Niet geboden termijn gekregen: incassokosten?
Door omstandigheden konden helaas drie facturen van Kuwait (Tango) niet worden afgeschreven middels incasso.
Zij stuurden een herinnering (zie screenshot).
Hier staat duidelijk de termijn waarbinnen de factuur alsnog moet worden voldaan.
"Daarnaast rekenen we E
De mails kwamen binnen op 28-11-2023.
Vanwege het feit dat er na de 10e altijd geld binnenkomt wilde ik de factuur z.s.m. betalen via de iDeal linkjes. Als ik goed tel en je houdt die 15 dagen aan dan is het vandaag de laatste dag waarop ik had kunnen betalen zonder dat hier kosten bij komen.
Toch kwam gisteren 12-12-2023 net na middernacht al de aanmaning binnen met daarop in rekening gebrachte incassokosten t.w.v. €5 en vroeg in de ochtend ook voor de andere twee openstaande posten. €15 euro incassokosten dus in totaal.
Gisteren op whatsapp het volgende vericht gestuurd:
Geachte heer/mevrouw,
Goedemorgen,
Waarop ik terug stuurde:
Goedemorgen,
Ten eerste de vraag of het klopt wat ik schrijf. Ik heb namelijk op internet op diverse vergelijkbare websites gelezen dat er (minstens?) 14 (niet 15) dagen moeten worden geboden alvorens over te gaan tot in rekening brengen van incassokosten. Dit is de zgn. 14 dagenbrief. Maar volgens mij moeren deze 14 dagen ook ingaan de dag nog ontvangst van de mail of brief en niet de dag zelf meetellen. Wat de medewerker ook lijkt te zeggen in het antwoord terwijl het systeem dus iets anders doet.
Nu wil ik graag weten wat te doen. Ik wil vandaag die factuur nog voldoen (gisteren eigenlijk al) maar ik ben het niet eens met de incassokosten.
Graag jullie advies over of de incassokosten idd te vroeg in rekening zijn gebracht en wat ik nu het beste doe. Indien het niet klopt en ik betaal via die iDeal links dan betaal ik dus ook voor de incassokosten indien ze niet in rekening hadden mogen worden gebracht. Als ik nog niet betaal lopen de incassokosten na een paar dagen nog verder op.
Ik weet dat ik dit had kunnen voorkomen door eerder te zorgen dat het betaald was. Helaas door omstandigheden niet aan kunnen voldoen. Maar nu wil ik graag weten hoe het wettelijk zit.
Alvast bedankt.
Die is fraai, te laat ( en dan ook nog wettelijk lekker dik schrijven) betalen en dan miepen over incasso kosten.
Advies, als de sodemieter betalen die incasso kosten voldoen en voortaan gelijk je rekeningen betalen.
Scheelt een berg geld en tijd extra.
Is netjes opgelost door de klantenservice.
Ik had gisteren nog gewoon de mogelijkheid moeten hebben om te betalen. Dus vandaag 3 nieuwe linkjes ontvangen met het juiste bedrag.
@kletskop, en dat zomaar opelost, ineens, na 3 uur van het plaatsen van uw bericht. Goede timing geweest. ;-((
@tenormin Hoe sneller, hoe beter toch? ;-)
Zie om te beginnen diut: Voorbeeldbrief onterechte incassokosten | Het Juridisch Loket
Ik heb het gelezen en begrijp het nog niet helemaal. Telt de dag dat de mail binnenkomt nu wel of niet mee?
Er staat binnen 15 dagen na ontvangst. Dat is toch niet hetzelfde als 14 dagen? Medewerker zegt trouwens letterlijk dat de link t/m 12-12 zou werken. Dit was echter gisteren al niet meer het geval.
Is opgelost. 3 nieuwe linkjes gekregen vandaag waarmee het oorspronkelijke bedrag alsnog betaald kon worden, net zoals ik gisteren al van plan was dus.
Ok. Dank voor de melding.
