Sd
door SdeGroot90 Nov 29, 2016 om 21:43
Geldzaken & recht

OHRA

In maart heb ik schade gereden waarbij er een deukje in het kentekenplaat is gekomen. Netjes foto's van de schade gemaakt en een schadeformulier ingevuld en opgestuurd. Krijg ik in oktober bericht over het te betalen bedrag. 413,82 euro! voor een deukje in het kentekenplaat. Een kentekenplaat kost niet meer dan 50 euro. Uiteraard naar de OHRA gebeld om een specificatie van de reparatiekosten op te vragen. En 3 weken later krijg ik weer bericht met de specificaties waarop staat dat de bumper opnieuw gespoten is (voor een deuk in het kentekenplaat moet schijnbaar een hele bumper opnieuw gespoten worden) e.d. en dat dit per kas is voldaan. Weer enkele weken later zie ik diezelfde auto nog steeds met dezelfde "schade". Niet gerepareerd! kan dus ook niet kas voldaan zijn.  Nogmaals foto's gemaakt van de schade die er nog steeds op zit en OHRA weer gebeld. Konden uiteraard niet direct antwoord geven en per mail kregen wij dus te horen dat hun "schade expert" vind dat het schadebedrag rëeel is en dat wij dat dus alsnog moeten betalen, omdat de auto waar de schade opzit geen reparatieplicht heeft. (Terwijl de factuur kas voldaan is, dus zou je denken dat de schade dan ook zeker gerepareerd is) In mijn beleving heb ik nu te maken met nalatigheid van OHRA en fraude van het reparatiebedrijf. N.B. Ik heb het schadebedrijf opgezocht en daar staan niet hele goede referenties bij waarbij ook al sprake is van fraude. Heb ik nu dan ook te maken met nalatigheid en fraude?

10256 16 Rapporteer

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Nov 29, 2016 om 21:47
16842 Antwoorden / 108 Vragen

Sorry hoor, maar als je kentekenschade hebt gemaakt ga je dat toch onderling oplossen? Ga je toch niet je verzekering op aanspreken? Denk aan je "zoveel jaren schadevrij rijden". Uiteraard laat de "beschadigde partij" de schade niet maken. Rij al "tig" jaar met deukjes in kentekenplaten. Dader ligt op kerkhof maar van mij mag ie er blijven liggen.

Sd
door SdeGroot90 Nov 29, 2016 om 21:52
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste tenormin,
De eigenaar van de auto wilde persee een schadeformulier invullen en daar heeft zij recht op.
Mevrouw heeft dit zien gebeuren.

simon55
door simon55 Nov 30, 2016 om 12:23
1556 Antwoorden / 5 Vragen

@tenormin

Dat de dader moge ruste in vrede

Sd
door SdeGroot90 - Nov 29, 2016 om 21:49
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste tenormin,
De eigenaar van de auto wilde persee een schadeformulier invullen en daar heeft zij recht op.

tenormin
door tenormin Nov 29, 2016 om 22:55
16842 Antwoorden / 108 Vragen

Wel, dan heb je me onterecht een topantwoord gegeven. Dat geldt alleen als je het met iemand eens bent en dat ben je duidelijk niet. Never mind, puntjes kunnen niet teruggetrokken worden, maar daar gaat het in beantwoorden niet om. Maar, zoals uit je vraag blijkt, er was ook bumper beschadiging (die ook niet gemaakt was door "jouw deukje". Hoop dat je niet zo'n onschuldig weggebruiker bent die gebruikt is om een andere "botsing" te camoufleren om alles vergoed te krijgen.

Sd
door SdeGroot90 Nov 30, 2016 om 14:00
1 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn excuses, dat zal wel per ongeluk zijn gegaan. Hier had ik ook zeker geen "punten" voor willen geven. Uw antwoord heeft mij niets geholpen helaas. Ik heb een verkort verhaal op deze site geplaatst, want niemand heeft zin om alle "saaie" details te lezen. Uiteraard hebben wij in overleg met de verzekering besloten om de kosten hoe dan ook zelf te betalen. Maar wat mij opvalt aan meeste antwoorden op mijn vraag is dat in mijn ogen de meeste mensen niet hebben gelezen dat op de factuur van de garage staat dat de schade contant is betaald maar de daadwerkelijke schade zeker weten niet is gerepareerd. Hoe kan het dat op de factuur van die desbetreffende garage staat dat de factuur contact is betaald dan??? Ik vind het naar dat die mensen mij misschien hebben opgescheept met schade die ik niet gemaakt hebt, maar dit klopt van geen kanten en dat mijn verzekering hier zo makkelijk mee omgaat vind ik zeker een hele slechte zaak.
En nogmaals ik weet dat de eigenaar van de auto geen reparatieplicht heeft en dat is het punt ook niet. Maar op de foto is geen enkele andere schade te zien en dat ik dan nog dit belachelijke bedrag moet betalen vind ik absurd. Dus nogmaals mijn vraag: Hoe kan het dat op de factuur van de garage staat dat de factuur contant is betaald terwijl er geen reparaties zijn uitgevoerd??

