Ik
door Ik ton Jan 15, 2023 om 13:56
Geldzaken & recht

Nabestaande volmacht

Onlangs belastingdienst gebeld voor een nabestaande volmacht zodat ik digitaal voor mijzelf en mijn overleden echtgenoot aangifte kan doen.
Mij werd medegedeeld dat ik dan een verklaring van erfrecht nodig heb anders is aanvraag niet mogelijk.
Er is geen testament en ben automatisch erfgename.
Voor een verklaring erfrecht moet ik naar een  notaris kosten verklaring ongeveer 250 euro. Is dit normaal?

7443 12 Rapporteer

sira
door sira - Jan 15, 2023 om 14:11
2353 Antwoorden / 24 Vragen

Ja, dat document heeft u nodig. Er is geen testament en ben automatisch erfgename. Daar wil de belastingdienst bewijs van hebben, maar er zijn meer instanties die dat zwart op wit willen hebben.

Lees dit: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/erfbelasting/content/erfbelasting_wanneer_doe_ik_aangifte

https://verklaringvanerfrechtservice.nl/aangifte-erfbelasting/

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/erven/vraag-en-antwoord/wat-is-een-verklaring-van-erfrecht-en-wanneer-heb-ik-deze-nodig

Ik
door Ik ton Jan 16, 2023 om 12:27
3 Antwoorden / 1 Vragen

Maar ik begrijp niet dat aangifte i.b. wel op papier zonder bewijs kan en digitaal niet.

sira
door sira Jan 16, 2023 om 12:46
2353 Antwoorden / 24 Vragen

Dat vind ik ook heel raar en ik kan daar niets over vinden.

Ik heb hier ook nooit mee te maken gehad. Bij overlijden van zowel vader als moeder heeft een notaris alles verzorgd, achteraf gelukkig, omdat er best wel veel zaken aftrekbaar waren, tot zelfs de bloemen aan toe.

Pi
door Pietvan Jan 16, 2023 om 12:50
3 Antwoorden / Vragen

Ja en uw man moet zelf komen tekenen dat hij dood is ,zo werkt de belasting nu eenmaal is toch logisch.

sira
door sira Jan 16, 2023 om 12:52
2353 Antwoorden / 24 Vragen
hereistom
door hereistom - Jan 15, 2023 om 14:17
738 Antwoorden / 1 Vragen

Je hebt bijna overal een Verklaring van Erfrecht voor nodig en dat kan helaas alleen via een Notaris.
Tip: Maak, of laat een digitale kopie maken.

https://www.notaris.nl/bij-overlijden

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 15, 2023 om 14:32
16876 Antwoorden / 202 Vragen

Alleereerst gecondoleerd. Ik zie inmddels dit waarin een en ander is uitgelegd. Aangezien er geen testament is heeft u niets aan een verklaring van exceutele die ook benut zou kunnen worden en overgens qua kosten net zo duur. . https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/na-een-overlijden/content/nabestaandenmachtiging-belastingdienst-voor-wie waarin o.a. dit staat

Is er geen testament, maar wél een verklaring van erfrecht of executele? Degene die volgens de verklaring bevoegd is, mag dan een nabestaandenmachtiging aanvragen.

Meestal is er geen verklaring van erfrecht of executele als er geen testament is. Dat is oké. Er is dan een vaste volgorde van wie er een nabestaandenmachtiging mag aanvragen:

  • partner (gehuwd/geregistreerd partnerschap) en/of kinderen (geen stiefkinderen)

Ik
door Ik ton Jan 16, 2023 om 12:27
3 Antwoorden / 1 Vragen

Maar ik begrijp niet dat aangifte i.b. wel op papier zonder bewijs kan en digitaal niet.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 16, 2023 om 12:46
16876 Antwoorden / 202 Vragen

Voor zover ik weet en kan nagaan is er voor het doen van een aangifte op papier ook eeb verklaring van erfrecht nodig.

