ra
door ralronabbink Apr 22, 2005 om 09:07
Geldzaken & recht

Na 3 jaar inning lesgeld IB-groep

Kreeg een brief van IB-groep dat volgens hun administratie nog 885,- open staat van 2002. Volgens mijn geheugen heb ik dit voldaan maar bankafschriften van dat jaar heb ik niet meer. Bankafschriften bewaar ik 1 jaar.

Weet iemand wat mijn rechten zijn??

296 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 22, 2005 om 09:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet niet bij welke bank u zit, maar is het mogelijk om dit te laten traceren bij uw bank? Wellicht met internetbankieren terugbladeren (alhoewel we het over drie jaar terug hebben)? Informeer eerst eens bij uw bankfiliaal of dit mogelijk is. Dan heeft u in ieder geval iets in handen om tegen deze rekening in beroep te gaan.

Brynnar

ve
door verwijderd - Apr 22, 2005 om 09:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Rechten heeft u niet maar in dit geval de plicht om aan te tonen dat de vordering onjuist en al betaald is. De hulp van uw bank is inderdaad daarbij hard nodig al is het wel handig te weten wanneer u de vordering betaald heeft. Het is ook niet erg verstandig om bankafschrfiten al na één jaar op te doeken want vorderingen zijn van 2 tot 5 jaar (afhankelijk van de vordering) opeisbaar dus gedurende die tijd zult u toch de bankafschriften moeten bewaren. Tenminste, als u dit soort problemen wilt voorkomen. Groeten - E.

ve
door verwijderd - Apr 22, 2005 om 09:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor de reactie, waar ik vooral naar op zoek ben is of dit zomaar kan na 3 jaar. De andere partij moet toch regels hebben om te controleren of een innning heeft plaatsgevonden?? Bijvoorbeeld binnen 3 maanden en niet na 3 jaar.

ve
door verwijderd - Apr 22, 2005 om 10:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook voor de belastingdienst geldt een bewaarplicht van 5 jaar.

Vladja

ve
door verwijderd - Apr 22, 2005 om 11:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik meen me te herinneren dat de verjaring van een schuld 5 jaar is.

ve
door verwijderd - Apr 22, 2005 om 21:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad is er een bewaartermijn van 5 jaar. Jouw bank kan het wel voor je nakijken. Dan moet je wel weten wanneer ongeveer en ze zullen het niet kosteloos doen.

Vr.gr. Suzan

ve
door verwijderd - Apr 22, 2005 om 21:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik bewaar meestal mijn bankafschriften 5 jaar, misschien wel te lang, maar ik kan wel ergens op terug vallen voor het geval dat, misschien een goede tip om ze langer dan 1 jaar te bewaren?