Fu
door Fudgelling Sep 15, 2020 om 15:42
Geldzaken & recht

Mogen wij order nog annuleren?

Begin mei zijn mijn vriend en ik langs geweest bij een maatwerk meubilair zaak. Met een medewerker zijn wij aan tafel gaan zitten om ons te helpen met onze bestelling, een eettafel op maat gemaakt. Klant mag het hout uitzoeken en dan kunnen ze aan de slag. Echter was er toen geen goede plank/werkblad van het formaat dat wij wilden. Dit zou dan nog geleverd moeten worden. Daar zouden zij nog contact met ons opzoeken. Ongeveer een week later kregen wij via de mail nog een overzicht van wat er besproken was.

Begin juli kregen wij dan een mail over een eventueel werkblad. Ze vroegen ons wat wij van dit blad vonden en of we ermee akkoord zouden gaan.

Diezelfde dag hebben we nog terugkoppeling gegeven en het bedrijf gaf aan er mee aan de slag te gaan.

Omdat er vanuit het bedrijf weinig gecommuniceerd werd, hebben wij eind juli gevraagd voor een update.  Dag later een reactie gekregen dat het blad was gaan werken, waardoor het niet meer mooi was en het formaat bleek niet te kloppen. Ze hadden een werkblad van 1.80x90, terwijl wij voor een 1.80 bij 1.00 wilden hebben. ( Overigens stond op het overzicht dat het bedrijf verstuurde gewoon 1.80 bij 1.00) Het bedrijf vroeg of wij nog steeds 1.80 bij 1.00 wilden.

Gereageerd dat wij idd een blad van 1.80 bij 1.00 wilden hebben en de vraag gesteld waarom wij niet op de hoogte zijn gebracht van het werkblad. Het bedrijf bood zijn excuses aan en zou de foto’s van het nieuwe werkblad doorsturen die zij voor ons zouden behandelen.

Wij kregen vrijwel daarna een mail over het nieuwe werkblad. Diezelfde dag hebben we nog terugkoppeling gegeven en het bedrijf gaf aan er mee aan de slag te gaan. En sindsdien is het eigenlijk stil. Wij hebben voor het weekend contact opgenomen met het bedrijf, maar laat niks weten. Volgens hun website hanteren ze een levertijd van 6-8 weken. Op de papieren offerte staat 10-12 weken. Ondertussen zitten we al in week 16 of zo ????.

Wij willen eigenlijk onze order annuleren, maar omdat het maatwerk is vraag ik mij af of dat het mag.

5174 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 15, 2020 om 15:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee.

panter22
door panter22 - Sep 15, 2020 om 16:05
6599 Antwoorden / Vragen

Het bedrijf gaat toch met het nieuwe werkblad an de slag. Daar zijn jullie toch mee akkoord gegaan of niet?  Zo ja, dan kun je zeker niet meer annuleren.
De levertijd van 6 -8 weken is natuurlijk als alles op voorraad is.
Er was dus iets mis met het blad dat jullie uitgezocht hadden. Keurig toch dat het bedrijf al direct laat weten dat dit werkblad niet mooi genoeg was.
Maatwerk kun je in de regel niet annuleren. Dan moet er iets heel bijzonders aan de hand zijn.
Maar het komt nu toch wel goed? Kennelijk zijn die werkbladen schaars. Waarom nog niet even een paar weken wachten?

Fu
door Fudgelling Sep 15, 2020 om 16:10
Antwoorden / 1 Vragen

Daar zijn wij idd mee akkoord gegaan,  Het zou keurig zijn als het bedrijf dat idd direct had laten weten.  Ware het niet dat wij eerst naar een update moesten vragen. Ik denk dat als wij niks hadden gevraagd wij geen update hadden gekregen. ( Op Google staan reviews van andere mensen die geen contact met het bedrijf krijgen en ook al twee maanden wachten).

En ik weet niet of het goed komt. Tot op heden hebben wij helemaal niks meer vernomen. Laatste contact vanuit bedrijf was eind juli.

panter22
door panter22 Sep 15, 2020 om 17:43
6599 Antwoorden / Vragen

Kun je niet even bij het bedrijf kijken of hebben ze geen openingstijden.

