do
door doemaarwat Nov 18, 2007 om 15:55
Geldzaken & recht

Mogen ze mij ontslaan omdat ik "ineens" te duur ben?

Hallo,

Via Tempo Team Werknet ben ik aan het werk gegaan bij een grote bakkerij als productie medewerker. Dit alleen voor op de zondag. Na 26 weken ging ik van fase a naar fase b en gold voor mij niet meer de CAO voor uitzendkrachten maar de CAO Bakkersbedrijf. Daardoor ging ik een stuk meer verdienen. Werk dus via Tempo Team bij de bakkerij en krijg ook van Tempo Team betaald (loonstrookje) echter volgens de CAO Bakkersbedrijf.

Was blij dat ik in fase b was toegelaten doordat bedrijf bijna niemand nog wil na 26 weken omdat ze dan meer geld voor die persoon kwijt zijn. Toen ik toegelaten was dacht ik dus voorlopig (voor de duur van fase b) geen zorgen te hoeven maken over werk (duur is 52 gewerkte weken).

Echter toen ik vandaag op mijn werk verscheen en vroeg waarom ik niet op de lijst stond, vroegen ze mij of Tempo Team me dan niet gebeld had. Nee, waarom dan vroeg ik. Nou omdat je niet meer hoeft te komen. Je bent te duur geworden. Kan dat zomaar? Fase b is nog lang niet afgelopen, en dat ik zo duur ben dat wisten ze toen ze me toe lieten na 26 weken ook al. Kort gezegd:

* Mag de bakkerij tegen het uitzendbureau zeggen dat ze geen gebruik meer willen maken van mij doordat ik te duur ben ook al hebben ze me eerst wel toegelaten in fase b en is deze bij lange na niet afgelopen?

* Moet het uitzendbureau me in dat geval ander werk verschaffen voor de resterende duur van fase b? Zo ja, tegen welk loon? Welke cao? En wat als ik dat andere werk niet zie zitten?

M.v.g.,

Stefan

2819 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 19, 2007 om 00:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Stefan

Dit is nu een enorm nadeel aan uitzendwerk. De opdrachtgever (bakker) heeft inderdaad het recht om jouw diensten op elk gewenst moment op te zeggen. Dat is het voordeel voor de bakker (hij heeft geen overeenkomst met jou met alle wettelijke plichten) en daar betaalt hij ook een aardig bedrag per uur voor aan de uitzendorganisatie.

Het is aan het uitzendbureau om ander werk voor je te vinden, doch hier zit ook geen vast inkomen aan. Als je bij het uitzendbureau gewoon als 'werkzoekend' of 'oproepkracht' ingeschreven staat, hebben zij geen plicht om jou constant aan het werk te houden.

Als je bij hen wel in vaste dienst bent (vaak detetacheerd via) dan hebben zij wel de plicht om jou door te betalen.

Gezien jouw werk op alleen de zondag, zal daar geen sprake van zijn en ben je dus overgeleverd aan wat het uitzendbureau jou kan bieden aan werk. En ja, dat mag je weigeren, maar dan heb je dus gewoon geen inkomen.

Is het geen idee om met jouw ervaring te solliciteren bij een bakker voor een (evt. tijdelijk) dienstverband, dus zonder uitzendbureau?

Of inschrijven bij meerdere uitzendbureaus?

Succes

Canna

ve
door verwijderd - Nov 19, 2007 om 10:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Doemaarwat maar schrijfnietmaarwat Stefan,

Als je bij een uitzendorganisatie werkt en wordt uitgezonden naar een opdrachtgever dan is jou salaris berekend op de CAO van die opdrachtgever.
De opdrachtgever betaald een bepaald bedrag voor jou aan het uitzendbureau en dat veranderd alleen als de cao dat bepaald.

Als je in Fase I (a) zit, dan heb je de kans dat je zomaar bedankt wordt, zit je in Fase II (b) dan heb je iets mee rechten (pensioenopbouw) maar als er geen werk meer is bij die opdrachtgever dan stopt dit gewoon.
Het uitzendbureau is dan nog niet verplicht om jou aan het werk te houden.

Je gaat automatisch over in Fase II maar zoals jij stelt dat je daarom ineens meer ging verdienen is niet juist.

Een uitzendbureau heeft meerdere CAO's en de opdrachtgever bepaalt in welk CAO jij zit.

Met andere woorden er speelt iets anders, groet,
Hell-Rider

ve
door verwijderd - Nov 19, 2007 om 13:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Hell-rider,

En toch is het zo! Toen ik naar fase II ging kreeg ik ineens een stuk meer loon doordat ik vanaf toen niet meer uitbetaald kreeg volgens de cao voor uitzendkrachten maar volgens de cao bakkersbedrijf. Het basisuurloon ging met 4 euro per uur omhoog en de zondagtoeslag ging met 50% omhoog.

Het is verder niet zo dat er geen werk is, het is er gewoon een komen en gaan van nieuw personeel (uitzendkrachten). Vaste mensen zijn er nauwelijks. Bijna iedereen wordt bij het aflopen van fase 1 vervangen door een nieuwe uitzendkracht omdat ze dan niet volgens de andere cao hoeven uit te betalen.

Ik had in eerste instantie geluk gehad dat ik toegelaten werd tot fase 2, mede door mijn getoonde inzet gedurenden fase 1. Nu willen ze dus alsnog van mij af omdat het toch te duur is volgens hun. Ik vind het gewoon misbruik maken van de regels. De cao's die er zijn om het belang van de werknemer te dienen, werken nu gewoon tegen ons. Hier moet gewoon tegen opgetreden worden. Of is dat niet mogelijk?

Groet, Stefan

ve
door verwijderd - Nov 19, 2007 om 14:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk op onderstaande site voor naleving van de uitzend
CAO voor leden van de ABU (Algemene Bond Uitzendondernemingen). Tempo Team is
bij de ABU aangesloten.

http://www.smu-online.nl/cgi-bin/cameleon/listdoc?&overdeorg

Daar kan je eventueel een klacht indienen en vragen stellen.

Vladja