Ev
door Evert Nekeman Apr 15, 2023 om 20:36
Geldzaken & recht

Nijmeegse 4Daagse oneerlijk?

In mijn wandelgroep hebben twee deelnemers door blessures en omstandigheden  moeten besluiten niet deel te nemen aan de 4Daagse in juli 2023. Ik had al snel twee vervangers gevonden en wilde de inschrijvingen wijzigen maar nu blijkt dit verboden te zijn. Na telefonisch contact kreeg ik geen kegitieme reden. Wel dat heel veel deelnemers dit zouden willen. Er is dus een enorme behoefte! Bij de Rotterdam marathon doen in twee dagen 50.000 lopers mee en hier kon je tot gisteravond de inschrijving nog op iemands anders zijn naam zetten. Met deze werkwijze laat de 4 Daagse, als nationaal troetelevement, zich naar mijn mening, op een amateuristische wijze zien terwijl er wel professionele prijzen worden betaald door de deelnemers. Deelname kost 109,00 euro en dat is iedere deelnemer die niet mee kan doen gewoon kwijt. Hiernaast zijn er veel wandelaars die dolgraag mee zouden doen die nu ondanks dat er veel open plekken zijn, onnodig aan de kant blijven staan. De website maakt wijziging van de deelnemers technisch binnen rwee minuten mogelijk. Deelname blijft strict persoonlijk omdat na wijziging op de website de nieuwe deelnemer zich ook gewoon moet legitimeren bij het ophalen van het polsbandje om te kunnen deelnemen. Ik ben van mening dat de 4 Daagse zich onnodig heel onredelijk en onbillijk opstelt en zou graag een einde aan deze gang van zaken zien komen. Het zou toch niet zo zijn dat ze op deze manier bewust de vraag groter willen houden dan het aanbod? Ik begrijp dat er veel kosten worden gemaakt dus dat geld terug geen optie is. Wijzigen van de deelnemer tot bv een maand voor de start zou een goede optie zijn om veel wandelaars, die geld terugkrijgen of alsnog mee kunnen doen, enorm blij zouden maken. Zijn er anderen die ook tegen dit probleen aanlopen?

4622 12 Rapporteer

ju
door juliomariner - Apr 15, 2023 om 20:38
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Dit staat vast in de voorwaarden waar u akkoord mee bent gegaan.

Ev
door Evert Nekeman Apr 15, 2023 om 21:49
Antwoorden / 1 Vragen

In beginsel is dit zo, maar soms zijn bedingen in algemene voorwaarden onredelijk bezwarend voor de consument. Dit is de zogenaamde grijze lijst. Ik vraag mij oprecht af of dit in dit geval ook zo is gezien de mogelijkheden die er anno 2023 bij allerlei andere soortgelijke wedstrijden en digitaal wel zijn. Algeme voorwaarden en reglementen kunnen ook verouderd zijn. De rechter zou dit kunnen bepalen. Vandaar mijn vraag of er nog meer mensen tegen dit probleem aanlopen?

ju
door juliomariner Apr 15, 2023 om 22:23
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zie geen enkele reden waarom de organisatie dat zelf niet zou mogen bepalen

mahadma
door mahadma - Apr 15, 2023 om 20:53
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Als het in de voorwaarden staat mag het, dus het is terecht, wat u er zelf ook van vind.

ne
door neodutchio - Apr 15, 2023 om 22:30
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Ik zie niet in wat er onredelijk bezwarend is aan het na willen komen van een overeenkomst. Alles wat in het voordeel van de klant kan is coulance en dat is nog altijd geen wet.

sira
door sira - Apr 15, 2023 om 23:11
2348 Antwoorden / 24 Vragen

De limiet van het aantal deelnemers is 47.000. Deelnemers die al eerder hebben deelgenomen (en uitgelopen) hebben voorrang, die mogen zich de eerste week dat er ingeschreven kan worden, aanmelden.. Nieuwe deelnemers of deelnemers die de vierdaagse niet eerder hebben uitgelopen, mogen zich de week daarna inschrijven. Ben je te laat met inschrijven dan is dat jammer, want vol is vol.
Dat er deelnemers zijn die op de eerste wandeldag niet op komen dagen, is iets waar de organisatie niets aan kan doen, het is zelfs onbeschoft dat dit gebeurt.

U vindt het raar dat het verboden is om vervangers te laten deelnemen. Laten we het omdraaien, u staat op een wachtlijst van een huurwoning en dan blijkt dat er iemand is, die zonder dat hij is ingeschreven, d.m.v. een kruiwagen een huurwoning krijgt. U fungeert namelijk ook als kruiwagen voor die 2 vervangers, waardoor er 2 andere gegadigden zijn die naast de pot pissen. Dit systeem van inschrijven is een eerlijk systeem.
Twee deelnemers (kennissen van u) besluiten niet mee te doen, één zal er wel van afgezien hebben vanwege de vakantie en de ander ziet er achteraf toch wel tegenop, want er moet veel geoefend worden, maar ze zijn niet de enigen die er zo mee omgaan.

U mag de Nijmeegse Vierdaagse niet vergelijken met de marathon van Rotterdam. Al doe ik de marathon niet na, vierdaagse heb ik als geboren Nijmeegse wel gelopen.

Als u zaken veranderd wilt hebben, dan zou ik zeggen succes, het evenement bestaat al sinds 1909.

