tr
door tritsen Oct 4, 2010 om 16:48
Geldzaken & recht

Nogmaals identificatie ING of blokeren rekening

Ik heb in 2007 voor mijn beide kinderen een betaalrekening geopend, met identificatie, kopietjes, handtekeningen enz.
Nu heb ik deze week een brief gekregen dat mijn identiteit helaas niet goed is vastgelegd door de ING en dat ik 2x 15 euro ontvang als ik voor 24 november langskom voor indentificatie. En let wel, doe ik dit niet worden beide rekeningen geblokkeerd!
Komt dit iemand bekent voor? Is dit normaal? Ik vind dit erg vreemd.

10929 11 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Oct 4, 2010 om 17:00
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Of het normaal is dat ING de stukken kwijt raakt weet ik niet. Dat het niet voldoen aan de identificatieplicht tot blokkering van de rekening leidt wel. De bank mag namelijk op grond van de WWFT (Wet ter voorkoming van witwassen en financiering terrorisme) geen diensten aanbieden als zij niet in het bezit zijn van een kopie van een geldig legitimatiebewijs (let op: rijbewijs is geen legitimatiebewijs voor de bank) met daarop de aantekening van een medewerker van de ING dat deze de kopie gemaakt heeft, het origineel gezien heeft en deze daarmee heeft vergeleken.

Overigens kan een bank deze bevoegdheid ook overlaten aan anderen maar doen dat over het algemeen in de praktijk niet.

co
door courier - Oct 6, 2010 om 10:34
226 Antwoorden / 2 Vragen

Ja vervelend dat een geldig Nederlands rijbewijs niet overal als identiteitsbewijs wordt geaccepteerd, ofschoon daarop wel degelijk het BSN staat afgedrukt. Het enige verschil is dan nog dat de nationaliteit van de bezitter niet wordt vermeld, maar is dat wel relevant in het identificatieproces?

marcel75
door marcel75 - Oct 6, 2010 om 10:44
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Behalve het ontbreken van de nationaliteit, ontbreekt er nog een gegeven op een rijbewijs. De volledige voornamen staan namelijk niet vermeld. Alleen je eerste voornaam is vermeld. Heb je meer voornamen dan zijn daar alleen de initialen van genoemd.

Daarnaast is het rijbewijs vergelijkbaar met een diploma. Je hebt in het verleden bewezen bepaalde kwaliteiten te hebben en dus geacht moet worden in staat te zijn een motorvoertuig te kunnen besturen. Dat zegt dus verder niets over je identiteit.

Met paspoort of Europese identiteitskaart toon je wel je identiteit aan. Daarom kun je daarmee bijvoorbeeld ook reizen en met een rijbewijs niet.

Dat bepaalde beroepsgroepen voor bepaalde transacties wel een rijbewijs mogen accepteren als id-bewijs is het gevolg van een aparte bepaling in de wet.

invalide
door invalide - Oct 6, 2010 om 10:54
787 Antwoorden / 5 Vragen

Ik zie ook dat mijn advies niet kan.
Ik wilde overstap naar andere bank adviseren maar zie nu in de voorwaarden dat Rijbewijs niet mag.
Alleen paspoort of identiteitskaart die geldig moet zijn bij aanvragen.

Voor kinderen mag de bijschrijving in paspoort ouders ook als ze onder de 14 zijn.
Maar wel netjes dat ze €15,- vergoeden omdat ze toen verkeerde legitimatie accepteerde en nu U extra kosten moet maken.

Jammer dat ze er nu pas achter komen welke legitimatie wel en niet toegestaan is.
Hopelijk is dit niet een teken van hun betrouwbaarheid.

marcel75
door marcel75 - Oct 6, 2010 om 11:41
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Invalide,
Waar staat dat de bank eerst wel het rijbewijs heeft geaccepteerd? Er staat alleen dat er iets misgegaan is. Dat kan zoekraken zijn, het niet zetten van een stempel en handtekening door een medewerker, verkeerd legitimatiebewijs. Er zijn dus meerdere oorzaken mogelijk.

