jo
door jorrit 24 Feb 21, 2018 om 13:26
Geldzaken & recht

Niet uitkomen met Wajong

Hallo,

in 2010 heb ik mijn studie SPH aan de Hogeschool van Amsterdam moeten afbreken na een serie hersenbloedingen, gelukkig was ik vanuit een Wajong situatie weer gaan studeren, waardoor ik terug kon vallen op de al eerder ontvangen Wajong regeling, toch kom ik maar met moeite de maand door, in totaal bedragen mijn maandelijkse inkomsten €1477,70 en liggen mijn totale uitgaven aan vaste lasten op €13.731,43, hierdoor houd ik op papier €106,27 per maand over, waar ik mijn kleding van moet kopen en huishoudelijke apparatuur van moet vervangen als het stuk gaat en mijn katten moet onderhouden, uitgaan doe ik hoog uit twee maal per jaar, mijn katten heb ik nodig om niet in een depressie te vallen en mijn woning is relatief duur €567,67 omdat ik door meerdere lichaamlijke beperkingen een aangepaste woning nodig heb en dit in mijn gemeente de goedkoopste was ten tijde van het zoeken. Men kan wel bedenken dat ik ondertussen al ruim 7,5 jaar best op een houtje moet bijten, zonder enige prognose op verbetering in mijn situatie, niet alleen ben ik fysiek nauwelijks in staat te werken, ook heb ik sinds mijn hersenbloedingen slechts 40% van de energie die ik daarvoor had, kan ik zeer moeizaam lezen, omdat mijn concentratie op dat vlak is ingestort tot die van een kleuter, letterlijk mijn ogen "vergeten" aan het eind van de regel een regel naar beneden te gaan, waardoor ik soms wel 10 maal aan dezelfde regel begin, op zich zou dit simpel te verhelpen zijn door een leeslineaal te gebruiken, maar omdat mijn gehele linkerarm verlamd is, zou ik met rechts dus zowel mijn boek moeten vasthouden als de lineaal verplaatsen, iets was alleen werkt lukt als het boek op een tafel ligt, kortom ook studeren zit er helaas niet meer in, daarom hoop ik dat er mensen zijn die weten van een legale aanvulling op mijn inkomsten, uiteraard verwacht ik geen honderden euro' s per maand, maar een extra compensatie van rond de 50 euro per maand, zou mij al enorm helpen, overigens mogen de honderden euro' s uiteraard ook.

Met vriendelijke groet,

Jorrit

3548 7 Rapporteer

brainless
door brainless - Feb 21, 2018 om 13:33
324 Antwoorden / 0 Vragen

Ik neem aan dat bij die 1477 aan inkomsten ook je toeslagen al in zijn verwerkt.
Dan is 1477 - huur(567) - zorg (150) - g/w/l (200) = 560 E over om van te leven.

Dan heb ik voor zorg en g/w/l een redelijk ruim bedrag genomen.
Stel je verbruikt al je ER van de zorg en internet/tv: dan hou je nog ruim 500 over om van te leven.
Hoe kom je voor de rest dan aan zulke hoge vaste lasten?

Gr
door Grunn1 Feb 21, 2018 om 23:57
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Verzekeringen (wa, inboedel), telefoon, tv en internet. Gemeentelijke belastingen e.d.

brainless
door brainless Feb 22, 2018 om 00:38
324 Antwoorden / 0 Vragen

tv/internet had ik al berekend. inboedel enz valt mee voor 1 persoon, gemeentelijke belastingen worden vaak kwijtgescholden met een laag inkomen en telefoon kan al voor 10E per maand.
Daarnaast is 100E per week (stel alles moet wel nog betaald worden) zeer ruim voor 1 persoon om van te leven.

tijger1
door tijger1 - Feb 21, 2018 om 13:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In uw lasten staat een cijfertje teveel.

Ik neem aan dat u huurtoeslag hebt en zorgtoeslag. Ik weet natuurlijk ook niet waar uw vaste lasten allemaal uit bestaan, maar er zijn gezinnen die van minder rond moeten komen.

Dus als ik u was zou ik mijn vaste lasten maar eens zorgvuldig bekijken of die niet een beetje naar beneden kunnen.

En € 106 per maand voor kleding en katten en reserveren is niet echt veel, maar velen hebben veel minder “over”.

Kijk eens op de site van Nibud. Om ideeën op te doen om te bezuinigen.

Een alleenstaande AOW-er heeft € 1.107 netto per maand en daarbij natuurlijk ook zorgtoeslag en eventueel huurtoeslag.

Een alleenstaande bijstandtrekker heeft € 986,00 netto per maand en daarbij natuurlijk ook de toeslagen.

Al die groepen moeten ook kleding kopen, wellicht een huisdier onderhouden en reserveren voor aankopen.

me
door mein33 - Feb 21, 2018 om 13:50
5658 Antwoorden / 28 Vragen

in totaal bedragen mijn maandelijkse inkomsten €1477,70 en liggen mijn totale uitgaven aan vaste lasten op €13.731,43,

Als ik dergelijke hoge lasten in verhouding tot mijn inkomen zou hebben zou ik ook niet uitkomen. ;-))

En er zijn vele met u die van ongv. hetzelfde inkomen en vaak nog van minder moeten rondkomen.
Het wordt, naar mijn inzien, de hoogste tijd dat u uw uitgavenpatroon eens langs de liniaal legt, daar valt best het e.e.a. aan te passen.

Gerry1969
door Gerry1969 - Feb 21, 2018 om 13:55
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Mensen.in de bijstand hebben nog geen €1000 per maand en moeten daar ook alles van doen.
Kijk eens naar uw abonnementen, verzekeringen, energieleverancier (misschien niet goedkoper maar soms wel leuke bijdrage na een jaar) uw internet abonnement en mobiele abonnementen . Ik mag hopen dat u een sim only Abo heeft.
Dit uitzoeken is even werk maar kan u ieder maand tientjes besparen.

getty
door getty - Feb 21, 2018 om 14:13
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dit is wat het is, extra geld krijgt u niet. U zal dus wat aan uw uitgavenpatroon moeten gaan doen. Wat besteed u aan de boodschappen per week? Vraagt u wel kwijtschelding van de gemeentebelastingen aan?

panter22
door panter22 - Feb 21, 2018 om 14:24
6599 Antwoorden / Vragen

Je woning is een normale prijs voor een sociale huurwoning. Dat je elke maand minimaal €100 overhoudt voor extra uitgaven is helemaal niet krap met een Wajong-uitkering. Wil je meer overhouden, dan moet je snijden in je uitgaven. Minder geld uitgeven aan boodschappen, een goedkoop abonnement voor de tv en de mobiel.
Extra compensatie bestaat er niet als je geen bijzondere kosten hebt waarvoor je bijzondere bijstand kunt krijgen. Kijk eens op de website van je gemeente bij bijzondere bijstand.

aurora1
door aurora1 - Feb 21, 2018 om 22:03
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Er zijn mensen die met veel minder moeten rondkomen, zelfs hele gezinnen.
Ik zou de uitgaven maar eens kritisch bekijken, een huishoudboekje beginnen om zo een goed inzicht in e.e.a. te krijgen, ook om te zien waarop u kunt bezuinigen.
Op internet kunt u vele bezuinigingstips vinden.
Bekijk ook meer wat u wel kunt en niet wat u niet kunt en niet moeilijk doen over boek op tafel moeten leggen, dat doet de halve wereld.