TJ
door TJV Jun 30, 2023 om 14:49
Antwoorden / Vragen

"Laten we het omdraaien, u staat op een wachtlijst van een huurwoning en dan blijkt dat er iemand is, die zonder dat hij is ingeschreven, d.m.v. een kruiwagen een huurwoning krijgt. U fungeert namelijk ook als kruiwagen voor die 2 vervangers, waardoor er 2 andere gegadigden zijn die naast de pot pissen. Dit systeem van inschrijven is een eerlijk systeem"

laten we het verder omdraaien, u boekt een vakantie voor 2 personen waarbij ruim voor aanvang van de vakantie uw reisgenoot ziek wordt.
Een alternatief mag u niet aandragen, u mag wel de tickets terugsturen naar de organisator zonder compensatie, waarna de organisator jouw tickets weer voor de volle mep verkoopt.

ik snap volledig de algemene voorwaarden, en heb volledig begrip ervoor dat doorverkoop gewoonweg verboden moet worden.
De wachtlijst voor de vierdaagse en het hoge aantal deelnemers die niet komen opdagen zou volgens mij netter opgelost kunnen worden.
Laat de geblesseerde deelnemer zijn ticket te koop aanbieden aan de eerstwachtende op de wachtlijst. Dat zou de mooiste oplossing zijn.

JMA2
door JMA2 - Apr 16, 2023 om 00:32
117 Antwoorden / 2 Vragen

Volgens mij nemen ze een loopje met u.

1paul
door 1paul - Apr 16, 2023 om 08:16
3156 Antwoorden / 0 Vragen

mooi verhaal mar ik zou zeggen, lees de voorwaarden, zou zo maar in kunnen staan dat wijzigen niet mogelijk is en dat bij afzegging kaart gaat naar de volgende op de wachtlijst!!!!

rj
door rjw - Apr 16, 2023 om 08:20
3267 Antwoorden / 5 Vragen

Als je wel zomaar deelnemers kunt wijzigen zou er zomaar een levendige handel in startplaatsen kunnen ontstaan. Dan schrijven mensen met voorrang zich in en zeggen dan vervolgens dat ze geblesseerd zijn en verkopen hun plek aan mensen die heel laag op de wachtlijst staan (of helemaal nog niet op de wachtlijst staan). Dus hun huidige beleid is juist supereerlijk.

ro
door ronny530 - Apr 16, 2023 om 09:31
2784 Antwoorden / 41 Vragen

De organisatie is in handen van de 4daagse zelf en geeft tickets op basis van persoonlijke inschrijving uit waarbij de persoon bij de organisatie bekend is. Die tickets zijn niet overdraagbaar omdat die exclusief aan die persoon zijn toegewezen en dus ook niet doorverkocht of op een andere naam gezet kunnen worden. Daarbij is de 4daagse een wandeltocht en geen wedstrijd door het mooie Gelderland waar een beperkt aantal deelnemers deel mogen nemen.

Iv
door Ivo W - Apr 16, 2023 om 11:31
729 Antwoorden / Vragen

Eerlijker kan juist niet!

Wanneer een tickethouder zijn deelname annuleert om welke reden dan ook, wordt het ticket van die persoon ingetrokken door de organisatie.

Vervolgens geeft de organisatie een nieuw ticket uit aan degene die op dat moment bovenaan de wachtlijst staat. Deze werkwijze voorkomt een handel in tickets tegen woekerprijzen, zoals tegenwoordig bij veel andere evenementen helaas de praktijk is.

ja
door jan24 Apr 17, 2023 om 14:44
109 Antwoorden / 4 Vragen

En zo woekert de 4-daagse organisatie dus schijnbaar ook.
Ticket wordt ingetrokken, 109 euro wordt niet terugbetaald.
En voor het nieuwe ticket wordt ook 109 euro betaald. Dat is 218 euro voor één deelnemer.
Of wordt er bij afzegging toch terugbetaald, al dan niet administratiekosten in mindering gebracht.

ne
door neodutchio Apr 17, 2023 om 15:20
5156 Antwoorden / 12 Vragen

De hoge kosten zorgt er ook voor dat mensen niet inschrijven voor het inschrijven.

sira
door sira Apr 18, 2023 om 21:51
2348 Antwoorden / 24 Vragen

@Jan24
Daarom moet men zich ook goed realiseren waar men aan begint als je je voor de Vierdaagse aanmeldt.
Het zijn niet alleen de kosten en ook niet alleen maar 4 dagen lopen, maar er gaat ook heel veel training aan vooraf.
Dag 1 (Elst) en dag 2 (Wijchen) zijn de minst leuke loopdagen, waardoor er veel lopers uitvallen.

Misschien een leuk weetje, het Vierdaagse kruisje is een officiële onderscheiding die militairen tezamen met hun andere onderscheidingen op hun uniform mogen dragen.
Daarom mag de Vierdaagse nooit vergeleken worden met de marathon van Rotterdam.

pe
door peentjes - Apr 17, 2023 om 16:55
421 Antwoorden / 0 Vragen

..heel onredelijk en heel onbillijk? De Vierdaagse heeft gewoon specifieke deelnameregels. Uw vergelijking met Rotterdam of welke andere club waarop u uw ongenoegen wilt botvieren gaat dan ook helemaal niet op. Laat staan dat uw mantra van 'oneerlijk' op de organisatie van toepassing is.

mo
door mof - Apr 17, 2023 om 22:50
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dit staat in hun regelementen waarmee u akkoord bent gegaan bij inschrijving.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jun 30, 2023 om 15:30
2067 Antwoorden / Vragen

Grappig is dat ze blijkbaar wel redenen hebben gegeven maar dat TS al kon zien dat die niet legitiem waren.