Het staat er heel duidelijk: binnen 15 dagen. Dus de 14e dag na 28-11-2023 moest je uiterlijk betalen, dus uiterlijk 11 december moest het geld binnen zijn. En dus kreeg je de 12e herinneringen inclusief incasso toeslag. Dit is correct hoe Tango dit doet.
En betaal met de laatste linkjes, want anders heb je nog steeds openstaande schuld.
28-11 1e dag
29-11 2e dag
30-11 3e dag
01-12 4e dag
02-12 5e dag
03-12 6e dag
04-12 7e dag
05-12 8e dag
06-12 9e dag
07-12 10e dag
08-12 11e dag
09-12 12e dag
10-12 13e dag
11-12 14e dag
12-12 15e dag
De 12e dus en niet de 11e zoals u zegt.
Inmiddels heeft klantenservice dit ook ingezien want ik kreeg netjes 3 nieuwe linkjes waarmee ik het bedrag vandaag alsnog kon betalen zónder bijkomende kosten. Net als ik gister had willen doen als de linkjes met de juiste bedragen nog hadden gewerkt.
Je laat het letterlijk op de laatste dag aankomen en dan blijk je een rekenfoutje gemaakt te hebben. Gewoon betalen en klaar.
Geen rekenfoutje, ik was in de veronderstelling dat de termijn pas begint te lopen de dag ná ontvangst van het bericht. Dat is bij 14 dagenbrieven per post namelijk het geval maar schijnbaar geldt bij e-mails dat de dag zelf bij ontvangst al meetelt.
Desalniettemin klopte het dan nog niet, want binnen 15 dagen betekent dat 12-12 (gister dus) de laatste dag was waarop ik kon betalen. Het systeem stuurde echter al net na 0 uur in de nacht de aanmaning met bijkomende kosten terwijl de dag nog niet om was. Dat heeft de klantenservice nu ingezien want ik kreeg netjes 3 nieuwe linkjes waarbij ik vandaag het bedrag alsnog kon betalen zónder bijkomende kosten. Wat ik dus gisteren al van plan was als de linkjes met het juiste bedrag toen nog hadden gewerkt.
Een ondernemer kan niet ruiken waarom een klant niet betaald. U betaald de factuur niet en reageert pas op de herinnering als het al te laat is. Waarom niet al eerder contact gezocht om te situatie uit te leggen? Iets even niet kunnen betalen is geen schande en pratende mensen kunnen geholpen worden.
U bent nu in een situatie beland die je vanuit 2 kanten kan bekijken. Moreel: heel snel betalen en excuses aanbieden. Wettelijk: De 12de was de 15de dag en het had binnen de 15 dagen betaald moeten worden. U was dus te laat.
Dat klopt dus niet.
Ik had gisteren, op de 15e dag (als je de dag van ontvangst meetelt), in de ochtend al willen betalen. Dan was het nog binnen de 15 dagen geweest.
De medewerker zei zelf ook dat de link t/m 12-12 geldig zouden zijn geweest, terwijl op die dag al net na 0 uur de aanmaning met incassokosten kwam.
Dat heeft de klantenservice nu ook ingezien, want ik kreeg na mijn laatste bericht netjes 3 nieuwe linkjes waarmee ik het bedrag alsnog zónder die incassokosten kon betalen. Net als wat ik gisteren eigenlijk dus al van plan was als de linkjes toen nog hadden gewerkt met het juiste bedrag.
Binnen 15 dagen is niet op de 15de dag. Binnen 15 dagen wil dus zeggen voor de 15de dag.
U hebt nu geluk gehad, maar netjes van uw kant is het niet.
Welke betalingstermijn moet ik hanteren
De betaaltermijn verschilt meestal per factuur. Veel voorkomende betaaltermijnen zijn 15 of 30 dagen. Dat wil dus zeggen dat je moet betalen uiterlijk 15 of 30 dagen nadat de factuur is verstuurd. Om een voorbeeld te geven, stel er is een factuur die is gemaakt op 14-08-2022. Je hebt ervoor gekozen een betalingstermijn te nemen van 15 dagen. Dan is de vervaldatum van de factuur 29-08-2022.