Ik zie dit toch als een soort van fraude en zeker als ik lees dat dit garage bedrijf toch wel al een naam heeft wat fraude betreft.

tijger1
door tijger1 - Nov 29, 2016 om 23:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt dus iemand aangereden en daarbij schade veroorzaakt. U moet, als het goed is, beiden het schadeformulier ingevuld hebben en ondertekend hebben. Op de voorzijde van een schadeformulier moet ook aangegeven worden waar de schade is en wat er beschadigd is.

Dus als er nu een deuk in een bumper geclaimd is, terwijl die bunper niet beschadigd was door de aanrijding, is dat min of meer aan uzelf te wijten door het niet zorgvuldig invullen van dat formulier.

De tegenpartij is niet verplicht die schade te laten herstellen, maar uw verzekeraar is wel verplicht de geschatte schade te vergoeden. U hebt verder geen poot om op te staan.

kv
door kvjapio - Nov 29, 2016 om 23:03
281 Antwoorden / Vragen

U komt er nog genadig vanaf. De verzekeraar rekent topbedragen voor kleine schades. Het is heel belangrijk om goed na te denken of u een schade zelf betaalt of niet. Zo had de mijne laatst op een vraag van mij wat een buitenspiegel kost het antwoord: 1800 euro. 'Maar we betalen ook 80 mille als u een huis binnen rijdt' . Ik bel all risk verzekerd, dus dat maakt blijkbaar niks uit. Gelukkig kon ik het met de eigenaar persoonlijk regelen - voor niks. Ook al wil iemand een schadeformulier invullen, dat wil niet zeggen dat u niet even van tevoren moet informeren voordat u iets claimt.

tijger1
door tijger1 Nov 29, 2016 om 23:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De verzekeraar rekent geen topbedragen, dat doet de hersteller. En als het schadeformulier niet duidelijk is, wordt gewoon alles opgenomen.

tenormin
door tenormin Nov 29, 2016 om 23:19
16842 Antwoorden / 108 Vragen

Nou ja, dat bedoelde ik dus in het algemeen: uw voorbeeld; een autospiegel kost geen €1.800,00. En een kentekenplaat, noem een boom in het bos, geen €1.000,00. Dus flauwekul dat er, volgens @tijger1 een schadeformulier moet worden ingevuld. Gaat veel meer bonus/malus kosten dan de werkelijke kosten. Maar nogmaals: een schade-formulier maken/invullen heeft m.i. alleen zin als er echt een botsing of weet ik wat heeft plaatsgevonden. Zolang mijn ingedeukte, kentekennummer nog steeds leesbaar is: ik ga er geen nieuw nummerbord voor laten maken, zolang de politie er okay mee is.

jo
door jorisw Nov 30, 2016 om 08:28
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Of je het flauwekul vindt doet er niet toe. Al zorgt een aanrijding maar voor een klein krasje, je hebt het recht dat zoiets gerepareerd wordt als je "slachtoffer" bent. Dan kan je het onzin vinden, maar andere mensen denken anders over hun auto. De auto doet het er niet minder om als er bij een spiegel of op de bumper een kras/deukje/whatever zit maar daar gaat het niet om.

aurora1
door aurora1 - Nov 30, 2016 om 00:56
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat u nog kunt doen om uw eigen kosten te beperken is dit bedrag aan de verzekering betalen zodat u geen verlies van no-claim en dus premieverhoging heeft. Overleg met Ohra of ze daarmee akkoord gaan. De meeste verzekeringen hebben daar geen probleem mee, ook niet achteraf.

tenormin
door tenormin Nov 30, 2016 om 01:50
16842 Antwoorden / 108 Vragen

@aurora, dit soort kosten regelt men toch zelf? Je (men) wilt toch niet voor zo'n bedragje 'de ladder afvallen'? Ik ben zelf verzekerd bij OHRA; maar ga niet eens vragen of kenteken beschadiging ermee akkoord gat, wanrt natuurlijk gaat men ermee akkoord,  ga je gelijk meer premie betalen.

