door willemj_1 Dec 22, 2010 om 20:26
Geldzaken & recht

Nieuw huurcontract via wooncorporatie || geen verwarming & balkondeur sluit niet

Beste heer/mevrouw,

3 dagen geleden heb ik een huurcontract afgesloten bij een wooncorporatie. Er zijn helaas 2 problemen naar voren gekomen. De verwarming werkt niet en balkondeur valt niet in slot.

Het laatste probleem is duidelijk te omschrijven. Ik had als voorwaarde gesteld, voor het tekenen, dat ze de deur moesten maken. Zij hadden beloofd dit te doen en maar is niet gebeurt.

Het ander probleem heeft te maken met de verwarming. Er zit een lek in het verwarmingssysteem, waardoor de bovenste verdieping van het appartement niet verwarmt wordt. De buizen van de verwarming worden wel warm, maar de radiatoren zelf niet. Na water bijgevuld te hebben in het systeem, worden de radiatoren een paar uur warm.

De woningbeheerder (ingehuurd door wooncorporatie) is hiervan op de hoogste en zegt dat dit al langer bekend is. Hij weet waar het lek in het systeem zit.

Vandaag heb ik telefonisch contact gezocht met de wooncorporatie. Zij ontkennen dat dit probleem al langer speelt. en zeggen "Er wat zosnel mogelijk aan te doen".

Mijn vraag aan jullie is wat mijn rechten zijn wat betreft de deur en de verwarming?
Kan ik de wooncorporatie vertellen dat ik niet wil betalen totdat de deur en de verwarming gefixt zijn? (binnen een redelijke termijn?).

Hartelijk dank alvast,
mvg,
Willem

2008 11 Rapporteer

ja
door jaapje78 - Dec 22, 2010 om 21:33
30 Antwoorden / 0 Vragen

u heeft 3 dagen geleden een huurcontract gesloten en heeft de woning inmiddels betrokken?

een woning dient aan de vereisten te voldoen die u er redelijkerwijs van mag verwachtten. Een buitendeur die niet sluit is op zijn zachts gezegd niet handig net als een verwarmingssysteem wat lekt waardoor een deel van de verwarming uitvalt. In het huidige klimaat zijn werkende radiatoren toch wel het minste.

U dient de woningcorporatie in gebreke te stellen voor het niet nakomen van de overeenkomst waardoor er schade in het woongenot plaatvindt, u dient de woningcorporatie een redelijke termijn te geven voor het herstel hiervan. Indien afgesproken was dat de zaken hersteld zouden worden voordat u de woning betrok zou dit dus een erg korte termijn kunnen zijn, mits u er al woont.
Geef in de brief ook aan dat u een korting op de huur berekend wegens het gederfde genot en tevens de betalingen opschort gedurende de termijn dat het gebrek blijft.

elenay
door elenay - Dec 22, 2010 om 22:29
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Betalingen opschorten wegens een gebrek is niet toegestaan.

Dat kunt u wel laten vaststellen door de huurcommissie en die kunnen in geval van een gebrek dat niet wordt gerepareerd een korting geven op de huur.

Maar eerst dient u die klacht te deponeren bij uw verhuurder en ik maak er tevens een foto van. Geef ze eerst de gelegenheid tot reparatie.

Het beste kunt u een lijstje maken met de gebreken die u vaststeld en ze dat voorleggen.

elenay
door elenay - Dec 22, 2010 om 22:37
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Even ter toevoeging.

Bij toeval ben ik zelf met een CVklacht bezig die mijn verhuurder ook niet repareert.

De huurcommissie kan de verhuurder niet dwingen om de klacht te maken. Deze doet wel een uitspraak en met die uitspraak kunt u dan via een advocaat de verhuurder dwingen om de klacht te maken.

De huurcommissie zorgt ervoor dat u tot 6 maanden huurkorting terugkrijgt, mochten ze het niet willen repareren. Ik zou in dit geval dat u omschreef sowieso de huurcommissie om advies vragen, mocht u denken niet serieus te worden genomen door uw verhuurder.

lottesanne
door lottesanne - Dec 23, 2010 om 09:34
438 Antwoorden / 47 Vragen

@elenay, betalingen opschorten wegens gebreken mag natuurlijk niet, maar het kan wel helpen de verhuurder te dwingen een beetje voort te maken. Wij hebben ook diverse malen problemen gehad met de woningstichting, maar dan storneerden wij de incasso opdracht. Ze kwamen dan overleggen en eventuele gebreken werden meteen verholpen. Natuurlijk moeten de de gestorneerde bedragen uiteraard wel weer betalen, maar ik zie dit als de enigste oplossing om de problemen opgelost te krijgen. In de huurcommissie heb ik niet zoveel vertrouwen, die ene keer dat ik daarmee te maken had, kreeg ik het idee dat zij meer voor de verhuurder zaten dan voor de huurder.
Ik zie voor TS de huurinhouding vooralsnog het enigste machtsmiddel om zijn problemen op korte termijn opgelost te krijgen.

ja
door jaapje78 - Dec 23, 2010 om 11:24
30 Antwoorden / 0 Vragen

Bijzondere tekst: opschorten mag niet?

Wanneer de verhuurder in de gelegenheid is gesteld (redelijke termijn zoals boven genoemd) en deze dit niet honoreert ontstaat er een dusdanige vorm van gebrek van woongenot dat het gerechtvaardigd is om een termijn op te schorten.

