ko
door kollie98 Sep 1, 2019 om 21:38
Geldzaken & recht

Notaris onderzoek erfdienstbaarheden

Goedenavond,

Mijn woning is net verkocht, binnenkort is de overdracht en ik heb de afrekening van de notaris net ontvangen.

Nu staat op de afrekening kosten voor onderzoek erfdienstbaarheden, bijna 250 euro. Ik heb de woning zelf 2 jaar geleden gekocht en in dar koopcontract en in t huidige koopcontract staat stond dat er geen bijzondere erfdienstbaarheden zijn.

Is het normaal dat de notaris erfdienstbaarheden onderzoekt zonder dat daar door de verkoper om gevraagd wordt en is t verplicht om zo’n onderzoek te laten doen? Daarnaast worden er kosten voor spoedoverboekingen in rekening gebracht, is dit normaal / noodzakelijk. Tegenwoordig bij een overboeking staat t geld er direct of de volgende dag op toch? Wie weet hoe t zit en wat goed is?  Gr Erik

4590 5 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 1, 2019 om 21:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als die kosten al terecht gemaakt zijn, zijn ze mijns inziens voor de koper. De afgelopen vier jaar verschillende verkopen van woningen van nabij meegemaakt en bij geen een is zo’n onderzoek gepleegd.
Daar waren ook geen erfdienstbaarheden.

En die kosten voor spoedoverboekingen zijn mijns inziens ook niet in de haak, juist omdat een bijschrijving nu zowat in één dag in orde is. Hooguit de betaling aan de geldgever van het verkochte pand in een uitzonderlijk geval.

En staat er dan op uw bijschrijving ook een verwijzing dat het een spoedoverboeking is?

Ik zou haast denken dat de notaris een beetje bij aan het verdienen is.

Als ik u was zou ik even contact op nemen met Vereniging Eigen Huis, die kunnen u zo informeren. En dan daarna met de notaris over die dwaze posten.

Lees ook eens hier.  https://www.kadaster.nl/producten/woning/erfdienstbaarhedenonderzoek.       Kosten spoedoverboeking.

     https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/spoedoverboekingen

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 2, 2019 om 09:30
16876 Antwoorden / 202 Vragen

Zo maar iets dat opvalt: bij even zoek zie ik onderstaande verwijzing uit november 2018. Bij aanklikken komt evenwel de vrag die nu aan de orde is.
Notaris onderzoek erfdienstbaarheden - Kassa https://kassa.bnnvara.nl/.../vraag/geldzaken-recht/notaris-onderzoek-erfdienstbaarheden 26-11-2018 · Goedenavond,Mijn woning is net verkocht, binnenkort is de overdracht en ik heb de afrekening van de notaris net ontvangen.Nu staat op de afrekening kost...

Let dus even op de datum.  Frappant, na plaatsing en nu aanklikken komt de reactie: pagina niet te vinden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 2, 2019 om 09:34
16876 Antwoorden / 202 Vragen

Als de woning is verkocht op basis van 'kosten koper'lijkt het mij zaak om bij de notaris navraag te doen en ook om correctie van de nota te vragen. U heeft niet om het onderzoek gevraagd en dus had m.i. de notaris dat onderzoek ook niet - op basis van uw kosten - mogen doen.
Zie o.a. ook https://www.degoedkoopstenotaris.nl/huis_en_hypotheek/informatie/wat+is+erfdienstbaarheid%3f

O
nterecht handelen door de notaris in kwestie kan goede reden zijn voor een nklacht bij de deken.

jhogaarts
door jhogaarts - Sep 2, 2019 om 16:16
101 Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat is normaal.

audb
door audb - Sep 3, 2019 om 08:50
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Overboekken op een rekening gaat alleen bij ABN, Rabo en ING direct naar mijn weten maar waarom een spoed overboeking noodzakelijk is? echt een raadsel daar behalve in het weekend het de volgendedag al op een rekening staat.

Wat erfdienstbaarheid betreft klopt het wel er kan in-middels een verkoop van de ondergrond zijn geweest en dat is de notaris verplicht te onderzoekken helaas mag een notaris zelf bepalen hoeveel dit gaat kosten maar hijzij moet u daar wel van te voren over informeren.

Een website die u meer informatie kan bieden : https://www.notaris.nl/de-notaris/klachten-over-de-notaris