liggen we dus in de clinch met onze eerste wergever ze doet heel kinderachtig en ons werk is ineens ook niet meer goed en nu verlangt ze van ons dat we een kwartier voor werktijd aanwezig zijn om onze spullen in orde te maken kan dat? want het word niet betaalt we werken van half 8 tot 10 maar nu moet dat ineens kwart over 7 tot 10 zonder dat uitbetaald te krijgen ze heeft ook gezegt dat we over 2 maanden er uit vliegen dan is ons contract af gelopen nou ik vind dat wel erg want ik werk daar met veel plezier maar ik laat dat niet merken want daar kan ik weinig aan doen denk ik maar mijn vraag is dus of dat zom aar kan een kwartier eerder aanwezig zijn eisen ? o ja en ze verplicht ons ook dat ik en een colegaatje niet meer naar elkaar mogen bellen buiten werktijd om we mogen van haar geen contact hebben maar daar lach ik gewoon om want dat maak ik zelf wel uit maar zo doet ze nu dus ineens allemaal ik hoop dat iemand weet of dit allemaal zomaar kan

2361 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 27, 2009 om 09:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tsja,
Het lullige is waarschijnlijk dat jullie géén lid zijn van een vakbond.
Immers, een vakbond zou de vloer hebben aangeveegd met zulke werkgevers.
U bent een bepaalde arbeidsovereenkomst aangegaan die nu kennelijk door uw werkgever eenzijdig gewijzigd wordt.
Dat is niet toegestaan als die overeenkomst nadelig is voor die werknemer.
Uw verplichte 1 kwartier eerder zonder betaling kan natuurlijk niet zoals ook  het verplicht gaan werken op een locatie die voor (sommige) mensen moeilijk bereikbaar is.
Het grote probleem is echter dat het niet opvolgen van die orders in de ogen der werkgevers als werkweigering gezien wordt (= een makkelijke manier om makkelijker en goedkoper van werknemers af te komen.
Zou u lid zijn van een vakbond dan heeft men juridische steun om e.e.a. aan te vechten; nu zult u die juridische steun elders moeten zoeken.

In ieder geval bij de aankondiging van ontslag ALTIJD een aangetekende brief met bericht van ontvangst waarin u vermeld geen genoegen te nemen met dat ontslag mede omdat het bedrijf/werkgever u geheel eenzijdig veranderde arbeidsvoorwaarden heeft opgedrongen waaraan u niet aan kan voldoen; een feit waarvan de werkgever daarvan op de hoogte is, of op de hoogte zou moeten zijn.

U heeft die brief later nodig voor het UWV en voor een eventuele gerechtelijke procedure.

Sterkte dames!

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Jun 27, 2009 om 13:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

@bossebol

Heel herkenbaar verhaal. Ken ook mensen die in de 'schoonmaak' zitten. Eerder moeten komen zonder dat daar iets tegenover staat. Verplicht naar een bijeenkomst te moeten komen ..... Weet niet of dit een 'bijbaantje' is? Zo ja .... werk genoeg in de schoonmaak! Ik zou die troel lekker laten dreigen. Of ze je er nu uitgooien of na dat halve jaar? Je hoeft niet alles te nemen. En 3,5 uur hobbelen in een bus en dan nog eens een wandeling maken? Nou ....? Van mij zouden ze het nakijken hebben. Maar ja .... van een afstandje is het makkelijk praten.

De vraag of dit allemaal zomaar kan. Ja hoor, de reden is: voor jou zo een ander. Je zegt dat je het daar zo leuk hebt met je collega's. Misschien een optie om gezamelijk naar iets anders om te zien. Gaat er een hele club tegelijk weg, hebben ze wel even een probleem. (ik zou ze in ieder geval aan 't verstand brengen dat ik niet genegen ben om die reis te gaan maken, aan jou de keus natuurlijk ...... )

Sterkte, groetjes

ve
door verwijderd - Jun 27, 2009 om 16:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Als je contract eerdaags afloopt is het gewoon einde verhaal, dus daar is verder weinig aan te doen.

Wat jij buiten werktijd prive met collega`s belt of doet daar heeft je werkgever geen ene reet mee te maken.

Als je om 7.30 moet beginnen dan moet je om 7.30 beginnen, hoe laat je aanwezig bent is niet aan je baas zolang je maar op tijd start, als je contract toch eindigd zou ik me van die kleinzielige pesterijen van je baas nu niet veel meer aantrekken, doe je werk (op tijd), bel buiten werktijd gezellig met je collega en ga sollicteren naar ander werk zou ik zeggen.

Succes,

ve
door verwijderd - Jun 28, 2009 om 13:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een werknemer is verplicht zich als een goed werknemer te gedragen. Ook de werkgever dient zich als een goed werkgever te gedragen.

Jij werkt blijkbaar altijd van 07.30 uur tot 10.00 uur en moet nu een dag naar Uden, en wel van 08.30 uur tot 13.00 uur. Je schrijft dat het 3,5 uur reizen is, maar Rosmalen – Uden is maar ongeveer 25 kilometer. Dat kan toch nooit 3,5 uur reizen met het openbaar vervoer zijn?! Als werknemer moet je voldoen aan redelijke verzoeken/opdrachten van je werkgever, en de vraag is of dit een redelijk verzoek van je werkgever is. Betaalt je werkgever ook (een deel) van de reistijd als loon uit? Worden de reiskosten vergoed? Regel de CAO hierover iets?  Wat bedoel je trouwens met: en durf dus niet met bus of trein te reizen? Wat is hieraan te durven? Is er een medische of psychische reden dat je niet met het openbaar vervoer kunt reizen?

Al met al lijkt het mij niet een onredelijk verzoek van je werkgever.

Wat is trouwens een introdag? Moet je in de toekomst elke dag naar Uden, of is dit een eenmalige gebeurtenis?

Wat het kwartier eerder aankomen betreft, geldt dezelfde vraag. Is dit een redelijk verzoek van je werkgever? Ik denk van niet. Wel mag je werkgever verwachten dat je op tijd bent, en niet klokslag 07.30 uur het terrein op komt fietsen zodat je pas een kwartier later echt aan de slag gaat.

Bellen met een collega n eigen tijd is natuurlijk jouw zaak, maar dat had jezelf ook al besloten.

ve
door verwijderd - Jun 29, 2009 om 07:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

de reistijd is 3 en half uur omdat je 4 keer moet overstappen en de reistijd word niet betaald alleen het vervoer en de uren dat je daar bent maar ik durf gewoon niet met een bus of trein te reizen nog nooit gedaan ook daar ben ik te onzeker voor een intro dag is kijken hoe het bedrijf in elkaar zit en ze maken schijnbaar ook stekjes en plantjes voor de verkoop en dan ga je daar kijken hoe dat allemaal werkt maar ik zit in de schoonmaak niet in de planten dus vind het al raar allemaal dat het persee moet maar ik heb beslotenmet mijn colegaatjes samen een gesprek aan te vragen met onze hogere baas want de werksfeer word er nu niet beter op ik ga ook op zoek naar ander werk want mijn contract is over 2 maanden afgelopen en ik weet nu al dat die niet verlengt gaat worden

ve
door verwijderd - Nov 29, 2009 om 14:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja je moet er wat voor over hebben, maar de baas neemt maar geef niks alleen maar als hij er niet slechter van wordt.