co
door courier - Oct 6, 2010 om 14:09
226 Antwoorden / 2 Vragen

Marcel,
Mag ik zo vrij zijn op te merken dat ik het na mijn rijexamen afgegeven "rijvaardigheidsbewijs" aanmerk als "diploma" (sic!) waarin ik heb bewezen een motorrijtuig te kunnen besturen?
Het rijbewijs is een officieel document met foto + handtekening, verstrekt door het bevoegde gezag en zoiets als de wijkagent is daar al dik tevreden mee als je als voetganger wordt betrapt bekeurd op het negeren van het rode voetgangersoversteeklicht.
Maar daar heeft TS allemaal niks aan: jammer dat ik indertijd voor al mijn rekeningen bij de ING keurig naar het postagentschap ben gegaan; als ik had geweten dat ze daar nu € 15 per rekening voor over hebben dan................................had ik dat met enige moeite wel kunnen inplannen tijdens de dagelijkse boodschappen!

marcel75
door marcel75 - Oct 6, 2010 om 14:28
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Courier,
De wijkagent neemt er genoegen mee (en mag dat ook) omdat die dus onder de in mijn bijdrage genoemde beroepsgroepen valt.

invalide
door invalide - Oct 6, 2010 om 15:08
787 Antwoorden / 5 Vragen

In de begin periode dat de verplichte legitimatie in ging waren er legitimaties goedgekeurd die niet door de wet toegestaan waren.

Ook Pas 65+ is gebruikt en die moeten nu alsnog een wettelijk erkende inleveren als bij controle bleek dat ze een verkeerde ooit accepteerden.
Dus hoewel de regels overal hetzelfde waren, personeel kan ook fouten maken en toen gemaakte fouten moeten ze nu corrigeren.

marcel75
door marcel75 - Oct 6, 2010 om 15:22
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Invalide,
De voorganger van de WWFT, de WID, gaf al aan dat je met een paspoort of id-kaart naar de bank moest. Banken kregen vervolgens uitstel, maar dat uitstel is ook al weer een in 2007 verlopen. Op dat moment mochten 65+ passen al lang niet meer gebruikt worden.

Eind 2006 is menig bank dan ook snel brieven gaan sturen met oproepen om langs te komen.

Aangezien de rekeningen in 2007 zijn geopend en het gaat om rekeningen voor de kinderen, acht ik de kans klein dat het hier gaat om legitimatie middels 65+ pas.

kassalid1960
door kassalid1960 - Jan 15, 2013 om 14:39
1 Antwoorden / 0 Vragen

Banken en financiële dienstverleners zijn niet verplicht om een kopie of een scan van uw identiteitsbewijs te maken.

Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/integriteit-financiele-markten/vraag-en-antwoord/moet-een-bank-een-kopie-van-mijn-paspoort-maken-en-bewaren.html

Betreffende BSN:

Alleen voor klanten waarvoor de AWR van toepassing is moet het BSN vastgelegd worden.

Anno 2012 gelden als wettelijke verplichtingen:
1-Voor klanten die belastingplichtige diensten afnemen valt de klant onder de AWR en dienen nieuwe klanten minstens een zwart-wit papieren kopie van een geldig identificatiebewijs aan de bank te overhandigen.

2-Voor klanten die geen-belastingplichtige diensten afnemen valt de klant onder de WWFt en volstaat identificatie door het tonen van een geldig ID-bewijs en vastlegging van een formulier met voldoende gegevens, zijnde:
-naam, adres, woonplaats, en geboortedatum van de klant,
-datum van identificatie en handtekening van bankbediende die de identificatie bevestigt.
-type identiteitsdocument, uitgiftenummer en plaats van uitgifte van het getoonde identiteitsbewijs.
- handtekening van klant
dus GEEN Burger Service Nummer en GEEN afbeelding van het gezicht.

Bron: http://www.id-nee.nl/dossiers/her-identificatie-actie-banken/24-id-plicht-banken-2012.html

Definitie van klanten die geen-belastingplichtige diensten afnemen:

Citaat Fiscaal straf- en strafprocesrecht, editie 025, druk 3, Pagina 17,

Het is wellicht wat eenvoudiger om a contrario te onthouden dat van de administratieplicht zijn uitgezonderd 'particulieren' voorzover zij geen huishoudelijk personeel in dienst hebben waarvoor een inhoudingsplicht geldt, dus doorgaans de particulieren die slechts inkomsten hebben uit looninkomen of vermogen.

Bron: http://books.google.nl/books?id=npODRYoRuMcC&printsec=frontcover&hl=nl#v=onepage&q&f=false

frans75
door frans75 - Jan 15, 2013 om 16:00
202 Antwoorden / 0 Vragen

@ Kassalid1960,

Ook ingesneeuwd?