tenormin
door tenormin - Jan 15, 2023 om 15:10
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Geen idee of er iets in de wet veranderd is. Toen mijn man in Maart 2011 overleed (toentertijd alleen een testament van huwelijkse voorwaarden), dat is nu veranderd, voor zover ik weet, werd ik automatisch overal zijn 'erfgename'. Ik dacht dat dit soort dingen nog steeds automatisch gingen. Ergo, ik heb nergens moeten bewijzen dat hij was overleden. Dat ging automatisch: "het bewijs aan belanghebbenden", zij ontvingen dit automatisch. Kan ook zo geweest zijn dat we beiden al AOW hadden. (?)

Ik
door Ik ton Jan 15, 2023 om 15:16
3 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad beiden hadden aow moet nu aangifte overleden echtgenoot op papier indienen en voor mijzelf kan het digitaal.

marita5
door marita5 - Jan 15, 2023 om 16:15
11523 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Ik Ton ,

Is er geen testament, maar wél een verklaring van erfrecht of executele? Degene die volgens de verklaring bevoegd is, mag dan een nabestaandenmachtiging aanvragen.

Meestal is er geen verklaring van erfrecht of executele als er geen testament is. Dat is oké. Er is dan een vaste volgorde van wie er een nabestaandenmachtiging mag aanvragen:

  • partner (gehuwd/geregistreerd partnerschap) en/of kinderen (geen stiefkinderen)
  • kleinkinderen (geen stiefkinderen)
  • ouders, broers en zussen
  • kinderen van broers en zussen
  • grootouders
  • ooms, tantes
  • neven en nichten
  • overgrootouders

Als eerste komen de partner van de overledene en/of kinderen. Als de overledene geen partner of kinderen heeft, dan de ouders, broers en zussen. Als de overledene ook geen ouders, broers of zussen heeft, dan de grootouders, enzovoort.

Had de overledene bijvoorbeeld een partner en kinderen?

Dan mag 1 van hen een nabestaandenmachtiging aanvragen. Dat kan diegene voor zichzelf doen of voor iemand anders. Er is wel een schriftelijke verklaring nodig met daarop de naam en het burgerservicenummer van degene die gemachtigd wordt. Die verklaring vult u op het belastingkantoor in.

Voor verdere informatie, zie deze links ,

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/na-een-overlijden/content/nabestaandenmachtiging-belastingdienst-voor-wie

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/na-een-overlijden/content/nabestaandenmachtiging-afspraak-wat-neemt-u-mee

Ik
door Ik ton Jan 16, 2023 om 12:26
3 Antwoorden / 1 Vragen

Maar ik begrijp niet dat aangifte i.b. wel op papier zonder bewijs kan en digitaal niet.

gr
door gravin2 - Jan 15, 2023 om 16:26
24 Antwoorden / Vragen

@ton,

probeer eens of de digid van uw vrouw nog werkt,

indien ja, dan gewoon digitaal aangifte doen,

het is niet geheel volgens de regels maar de BD neemt er genoegen mee,

Anders moet u een aangifte op papier gaan doen, is een ontzettende klus, er is niets voor-ingevuld,

En u kunt dan ook niet schuiven met posten,

Die verklaring van erfrecht is (hiervoor) niet nodig,

U heeft met de nabestaandenlijn gebeld?

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/contact/content/contact-telefoonnummer-nabestaanden

Ik
door Ik ton Jan 15, 2023 om 16:47
3 Antwoorden / 1 Vragen

Heb bd nabestaande gebeld zij gaven aan dat er een verklaring erfrecht nodig is voor digitale aangifte het vreemde vind ik dat voor papieren aangifte niets nodig is.

Ik
door Ik ton Jan 16, 2023 om 12:25
3 Antwoorden / 1 Vragen

Maar ik begrijp niet dat aangifte i.b. wel op papier zonder bewijs kan en digitaal niet.

gr
door gravin2 Jan 16, 2023 om 12:35
24 Antwoorden / Vragen

MIsschien omdat de digi-d eigenlijk niet meer mag worden gebruikt?

dus een soort dubbele controle?

