sv
door svandrea Jun 7, 2016 om 13:11
Geldzaken & recht

Mogen woningcorporaties de grote van je huishouden hanteren als een voorwaarde ?

Ik sta nu al 4 jaar ingeschreven bij een woningbouwcorporatie. Door de nieuwe woningwet komen wij alleen in aanmerking voor huurtoeslag als de woning niet duurder is als plus minus €580 euro. Echter hanteert de woningbouw ook de voorwaarde de leeftijd en dit houdt niet in starterswoning of seniorenwoning, maar dat je voor bepaalde woningen mininmaal 30 jaar oud moet zijn om in aanmerking te komen. Deze woningen zijn voor mij te duur en kom ik via de nieuwe woningwet toch niet voor in aanmerking, maar nu heb ik ook te maken met de vereiste van het aantal mensen in mijn huishouden.

Voor deze woningen voldoe ik op basis van inkomen aan de voowaarden, maar moet mijn de grote van mijn huishouden uit minimaal 3 of meer personen bestaan. Hierdoor heb ik geregeld te maken dat woningen die ik kan betalen aan mijn neus voorbij gaan, ook al heb ik meer punten dan diegene die de woning toegewezen krijgt.

Mijn vraag is of dit dus allemaal mag, want ik ik kan verder geen echte richtlijnen vinden waar de woningbouw zich aan moet houden, behalve de nieuwe woningwet.

1531 5 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jun 7, 2016 om 13:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, normaal gesproken krijgt één persoon niet een vierkamer woning.

sv
door svandrea Jun 7, 2016 om 13:23
Antwoorden / 2 Vragen

Beste Tijger1,

Dat kan ik begrijpen. Ik sta samen met mijn vriend ingeschreven bij die betreffende woningbouw, maar het is voor mij meer het principe dat omdat wij nu nog geen kinderen hebben wij niet in aanmerking komen voor die woningen. Wij zijn namelijk nu op zoek naar een woning waar wij ook in kunnen blijven al gezin, anders betekent dit dat bij eventuele gezinsuitbreiding wij in onze huidige situatie zouden moeten verhuizen.

Cookies
door Cookies - Jun 7, 2016 om 13:20
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ja dat mag allemaal. Logisch toch dat 1 persoon geen 6 kamerwoning krijgt? Een 6 persoons huishouden, krijgt ook geen 2 kamerwoning.

uwjurist
door uwjurist - Jun 7, 2016 om 13:44
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dit mag allemaal.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

tenormin
door tenormin - Jun 7, 2016 om 13:51
16872 Antwoorden / 108 Vragen

Ik zie dat het topantwoord al is gegeven, da's logisch, maar ik begrijp heel eigenlijk niet waarom mensen, zoals ik b.v. een 4-kamerwoning bezetten terwijl ze inmiddels al jaren alleen zijn. Ik kan best met een kamer minder. Heb nu 3 slaapkamers, kan met 2 slaapkamers ook leven. Hoeft de woningbouw me alles maar een "verhuisvergoeding" te geven en ik ben weg. Doen ze ook niet.
En @svandrea schrijft dat ze samen staan ingeschreven, dus 4 kamer woning wordt, hier in ieder geval, fiat aan gegeven.

tijger1
door tijger1 - Jun 7, 2016 om 14:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

U zult daar voorheen met uw echtgenoot gewoond hebben en wellicht ook kinderen. Dus zo wonderlijk is het niet dat u een 4-kamer woning hebt. Maar wat schiet u op met verhuizen naar een 3-kamer woning? Stel dat die in dezelfde flat zou zijn, dan is de huur daarvan vaak nog aanzienlijk hoger. En u hebt toch niet meer kosten doirdat u in een 4-kamer woning woont?

En echt vroeger moest de vrouw van een stel zonder kinderen ook in verwachting zijn om een 4-kamer woning te kunnen krijgen.

Ik verbaas me erover dat in de woonplaats van de Ts nog zoveel sociale huurwoningen beschikbaar komen.