Fu
door Fudgelling Sep 15, 2020 om 20:20
Antwoorden / 1 Vragen

Oh ja, we kunnen er wel kijken. Maar het is sowieso drie kwartier heen en drie kwartier terug. Wij moeten ook gewoon werken en kunnen op z'n vroegst er pas zaterdag langs. We hebben ook al contact opgenomen met het juridisch loket. Gewoon om na te vragen.

panter22
door panter22 Sep 16, 2020 om 08:16
6599 Antwoorden / Vragen

Zo ver is dat toch niet. Heb je een uitje voor de zaterdag en kun je duidelijke afspraken maken.
Die mensen werken ook gewoon en kunnen niet de hele dag appen, bellen en mailen.

Fu
door Fudgelling Sep 16, 2020 om 08:48
Antwoorden / 1 Vragen

Die mensen werken ook gewoon en kunnen niet de hele dag appen, bellen en mailen.

Ze kunnen blijkbaar wel gewoon op instagram en facebook foto's en artikelen plaatsen? Ik heb het gisteren uitgerekend, maar we wachten vanaf vrijdag al 19 weken op onze tafel. Ze laten ons niks horen. Vorige week donderdag hebben wij nog gemaild over onze bestelling naar ze (wij willen afspraken zwart op wit), maar krijgen geen reactie. Een vriend van ons had ze vrijdag gemaild met een vraag over onderhoud als hij daar een tafel af zou nemen en daar werd vrijdags gewoon op gereageerd.

panter22
door panter22 Sep 16, 2020 om 17:19
6599 Antwoorden / Vragen

Eind juli hadden julle een tafel kunnen krijgen met een werkblad dat niet goed was, Op dat moment werd jullie gevraagd of een ander blad wilden en dat blad is jullie getoond.
Jullie zeiden ja. Toen moest de tafel overnieuw gemaakt worden en dan gaat toch de termijn pas lopen.
Dan zit je ongeveer op 8 weken. Aardig op schema, Dit zijn van die zaken die je even persoonlijk moet doorspreken.

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 15, 2020 om 16:05
7195 Antwoorden / 3 Vragen

De langere levertijd zal wel met de Coronacrisis te maken hebben, gelukkig zijn de maten goed gekomen.

Fu
door Fudgelling Sep 15, 2020 om 16:11
Antwoorden / 1 Vragen

Maar dat is toch raar? De maten stonden gewoon goed in het overzicht. En ik weet niet of het door de coronacrisis komt dat het zo lang duurt.

mahadma
door mahadma - Sep 15, 2020 om 16:48
11544 Antwoorden / 51 Vragen

U zult kunnen annuleren, ECHTER tegen een forse annuleringsvergoeding die zeer wel 100% van de verkoopprijs zal kunnen zijn. Maatwerk kan vrijwel nooit, lees zeer exceptioneel, zonder kosten worden geannuleerd.

1paul
door 1paul Sep 17, 2020 om 08:54
3155 Antwoorden / 0 Vragen

onzin.

diumenge
door diumenge - Sep 15, 2020 om 20:27
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je hebt zo te lezen voor een bijzondere tafel gekozen, dat kan langer duren. Wat als je wel kan annuleren, zo'n bestelling kost ergens anders ook weer veel tijd. Oké, ze zijn niet zo sterk in hun communicatie, of in ieder geval niet snel. Maar ze klinken wel oprecht.

Persoonlijk zou ik nog wat geduld hebben.

Fu
door Fudgelling Sep 15, 2020 om 20:31
Antwoorden / 1 Vragen

Het is een iets andere tafel, maar zo bijzonder is ie nou ook weer niet :-). Wij hebben idd al nagedacht over een andere tafel. Dit zou dan een dertien in een dozijn tafel worden die snel te leveren is. Ik had vanmiddag nog uitgerekend hoe lang we er al op wachten, maar vanaf vrijdag is het al 19 weken. Vandaag hebben we ook geen reactie gehad. Een vriend van ons had net als ons donderdag een bericht gestuurd. Hij kreeg wel een reactie en wij niet.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 16, 2020 om 10:24
16860 Antwoorden / 202 Vragen

U kunt annuleren d.w.z. de overeenkomst doen beëindigen maar u dient dan wel een erg goede reden te hebben zoals vooral bewijs dat het bedrijf de levering/overeenkomst niet nakomt. En u geeft zelf aan dat men dat, in ieder geval vooralsnog, wel doet.  U vraagt of beëidigen mag, ja, maar ook ik adviseer ik om het niet te doen omdat, als ook al gezegd de leveranciet dan schadevergoeding kan vorderen.

