Ma
door Mathijs1234 May 13, 2020 om 12:33
Geldzaken & recht

Mogen voetbalclubs geld dat ik betaald heb voor een kaartje houden ivm Corona?

Goedemiddag,

Ik heb in januari 3 kaarten gekocht voor Ajax-Vitesse. In totaal kostte dit €144. Deze wedstrijd gaat begrijpelijk niet door vanwege het Coronavirus. Nu heb ik bericht van Ajax gekregen dat ik twee opties heb. 1, ik doneer het bedrag aan Ajax, 2 ik kies voor een 'tegemoetkoming'. Optie 2 vind ik erg vaag, ik kan dan een aankoop doen in hun webshop o.i.d.
Mag Ajax dit doen? Volgensmij heb ik gewoon recht op mijn geld terug, en heeft de regering alleen voor de luchtvaartmaatschappijen een uitzondering gemaakt die vouchers mogen verstrekken.

Hoor graag hoe dit zit. Groet Mathijs

1282 9 Rapporteer

Magnum007
door Magnum007 - May 13, 2020 om 12:41
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Mathijs,

Dit is inderdaad een asociale regeling.

Ik heb diverse concertkaarten ,waarvan de datum is verschoven.

Erg goed,dat je hier aandacht voor vraagt.

tenormin
door tenormin - May 13, 2020 om 12:45
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Ze mogen het vragen maar u hoeft daar niet mee akkoord te gaan. Dus als een van de twee opties niets is voor u dan gaat u voor: geld terug.

marita5
door marita5 - May 13, 2020 om 12:52
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Mathijs1234 ,

Mijn evenement is afgelast in verband met corona. Waar heb ik recht op?

Gaat het concert, het festival, de voorstelling, de tentoonstelling of een ander evenement dat u wilde bezoeken niet door? Dan hebt u recht op uw geld terug. Vanwege de coronacrisis is er mogelijk sprake van overmacht. De ondernemer hoeft dan andere kosten niet te vergoeden. U krijgt dan geen geld terug voor bijvoorbeeld het treinkaartje dat u al had gekocht of de hotelovernachting die u al had geboekt.

Ik krijg een tegoedbon of voucher aangeboden. Moet ik die accepteren?

Wettelijk gezien hebt u recht op uw geld terug. U hoeft de tegoedbon dus niet te accepteren, maar het kan wel verstandig en redelijk zijn.

Tegoedbonnenregeling van brancheorganisaties in de culturele sector

De brancheorganisaties hebben toegezegd dat consumenten een tegoedbon krijgen voor het hele bedrag. Ook voor de gemaakte servicekosten. U kunt de tegoedbon gebruiken om later alsnog naar een (ander) evenement te gaan. Uw tegoedbon blijft tot 12 maanden na uitgifte geldig. Daarnaast hebben de brancheorganisaties toegezegd dat u uw recht op geld terug houdt als u geen tegoedbon wilt. Kiest u voor uw geld terug? Laat het dan zo snel mogelijk aan de organisator weten. U krijgt uw geld binnen 3 maanden terug als het gaat om een afgelast evenement. Is het evenement verplaatst? Dan krijgt u uw geld terug binnen 1 maand na de nieuwe datum van het verplaatste evenement.

Waar kan ik de regeling lezen en welke brancheorganisaties doen er mee?

Op de website bewaarjeticket.nl kunt u de regeling voor tegoedbonnen voor evenementen lezen . Daar kunt u ook zien welke organisaties meedoen met de regeling , klik op de zwarte regel
https://www.bewaarjeticket.nl/

  • Alles over corona-vouchers en tegoedbonnen , klik op de rode regel
  • Let op! Kijk goed naar de voorwaarden van de tegoedbon die u aangeboden krijgt. Deze kunnen anders zijn. De voorwaarden van een tegoedbon mogen uw recht op geld terug niet ontzeggen.

lo
door lovewinnie - May 13, 2020 om 13:01
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn man is echt Ajax fan en heeft gekozen voor doneren . kiezen uit compensatie maar mag dat natuurlijk ook bijde weigeren. U heeft indd recht op geld terug. Dit kan wel enige tijd duren. Blijf op u strepen staan.

Ka
door Kassagebruiker - May 13, 2020 om 13:01
683 Antwoorden / 5 Vragen

Als iedereen "geld terug" gaat vragen gaan er "tig" bedrijven failliet, Tui ontslaat (maar) 8.000 mensen als voorbeeld. Als we NA de corona ellende nog wat willen overhebben van de bedrijven, dan moeten we vooral zo doorgaan met "geld terug" vragen, dan sta je aan het einde van de rij en krijg je niks meer. Vouchers (of alternatieven) zijn een goede oplossing (in mijn visie op de lange termijn). Probeer begrip te hebben.

ge
door gewoonkijken - May 13, 2020 om 13:26
9 Antwoorden / 2 Vragen

U heeft idd recht op geld terug.!! Waarom zou U een zeer kapitaalkrachtige club als Ajax moeten ondersteunen?

Ma
door Mathijs1234 - May 13, 2020 om 13:43
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties en het meedenken!
Ik heb even contact gezocht met Ajax en zij meldde het volgende:
Als ik een aankoop doe in de webshop van Ajax van bijvoorbeeld €5, dan krijg ik daarna het volledige bedrag van €144 terug. Volgensmij nogsteeds niet helemaal hoe het hoort. Maargoed, ik heb maar wat gekocht dan ben ik er vanaf en krijg ik het geld terug. Die paar euro die ik in de webshop heb uitgegeven lig ik verder ook niet wakker van.

tenormin
door tenormin May 13, 2020 om 14:05
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Hoop dan maar dat u nu wel geld echt op de rekening krijgt. Succes. Niet netjes van AJAX.

sw
door swat1500 - May 13, 2020 om 13:53
3789 Antwoorden / 0 Vragen

Ajax mag het wel vragen maar niet opdringen. Kortom u mag van aanbod 1 of 2 gebruik maken maar u heeft in beginsel gewoon recht op geld terug.

1paul
door 1paul - May 13, 2020 om 13:56
3155 Antwoorden / 0 Vragen

je mag gewoon je geld terug vragen natuurlijk en feitelijk gezien heb je hier ook gewoon recht op, niet jij maar Ajax zegt de deal op tenslotte....