kl
door kloptditwel Dec 1, 2016 om 23:32
Geldzaken & recht

Notaris stuurt mijn afrekening ook naar makelaar

Binnenkort wordt mijn woning overgedragen. Nu heeft de notaris via de mail de akte van levering, afrekening van mijn hypotheekverstrekker, rekening makelaar en uiteraard mijn algehele afrekening naar mij toegezonden. De afrekening is in orde daar heb ik dan ook geen probleem mee.

Echter heeft de notaris de makelaar via een CC ook deze mail met bijlage verzonden. Mijn afrekening van mijn hypotheekverstrekker en mijn algehele afrekening van koopsom minus de kosten zitten daar dus ook bij. Dit vind ik niet kunnen daar ik van mening ben dat een makelaar niet hoeft te weten waar en hoe hoog de hypotheek was. Dit vind ik nogal privacygevoelige info die dus alleen voor mij bestemd is.

Is het gebruikelijk om de algehele afrekening van de verkoop ook door te sturen naar de makelaar?

6950 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 1, 2016 om 23:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou, of het gebruikelijk is, zou ik niet weten, maar persoonlijk zie ik het probleem niet zo. U zult toch hebben moeten opgeven waar de hypotheek liep/loopt en wat de schuld is. Uw makelaar behartigt uw belangen, dus hij moet ook controleren of de afrekening van de notaris correct is. Of bijvoorbeeld ook de zakelijke lasten op de juiste manier verrekend zijn.

kl
door kloptditwel Dec 1, 2016 om 23:57
1 Antwoorden / 1 Vragen

De notaris heeft via het kadaster uitgezocht waar de hypotheek loopt en het bedrag. Mijn hypotheekverstrekker heeft mij en de notaris een afrekening gestuurd. De rekeningen van de zakelijke lasten heb ik zelf ingestuurd.

De makelaar heeft hier zelf niets voor gedaan en heeft ook niet via mijn hypotheekverstrekker de afrekening gehad. Als deze bedragen waren doorgestreept voor hem had ik er geen moeite mee gehad.

tijger1
door tijger1 Dec 2, 2016 om 00:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi dat u alles zelf geregeld hebt, maar ik zie echt uw probleem niet. Neem het dan maar op met de notaris en vraag waarom hij dat doet. Volgens mij zoekt u spijkers op laag water en ook nog waar helemaal geen spijkers zijn.

bosduif
door bosduif - Dec 2, 2016 om 02:07
113 Antwoorden / 21 Vragen

Alle gegevens betreffende uw verkochte woning zijn bij het kadaster bekent en kunnen door iedereen opgevraagd worden. Wel tegen een kleine vergoeding.  U kunt zo zelfs alle gegevens van uw buren te weten komen. Zo ook de hypotheek die er op staat. Het is dus allemaal openbaar.  De makelaar wilt ook graag alle gegevens weten zodat hij later niet aansprakelijk kan worden gesteld voor onjuistheden. Je hebt niet voor niets een makelaar in de arm genomen. Hij/Zij is jouw vertegenwoordiger en is er niet bij gebaat wanneer er, na verkoop, oude lijken in de kast blijken te liggen. B.v. beslaglegging waardoor het huis niet eens verkocht kan worden. Maar vraag er uw makelaar naar.

kl
door kloptditwel Dec 2, 2016 om 08:31
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ga ik bij de makelaar en de notaris navragen. Ik wilde alleen weten of het gebruikelijk is dat mijn afrekening ook gestuurd wordt naar de makelaar. Immers de notaris zoekt uit of ik bv wel bevoegd ben om het huis te verkopen of er lijken in de kast zijn, niet de makelaar die heeft nooit iets gevraagd of uitgezocht. De makelaar kan dus niet verifiëren of de zakelijke lasten wel goed zijn verrekend daar hij daarvan nooit de gegevens heeft gehad. Het is dus blijkbaar wel gebruikelijk dat de makelaar de afrekening toegestuurd krijgt.

uwjurist
door uwjurist - Dec 2, 2016 om 08:36
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Het is uw makelaar. Die vertegenwoordigt u, controleert ook dit soort zaken (in uw belang) en het is gebruikelijk dit zo te doen. Elke makelaar heeft een account bij het kadaster en kan alles inzien. En ook anderen kunnen alle informatie over uw huis, uw aankoopprijs, uw hypotheek enz., opvragen.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

kl
door kloptditwel Dec 2, 2016 om 09:01
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het is dus gebruikelijk en dat wilde ik graag weten. Mijn makelaar zou mijn belangen behartigen maar daar heb ik dan weinig van gemerkt. Er waren wat zaken niet naar wens maar dat terzijde. Als mijn makelaar alles zou kunnen inzien bij het Kadaster ziet hij dan ook of er belemmeringen zijn en kan hij vragen om bepaalde stukken. Dit heeft hij niet gedaan maar de notaris heeft alles opgevraagd bij mij. Bedankt voor alle antwoorden.