tijger1
door tijger1 Nov 30, 2016 om 10:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin. Vraag nog maar eens lezen.

getty
door getty - Nov 30, 2016 om 08:10
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Er is geen reparatieplicht bij schade.

ne
door neodutchio - Nov 30, 2016 om 10:19
5161 Antwoorden / 12 Vragen

Helaas komt dit bij meerdere verzekaars voor. Ik had een soortgelijk geval dat ik bij het afslaan een vrachtwagen raakte in zijn wielkas. Bij het opnemen van de schade bleek de voorbumper, opstapje en onderrijbeveiliging zogenaamd beschadigd te zijn. Schade meer dan €5000,- terwijl ik alleen mijn koplamp kapot had. Zelfs met rechtsbijstand was hier niets aan te doen, terwijl er aantoonbaar geen schade was. Knipperlichtglas was o.a. Opgegeven die kapot was in de opstap. De vrachtwagen moest voor de apk, maar er is niets vervangen. Kapot knipperlicht is apk afkeur. Bij navraag werd gezegd dat de schade 'terug gebracht was' naar €1500,- wat vervolgns dreigementen van de tegenpartij opleverde. Het is en blijft een schimmige wereld die verzekeraars.

tijger1
door tijger1 - Nov 30, 2016 om 10:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

U begrijpt blijkbaar de vraag niet. De Ts heeft een schade veroorzaakt en de tegenpartij wil dat daar, uiteraard, een schadeformulier voor wordt ingevuld. En ook wil de tegenpartij dat die schade vergoed wordt. Dus de Ts en ook de politie hebben daar helemaal niets in te zeggen.

Dat die tegenpartij die kwestie wellicht meteen aangrijpt om een ander schadetje te claimen, staat daar los van. En zoals gezegd, men is niet verplicht de schade te laten repareren, maar men kan zo de uitkering in zijn zak steken.

Topantwoord

co
door corgib - Nov 30, 2016 om 12:41
3 Antwoorden / 1 Vragen

Verzekeraars bezuinigen op taxaties en betalen maar raak. Klagen over stijgende kosten en verhogen de premies.
Zelf een omzichtbaar tikje aan een andere zeer oude auto gegeven. Foto's gemaakt, door dreigende houding van iemand met niet Nederlandse achtergrond is zelfs de politie erbij geweest. Schaderapport opgemaakt en ingezonden. Na enkele maanden door ING verzekering opgebeld om te vertellen dat ze 1200 euro uitbetaald hebben en mijn premie van 24 euro naar 45 euro ging. Alle schade vrije jaren in een klap weg. Er is geen taxateur bijgeweest. Aan het kenteken-bouwjaar had men al twijfels moeten hebben. Je kan zonder schadevrije jaren nergen goedkoper terecht. Dus crimineleverzekeringsmaatschappijen werken samen met schade fraudeurs. Schandalig.

Sd
door SdeGroot90 Nov 30, 2016 om 14:06
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor uw antwoord. Hier heb ik tenminste iets aan. Het is dus niet gek dat ik denk dat hier sprake is van nalatigheid en "fraude"?
de verzekering krijgt hoe dan ook toch hun (mijn) geld wel weer terug.

tijger1
door tijger1 - Nov 30, 2016 om 14:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@sdegroot90

En wat hebt u dan aan het antwoord van @corgib? Hebt u een kopie van de factuur? Stuur die naar de Fiod, want de garage moet die btw afdragen.

Sd
door SdeGroot90 Nov 30, 2016 om 14:21
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nou in ieder geval heb ik niet het idee dat ik gek ben. Ook aan dit antwoord heb ik wat, want ik heb inderdaad een kopie van de factuur. Ik zal de kopie sturen naar Fiod. Hopelijk dat deze mensen mij verder kunnen helpen. thnx

tijger1
door tijger1 Nov 30, 2016 om 14:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Niemand schrijft dat u gek bent. De gang van zaken die u beschrijft, is schering en inslag. Die tegenpartij had niet eens een factuur met daarop "contant betaald" hoeven hebben. Een proforma factuur was voldoende geweest.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 30, 2016 om 14:34
16882 Antwoorden / 202 Vragen

Als ik dit allemaal goed lees en ook alle reacties is er m.i. toch wel degelijk sprake van een op zijn minst zeer vreemd probleem.