Th
door Theawaalen - Jan 15, 2023 om 23:03
113 Antwoorden / 5 Vragen

Vul eerst op de computer de gegevens in en print dat uit en neem daarna de gegevens op papier over. Zo heb ik het voor mijn zoon gedaan toen zijn vrouw was overleden

1paul
door 1paul - Jan 16, 2023 om 11:35
3162 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dit is vrij normaal.

Ik
door Ik ton Jan 16, 2023 om 12:24
3 Antwoorden / 1 Vragen

Maar ik begrijp niet dat aangifte i.b. wel op papier zonder bewijs kan en digitaal niet.

1paul
door 1paul Jan 18, 2023 om 08:50
3162 Antwoorden / 0 Vragen

er moet of een testament zijn of een verklaring van erfrecht wel de belastingdienst wil hebben.

antwoorden kun je vinden op de site van de belastingdienst onder het kopje erfrecht!

mo
door mof - Jan 16, 2023 om 12:43
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee. Dan doet u toch geen aangifte voor uw man? Volgens mij is een overlijdensverklaring/akte die u van de gemeente krijgt en een kopie trouwakte (of duurzaam samenwonend) voldoende. Zonder testament heeft u bij de notaris niets te zoeken. En als de belasting dat niet accepteert ... dan alleen voor uzelf aangifte doen.

Ik
door Ik ton Jan 16, 2023 om 13:13
3 Antwoorden / 1 Vragen

Die heb ik gebeld als ik digitaal aangifte inkomstenbelasting wil doen moet ik een erfrecht verklaring overleggen heb wel een zgn f formulier ontvangen om papieren aangifte te doen zonder dat er sprake is van enig bewijs.

ho
door honza23 - Jan 16, 2023 om 12:51
262 Antwoorden / 3 Vragen

Vreemd.

Toen mijn moeder in 2016 overleed heb ik gewoon in haar naam aangifte gedaan over het jaar 2016; zonder enige volmacht of verklaring van erfrecht....

Er is overigens een speciale afdeling: BelastingTelefoon voor nabestaanden: 0800 - 235 83 54 .
Bel die eens, mijn ervaring was dat die gewoon meedachten en niet moeilijk deden.

Ik
door Ik ton Jan 16, 2023 om 13:12
3 Antwoorden / 1 Vragen

Die heb ik gebeld als ik digitaal aangifte inkomstenbelasting wil doen moet ik een erfrecht verklaring overleggen heb wel een zgn f formulier ontvangen om papieren aangifte te doen zonder dat er sprake is van enig bewijs.

pi
door pietv - Jan 16, 2023 om 14:44
3 Antwoorden / 0 Vragen

Verklaring van erfrecht niet nodig, u bent als echtgenote volgens de wet erfgenaam van de nalatenschap. Er zitten bij de belastindienst ook personen die hier niet van op de hoogte zijn. Heb zelf een nabestaande machtiging opgehaald bij de belastingdienst ivm overlijden van mijn echtgenote, had alleen maar een verklaring van overlijden nodig welke is afgegeven door de gemeente.

rj
door rjw Jan 16, 2023 om 16:58
3270 Antwoorden / 5 Vragen

Er kunnen altijd meer erfgenamen zijn, waar de directe erfgenamen geen weet van hebben.

Ke
door Keesje39 - Jan 22, 2023 om 10:36
27 Antwoorden / Vragen

Niet alle notarissen zijn zo duur. Kijk eens op degoedkoopstenotaris.nl.

rj
door rjw Jan 22, 2023 om 13:24
3270 Antwoorden / 5 Vragen

Aanvullende tip: kijk niet alleen naar de prijs van een enkele klus. Een goede notaris kan je ook altijd om specifiek advies vragen zonder dat dit direct extra kost. Prijsvechters zullen alleen maar doen wat minimaal nodig is en niets meer.