uwjurist
door uwjurist Dec 2, 2016 om 09:50
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Ah, nu komt de aap uit de mouw. Dien een klacht in bij de makelaar, vraag de notaris een deel van de courtage in depot te houden, en als het niet naar tevredenheid wordt opgelost, kunt u een klacht indienen bij de beroepsorganisatie.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

kl
door kloptditwel Dec 2, 2016 om 21:29
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat ik niet tevreden ben met de makelaar dat is terzijde. De vraag was of de notaris de naar mijn idee privacygevoelige informatie (de afrekening van mijn hypotheekverstrekker) die alleen naar mij en de notaris gestuurd is ook mag doorsturen aan mijn makelaar.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 2, 2016 om 12:07
16869 Antwoorden / 202 Vragen

Ik zou het vervelend vinden als 'mijn 'notaris' dat niet zou doen als controle op juistheid. En uw makelaar heeft jegens ook geheimhoudingsplicht voorzover een en ender niet openbaar vindbaar is (zoals bij hetb kadaster).

kl
door kloptditwel Dec 2, 2016 om 21:42
1 Antwoorden / 1 Vragen

De makelaar heeft niet van mijn hypotheekverstrekker de afrekening ontvangen. Deze is alleen naar mij verstuurd en met mijn toestemming naar de notaris.

Blijft vreemd dus dat de hypotheekverstrekker uiterst zorgvuldig met de afrekening omgaat door deze alleen naar mij en de notaris te sturen. Ik en de notaris kunnen dit prima controleren net als de koopsom, courtage en afrekening notariskosten en zakelijke lasten.

kl
door kloptditwel - Dec 2, 2016 om 18:51
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat de makelaar de gehele afrekening inclusief wat er onder aan de streep overblijft en mij wordt voldaan vind ik toch te veel informatie die de makelaar niet hoeft te weten.

De makelaar kan dan wel navragen bij het kadaster dat er een hypotheek is afgesloten destijds maar hij heeft geen inzage in het openstaand saldo. Deze informatie wordt alleen aan mij en de notaris verstrekt. Niet aan de makelaar dus.

Vroeger ging het per post en of er toen ook separaat de afrekening gestuurd werd weet ik niet. Nu heb ik daar we weet van. Wat het openstaand saldo van een hypotheek is denk ik niet openbaar op te vragen.

tijger1
door tijger1 Dec 2, 2016 om 19:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee een openstaand saldo van een hypotheek is, behalve door de notaris bij de geldgever met uw toestemming, door niemand op te vragen. U bent blijkbaar niet tevreden over uw makelaar, jammer. Bespreek dat met hem.

kl
door kloptditwel Dec 2, 2016 om 21:50
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat ik niet tevreden ben met de makelaar is waar maar dat is hier niet de issue.

Mijn vraag was simpel dacht ik. De hypotheekverstrekker stuurt uiterst zorgvuldig de afrekening alleen naar mij en de notaris. Deze kan ik en de notaris prima zelf controleren. Mag de notaris deze voor mij privacygevoelige informatie zonder mijn toestemming delen met derden?

tijger1
door tijger1 Dec 2, 2016 om 21:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vraag het de notaris. Persoonlijk beschouw ik uw makelaar in dit verband niet als "derde".

pi
door pieterwolters Dec 2, 2016 om 22:16
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[off topic] @Kloptditwel: je bedoelt geldverstrekker. Jij geeft nl. de hypotheek, niet de geldverstrekker. Die neemt de hypotheek.

kl
door kloptditwel Dec 7, 2016 om 16:27
1 Antwoorden / 1 Vragen

De oplevering van de woning is reeds geweest. Nu even een update. Het is inderdaad volgens de notaris gebruikelijk, maar waarom wordt dit dan niet aan de klant verteld. De klant (ik dus) heeft een overeenkomst met de notaris en de makelaar niet. Ik kan zou zelfs kunnen bedingen dat de courtage rekening van de makelaar niet door de notaris wordt voldaan, maar door mij. Dat de makelaar de rekening kan verifieren of zijn courtage wel goed wordt vermeld of dat de zakelijke lasten wel goed zijn verdeeld kan ik mij nog wel inkomen. Echter in de overeenkomst tot verkoop staat hierover helemaal niets. Navragen bij de makelaar gaat helaas niet die is er niet.

Ik heb hier nog wel navraag gedaan bij andere makelaars en zij gaan heel anders te werk (lees: zorgvuldiger). De kosten van de zakelijke lasten worden vooraf opgevraagd bij de verkoper en worden zelfs in de verkoopbrochure genoemd. Ook wordt er in de overeenkomst aangegeven dat de eindafrekening ook naar de makelaar wordt gestuurd. Wil je dat niet kan je dat aangeven.

In ieder geval ben ik wel wijzer geworden mocht ik in de toekomst ooit weer een huis verkoper.

Iedereen bedankt voor de antwoorden

frits
door frits - Dec 2, 2016 om 22:16
146 Antwoorden / 5 Vragen

Op internet kun je sowieso al makkelijk vinden hoeveel schuld erop een woning zit !