Ts ontving een specifactie waarop stond vermeld dat de bumper opnieuw is gespoten. Op zich zou daar niets vreems mee zijn en zou dat inderdaad een kwestie kunnen zijn van het 'beperkt' controleren van hetgeen door degene die de schade opliep is ingevuld op het formulier en door Ts. zelf. De schade blijkt per kas te zijn voldaan aan de reparateur.

Maar!!! ... Ts contsteert vervolgens dat er helemaal geen sprake is geweest van reparatie! En dat verandert de zaak!

Het lijkt mij dat het in deze dus helemaal geen kwaad kan om een klacht in te dienen bij KiFid!

Afgezien daarvan zie ik hier wel degelijk aangrijpingspunten voor het begrip fraude/oplichting en kan het m.i. ook geen kwaad om nader advies te vragen bij de politie in deze (nagaan of aangifte doen zinvol is en je niet het bos in laten sturen). N.a.v. tenormin@: uiteraard is het onderling oplossen in deze de beste methode maar .... als iemand als schdeverkrijger weet dat dit soort vergoedingen plaats vinden door een verzekeraar dan loop je kans dat dat wordt geweigerd met zelfs een beroep op de wet.

tijger1
door tijger1 - Nov 30, 2016 om 14:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen
mo
door moetdat - Nov 30, 2016 om 15:00
105 Antwoorden / 19 Vragen

Kentekenplaat zit meestal vast aan kunststof bumper. Je rijd er tegenaaan, en op het eerste oog is er niets te zien maar en kan degelijk een breukje ontstaan of schade achter de bumper. Daarom wil de tegenpartij een formulier invullen en daar kan je aardig mee verdienen.

1paul
door 1paul - Nov 30, 2016 om 16:18
3164 Antwoorden / 0 Vragen

het gaat er niet om of de schade wel of niet gerepareerd word, het gaat erom dat de schade, die er wel is, word "verrekend" wat de persoon vervolgens doet heeft u feitelijk gezien niets mee te maken...

schade rijden is betalen, zo simpel is het...

sn
door snuffelbaard - Nov 30, 2016 om 18:00
17 Antwoorden / 2 Vragen

Ook ik heb zoiets gehad. Reed 24 april achteruit (voorzichtig) weg uit parkeervak en raakte met amper 2 km./uur (?) een driewielerfiets van iemand 'met een beperking' die hem daar zeer ongelukkig [..] had neergezet. Deze had de fiets in leen of huur van de gemeente. Zijn rechter-achterlichtje was stuk en de stang waarop dat was bevestigd iets verdraaid. De man stond er op het schadeformulier in te vullen, zo had men hem dat op het hart gedrukt. Oké, de man was niet voor rede vatbaar. 10 Augustus bericht van mijn tussenpersoon: schade maar liefst 307,85.. Ik kreeg ook gelijk bericht dat ik daardoor met terugwerkende kracht 101,49 voor mijn WA-verzekering over juni 2016 - juni 2017 moest bijbetalen. Ik ben via mijn tussenpersoon (United Consumers) tegen die 307,85 in gegaan: een achterlampje van een fiets: 307,85? Die stang had ik zelf met alle plezier wel willen en kunnen terugdraaien! 11 November: verlaagd naar 235,32.. Heb maar accoord gegeven om van de ellende af te zijn. De verzekeraar heb ik gelukkig kunnen terugbetalen zodat e.e.a. geen consequenties heeft voor mijn schadevrije jaren en ik ook de al extra betaalde 101,49 terug kreeg. Gelukkig ben ik bij dit alles zeer goed geholpen door United Consumers, petje af! Maar toch pijnlijk: heel veel werk, gemail, gebel enz. voor een kapot achterlampje van een fiets.. Ja, de verzekering betaald toch wel.. Daarom zijn ook o.a. de premies natuurlijk zo hoog..

ha
door harryromijn - Dec 7, 2016 om 13:41
272 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf eens een overeenkomstig geval gehad: aanrijding met een brommerrijder, ja licht getinte man, brommertje tig jaar oud. Zal best een schrammetje veroorzaakt hebben, doch.. was niet te constateren. Paar dagen daarna: rekening voor reparatie brommer a € 50 + € 425 voor zijn Rolex horloge. Factureren uit de locale Utrechtse kashba.. dus ga die maar aanvechten.

Antwoord van de verzekeraar: onder de € 500 doen we alles administratief af, wordt dus niets gecontroleerd.

Sindsdien heb ik een dashcam in de auto, en maak tig foto’s met mijn smartphone, of nog liever met een echte camera. Liever 40 foto’s te veel als één te weinig.