Dit komt van een site over boekhouden. Uit het voorbeeld kun je duidelijk lezen dat er 15 dagen geboden worden om te betalen. In bovengenoemd voorbeeld is de 15e dag (indien je de dag van dagtekening meetelt zoals bij een e-mail gebeurt) de 28e. De 28e kun je dus tot en met 23:59 nog betalen en de betaling is dan gewoon op tijd! Pas op de 29e is de vervaldatum en dan ben je te laat. De 16e dag dus.
Daarbij is het ook nog eens zo dat bij herinneringen die per post worden verstuurd nooit de dag van dagtekening mee mag tellen vanwege de tijd die een brief onderweg kan zijn. Het advies is om daar minstens 16 dagen aan te houden vanwege het feit dat de afzender moet kunnen aantonen dat de brief dat de brief ontvangen is door de tegenpartij. Bij een niet aangetekende brief is dit dus al snel een probleem.
Zie ook: https://www.deneefadvocaten.nl/de-14-dagen-brief/
Het gaat hier niet om het betalen van een factuur, het gaat om een betalingsherinnering. Het gaat ook niet om een herinnering per post maar per mail. U blijft maar uw eigen kant op schuiven, maar feit is dat u te laat was.
Wees blij met de coulance van de andere kant, gezien uw houding denk ik niet dat veel bedrijven dat hadden gedaan.
Leest u wel? Ik blijf niets mijn kant op schuiven, ik ga af op feiten.
Bovenstaande gaat niet over een normale factuur maar specifiek over de 14 dagenbrief (zie link onderaan bovenstaande post). De definitie "binnen x dagen" is trouwens niet anders gehanteerd bij een normale factuur. Dat blijft natuurlijk gewoon hetzelfde.
Feit is dat ik dus NIET te laat was. Conform hun eigen verzonden herinnering en dat wat wettelijk is bepaald was het de laatste dag waarop ik kon betalen.
Nog op tijd dus. Andere bedrijven dienen zich ook te houden aan de wet welke is beschreven in Wet normering Buitengerechtelijke Incasso Kosten.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Mag mijn tandarts mij weigeren als ik mijn tanden bij een specialist behandel
Beste Kassa,
Ik heb een vraag over de rechten van een patiënt bij het kiezen van tandheelkundige zorg.
Ik sta momenteel ingeschreven bij mijn huidige tandarts en heb een plakbrug bij mij voortanden die vervangen moet worden en een gehele restauratie van mijn kiezen.
Voor mijn inschrijving bij deze tandarts had ik al aangegeven dat ik ook gesprekken had lopen bij een
...
Lees meer
Wielerflits zoekt telefoonnummers van anonieme gebruikers op
De afgelopen dagen heeft de hoofdredacteur van Wielerflits anonieme forumleden gebeld. Dit met betrekking tot reacties onder een nieuwsbericht waarbij de website bekritiseerd werd op slechte journalistiek. De hoofdredacteur licht zijn werkwijze zelf netjes toe:
"(Gebruikers)naam intikken in de zoekmachine. Paar slimme zoektermen en je vindt vaak een adres of 06."
Zie hier bijvoorbeeld
...
Lees meer
Meer mensen problemen met huismerk PrintAbout?
7 jaar lang print ik dagelijks met 2 grootformaat Canon printers met de originele Canon cartridges.
In al deze jaren slecht 1 printkop moeten vervangen.
Na een aankoop bij PrintAbout werd ik net als velen telefonisch benaderd of ik het huismerk niet wou proberen.
Ze beloven zelfde kwaliteit en levenslange garantie en dan voor minder geld.
Te mooi om waar te zijn? Ja inderdaad!
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer