k.
door k.luiting01 Jan 20, 2020 om 17:04
Geldzaken & recht

Offerte betalen of niet

Beste mensen,
Ik heb bij drie aannemers een offerte aangevraagd voor een verbouwing, heb inmiddels voor iemand gekozen en de andere afgebeld.
De één zei jammer, heb toen nog gevraagd of er nog kosten aan waren verbonden en dat er geen kosten waren.
Van de ander kreeg ik een rekening van 121,00 euro, mijn vraag is moet ik dat betalen, ik dacht dat het zo was als je wordt uitgenodigd voor een begroting te maken voor een verbouwing dat je dan het risico loopt om het niet te krijgen en het daarmee over was.

Klaas

3326 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 20, 2020 om 17:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan had dat wel eerst aangegeven moeten worden dat er kosten verbonden waren aan het uitbrengen van een offerte.

Dus ik weet natuurlijk niet of dat vooraf besproken is, maar zo nee, dan zou ik dat zeker niet betalen.

lees eens hier, beetje naar beneden scrollen.

https://www.consuwijzer.nl/checklist-infoblad/checklist-offertes-vergelijken

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 20, 2020 om 17:42
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Bij aannemers is het niet abnormaal/on gebruuikelijk dat voor het maken van een offerte kosten in rekening worden gebracht maar dat dient wel vooraf kenbaar te zijn gemaakt door bijv. een verwijzing naar de bij de KvK gedeponeerde voorwaarden. Zie o.a. ook deze: https://www.eigenhuis.nl/wonen/verbouwen/offerte#/

Uit eerdere soortgelijke vragen, aan de orde geweest bij zowel Radar als Kassa ius de reactie dat het aanrekenen van kioten vooraf bekend gemaakt zou moeten zijn.

panter22
door panter22 - Jan 20, 2020 om 18:17
6599 Antwoorden / Vragen

- (Heremietkreeft had de link al genoemd)

jo
door jorisw - Jan 20, 2020 om 18:54
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vraag me af wat er gebeurd zou zijn als je niet gevraagd had of er kosten waren. Wellicht is dit gewoon een gevalletje "wie niet vraagt blijft maagd" van de aannemer.

defries
door defries - Jan 22, 2020 om 16:03
69 Antwoorden / 0 Vragen

Een offerte aanvragen zou ik altijd schriftelijk doen en in de aanvraag stellen dat u een 'vrijblijvende aanbieding' vraagt. De aannemer kan dan akkoord gaan of weigeren.

mo
door mof - Jan 22, 2020 om 16:07
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dat kan bij een offerte anders zijn. Aan een offerte wordt tijd besteed, die wordt in rekening gebracht.