wa
door waardd Aug 10, 2005 om 10:38
Geldzaken & recht

Niet bestelde artikelen, mag je die houden?

Door w.s. een fout van het toezendende bedrijf heb ik 3 artikelen ontvangen. 2 van deze artikelen zijn niet besteld. Deze staan ook niet op de factuur. Mag men deze artikelen dan wel houden?

2581 11 Rapporteer

brynnar
door brynnar - Aug 10, 2005 om 10:53
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Beste Waardd,

In principe ben je gerechtigd om deze artikelen te houden. Het is wel zo netjes als het bedrijf de fout opmerkt om ze te retourneren.

Brynnar

wa
door waardd - Aug 10, 2005 om 10:58
3 Antwoorden / 1 Vragen

Mijns inziens wacht ik enkele dagen tot een week op een reactie van het bedrijf dat de artikelen gestuurd heeft of zij i.d.d. opmerken dat ze iets fout hebben gedaan.

Dan ben ik ook zo netjes om de artikelen i.d.d. terug te sturen.

Is dit ook wettelijk vastgelegd?

se
door sebastian - Aug 10, 2005 om 11:04
13 Antwoorden / 8 Vragen

In principe valt ieder ongevraagd artikel onder "ongewenste toezending" en mag je die houden. Zeker als ze niet op de faktuur staan kan niemand bewijzen dat ze zijn toegezonden.

Echter, het staat natuurlijk wel netjes als je ze terugstuurt, dat kan porto-vrij.

brynnar
door brynnar - Aug 10, 2005 om 11:08
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Beste Waardd,

Ja hoor, dit is bij wet geregeld. Zie de website Koop op afstand waar het e.e.a. wordt uitgelegd. Ik citeer hieruit:

Niet-gevraagde leveringen

Het leveren van goederen of diensten met een betalingsverzoek is verboden wanneer de consument geen voorafgaande bestelling heeft gedaan. De consument hoeft in het geval van een niet-gevraagde levering geen enkele tegenprestatie te leveren. Ook het feit dat de consument niet reageert betekent niet dat hij met de levering instemt.

Brynnar

freya
door freya - Aug 10, 2005 om 11:34
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo waardd,

Met bovenstaande reaktie's ben ik het niet helemaal eens. Ze hebben helemaal gelijk wanneer het om ongevraagde toezending van goederen gaat. In dit geval gaat het echter om een bestelling waarbij er kennelijk door de verzendende partij een fout is gemaakt waardoor er teveel goederen zijn verstuurd. In dit geval vind ik het dan ook niet meer dan fatsoenlijk om de verzendende partij op de hoogte te stellen van de gemaakte fout en in overleg met hen de goederen b.v. te laten ophalen dan wel terug te sturen. Eén en ander natuurlijk wel op kosten van de verzendende partij.

m.vr.gr. Freya

wa
door waardd - Aug 10, 2005 om 11:36
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zal de gehele situatie schetsen.

Er is een artikel gekocht
Deze gaat kapot en wordt opgestuurd ter reparatie
2 weken later komen er 3 nieuwe artikelen voor in de plaats

Dit is de superkorte maar duidelijke versie.

freya
door freya - Aug 10, 2005 om 11:43
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Dan hangt het denk ik óók wel af van het soort artikel. Hebben we het over drie digitale camera's of over drie misschien wat kwetsbare opbergsystemen voor DVDs? In het eerste geval zou ik concluderen dat er duidelijk een fout is gemaakt en is mijn vorige reaktie van toepassing. In het tweede geval zou je kunnen concluderen dat de leverancier misschien gedacht heeft 'het zal nog wel een keer defekt raken, ik stuur er maar een paar méér'. In dat geval kun je ze dan kunnen houden. Freya

wa
door waardd - Aug 10, 2005 om 12:35
3 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat om nail art studio set. Dus lamp, tips, vloeistof enz.

Dus geen digitale camera of zo.

freya
door freya - Aug 10, 2005 om 13:14
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Tja, als zo'n setje €10 kost zou ik mij misschien niet zo bezwaard voelen om deze te houden, maar met lamp is het misschien al gauw €100 en dan is er toch wel sprake van een vergissing. Je zult zelf de overweging moeten maken. Bedenk wel dat de leverancier jou correct behandeld heeft door jou een nieuw exemplaar te sturen, wees zelf dan ook zo correct. Freya

ma
door maaswinkel - Aug 22, 2005 om 16:55
3 Antwoorden / 1 Vragen

Stel je krijgt drie artikelen geleverd, en je hebt er maar twee besteld?

Zeg je dan ook: "nou ja gewoon een vergissing, ik laat het er maar bij?"

Nou, dan?????

Groetjes, Karel Maaswinkel

ma
door maaswinkel - Aug 22, 2005 om 16:56
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik bedoel natuurlijk: als er een te weinig wordt geleverd, laat je het er dan ook bij zitten?

Karel