Hierbij te verwijzen naar Bw 6:52

Artikel 52
1. Een schuldenaar die een opeisbare vordering heeft op zijn schuldeiser, is bevoegd de nakoming van zijn verbintenis op te schorten tot voldoening van zijn vordering plaatsvindt, indien tussen vordering en verbintenis voldoende samenhang bestaat om deze opschorting te rechtvaardigen.
2. Een zodanige samenhang kan onder meer worden aangenomen ingeval de verbintenissen over en weer voortvloeien uit dezelfde rechtsverhouding of uit zaken die partijen regelmatig met elkaar hebben gedaan.

wat inhoud dat degene die iets te goed heeft van een leverancier de betaling mag opschorten tot de leverancier de overeenkomst is nagekomen.
In casu: de verhuurder dient een woning op te leveren waarbij deuren sluiten en die aan cw norm voor verwarming dient te voldoen, dit is niet zo dus is de verhuurder in verzuim voor wat betreft het contract. De enige vraag die je kan stellen is of er voldoende verhouding zit tussen het opschorten van de betaling en het gedert genot, een maand inhouden lijkt mij in dit geval niet onredelijk.

Het is inderdaad wel zo dat de maand wel voldaan dient te worden nadat de gebreken verholpen zijn, het is dus een pressiemiddel geen vergoeding.

Voor de vergoeding inderdaad tot de huurcommissie wenden, dit kan het beste nu al gebeuren.

invalide
door invalide - Dec 23, 2010 om 11:29
787 Antwoorden / 5 Vragen

Dreigen met huurverlaging door klacht in te dienen omdat Uw huis slechts voor een deel bruikbaar is helpt meer.

Als ze de huur verlagen is voor hun veel werk en kost veel...
Eis binnen 1 week herstel van beide en ga daarna naar huurcommissie en doe een aanvraag voor verlaging.

Er bestaat een kans dat de uitspraak is dat U het zelf mag laten herstellen en dit mag verrekenen wegens niet uitvoeren tijdig onderhoud.
Maar geef ze maximaal een week want dat moet kunnen gezien hun contract met bedrijven die het voor hun uitvoeren.

vladja
door vladja - Dec 23, 2010 om 12:06
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Jaapje,

Toch maar eens een cursus rechten gaan volgen. Er is helemaal geen opeisbare vordering. Een gebrek aan een woning is geen opeisbare vordering.

En opschorten van de huurbetaling geeft huurachterstand en dat is wel een opeisbare vordering. Zodanig, dat de verhuurder - via de rechter - het huurcontract kan ontbinden en je uit de woning kan zetten.

Vladja

erik008
door erik008 - Dec 23, 2010 om 12:34
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Als je zoveel water verliest in je verwarming moet je het ergens zien lekken.
Als dat niet zo is, is de kans groot dat de ketel zelf lek is.
Ik neem aan dat er een onderhoud contract op de ketel zit.
Bel dat onderhoud bedrijf eens, of ze een diagnose kunnen stellen.
De mening van het onderhoud bedrijf zal zwaarder wegen bij de woningbouw.

elenay
door elenay - Dec 24, 2010 om 22:17
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Wat vladja zegt dat klopt. Ik ben voorzitter geweest van huurdersBelangen en geen huur betalen is geen goed idee. Wel zo snel mogelijk na je klacht bekend te hebben gemaakt naar de huurcommissie. Mensen met een minimum inkomen kunnen een advocaat op onvermogen krijgen. Kosten € 100,- en die kosten verhaal je weer op de verhuurder of vraag je bijzondere bijstand voor aan. Moet je de advocaat zelf betalen, dan verhaal je die kosten op de verhuurder. Maar ik ging dus echt snel naar de huurcommissie. Ik heb er zelf al 150 zaken neergelegd en bij mij hebben ze het altijd prima gedaan en ze zitten er zeker niet voor de verhuurder. Tenslotte heb ik al mijn zaken met vlag en wimpel gewonnen.Neem even foto's van de klachten waar mogelijk en lever die met een brief bij de huurcommissie in.

mariegh
door mariegh - Dec 25, 2010 om 12:34
263 Antwoorden / 13 Vragen

Geen verwarming met deze kou?! Je verhuurder dient je redelijk woongenot te bieden, en dat betekent minstens 20C binnenshuis. Dat heb je niet, dus geen redelijk woongenot. Dus de corporatie onmiddellijk schriftelijk en per mail op de hoogte stellen (even bellen wie verantwoordelijk is en persoonlijk aan de balie afgeven?) en vanwege de urgente winterse omstandigheden eisen dat het nog dezelfde dag of de dag erna wordt verholpen. Zet URGENT op de envelop. Zo niet dan stap je naar de HuCo. Die zal je klacht zeker toewijzen en je huurverlaging geven zolang het probleem blijft bestaan. Hetzelfde geldt voor de balkondeur; bij een woning die niet deugdelijk kan worden afgesloten, dreigt inbraakgevaar. Dus ook dat is verlaagd woongenot.
Heb je trouwens een aantekening op het huurcontract gezet over de geconstateerde gebreken?

ro
door ron530 - Dec 25, 2010 om 13:03
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Contract is drie dagen geleden gesloten nu zijn er 2 problemen de balkondeur die niet goed sluit. Beetje trekken of duwen misschien, met dit weer komen sluitproblemen vaker voor. De verwarming schijnt voor zover ik lees gedeeltelijk te werken, enkel de boven verdieping wordt niet verwarmt is wel minder maar als de wbv een monteur stuurt zo opgelost. Vaak heeft de wbv een contract afgesloten met een service bedrijf, effe de storing melden ook met kerst en klaar weer. Huur matiging of domweg niet betalen is geen optie u heeft de woning geaccepteerd met enkel de voorwaarde dat de balkondeur hersteld moet worden.