(Zie voor nadere info bijv. https://www.dirkzwager.nl/kennis/artikelen/contractenrecht-hoe-be%C3%ABindig-ik-een-overeenkomst-opzegging-ontbinding-en-vernietiging/  met aantekening dat er ook andere verwijzingen van o.a. andere advocatenkantoren zijn met gelijke inhoud)

Fu
door Fudgelling Sep 16, 2020 om 10:26
Antwoorden / 1 Vragen

Hoe komen ze de levering/ overeenkomst nog na? Levertijd was 10-12 weken. Wij zitten vrijdag op 19 weken.

audb
door audb - Sep 16, 2020 om 12:35
1668 Antwoorden / 5 Vragen

U mag wel een termijn stellen wanneer de tafel geleverd zou mogen worden maar daar het maat werk is mag er niet geanuleerd worden of ze moeten het niet meer kunnen leveren.

Stuur ze een mail met een termijn van 2 weken en als ze dan niet kunnen leveren dat u een vergoeding eist voor het te laat leveren.

Topantwoord

capteam
door capteam - Sep 16, 2020 om 15:58
44 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt het bedrijf in gebreke stellen en een (redelijke) termijn aangeven waarbinnen zij dienen te leveren.
Doen zij dat niet dan kunt u de koop ontbinden.

Iv
door Ivo W - Sep 16, 2020 om 19:21
729 Antwoorden / Vragen

Annuleren kan altijd, volgens de voorwaarden uit de overeenkomst. Daar kan (en zal) in staan dat bij annulering na opdrachtverlening een bedrag verschuldigd is. Dit kan oplopen tot een zeer fors percentage van het aankoopbedrag.

Beter is om in dit stadium waarin de afgesproken oorspronkelijke levertermijn overschreden is, de verkoper daarop aan te spreken en schriftelijk een deadline vast te leggen waarna u het product niet meer wenst te ontvangen. Mocht die deadline dan ook overschreden worden, dan kunt u de verkoper in gebreke stellen en nakoming van de overeenkomst binnen veertien dagen eisen, onder voorwaarde van volledige ontbinding van de overeenkomst wanneer ook binnen die periode de ondernemer zijn kant van de overeenkomst niet is nagekomen. Als die 14 dagen dan ook verstreken zijn, kun je de overeenkomst rechtsgeldig ontbinden en heb je recht op terugbetaling van het geld wat je eventueel reeds hebt aanbetaald.

1paul
door 1paul - Sep 17, 2020 om 08:53
3155 Antwoorden / 0 Vragen

https://www.nkc.nl/advies/wet-en-regelgeving/juridisch/praktijkvoorbeelden/kan-ik-van-te-laat-geleverde-bestelling-af/

maat werk kun je normaliter niet annuleren tenzij....

als de levertijd echt lang overschreden word kan het wel maar hou er wel rekening mee besteld u de tafel ergens anders heb je ook wachttijd....

geef schriftelijk aan dat u de tafel binnen 14 dagen geleverd wilt hebben en dat u anders vand e koop afziet en uw eventuele aanbetaling terug wilt hebben, u heeft ze dan 6 weken langer de gelegenheid gegeven dan afgesproken, dat is een redelijke termijn gezien de initiele leveringstermijn, u heeft deze dan met 50% verlengd....

darrenwilliams
door darrenwilliams - Sep 25, 2020 om 11:30
2 Antwoorden / Vragen

Ja, u kunt het annuleren. U kunt ook contact opnemen met de klantenservice voor de veroorzaakte vertraging.

Met vriendelijke groet
Darren
Van Usersadvice